Siirry suoraan sisältöön

Uusia palveluja arvopohjaisestiLaajuus (10 op)

Tunnus: 8T00DQ70

Laajuus

10 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- tuntee palvelumuotoiluprosessin ja osaa soveltaa käyttäjälähtöisiä menetelmiä palvelun kehittämisessä
- tunnistaa käyttäjien arvot ja niihin perustuvat uudet palvelutarpeet
- suunnittelee prototypoinnin avulla erilaisia vaihtoehtoja moniaistisen palvelun kehittämiseen
-osaa johtaa omaa palvelumuotoiluprosessiaan

Sisältö

MIKÄ on asiakkaan osuus palvelujen kehittämisessä?
MIKSI asiakaskokemus on tärkeä?
MITEN johdan palvelun kehittämistä?

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija tunnistaa palvelumuotoilun käsitteistön ja osaa kuvata käyttäjälähtöisen palvelun.
Opiskelija tuntee erilaisia palvelumuotoilun menetelmiä ja käyttää niitä ohjatusti.
Opiskelija osaa toimia tiimin tuella palvelumuotoiluprosessissa.
Opiskelija tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija jäsentää palvelumuotoilun käsitteen alaan liittyvänä ilmiönä ja osaa soveltaa sitä taloudellisesti kannattavan ja laadukkaan käyttäjälähtöisen palvelun suunnittelussa. Opiskelija osaa johtaa ohjatusti omaa palvelumuotoiluprosessiaan.
Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja sitoutuneesti noudattaen palvelualalle tärkeitä vaatimuksia.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija ymmärtää palvelumuotoilun käsitteen ammatillisessa kontekstissa ja osaa soveltaa sekä analysoida sitä taloudellisesti kannattavan ja laadukkaan käyttäjälähtöisen palvelun suunnittelussa. Opiskelija osaa johtaa tavoitteellisesti omaa palvelumuotoiluprosessiaan.
Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja sitoutuneesti oman palvelualan vaatimukset ja tarpeet huomioon ottaen.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija ei tunnista palvelumuotoilun käsitteistöä eikä tunne palvelumuotoilun menetelmiä niin, että osaisi käyttää niitä.

Ilmoittautumisaika

07.06.2023 - 16.08.2023

Ajoitus

21.08.2023 - 11.10.2023

Laajuus

10 op

Virtuaaliosuus

2 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Restonomi

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Palveluliiketoiminnan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Tuija Ylä-Viteli
  • Taija Karhe
Vastuuhenkilö

Tuija Ylä-Viteli

Ryhmät
  • 21RESTO
    Palveluliiketoiminta 2021, päivätoteutus

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- tuntee palvelumuotoiluprosessin ja osaa soveltaa käyttäjälähtöisiä menetelmiä palvelun kehittämisessä
- tunnistaa käyttäjien arvot ja niihin perustuvat uudet palvelutarpeet
- suunnittelee prototypoinnin avulla erilaisia vaihtoehtoja moniaistisen palvelun kehittämiseen
-osaa johtaa omaa palvelumuotoiluprosessiaan

Sisältö (OJ)

MIKÄ on asiakkaan osuus palvelujen kehittämisessä?
MIKSI asiakaskokemus on tärkeä?
MITEN johdan palvelun kehittämistä?

