Siirry suoraan sisältöön

Professional English for the Service IndustryLaajuus (5 op)

Tunnus: 8T00DQ94

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija:
- osaa kertoa itsestään, koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja työtehtävistään sekä käyttää monipuolisesti alansa erikoisterminologiaa.
- osaa toimia kieli- ja kulttuurirajat ylittävissä työelämän suullisissa ja kirjallisissa vuorovaikutustilanteissa.
- osaa viestiä asiakaslähtöisesti erilaisissa suhdeverkostoissa, neuvottelu- ja neuvontatilanteissa ja asiakaskontakteissa.
- osaa valita vastaanottajan ja tilanteen mukaisen kielen ja tyylin erilaisissa viestintätilanteissa.
- pystyy hakemaan, kriittisesti valikoimaan ja käsittelemään työtehtäviensä hallinnan edellyttämää tietoa.
- pystyy seuraamaan oman alansa kehitystä ja osallistumaan siihen eri kanavien kautta (esim. media, konferenssit, kirjallisuus).

Sisältö

MITÄ opiskelija osaa viestiä osaamisestaan, työympäristöstään ja työtehtävistään kohdekielellä?
MITÄ opiskelija tarvitsee onnistuakseen monikulttuurisessa asiakaslähtöisessä vuorovaikutuksessa kohdekielellä?
MITEN opiskelija kehittää osaamistaan ja hankkii tietoja omalta alaltaan kohdekielellä?

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija ymmärtää pääasiat oman alan ammatillisesta materiaalista ja pystyy apuvälineitä käyttäen hankkimaan perustiedot ja välittämään ne ymmärrettävästi.
Opiskelija ilmaisee itseään pelkistetysti ja epätarkasti, mutta tavallisesti ymmärrettävästi ja ammatilliseen ilmaisuun pyrkien.
Opiskelija toimii ja viestii rajoitetusti, mutta pyrkii huomioimaan vuorovaikutustilanteen.
Opiskelija ääntää epätarkasti, mutta ymmärrettävästi.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija ymmärtää pääasiat ja useimmat yksityiskohdat oman alan ammatillisesta materiaalista ja pystyy soveltamaan hankittua tietoa.
Opiskelija ilmaisee itseään selkeästi, ammattimaisesti ja melko virheettömästi.
Opiskelija toimii ja viestii asianmukaisesti ja osoittaa tilannetajua vuorovaikutuksessa.
Opiskelija ääntää melko luontevasti ja selkeästi.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija ymmärtää sekä pääasiat että yksityiskohdat melko vaativastakin ammatillisesta materiaalista ja osaa soveltaa hankkimaansa tietoa.
Opiskelija ilmaisee itseään vaivattomasti, täsmällisesti ja monipuolisesti käyttäen tilanteeseen sopivaa tyyliä.
Opiskelija toimii ja viestii tehokkaasti, ammattitaitoisesti, vuorovaikuitteisesti ja lähes virheettömästi.
Opiskelija ääntää luontevasti, selkeästi ja melko vivahteikkaasti.

Ilmoittautumisaika

28.11.2023 - 12.01.2024

Ajoitus

08.01.2024 - 01.04.2024

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

TAMK Kielet ja viestintä

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 45

Koulutus
  • Palveluliiketoiminnan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Riku-Matti Kinnunen
Vastuuhenkilö

Riku-Matti Kinnunen

Ryhmät
  • 23MRESTO
    Palveluliiketoiminta, monimuotototeutus, syksy 2023

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija:
- osaa kertoa itsestään, koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja työtehtävistään sekä käyttää monipuolisesti alansa erikoisterminologiaa.
- osaa toimia kieli- ja kulttuurirajat ylittävissä työelämän suullisissa ja kirjallisissa vuorovaikutustilanteissa.
- osaa viestiä asiakaslähtöisesti erilaisissa suhdeverkostoissa, neuvottelu- ja neuvontatilanteissa ja asiakaskontakteissa.
- osaa valita vastaanottajan ja tilanteen mukaisen kielen ja tyylin erilaisissa viestintätilanteissa.
- pystyy hakemaan, kriittisesti valikoimaan ja käsittelemään työtehtäviensä hallinnan edellyttämää tietoa.
- pystyy seuraamaan oman alansa kehitystä ja osallistumaan siihen eri kanavien kautta (esim. media, konferenssit, kirjallisuus).

Sisältö (OJ)

MITÄ opiskelija osaa viestiä osaamisestaan, työympäristöstään ja työtehtävistään kohdekielellä?
MITÄ opiskelija tarvitsee onnistuakseen monikulttuurisessa asiakaslähtöisessä vuorovaikutuksessa kohdekielellä?
MITEN opiskelija kehittää osaamistaan ja hankkii tietoja omalta alaltaan kohdekielellä?

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija ymmärtää pääasiat oman alan ammatillisesta materiaalista ja pystyy apuvälineitä käyttäen hankkimaan perustiedot ja välittämään ne ymmärrettävästi.
Opiskelija ilmaisee itseään pelkistetysti ja epätarkasti, mutta tavallisesti ymmärrettävästi ja ammatilliseen ilmaisuun pyrkien.
Opiskelija toimii ja viestii rajoitetusti, mutta pyrkii huomioimaan vuorovaikutustilanteen.
Opiskelija ääntää epätarkasti, mutta ymmärrettävästi.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija ymmärtää pääasiat ja useimmat yksityiskohdat oman alan ammatillisesta materiaalista ja pystyy soveltamaan hankittua tietoa.
Opiskelija ilmaisee itseään selkeästi, ammattimaisesti ja melko virheettömästi.
Opiskelija toimii ja viestii asianmukaisesti ja osoittaa tilannetajua vuorovaikutuksessa.
Opiskelija ääntää melko luontevasti ja selkeästi.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija ymmärtää sekä pääasiat että yksityiskohdat melko vaativastakin ammatillisesta materiaalista ja osaa soveltaa hankkimaansa tietoa.
Opiskelija ilmaisee itseään vaivattomasti, täsmällisesti ja monipuolisesti käyttäen tilanteeseen sopivaa tyyliä.
Opiskelija toimii ja viestii tehokkaasti, ammattitaitoisesti, vuorovaikuitteisesti ja lähes virheettömästi.
Opiskelija ääntää luontevasti, selkeästi ja melko vivahteikkaasti.

Aika ja paikka

Opetuskerrat lukujärjestyksen mukaisesti, tunnit etäopetuksena Zoomissa työjärjestyksen mukaan. Mahdollisista muutoksista ilmoitetaan Moodlen kautta.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Opintojakson osasuoritusten mahdollisista uusimisista sovitaan erikseen kurssin aikana. Opintojaksolla ei ole tenttiä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojaksolla on suullisia ja kirjallisia osasuorituksia jotka arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty tai 0-5. Arviointi on tehtäväkohtainen, ja arviointikriteerit käydään yhdessä läpi jokaisen tehtävän osalta kurssin aikana.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Etäopetus ja ohjattu itsenäinen työskentelyä Moodle-oppimisympäristössä, yksilö- ja ryhmätyöskentelyä suullisissa ja kirjallisissa tehtävissä.

Oppimateriaalit

Oppimateriaali julkaistaan Moodlessa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 opintopiste on 27 tuntia opiskelijan työtä.

Sisällön jaksotus

Määritellään opintojakson alussa opiskelijoiden kanssa keskustellen.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Hyväksiluku aiemmin suoritettujen vastaavien korkeakouluopintojen perusteella, muualta hankitun osaamisen osoittaminen (AHOT) näytöllä. Hyväksiluku sovitaan aina tapauskohtaisesti, ota yhteys kurssin opettajaan lähtötilanteen arviontia ja lisätietoja varten.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

* kaikki kurssin osatehtävät pitää olla suoritettuna ennen kuin kurssiarvosana voidaan antaa

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

* ääntää epätarkasti mutta ymmärrettävästi
* ymmärtää pääasiat oman alan pelkistetystä ammatillisesta materiaalista ja pystyy apuvälineitä käyttäen hankkimaan perustiedot ja välittämään ne ymmärrettävästi.
* ilmaisee itseään pelkistetysti ja epätarkasti mutta tavallisesti ymmärrettävästi ja ammatilliseen ilmaisuun pyrkien.
*toimii ja viestii kömpelösti ja rajoitetusti mutta pyrkii huomioimaan vuorovaikutustilanteen.
* kaikki opintojakson osasuoritukset on suoritettu.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

* ääntää melko luontevasti ja selkeästi.
* ymmärtää pääasiat ja useimmat yksityiskohdat oman alan ammatillisesta materiaalista ja pystyy soveltamaan hankittua tietoa.
* ilmaisee itseään selkeästi, ammattimaisesti ja melko virheettömästi.
*toimii ja viestii asianmukaisesti ja osoittaa tilannetajua vuorovaikutuksessa.
* kaikki opintojakson osasuoritukset on suoritettu.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

* ääntää luontevasti, selkeästi ja melko vivahteikkaasti.
* ymmärtää sekä pääasiat että yksityiskohdat melko vaativastakin ammatillisesta materiaalista ja osaa soveltaa hankkimaansa tietoa.
* ilmaisee itseään vaivattomasti, täsmällisesti ja monipuolisesti käyttäen tilanteeseen sopivaa tyyliä.
*toimii ja viestii tehokkaasti, ammattitaitoisesti, vuorovaikuitteisesti ja lähes virheettömästi.
* kaikki opintojakson osasuoritukset on suoritettu.

Ilmoittautumisaika

11.12.2023 - 05.01.2024

Ajoitus

01.01.2024 - 31.05.2024

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

TAMK Kielet ja viestintä

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 30

Koulutus
  • Palveluliiketoiminnan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Anne Kopperoinen
Vastuuhenkilö

Anne Kopperoinen

Ryhmät
  • 23RESTO
    Palveluliiketoiminta 2023, päivätoteutus

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija:
- osaa kertoa itsestään, koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja työtehtävistään sekä käyttää monipuolisesti alansa erikoisterminologiaa.
- osaa toimia kieli- ja kulttuurirajat ylittävissä työelämän suullisissa ja kirjallisissa vuorovaikutustilanteissa.
- osaa viestiä asiakaslähtöisesti erilaisissa suhdeverkostoissa, neuvottelu- ja neuvontatilanteissa ja asiakaskontakteissa.
- osaa valita vastaanottajan ja tilanteen mukaisen kielen ja tyylin erilaisissa viestintätilanteissa.
- pystyy hakemaan, kriittisesti valikoimaan ja käsittelemään työtehtäviensä hallinnan edellyttämää tietoa.
- pystyy seuraamaan oman alansa kehitystä ja osallistumaan siihen eri kanavien kautta (esim. media, konferenssit, kirjallisuus).

Sisältö (OJ)

MITÄ opiskelija osaa viestiä osaamisestaan, työympäristöstään ja työtehtävistään kohdekielellä?
MITÄ opiskelija tarvitsee onnistuakseen monikulttuurisessa asiakaslähtöisessä vuorovaikutuksessa kohdekielellä?
MITEN opiskelija kehittää osaamistaan ja hankkii tietoja omalta alaltaan kohdekielellä?

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija ymmärtää pääasiat oman alan ammatillisesta materiaalista ja pystyy apuvälineitä käyttäen hankkimaan perustiedot ja välittämään ne ymmärrettävästi.
Opiskelija ilmaisee itseään pelkistetysti ja epätarkasti, mutta tavallisesti ymmärrettävästi ja ammatilliseen ilmaisuun pyrkien.
Opiskelija toimii ja viestii rajoitetusti, mutta pyrkii huomioimaan vuorovaikutustilanteen.
Opiskelija ääntää epätarkasti, mutta ymmärrettävästi.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija ymmärtää pääasiat ja useimmat yksityiskohdat oman alan ammatillisesta materiaalista ja pystyy soveltamaan hankittua tietoa.
Opiskelija ilmaisee itseään selkeästi, ammattimaisesti ja melko virheettömästi.
Opiskelija toimii ja viestii asianmukaisesti ja osoittaa tilannetajua vuorovaikutuksessa.
Opiskelija ääntää melko luontevasti ja selkeästi.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija ymmärtää sekä pääasiat että yksityiskohdat melko vaativastakin ammatillisesta materiaalista ja osaa soveltaa hankkimaansa tietoa.
Opiskelija ilmaisee itseään vaivattomasti, täsmällisesti ja monipuolisesti käyttäen tilanteeseen sopivaa tyyliä.
Opiskelija toimii ja viestii tehokkaasti, ammattitaitoisesti, vuorovaikuitteisesti ja lähes virheettömästi.
Opiskelija ääntää luontevasti, selkeästi ja melko vivahteikkaasti.

Aika ja paikka

Oppitunnit keskiviikkoisin kampuksella.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

- Oppitunnit 3h/vko kampuksella
- Parityöskentely
- Ryhmätyöskentely
- Itsenäinen työskentely

Oppimateriaalit

Oppimateriaali julkaistaan Moodlessa tai jaetaan tunneilla.
Opiskelun tukena käytämme oppikirjaa EXPERT UPDATE ENGLISH FOR FOOD PROFESSIONALS (Otava), jota on saatavissa TAMKin kirjastosta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 opintopiste on 27 tuntia työtä/opiskelua.
Lähituntien lisäksi 1-2 tuntia itsenäistä työskentelyä viikoittain.