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija tunnistaa palvelumuotoilun käsitteistön ja osaa kuvata käyttäjälähtöisen palvelun.
Opiskelija tuntee erilaisia palvelumuotoilun menetelmiä ja käyttää niitä ohjatusti.
Opiskelija osaa toimia tiimin tuella palvelumuotoiluprosessissa.
Opiskelija tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija jäsentää palvelumuotoilun käsitteen alaan liittyvänä ilmiönä ja osaa soveltaa sitä taloudellisesti kannattavan ja laadukkaan käyttäjälähtöisen palvelun suunnittelussa. Opiskelija osaa johtaa ohjatusti omaa palvelumuotoiluprosessiaan.
Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja sitoutuneesti noudattaen palvelualalle tärkeitä vaatimuksia.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija ymmärtää palvelumuotoilun käsitteen ammatillisessa kontekstissa ja osaa soveltaa sekä analysoida sitä taloudellisesti kannattavan ja laadukkaan käyttäjälähtöisen palvelun suunnittelussa. Opiskelija osaa johtaa tavoitteellisesti omaa palvelumuotoiluprosessiaan.
Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja sitoutuneesti oman palvelualan vaatimukset ja tarpeet huomioon ottaen.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Opiskelija ei tunnista palvelumuotoilun käsitteistöä eikä tunne palvelumuotoilun menetelmiä niin, että osaisi käyttää niitä.

Aika ja paikka

Aloitamme 21.8. maanantaina klo 9

Opintojakso toteutetaan 21.08.–11.10.2023 maanantaisin, tiistaisin ja keskiviikko iltapäivisin.
Opintojakson tapaamiset ovat TAMKilla tai verkossa Moodlen aikataulun mukaisesti.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Kirjatentti järjestetään 28.8.2023. Moodle-tenttinä
Uusintatentti järjestetään 9.10.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kirjatentti, 0–5, 30% kokonaisarvosanasta
Palvelumuotoiluprosessi-tiimitehtävä, 0–5, 60% kokonaisarvosanasta
Harjoitukset 1.–4., hyväksytty/täydennettävä
Tiimin vertaisarviointi ja ammatillinen osallistuminen 0–5, 10% kokonaisarvosanasta

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Oppiminen tapahtuu vuorovaikutteisilla luennoilla ja/tai webinaareissa ja yhteisöllisenä tiimityöskentelynä sekä itsenäisenä opiskeluna.

Oppimateriaalit

Tenttikirja (ks. Tenttien ajankohdat): Koivisto, M., Säynäjäkangas, J. & Forsberg, S. 2019, Palvelumuotoilun bisneskirja, Alma Talent, Helsinki. Löydät kirjan e-kirjana TAMK:n kirjastosta.

Lisäksi opintojaksolla osoitettava materiaali.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

10 op = 270 h opiskelijan työtä

Varaa seuraavat ajankohdat kalenteriisi vuorovaikutteisia, verkkotyöskentelyä, itsenäistä opiskelua ja tiimityötä varten ja tarkista aina opintojakson Moodlen aikataulusta tarkemmat kontaktiopetusajat:

Maanantaisin klo 9.00-16.00
Tiistaisin klo 9.00-16.00
Keskiviikkoisin klo 12.30-16.00

Opintojakson tarkempi aikataulu julkaistaan opintojakson alkaessa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

AHOT-menettely sovitaan tarvittaessa ja tapauskohtaisesti.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-Palvelumuotoiluprosessi tiimityönä työelämän toimeksiantona ja/tai muuna palvelumuotoiluprojektina ilman toimeksiantajaa. Opiskelija voi ehdottaa toimeksiantoa myös itse, projektin toteutus on kuitenkin tiimityönä.
-Asiantuntijavieraat

Kansainvälisyys

Opintojaksolla käytetään osittain englanninkielisiä materiaaleja.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson toteutus tapahtuu lähiopetuksena TAMKilla ja etäopetuksena Zoomin välityksellä.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija ei tunnista palvelumuotoilun käsitteistöä eikä tunne palvelumuotoilun menetelmiä niin, että osaisi käyttää niitä.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija tunnistaa palvelumuotoilun käsitteistön ja osaa kuvata käyttäjälähtöisen palvelukokonaisuuden.
Opiskelija tuntee erilaisia palvelumuotoilun menetelmiä ja käyttää niitä ohjatusti.
Opiskelija tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija jäsentää palvelumuotoilun käsitteen alaan liittyvänä ilmiönä ja osaa soveltaa sitä taloudellisesti kannattavan ja laadukkaan käyttäjälähtöisen palvelukokonaisuuden suunnittelussa.
Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja sitoutuneesti noudattaen palvelualalle tärkeitä vaatimuksia.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija ymmärtää palvelumuotoilun käsitteen ammatillisessa kontekstissa ja osaa soveltaa sekä analysoida sitä taloudellisesti kannattavan ja laadukkaan käyttäjälähtöisen palvelukokonaisuuden suunnittelussa.
Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja sitoutuneesti oman palvelualan vaatimukset ja tarpeet huomioon ottaen.

Ilmoittautumisaika

05.06.2023 - 06.08.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 27.10.2023

Laajuus

10 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Restonomi

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Palveluliiketoiminnan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Jaana Sahlsten
  • Taija Karhe
Vastuuhenkilö

Taija Karhe

Ryhmät
  • 21MRESTO
    Palveluliiketoiminta, monimuotototeutus, syksy 2021

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- tuntee palvelumuotoiluprosessin ja osaa soveltaa käyttäjälähtöisiä menetelmiä palvelun kehittämisessä
- tunnistaa käyttäjien arvot ja niihin perustuvat uudet palvelutarpeet
- suunnittelee prototypoinnin avulla erilaisia vaihtoehtoja moniaistisen palvelun kehittämiseen
-osaa johtaa omaa palvelumuotoiluprosessiaan

Sisältö (OJ)

MIKÄ on asiakkaan osuus palvelujen kehittämisessä?
MIKSI asiakaskokemus on tärkeä?
MITEN johdan palvelun kehittämistä?

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija tunnistaa palvelumuotoilun käsitteistön ja osaa kuvata käyttäjälähtöisen palvelun.
Opiskelija tuntee erilaisia palvelumuotoilun menetelmiä ja käyttää niitä ohjatusti.
Opiskelija osaa toimia tiimin tuella palvelumuotoiluprosessissa.
Opiskelija tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija jäsentää palvelumuotoilun käsitteen alaan liittyvänä ilmiönä ja osaa soveltaa sitä taloudellisesti kannattavan ja laadukkaan käyttäjälähtöisen palvelun suunnittelussa. Opiskelija osaa johtaa ohjatusti omaa palvelumuotoiluprosessiaan.
Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja sitoutuneesti noudattaen palvelualalle tärkeitä vaatimuksia.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija ymmärtää palvelumuotoilun käsitteen ammatillisessa kontekstissa ja osaa soveltaa sekä analysoida sitä taloudellisesti kannattavan ja laadukkaan käyttäjälähtöisen palvelun suunnittelussa. Opiskelija osaa johtaa tavoitteellisesti omaa palvelumuotoiluprosessiaan.
Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja sitoutuneesti oman palvelualan vaatimukset ja tarpeet huomioon ottaen.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Opiskelija ei tunnista palvelumuotoilun käsitteistöä eikä tunne palvelumuotoilun menetelmiä niin, että osaisi käyttää niitä.

Aika ja paikka

Opintojakso toteutetaan etäopetuksena. Toteutuksella on ennakkotehtävänä kirjatentti, joka pidetään heti opintojakson alussa 25.8.

25.08.2023 08.00 - 16.00 ETÄ Ennakkotehtävä kirjatentti
26.08.2023 08.30 - 14.30 ETÄ
ohjauskerta sovitaan viikolle 36 ETÄ
23.09.2023 08.30 - 14.30 ETÄ
14.10.2023 08.30 - 14.30 ETÄ
11.11.2023 09.30 - 14.30 ETÄ

Kirjatentti (=ennakkotehtävä)
Palvelumuotoilun bisneskirja, Mikko Koivisto, Johanna Säynäjäkangas, Sofia Forsberg. Alma Talent 2019.

Kirjatentti on aloituskerralla 25.8.20023

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Kirjatentti (=ennakkotehtävä)
Palvelumuotoilun bisneskirja, Mikko Koivisto, Johanna Säynäjäkangas, Sofia Forsberg. Alma Talent 2019.