Sisällön jaksotus

- Education, Employment
- Presentation skills
- Hospitality management
- Business vocabulary, quotation
- Complaints

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Aiemmin suoritettu vastaava korkeakoulukurssi tai aiemmin hankitun osaamisen todentaminen (AHOT):
https://www.tuni.fi/opiskelijanopas/kasikirja/tamk?page=3126#hyvaksiluku
Hyväksilukua haettassa opiskelija ottaa opettajaan yhteyttä hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Tällä kurssilla tehdään yhteistyötä opintojakson "Tulevaisuuden liiketoiminta" kanssa.

Ilmoittautumisaika

11.12.2023 - 05.01.2024

Ajoitus

01.01.2024 - 31.05.2024

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

TAMK Kielet ja viestintä

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 30

Koulutus
  • Palveluliiketoiminnan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Anne Kopperoinen
Vastuuhenkilö

Anne Kopperoinen

Ryhmät
  • 23RESTO
    Palveluliiketoiminta 2023, päivätoteutus

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija:
- osaa kertoa itsestään, koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja työtehtävistään sekä käyttää monipuolisesti alansa erikoisterminologiaa.
- osaa toimia kieli- ja kulttuurirajat ylittävissä työelämän suullisissa ja kirjallisissa vuorovaikutustilanteissa.
- osaa viestiä asiakaslähtöisesti erilaisissa suhdeverkostoissa, neuvottelu- ja neuvontatilanteissa ja asiakaskontakteissa.
- osaa valita vastaanottajan ja tilanteen mukaisen kielen ja tyylin erilaisissa viestintätilanteissa.
- pystyy hakemaan, kriittisesti valikoimaan ja käsittelemään työtehtäviensä hallinnan edellyttämää tietoa.
- pystyy seuraamaan oman alansa kehitystä ja osallistumaan siihen eri kanavien kautta (esim. media, konferenssit, kirjallisuus).

Sisältö (OJ)

MITÄ opiskelija osaa viestiä osaamisestaan, työympäristöstään ja työtehtävistään kohdekielellä?
MITÄ opiskelija tarvitsee onnistuakseen monikulttuurisessa asiakaslähtöisessä vuorovaikutuksessa kohdekielellä?
MITEN opiskelija kehittää osaamistaan ja hankkii tietoja omalta alaltaan kohdekielellä?

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija ymmärtää pääasiat oman alan ammatillisesta materiaalista ja pystyy apuvälineitä käyttäen hankkimaan perustiedot ja välittämään ne ymmärrettävästi.
Opiskelija ilmaisee itseään pelkistetysti ja epätarkasti, mutta tavallisesti ymmärrettävästi ja ammatilliseen ilmaisuun pyrkien.
Opiskelija toimii ja viestii rajoitetusti, mutta pyrkii huomioimaan vuorovaikutustilanteen.
Opiskelija ääntää epätarkasti, mutta ymmärrettävästi.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija ymmärtää pääasiat ja useimmat yksityiskohdat oman alan ammatillisesta materiaalista ja pystyy soveltamaan hankittua tietoa.
Opiskelija ilmaisee itseään selkeästi, ammattimaisesti ja melko virheettömästi.
Opiskelija toimii ja viestii asianmukaisesti ja osoittaa tilannetajua vuorovaikutuksessa.
Opiskelija ääntää melko luontevasti ja selkeästi.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija ymmärtää sekä pääasiat että yksityiskohdat melko vaativastakin ammatillisesta materiaalista ja osaa soveltaa hankkimaansa tietoa.
Opiskelija ilmaisee itseään vaivattomasti, täsmällisesti ja monipuolisesti käyttäen tilanteeseen sopivaa tyyliä.
Opiskelija toimii ja viestii tehokkaasti, ammattitaitoisesti, vuorovaikuitteisesti ja lähes virheettömästi.
Opiskelija ääntää luontevasti, selkeästi ja melko vivahteikkaasti.

Aika ja paikka

Oppitunnit keskiviikkoisin kampuksella.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

- Oppitunnit 2h/vko kampuksella
- Parityöskentely
- Ryhmätyöskentely
- Itsenäinen työskentely

Oppimateriaalit

Oppimateriaali julkaistaan Moodlessa tai jaetaan tunneilla.
Opiskelun tukena käytämme oppikirjaa EXPERT UPDATE ENGLISH FOR FOOD PROFESSIONALS (Otava), jota on saatavissa TAMKin kirjastosta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 opintopiste on 27 tuntia työtä/opiskelua.
Lähituntien lisäksi 1-2 tuntia itsenäistä työskentelyä viikoittain.

Sisällön jaksotus

- Education, Employment
- Presentation skills
- Hospitality management
- Business vocabulary, quotation
- Complaints

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Aiemmin suoritettu vastaava korkeakoulukurssi tai aiemmin hankitun osaamisen todentaminen (AHOT):
https://www.tuni.fi/opiskelijanopas/kasikirja/tamk?page=3126#hyvaksiluku
Hyväksilukua haettassa opiskelija ottaa opettajaan yhteyttä hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Tällä kurssilla tehdään yhteistyötä opintojakson "Tulevaisuuden liiketoiminta" kanssa.

Ilmoittautumisaika

01.11.2022 - 15.01.2023

Ajoitus

09.01.2023 - 30.04.2023

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

TAMK Kielet ja viestintä

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
  • Englanti
Paikat

15 - 40

Koulutus
  • Palveluliiketoiminnan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Riku-Matti Kinnunen
Vastuuhenkilö

Riku-Matti Kinnunen

Ryhmät
  • 22MRESTO
    Palveluliiketoiminta, monimuotototeutus, syksy 2022

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija:
- osaa kertoa itsestään, koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja työtehtävistään sekä käyttää monipuolisesti alansa erikoisterminologiaa.
- osaa toimia kieli- ja kulttuurirajat ylittävissä työelämän suullisissa ja kirjallisissa vuorovaikutustilanteissa.
- osaa viestiä asiakaslähtöisesti erilaisissa suhdeverkostoissa, neuvottelu- ja neuvontatilanteissa ja asiakaskontakteissa.
- osaa valita vastaanottajan ja tilanteen mukaisen kielen ja tyylin erilaisissa viestintätilanteissa.
- pystyy hakemaan, kriittisesti valikoimaan ja käsittelemään työtehtäviensä hallinnan edellyttämää tietoa.
- pystyy seuraamaan oman alansa kehitystä ja osallistumaan siihen eri kanavien kautta (esim. media, konferenssit, kirjallisuus).