Kirjatentti on aloituskerralla 25.8.20023.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

luennot
tiimityö toimeksiantona
kirjatentti

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 op on 27 h opiskelijan työtä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

AHOT osaamisen näyttö perjantaina 18.8.2023 klo 16.30-18.30. Ahot hakemukset HyväHot-järjestelmän kautta 15.8 mennessä Jaana Sahlsteenille.

Ilmoittautumisaika

01.06.2022 - 17.08.2022

Ajoitus

18.08.2022 - 23.10.2022

Laajuus

10 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus

Yksikkö

Restonomi

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

5 - 50

Koulutus
  • Palveluliiketoiminnan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Tuija Ylä-Viteli
  • Jaana Sahlsten
Vastuuhenkilö

Tuija Ylä-Viteli

Ryhmät
  • 20MRESTO
    Restonomi, monimuotototeutus, syksy 2020

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- tuntee palvelumuotoiluprosessin ja osaa soveltaa käyttäjälähtöisiä menetelmiä palvelun kehittämisessä
- tunnistaa käyttäjien arvot ja niihin perustuvat uudet palvelutarpeet
- suunnittelee prototypoinnin avulla erilaisia vaihtoehtoja moniaistisen palvelun kehittämiseen
-osaa johtaa omaa palvelumuotoiluprosessiaan

Sisältö (OJ)

MIKÄ on asiakkaan osuus palvelujen kehittämisessä?
MIKSI asiakaskokemus on tärkeä?
MITEN johdan palvelun kehittämistä?

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija tunnistaa palvelumuotoilun käsitteistön ja osaa kuvata käyttäjälähtöisen palvelun.
Opiskelija tuntee erilaisia palvelumuotoilun menetelmiä ja käyttää niitä ohjatusti.
Opiskelija osaa toimia tiimin tuella palvelumuotoiluprosessissa.
Opiskelija tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija jäsentää palvelumuotoilun käsitteen alaan liittyvänä ilmiönä ja osaa soveltaa sitä taloudellisesti kannattavan ja laadukkaan käyttäjälähtöisen palvelun suunnittelussa. Opiskelija osaa johtaa ohjatusti omaa palvelumuotoiluprosessiaan.
Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja sitoutuneesti noudattaen palvelualalle tärkeitä vaatimuksia.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija ymmärtää palvelumuotoilun käsitteen ammatillisessa kontekstissa ja osaa soveltaa sekä analysoida sitä taloudellisesti kannattavan ja laadukkaan käyttäjälähtöisen palvelun suunnittelussa. Opiskelija osaa johtaa tavoitteellisesti omaa palvelumuotoiluprosessiaan.
Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja sitoutuneesti oman palvelualan vaatimukset ja tarpeet huomioon ottaen.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Opiskelija ei tunnista palvelumuotoilun käsitteistöä eikä tunne palvelumuotoilun menetelmiä niin, että osaisi käyttää niitä.

Aika ja paikka

Ennakotehtävä ilmoitettu keväällä 2022, kirjatentti
Palvelumuotoilun bisneskirja, Mikko Koivisto, Johanna Säynäjäkangas, Sofia Forsberg. Alma Talent 2019.

Yhteiset kontaktit Zoomin välityksellä
perjantai 26.8 klo 8.00-16.00
lauantai 27.8 klo 8.30-14.30
torstai 7.9 klo 16.30-20.00 (tiimien ohjaukset)
perjantai 23.9 klo 8.00-16.00 (lähi/etä)
torstai 3.11 klo 16.30-20.00
perjantai 4.11 klo 8.00-16.00

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Opintojakson kirjatentti (ennakkotehtävä)
26.8.2022 klo 8.00-10.00 , Moodle-tentti

1. uusintakerta pe 23.9. klo 16.30-18.30 Moodle-tentti
2. uusintakerta ke 12.10.klo 16.30-18.30 Moodle-tentti

Uusintatentteihin on ilmoittauduttava sähköpostilla opettajille viimeistään viikkoa ennen.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tiimityö 50%
Tiimityön vertaispalaute (yksilö) 20%
Tentti (yksilö) 30%

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

luennot
tiimityö toimeksiantona
kirjatentti

Oppimateriaalit

Palvelumuotoilun bisneskirja, Mikko Koivisto, Johanna Säynäjäkangas, Sofia Forsberg. Alma Talent 2019.