Sisältö (OJ)

MITÄ opiskelija osaa viestiä osaamisestaan, työympäristöstään ja työtehtävistään kohdekielellä?
MITÄ opiskelija tarvitsee onnistuakseen monikulttuurisessa asiakaslähtöisessä vuorovaikutuksessa kohdekielellä?
MITEN opiskelija kehittää osaamistaan ja hankkii tietoja omalta alaltaan kohdekielellä?

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija ymmärtää pääasiat oman alan ammatillisesta materiaalista ja pystyy apuvälineitä käyttäen hankkimaan perustiedot ja välittämään ne ymmärrettävästi.
Opiskelija ilmaisee itseään pelkistetysti ja epätarkasti, mutta tavallisesti ymmärrettävästi ja ammatilliseen ilmaisuun pyrkien.
Opiskelija toimii ja viestii rajoitetusti, mutta pyrkii huomioimaan vuorovaikutustilanteen.
Opiskelija ääntää epätarkasti, mutta ymmärrettävästi.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija ymmärtää pääasiat ja useimmat yksityiskohdat oman alan ammatillisesta materiaalista ja pystyy soveltamaan hankittua tietoa.
Opiskelija ilmaisee itseään selkeästi, ammattimaisesti ja melko virheettömästi.
Opiskelija toimii ja viestii asianmukaisesti ja osoittaa tilannetajua vuorovaikutuksessa.
Opiskelija ääntää melko luontevasti ja selkeästi.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija ymmärtää sekä pääasiat että yksityiskohdat melko vaativastakin ammatillisesta materiaalista ja osaa soveltaa hankkimaansa tietoa.
Opiskelija ilmaisee itseään vaivattomasti, täsmällisesti ja monipuolisesti käyttäen tilanteeseen sopivaa tyyliä.
Opiskelija toimii ja viestii tehokkaasti, ammattitaitoisesti, vuorovaikuitteisesti ja lähes virheettömästi.
Opiskelija ääntää luontevasti, selkeästi ja melko vivahteikkaasti.

Aika ja paikka

Opetuskerrat lukujärjestyksen mukaisesti, tunnit lähiopetuksena TAMKissa tai Zoomissa työjärjestyksen mukaan. Mahdollisista muutoksista ilmoitetaan Moodlen kautta.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Opintojakson osasuoritusten mahdollisista uusimisista sovitaan erikseen kurssin aikana. Opintojaksolla ei ole tenttiä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojaksolla on suullisia ja kirjallisia osasuorituksia jotka arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty tai 0-5. Arviointi on tehtäväkohtainen, ja arviointikriteerit käydään yhdessä läpi jokaisen tehtävän osalta kurssin aikana.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Kontakti- ja etäopetusta sekä ohjattua itsenäistä työskentelyä Moodle-oppimisympäristössä, yksilö- ja ryhmätyöskentelyä suullisissa ja kirjallisissa tehtävissä.

Oppimateriaalit

Oppimateriaali julkaistaan Moodlessa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 opintopiste on 27 tuntia opiskelijan työtä.

Sisällön jaksotus

Lähi- ja etätuntien lisäksi 1-2 tuntia itsenäistä työskentelyä viikoittain.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Hyväksiluku aiemmin suoritettujen vastaavien korkeakouluopintojen perusteella, muualta hankitun osaamisen osoittaminen (AHOT) näytöllä. Hyväksiluku sovitaan aina tapauskohtaisesti, ota yhteys kurssin opettajaan lähtötilanteen arviontia ja lisätietoja varten.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

* kaikki kurssin osatehtävät pitää olla suoritettuna ennen kuin kurssiarvosana voidaan antaa

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

* ääntää epätarkasti mutta ymmärrettävästi
* ymmärtää pääasiat oman alan pelkistetystä ammatillisesta materiaalista ja pystyy apuvälineitä käyttäen hankkimaan perustiedot ja välittämään ne ymmärrettävästi.
* ilmaisee itseään pelkistetysti ja epätarkasti mutta tavallisesti ymmärrettävästi ja ammatilliseen ilmaisuun pyrkien.
*toimii ja viestii kömpelösti ja rajoitetusti mutta pyrkii huomioimaan vuorovaikutustilanteen.
* kaikki opintojakson osasuoritukset on suoritettu.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

* ääntää melko luontevasti ja selkeästi.
* ymmärtää pääasiat ja useimmat yksityiskohdat oman alan ammatillisesta materiaalista ja pystyy soveltamaan hankittua tietoa.
* ilmaisee itseään selkeästi, ammattimaisesti ja melko virheettömästi.
*toimii ja viestii asianmukaisesti ja osoittaa tilannetajua vuorovaikutuksessa.
* kaikki opintojakson osasuoritukset on suoritettu.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

* ääntää luontevasti, selkeästi ja melko vivahteikkaasti.
* ymmärtää sekä pääasiat että yksityiskohdat melko vaativastakin ammatillisesta materiaalista ja osaa soveltaa hankkimaansa tietoa.
* ilmaisee itseään vaivattomasti, täsmällisesti ja monipuolisesti käyttäen tilanteeseen sopivaa tyyliä.
*toimii ja viestii tehokkaasti, ammattitaitoisesti, vuorovaikuitteisesti ja lähes virheettömästi.
* kaikki opintojakson osasuoritukset on suoritettu.

Ilmoittautumisaika

01.12.2022 - 04.01.2023

Ajoitus

01.01.2023 - 31.05.2023

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

TAMK Kielet ja viestintä

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

5 - 30

Koulutus
  • Palveluliiketoiminnan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Anne Kopperoinen
Vastuuhenkilö

Anne Kopperoinen

Ryhmät
  • 22RESTO
    Palveluliiketoiminta 2022, päivätoteutus

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija:
- osaa kertoa itsestään, koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja työtehtävistään sekä käyttää monipuolisesti alansa erikoisterminologiaa.
- osaa toimia kieli- ja kulttuurirajat ylittävissä työelämän suullisissa ja kirjallisissa vuorovaikutustilanteissa.
- osaa viestiä asiakaslähtöisesti erilaisissa suhdeverkostoissa, neuvottelu- ja neuvontatilanteissa ja asiakaskontakteissa.
- osaa valita vastaanottajan ja tilanteen mukaisen kielen ja tyylin erilaisissa viestintätilanteissa.
- pystyy hakemaan, kriittisesti valikoimaan ja käsittelemään työtehtäviensä hallinnan edellyttämää tietoa.
- pystyy seuraamaan oman alansa kehitystä ja osallistumaan siihen eri kanavien kautta (esim. media, konferenssit, kirjallisuus).

Sisältö (OJ)

MITÄ opiskelija osaa viestiä osaamisestaan, työympäristöstään ja työtehtävistään kohdekielellä?
MITÄ opiskelija tarvitsee onnistuakseen monikulttuurisessa asiakaslähtöisessä vuorovaikutuksessa kohdekielellä?
MITEN opiskelija kehittää osaamistaan ja hankkii tietoja omalta alaltaan kohdekielellä?

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija ymmärtää pääasiat oman alan ammatillisesta materiaalista ja pystyy apuvälineitä käyttäen hankkimaan perustiedot ja välittämään ne ymmärrettävästi.
Opiskelija ilmaisee itseään pelkistetysti ja epätarkasti, mutta tavallisesti ymmärrettävästi ja ammatilliseen ilmaisuun pyrkien.
Opiskelija toimii ja viestii rajoitetusti, mutta pyrkii huomioimaan vuorovaikutustilanteen.
Opiskelija ääntää epätarkasti, mutta ymmärrettävästi.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija ymmärtää pääasiat ja useimmat yksityiskohdat oman alan ammatillisesta materiaalista ja pystyy soveltamaan hankittua tietoa.
Opiskelija ilmaisee itseään selkeästi, ammattimaisesti ja melko virheettömästi.
Opiskelija toimii ja viestii asianmukaisesti ja osoittaa tilannetajua vuorovaikutuksessa.
Opiskelija ääntää melko luontevasti ja selkeästi.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija ymmärtää sekä pääasiat että yksityiskohdat melko vaativastakin ammatillisesta materiaalista ja osaa soveltaa hankkimaansa tietoa.
Opiskelija ilmaisee itseään vaivattomasti, täsmällisesti ja monipuolisesti käyttäen tilanteeseen sopivaa tyyliä.
Opiskelija toimii ja viestii tehokkaasti, ammattitaitoisesti, vuorovaikuitteisesti ja lähes virheettömästi.
Opiskelija ääntää luontevasti, selkeästi ja melko vivahteikkaasti.

Aika ja paikka

Oppitunnit keskiviikkoisin kampuksella.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Kurssilla ei ole lopputenttiä (ks. Arviointi)

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi perustuu osasuorituksiin, jotka arvioidaan 0-5:
- CV englanniksi 20 %
- Parityöskentelynä laadittu food culture -esitelmä 30%
- Benchmarking -tehtävä, josta tehdään kahden sivun kirjallinen raportti englanniksi sekä 1 sivun vertailu-taulukko. 30% Yhteistyö "Tulevaisuuden liiketoiminta"-kurssin kanssa.
- Parityöskentelynä tehty reklamaatio-video liittyen benchmarking-yritykseen (simuloitu reklamaatiotilanne työntekijän ja asiakkaan välillä ja ongelmatilanteen ratkaisu) 20%

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

- Oppitunnit 2h/vko kampuksella
- Parityöskentely
- Ryhmätyöskentely
- Itsenäinen työskentely

Oppimateriaalit

Oppimateriaali julkaistaan Moodlessa tai jaetaan tunneilla.
Opiskelun tukena käytämme oppikirjaa EXPERT UPDATE ENGLISH FOR FOOD PROFESSIONALS (Otava), jota on saatavissa TAMKin kirjastosta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 opintopiste on 27 tuntia työtä/opiskelua.
Lähituntien lisäksi 1-2 tuntia itsenäistä työskentelyä viikoittain.

Sisällön jaksotus

- Education, Employment
- Food fair, presentation skills
- Hospitality management
- Business vocabulary, quotation
- Complaints

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Aiemmin suoritettu vastaava korkeakoulukurssi tai aiemmin hankitun osaamisen todentaminen (AHOT):
https://www.tuni.fi/opiskelijanopas/kasikirja/tamk?page=3126#hyvaksiluku
Hyväksilukua haettassa opiskelija ottaa opettajaan yhteyttä hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Tällä kurssilla tehdään yhteistyötä opintojakson "Tulevaisuuden liiketoiminta" kanssa.

Kansainvälisyys

Kansainväliset vaihdot ja konferenssit

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Kaikki osasuoritukset tulee olla hyväksytysti suoritettuina, jotta voi saada loppuarvosanan tästä 5op opintojaksosta.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

* ääntää epätarkasti mutta ymmärrettävästi
* ymmärtää pääasiat oman alan pelkistetystä ammatillisesta materiaalista ja pystyy apuvälineitä käyttäen hankkimaan perustiedot ja välittämään ne ymmärrettävästi.
* ilmaisee itseään pelkistetysti ja epätarkasti mutta tavallisesti ymmärrettävästi ja ammatilliseen ilmaisuun pyrkien.
*toimii ja viestii kömpelösti ja rajoitetusti mutta pyrkii huomioimaan vuorovaikutustilanteen.
* kaikki opintojakson osasuoritukset on suoritettu.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

* ääntää melko luontevasti ja selkeästi.
* ymmärtää pääasiat ja useimmat yksityiskohdat oman alan ammatillisesta materiaalista ja pystyy soveltamaan hankittua tietoa.
* ilmaisee itseään selkeästi, ammattimaisesti ja melko virheettömästi.
*toimii ja viestii asianmukaisesti ja osoittaa tilannetajua vuorovaikutuksessa.
* kaikki opintojakson osasuoritukset on suoritettu.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

* ääntää luontevasti, selkeästi ja melko vivahteikkaasti.
* ymmärtää sekä pääasiat että yksityiskohdat melko vaativastakin ammatillisesta materiaalista ja osaa soveltaa hankkimaansa tietoa.
* ilmaisee itseään vaivattomasti, täsmällisesti ja monipuolisesti käyttäen tilanteeseen sopivaa tyyliä.
*toimii ja viestii tehokkaasti, ammattitaitoisesti, vuorovaikuitteisesti ja lähes virheettömästi.
* kaikki opintojakson osasuoritukset on suoritettu.

Ilmoittautumisaika

01.12.2022 - 04.01.2023

Ajoitus

01.01.2023 - 31.05.2023

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

TAMK Kielet ja viestintä

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

5 - 30

Koulutus
  • Palveluliiketoiminnan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Anne Kopperoinen
Vastuuhenkilö

Anne Kopperoinen

Ryhmät
  • 22RESTO
    Palveluliiketoiminta 2022, päivätoteutus

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija:
- osaa kertoa itsestään, koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja työtehtävistään sekä käyttää monipuolisesti alansa erikoisterminologiaa.
- osaa toimia kieli- ja kulttuurirajat ylittävissä työelämän suullisissa ja kirjallisissa vuorovaikutustilanteissa.
- osaa viestiä asiakaslähtöisesti erilaisissa suhdeverkostoissa, neuvottelu- ja neuvontatilanteissa ja asiakaskontakteissa.
- osaa valita vastaanottajan ja tilanteen mukaisen kielen ja tyylin erilaisissa viestintätilanteissa.
- pystyy hakemaan, kriittisesti valikoimaan ja käsittelemään työtehtäviensä hallinnan edellyttämää tietoa.
- pystyy seuraamaan oman alansa kehitystä ja osallistumaan siihen eri kanavien kautta (esim. media, konferenssit, kirjallisuus).