Muu palvelumuotoiluun liittyvä lähdemateriaali

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 op = 27h opiskelijan työtä
yhteensä 270h

kirjatentti 1 op = 27h
tiimitehtävä 6 op =162h
kontaktiopetus 38h
itsenäinen tiedonhaku kaikkiin opintojakson sisältöihin 43h

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

AHOT osaamisen näyttö torstaina 18.8.2022 klo 16.30-18.30. Ahot hakemukset HyväHot-järjestelmän kautta 15.8 mennessä Tuija Ylä-Vitelille.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakolla tehdään palvelumuotoiluprosessi yritystoimeksiantona. Tiimit joko hankkivat itse toimeksiannot yrityksiltä tai tiimit toteuttavat TAMKin kautta saatua toimeksiantoa.
Syksy 2022 toimeksianto: Hakametsä Sport Campus -projekti

Lisätietoja opiskelijoille

Ennakotehtävä ilmoitettu keväällä 2022, kirjatentti
Palvelumuotoilun bisneskirja, Mikko Koivisto, Johanna Säynäjäkangas, Sofia Forsberg. Alma Talent 2019.

Yhteiset kontaktit Zoomin välityksellä
perjantai 26.8 klo 8.00-16.00
lauantai 27.8 klo 8.30-14.30
torstai 7.9 klo 16.30-20.00 (tiimien ohjaukset)
perjantai 23.9 klo 8.00-16.00 (lähi/etä)
torstai 3.11 klo 16.30-20.00
perjantai 4.11 klo 8.00-16.00

Ilmoittautumisaika

09.06.2022 - 31.08.2022

Ajoitus

01.08.2022 - 14.10.2022

Laajuus

10 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Restonomi

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

5 - 50

Koulutus
  • Palveluliiketoiminnan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Sanna Luoto
  • Taija Karhe
Vastuuhenkilö

Sanna Luoto

Ryhmät
  • 20RESTO
    Restonomi 2020, päivätoteutus

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- tuntee palvelumuotoiluprosessin ja osaa soveltaa käyttäjälähtöisiä menetelmiä palvelun kehittämisessä
- tunnistaa käyttäjien arvot ja niihin perustuvat uudet palvelutarpeet
- suunnittelee prototypoinnin avulla erilaisia vaihtoehtoja moniaistisen palvelun kehittämiseen
-osaa johtaa omaa palvelumuotoiluprosessiaan

Sisältö (OJ)

MIKÄ on asiakkaan osuus palvelujen kehittämisessä?
MIKSI asiakaskokemus on tärkeä?
MITEN johdan palvelun kehittämistä?

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija tunnistaa palvelumuotoilun käsitteistön ja osaa kuvata käyttäjälähtöisen palvelun.
Opiskelija tuntee erilaisia palvelumuotoilun menetelmiä ja käyttää niitä ohjatusti.
Opiskelija osaa toimia tiimin tuella palvelumuotoiluprosessissa.
Opiskelija tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija jäsentää palvelumuotoilun käsitteen alaan liittyvänä ilmiönä ja osaa soveltaa sitä taloudellisesti kannattavan ja laadukkaan käyttäjälähtöisen palvelun suunnittelussa. Opiskelija osaa johtaa ohjatusti omaa palvelumuotoiluprosessiaan.
Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja sitoutuneesti noudattaen palvelualalle tärkeitä vaatimuksia.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija ymmärtää palvelumuotoilun käsitteen ammatillisessa kontekstissa ja osaa soveltaa sekä analysoida sitä taloudellisesti kannattavan ja laadukkaan käyttäjälähtöisen palvelun suunnittelussa. Opiskelija osaa johtaa tavoitteellisesti omaa palvelumuotoiluprosessiaan.
Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja sitoutuneesti oman palvelualan vaatimukset ja tarpeet huomioon ottaen.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Opiskelija ei tunnista palvelumuotoilun käsitteistöä eikä tunne palvelumuotoilun menetelmiä niin, että osaisi käyttää niitä.