Sisältö (OJ)

MITÄ opiskelija osaa viestiä osaamisestaan, työympäristöstään ja työtehtävistään kohdekielellä?
MITÄ opiskelija tarvitsee onnistuakseen monikulttuurisessa asiakaslähtöisessä vuorovaikutuksessa kohdekielellä?
MITEN opiskelija kehittää osaamistaan ja hankkii tietoja omalta alaltaan kohdekielellä?

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija ymmärtää pääasiat oman alan ammatillisesta materiaalista ja pystyy apuvälineitä käyttäen hankkimaan perustiedot ja välittämään ne ymmärrettävästi.
Opiskelija ilmaisee itseään pelkistetysti ja epätarkasti, mutta tavallisesti ymmärrettävästi ja ammatilliseen ilmaisuun pyrkien.
Opiskelija toimii ja viestii rajoitetusti, mutta pyrkii huomioimaan vuorovaikutustilanteen.
Opiskelija ääntää epätarkasti, mutta ymmärrettävästi.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija ymmärtää pääasiat ja useimmat yksityiskohdat oman alan ammatillisesta materiaalista ja pystyy soveltamaan hankittua tietoa.
Opiskelija ilmaisee itseään selkeästi, ammattimaisesti ja melko virheettömästi.
Opiskelija toimii ja viestii asianmukaisesti ja osoittaa tilannetajua vuorovaikutuksessa.
Opiskelija ääntää melko luontevasti ja selkeästi.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija ymmärtää sekä pääasiat että yksityiskohdat melko vaativastakin ammatillisesta materiaalista ja osaa soveltaa hankkimaansa tietoa.
Opiskelija ilmaisee itseään vaivattomasti, täsmällisesti ja monipuolisesti käyttäen tilanteeseen sopivaa tyyliä.
Opiskelija toimii ja viestii tehokkaasti, ammattitaitoisesti, vuorovaikuitteisesti ja lähes virheettömästi.
Opiskelija ääntää luontevasti, selkeästi ja melko vivahteikkaasti.

Aika ja paikka

Oppitunnit keskiviikkoisin kampuksella.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Kurssilla ei ole lopputenttiä (ks. Arviointi)

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi perustuu osasuorituksiin, jotka arvioidaan 0-5:
- CV englanniksi 20 %
- Parityöskentelynä laadittu food culture -esitelmä 30%
- Benchmarking -tehtävä, josta tehdään kahden sivun kirjallinen raportti englanniksi sekä 1 sivun vertailu-taulukko. 30% Yhteistyö "Tulevaisuuden liiketoiminta"-kurssin kanssa.
- Parityöskentelynä tehty reklamaatio-video liittyen benchmarking-yritykseen (simuloitu reklamaatiotilanne työntekijän ja asiakkaan välillä ja ongelmatilanteen ratkaisu) 20%

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

- Oppitunnit 2h/vko kampuksella
- Parityöskentely
- Ryhmätyöskentely
- Itsenäinen työskentely

Oppimateriaalit

Oppimateriaali julkaistaan Moodlessa tai jaetaan tunneilla.
Opiskelun tukena käytämme oppikirjaa EXPERT UPDATE ENGLISH FOR FOOD PROFESSIONALS (Otava), jota on saatavissa TAMKin kirjastosta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 opintopiste on 27 tuntia työtä/opiskelua.
Lähituntien lisäksi 1-2 tuntia itsenäistä työskentelyä viikoittain.

Sisällön jaksotus

- Education, Employment
- Food fair, presentation skills
- Hospitality management
- Business vocabulary, quotation
- Complaints

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Aiemmin suoritettu vastaava korkeakoulukurssi tai aiemmin hankitun osaamisen todentaminen (AHOT):
https://www.tuni.fi/opiskelijanopas/kasikirja/tamk?page=3126#hyvaksiluku
Hyväksilukua haettassa opiskelija ottaa opettajaan yhteyttä hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Tällä kurssilla tehdään yhteistyötä opintojakson "Tulevevaisuuden liiketoiminta" kanssa.

Kansainvälisyys

Kansainväliset vaihdot ja konferenssit

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Kaikki osasuoritukset tulee olla hyväksytysti suoritettuina, jotta voi saada loppuarvosanan tästä 5op opintojaksosta.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

* ääntää epätarkasti mutta ymmärrettävästi
* ymmärtää pääasiat oman alan pelkistetystä ammatillisesta materiaalista ja pystyy apuvälineitä käyttäen hankkimaan perustiedot ja välittämään ne ymmärrettävästi.
* ilmaisee itseään pelkistetysti ja epätarkasti mutta tavallisesti ymmärrettävästi ja ammatilliseen ilmaisuun pyrkien.
*toimii ja viestii kömpelösti ja rajoitetusti mutta pyrkii huomioimaan vuorovaikutustilanteen.
* kaikki opintojakson osasuoritukset on suoritettu.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

* ääntää melko luontevasti ja selkeästi.
* ymmärtää pääasiat ja useimmat yksityiskohdat oman alan ammatillisesta materiaalista ja pystyy soveltamaan hankittua tietoa.
* ilmaisee itseään selkeästi, ammattimaisesti ja melko virheettömästi.
*toimii ja viestii asianmukaisesti ja osoittaa tilannetajua vuorovaikutuksessa.
* kaikki opintojakson osasuoritukset on suoritettu.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

* ääntää luontevasti, selkeästi ja melko vivahteikkaasti.
* ymmärtää sekä pääasiat että yksityiskohdat melko vaativastakin ammatillisesta materiaalista ja osaa soveltaa hankkimaansa tietoa.
* ilmaisee itseään vaivattomasti, täsmällisesti ja monipuolisesti käyttäen tilanteeseen sopivaa tyyliä.
*toimii ja viestii tehokkaasti, ammattitaitoisesti, vuorovaikuitteisesti ja lähes virheettömästi.
* kaikki opintojakson osasuoritukset on suoritettu.

Ilmoittautumisaika

24.11.2021 - 09.01.2022

Ajoitus

10.01.2022 - 03.06.2022

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

TAMK Kielet ja viestintä

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

15 - 45

Koulutus
  • Palveluliiketoiminnan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Riku-Matti Kinnunen
Vastuuhenkilö

Riku-Matti Kinnunen

Ryhmät
  • 21MRESTO
    Palveluliiketoiminta, monimuotototeutus, syksy 2021

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija:
- osaa kertoa itsestään, koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja työtehtävistään sekä käyttää monipuolisesti alansa erikoisterminologiaa.
- osaa toimia kieli- ja kulttuurirajat ylittävissä työelämän suullisissa ja kirjallisissa vuorovaikutustilanteissa.
- osaa viestiä asiakaslähtöisesti erilaisissa suhdeverkostoissa, neuvottelu- ja neuvontatilanteissa ja asiakaskontakteissa.
- osaa valita vastaanottajan ja tilanteen mukaisen kielen ja tyylin erilaisissa viestintätilanteissa.
- pystyy hakemaan, kriittisesti valikoimaan ja käsittelemään työtehtäviensä hallinnan edellyttämää tietoa.
- pystyy seuraamaan oman alansa kehitystä ja osallistumaan siihen eri kanavien kautta (esim. media, konferenssit, kirjallisuus).

Sisältö (OJ)

MITÄ opiskelija osaa viestiä osaamisestaan, työympäristöstään ja työtehtävistään kohdekielellä?
MITÄ opiskelija tarvitsee onnistuakseen monikulttuurisessa asiakaslähtöisessä vuorovaikutuksessa kohdekielellä?
MITEN opiskelija kehittää osaamistaan ja hankkii tietoja omalta alaltaan kohdekielellä?

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija ymmärtää pääasiat oman alan ammatillisesta materiaalista ja pystyy apuvälineitä käyttäen hankkimaan perustiedot ja välittämään ne ymmärrettävästi.
Opiskelija ilmaisee itseään pelkistetysti ja epätarkasti, mutta tavallisesti ymmärrettävästi ja ammatilliseen ilmaisuun pyrkien.
Opiskelija toimii ja viestii rajoitetusti, mutta pyrkii huomioimaan vuorovaikutustilanteen.
Opiskelija ääntää epätarkasti, mutta ymmärrettävästi.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija ymmärtää pääasiat ja useimmat yksityiskohdat oman alan ammatillisesta materiaalista ja pystyy soveltamaan hankittua tietoa.
Opiskelija ilmaisee itseään selkeästi, ammattimaisesti ja melko virheettömästi.
Opiskelija toimii ja viestii asianmukaisesti ja osoittaa tilannetajua vuorovaikutuksessa.
Opiskelija ääntää melko luontevasti ja selkeästi.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija ymmärtää sekä pääasiat että yksityiskohdat melko vaativastakin ammatillisesta materiaalista ja osaa soveltaa hankkimaansa tietoa.
Opiskelija ilmaisee itseään vaivattomasti, täsmällisesti ja monipuolisesti käyttäen tilanteeseen sopivaa tyyliä.
Opiskelija toimii ja viestii tehokkaasti, ammattitaitoisesti, vuorovaikuitteisesti ja lähes virheettömästi.
Opiskelija ääntää luontevasti, selkeästi ja melko vivahteikkaasti.

Aika ja paikka

Opetuskerrat lukujärjestyksen mukaisesti, tunnit lähiopetuksena TAMKissa tai Zoomissa koronatilanteen mukaan. Mahdollisista muutoksista ilmoitetaan Moodlen kautta.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Opintojakson osasuoritusten mahdollisista uusimisista sovitaan erikseen kurssin aikana.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojaksolla on suullisia ja kirjallisia osasuorituksia jotka arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty tai 0-5. Arviointi on tehtäväkohtainen, ja arviointikriteerit käydään yhdessä läpi jokaisen tehtävän osalta kurssin aikana.

Oppitunneille osallistuminen kuuluu myös arviointikriteereihin; runsaat poissaolot voivat olla peruste hylkäämiselle. Jos osallistuminen vaikeutuu esim. sairauden tai muun vakavan esteen takia, ota yhteyttä kurssin opettajaan.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Kontaktiopetusta sekä ohjattua itsenäistä työskentelyä Moodle-oppimisympäristössä, yksilö- ja ryhmätyöskentelyä suullisissa ja kirjallisissa tehtävissä.

Oppimateriaalit

Oppimateriaali julkaistaan Moodlessa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 opintopiste on 27 tuntia työtä/opiskelua.

Sisällön jaksotus

Lähituntien lisäksi 1-2 tuntia itsenäistä työskentelyä viikoittain.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Hyväksiluku aiemmin suoritettujen vastaavien korkeakouluopintojen perusteella, muualta hankitun osaamisen osoittaminen (AHOT) näytöllä. Hyväksiluku sovitaan aina tapauskohtaisesti, ota yhteys kurssin opettajaan lähtötilanteen arviontia ja lisätietoja varten.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

* kaikki kurssin osatehtävät pitää olla suoritettuna ennen kuin kurssiarvosana voidaan antaa

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

* ääntää epätarkasti mutta ymmärrettävästi
* ymmärtää pääasiat oman alan pelkistetystä ammatillisesta materiaalista ja pystyy apuvälineitä käyttäen hankkimaan perustiedot ja välittämään ne ymmärrettävästi.
* ilmaisee itseään pelkistetysti ja epätarkasti mutta tavallisesti ymmärrettävästi ja ammatilliseen ilmaisuun pyrkien.
*toimii ja viestii kömpelösti ja rajoitetusti mutta pyrkii huomioimaan vuorovaikutustilanteen.
* kaikki opintojakson osasuoritukset on suoritettu.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

* ääntää melko luontevasti ja selkeästi.
* ymmärtää pääasiat ja useimmat yksityiskohdat oman alan ammatillisesta materiaalista ja pystyy soveltamaan hankittua tietoa.
* ilmaisee itseään selkeästi, ammattimaisesti ja melko virheettömästi.
*toimii ja viestii asianmukaisesti ja osoittaa tilannetajua vuorovaikutuksessa.
* kaikki opintojakson osasuoritukset on suoritettu.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

* ääntää luontevasti, selkeästi ja melko vivahteikkaasti.
* ymmärtää sekä pääasiat että yksityiskohdat melko vaativastakin ammatillisesta materiaalista ja osaa soveltaa hankkimaansa tietoa.
* ilmaisee itseään vaivattomasti, täsmällisesti ja monipuolisesti käyttäen tilanteeseen sopivaa tyyliä.
*toimii ja viestii tehokkaasti, ammattitaitoisesti, vuorovaikuitteisesti ja lähes virheettömästi.
* kaikki opintojakson osasuoritukset on suoritettu.