Aika ja paikka

Aloitamme 22.8. maantaina klo 9 luokassa H2-23.

Opintojakso toteutetaan 22.08.–12.10.2022 maanantaisin, tiistaisin ja keskiviikkoisin.
Kokoonnumme pääsääntöisesti kampuksella.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Kirjatentti järjestetään 29.8.2022 Moodle-tenttinä klo 9-11.
Uusintatentti järjestetään tarvittaessa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kirjatentti, 0–5, 30% kokonaisarvosanasta
Palvelumuotoiluprosessi-tiimitehtävä, 0–5, 60% kokonaisarvosanasta
Harjoitukset 1.–4., hyväksytty/täydennettävä
Kaikki kiertoon -pohdinta, hyväksytty/täydennettävä
Tiimin vertaisarviointi ja ammatillinen osallistuminen 0–5, 10% kokonaisarvosanasta

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Oppiminen tapahtuu itsenäisenä opiskeluna, vuorovaikutteisilla luennoilla ja/tai webinaareissa ja yhteisöllisenä tiimityöskentelynä.

Oppimateriaalit

Tenttikirja (ks. Tenttien ajankohdat): Koivisto, M., Säynäjäkangas, J. & Forsberg, S. 2019, Palvelumuotoilun bisneskirja, Alma Talent, Helsinki. Löydät kirjan e-kirjana TAMK:n kirjastosta.

Lisäksi opintojaksolla osoitettava materiaali.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

10 op = 270 h opiskelijan työtä

Varaa seuraavat ajankohdat kalenteriisi vuorovaikutteisia, verkkotyöskentelyä, itsenäistä opiskelua ja tiimityötä varten ja tarkista aina opintojakson Moodlen aikataulusta tarkemmat kontaktiopetusajat:

Maanantaisin klo 8.00-16.00
Tiistaisin klo 8.00-16.00
Keskiviikkoisin klo 12.30-16.00

Opintojakson tarkempi aikataulu julkaistaan opintojakson alkaessa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

AHOT-menettely sovitaan tarvittaessa ja tapauskohtaisesti.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Palvelumuotoiluprosessi tiimityönä työelämän toimeksiantona
Asiantuntijavieraat

Kansainvälisyys

Opintojaksolla käytetään osittain englanninkielisiä materiaaleja.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson toteutus tapahtuu pääasiassa etäopetuksena.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija ei tunnista palvelumuotoilun käsitteistöä eikä tunne palvelumuotoilun menetelmiä niin, että osaisi käyttää niitä.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija tunnistaa palvelumuotoilun käsitteistön ja osaa kuvata käyttäjälähtöisen palvelukokonaisuuden.
Opiskelija tuntee erilaisia palvelumuotoilun menetelmiä ja käyttää niitä ohjatusti.
Opiskelija tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija jäsentää palvelumuotoilun käsitteen alaan liittyvänä ilmiönä ja osaa soveltaa sitä taloudellisesti kannattavan ja laadukkaan käyttäjälähtöisen palvelukokonaisuuden suunnittelussa.
Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja sitoutuneesti noudattaen palvelualalle tärkeitä vaatimuksia.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija ymmärtää palvelumuotoilun käsitteen ammatillisessa kontekstissa ja osaa soveltaa sekä analysoida sitä taloudellisesti kannattavan ja laadukkaan käyttäjälähtöisen palvelukokonaisuuden suunnittelussa.
Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja sitoutuneesti oman palvelualan vaatimukset ja tarpeet huomioon ottaen.