Ilmoittautumisaika

24.11.2021 - 05.01.2022

Ajoitus

01.01.2022 - 06.05.2022

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

TAMK Kielet ja viestintä

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 30

Koulutus
  • Palveluliiketoiminnan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Petri Tuohimäki
Vastuuhenkilö

Petri Tuohimäki

Ryhmät
  • 21MRESTO
    Palveluliiketoiminta, monimuotototeutus, syksy 2021

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija:
- osaa kertoa itsestään, koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja työtehtävistään sekä käyttää monipuolisesti alansa erikoisterminologiaa.
- osaa toimia kieli- ja kulttuurirajat ylittävissä työelämän suullisissa ja kirjallisissa vuorovaikutustilanteissa.
- osaa viestiä asiakaslähtöisesti erilaisissa suhdeverkostoissa, neuvottelu- ja neuvontatilanteissa ja asiakaskontakteissa.
- osaa valita vastaanottajan ja tilanteen mukaisen kielen ja tyylin erilaisissa viestintätilanteissa.
- pystyy hakemaan, kriittisesti valikoimaan ja käsittelemään työtehtäviensä hallinnan edellyttämää tietoa.
- pystyy seuraamaan oman alansa kehitystä ja osallistumaan siihen eri kanavien kautta (esim. media, konferenssit, kirjallisuus).

Sisältö (OJ)

MITÄ opiskelija osaa viestiä osaamisestaan, työympäristöstään ja työtehtävistään kohdekielellä?
MITÄ opiskelija tarvitsee onnistuakseen monikulttuurisessa asiakaslähtöisessä vuorovaikutuksessa kohdekielellä?
MITEN opiskelija kehittää osaamistaan ja hankkii tietoja omalta alaltaan kohdekielellä?

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija ymmärtää pääasiat oman alan ammatillisesta materiaalista ja pystyy apuvälineitä käyttäen hankkimaan perustiedot ja välittämään ne ymmärrettävästi.
Opiskelija ilmaisee itseään pelkistetysti ja epätarkasti, mutta tavallisesti ymmärrettävästi ja ammatilliseen ilmaisuun pyrkien.
Opiskelija toimii ja viestii rajoitetusti, mutta pyrkii huomioimaan vuorovaikutustilanteen.
Opiskelija ääntää epätarkasti, mutta ymmärrettävästi.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija ymmärtää pääasiat ja useimmat yksityiskohdat oman alan ammatillisesta materiaalista ja pystyy soveltamaan hankittua tietoa.
Opiskelija ilmaisee itseään selkeästi, ammattimaisesti ja melko virheettömästi.
Opiskelija toimii ja viestii asianmukaisesti ja osoittaa tilannetajua vuorovaikutuksessa.
Opiskelija ääntää melko luontevasti ja selkeästi.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija ymmärtää sekä pääasiat että yksityiskohdat melko vaativastakin ammatillisesta materiaalista ja osaa soveltaa hankkimaansa tietoa.
Opiskelija ilmaisee itseään vaivattomasti, täsmällisesti ja monipuolisesti käyttäen tilanteeseen sopivaa tyyliä.
Opiskelija toimii ja viestii tehokkaasti, ammattitaitoisesti, vuorovaikuitteisesti ja lähes virheettömästi.
Opiskelija ääntää luontevasti, selkeästi ja melko vivahteikkaasti.

Aika ja paikka

Opetuskerrat lukujärjestyksen mukaisesti. Osa tunneista pidetään lähiopetuksena luokkahuoneessa, osa Zoom-verkkotapaamisissa. Zoom-linkit ja etäopetuskerrat ilmoitetaan Moodlessa. Mahdollisista muutoksista ilmoitetaan Moodlen kautta.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Opintojakson osasuoritusten mahdollisista uusimisista sovitaan erikseen kurssin aikana.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojaksolla on suullisia ja kirjallisia osasuorituksia jotka arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty tai 0-5. Arviointi on tehtäväkohtainen, ja arviointikriteerit käydään yhdessä läpi jokaisen tehtävän osalta kurssin aikana.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Kontaktiopetusta sekä ohjattua itsenäistä työskentelyä Moodle-oppimisympäristössä, yksilö- ja ryhmätyöskentelyä suullisissa ja kirjallisissa tehtävissä.

Oppimateriaalit

Oppimateriaali julkaistaan Moodlessa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 opintopiste on 27 tuntia työtä/opiskelua.

Sisällön jaksotus

Lähituntien lisäksi 1-2 tuntia itsenäistä työskentelyä viikoittain.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Hyväksiluku aiemmin suoritettujen vastaavien korkeakouluopintojen perusteella, muualta hankitun osaamisen osoittaminen (AHOT) näytöllä. Hyväksiluku sovitaan aina tapauskohtaisesti, ota yhteys kurssin opettajaan lähtötilanteen arviontia ja lisätietoja varten.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

* kaikki kurssin osatehtävät pitää olla suoritettuna ennen kuin kurssiarvosana voidaan antaa

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

* ääntää epätarkasti mutta ymmärrettävästi
* ymmärtää pääasiat oman alan pelkistetystä ammatillisesta materiaalista ja pystyy apuvälineitä käyttäen hankkimaan perustiedot ja välittämään ne ymmärrettävästi.
* ilmaisee itseään pelkistetysti ja epätarkasti mutta tavallisesti ymmärrettävästi ja ammatilliseen ilmaisuun pyrkien.
*toimii ja viestii kömpelösti ja rajoitetusti mutta pyrkii huomioimaan vuorovaikutustilanteen.
* kaikki opintojakson osasuoritukset on suoritettu.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

* ääntää melko luontevasti ja selkeästi.
* ymmärtää pääasiat ja useimmat yksityiskohdat oman alan ammatillisesta materiaalista ja pystyy soveltamaan hankittua tietoa.
* ilmaisee itseään selkeästi, ammattimaisesti ja melko virheettömästi.
*toimii ja viestii asianmukaisesti ja osoittaa tilannetajua vuorovaikutuksessa.
* kaikki opintojakson osasuoritukset on suoritettu.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

* ääntää luontevasti, selkeästi ja melko vivahteikkaasti.
* ymmärtää sekä pääasiat että yksityiskohdat melko vaativastakin ammatillisesta materiaalista ja osaa soveltaa hankkimaansa tietoa.
* ilmaisee itseään vaivattomasti, täsmällisesti ja monipuolisesti käyttäen tilanteeseen sopivaa tyyliä.
*toimii ja viestii tehokkaasti, ammattitaitoisesti, vuorovaikuitteisesti ja lähes virheettömästi.
* kaikki opintojakson osasuoritukset on suoritettu.