Siirry suoraan sisältöön

Minä esihenkilönäLaajuus (10 op)

Tunnus: 8T00DQ66

Laajuus

10 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- tunnistaa esihenkilön ja alaisen vastuut työyhteisössä
- osaa johtaa itseään ja muita
- osaa innostaa, motivoida ja sitouttaa henkilöstön toimimaan työyhteisön tavoitteiden mukaisesti.

Sisältö

MITEN voin kasvaa ja kehittyä hyväksi esihenkilöksi?
MIKSI pitää ymmärtää erilaisuutta?
MITEN vuorovaikutustaidoissaan voi kehittyä?
MITEN saan alaiseni voimaan hyvin työyhteisössä?

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija
- Osaa analysoida alan tietojärjestelmästä saatua tietoa ja käyttää sitä johtamisen välineenä.
- Osaa arvioida erilaisia sähköisiä järjestelmiä ja luoda uusia ratkaisutapoja.
- Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti eri sidosryhmien kanssa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija ymmärtää esimiehen ja alaisen vastuut työyhteisössä.
Hän pystyy johtamaan itseään ja muita.
Opiskelija osaa innostaa, motivoida ja sitouttaa henkilöstön toimimaan työyhteisön tavoitteiden mukaisesti ryhmän vuorovaikutusta hyödyntäen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija ymmärtää laaja-alaisesti esimiehen ja alaisen vastuut työyhteisössä.
Hän osaa johtaa itseään ja muita.
Opiskelija osaa innostaa, motivoida ja sitouttaa henkilöstön toimimaan työyhteisön tavoitteiden mukaisesti, kehittäen sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta joustavasti ja rakentavasti.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija ei tunnista esimiehen ja alaisen vastuita työyhteisössä. Hän toimii ryhmän jäsenenä, mutta ei kykene johtamaan itseään tai muita.
Opiskelija ei tiedosta riittävästi tekijöitä, joilla voidaan motivoida ja sitouttaa henkilöstöä toimimaan työyhteisön tavoitteiden mukaisesti.
Opiskelija tunnistaa vuorovaikutukseen vaikuttavia tekijöitä heikosti.

Ilmoittautumisaika

17.01.2024 - 21.02.2024

Ajoitus

07.03.2024 - 26.04.2024

Laajuus

10 op

Virtuaaliosuus

7 op

Toteutustapa

30 % Lähiopetus, 70 % Verkossa tapahtuva opiskelu

Yksikkö

Restonomi

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 30

Koulutus
  • Palveluliiketoiminnan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Tuija Ylä-Viteli
  • Tuula Niemi
Vastuuhenkilö

Tuija Ylä-Viteli

Ryhmät
  • 22MRESTO
    Palveluliiketoiminta, monimuotototeutus, syksy 2022

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- tunnistaa esihenkilön ja alaisen vastuut työyhteisössä
- osaa johtaa itseään ja muita
- osaa innostaa, motivoida ja sitouttaa henkilöstön toimimaan työyhteisön tavoitteiden mukaisesti.

Sisältö (OJ)

MITEN voin kasvaa ja kehittyä hyväksi esihenkilöksi?
MIKSI pitää ymmärtää erilaisuutta?
MITEN vuorovaikutustaidoissaan voi kehittyä?
MITEN saan alaiseni voimaan hyvin työyhteisössä?

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija
- Osaa analysoida alan tietojärjestelmästä saatua tietoa ja käyttää sitä johtamisen välineenä.
- Osaa arvioida erilaisia sähköisiä järjestelmiä ja luoda uusia ratkaisutapoja.
- Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti eri sidosryhmien kanssa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija ymmärtää esimiehen ja alaisen vastuut työyhteisössä.
Hän pystyy johtamaan itseään ja muita.
Opiskelija osaa innostaa, motivoida ja sitouttaa henkilöstön toimimaan työyhteisön tavoitteiden mukaisesti ryhmän vuorovaikutusta hyödyntäen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija ymmärtää laaja-alaisesti esimiehen ja alaisen vastuut työyhteisössä.
Hän osaa johtaa itseään ja muita.
Opiskelija osaa innostaa, motivoida ja sitouttaa henkilöstön toimimaan työyhteisön tavoitteiden mukaisesti, kehittäen sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta joustavasti ja rakentavasti.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Opiskelija ei tunnista esimiehen ja alaisen vastuita työyhteisössä. Hän toimii ryhmän jäsenenä, mutta ei kykene johtamaan itseään tai muita.
Opiskelija ei tiedosta riittävästi tekijöitä, joilla voidaan motivoida ja sitouttaa henkilöstöä toimimaan työyhteisön tavoitteiden mukaisesti.
Opiskelija tunnistaa vuorovaikutukseen vaikuttavia tekijöitä heikosti.

Aika ja paikka

Ennakkotehtävä saatavilla opintojakson Moodlessa 16.2 alkaen.

7.3. klo 16.30-20.00 Aloitus (yhdessä) + tiimien johtaminen (TN ja TYV), Zoom
21.3. klo 16.30 - 20 Valmentaminen ja kommunikointi ( TN), Zoom
11.4. klo 16.30-20.00 Esimies palveluliiketoiminnassa (TYV), Zoom
12.4. klo 8.15-15.30 Systeemiajattelu ja Tulevaisuuden johtaminen ( TYV ja TN), Zoom
25. – 26.4. Seminaarit (yhdessä) TAMK lähiopetuksena (torstai-ilta klo 16.30-20 ja perjantai klo 8.00-15.30)

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Kurssiin ei sisälly tenttiä. Suoritustavat käydään läpi ensimmäisessä verkkotapaamisessa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arviointi perustuu:
• Kotitiimin tehtävä: arvioidaan 0 – 5, 60% arvosanasta
• Kirjareferaatti: arvioidaan 0 – 5, 40% arvosanasta

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

luennot
harjoitukset
tiimityö
seminaari

Oppimateriaalit

ilmoitetaan opintojakson aloituskerralla

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kurssi on 10 op -> tarkoittaa 270 h opiskelijan työpanosta.

Sisätlää itsenäistä yksilötyötä, tiimityötä ja yhteistä aikaa lukujärjestyksen päivien mukaisesti (Zoom tai lähi TAMKilla). Opiskelijan on sitouduttava yhteiseen työskentelyyn lukujärjestyspäivinä. Opintojakson keskeisenä sisältönä on vuorovaikutus, johon liittyen on harjoituksia.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ahot-osaamisen näyttö (toteutettu joulukuu 2023 ) ja tammikuu 22.1.2024

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Työelämäyhteistyö opintojaksolla tehtävien yksilö- ja tiimitöiden kautta

Lisätietoja opiskelijoille

Ennakkotehtävä saatavilla opintojakson Moodlessa 16.2 alkaen.

7.3. klo 16.30-20.00 Aloitus (yhdessä) + tiimien johtaminen (TN ja TYV), Zoom
21.3. klo 16.30 - 20 Valmentaminen ja kommunikointi ( TN), Zoom
11.4. klo 16.30-20.00 Esimies palveluliiketoiminnassa (TYV), Zoom
12.4. klo 8.15-15.30 Systeemiajattelu ja Tulevaisuuden johtaminen ( TYV ja TN), Zoom
25. – 26.4. Seminaarit (yhdessä) TAMK lähiopetuksena (torstai-ilta klo 16.30-20 ja perjantai klo 8.00-15.30)

Opiskelijan on sitouduttava yhteiseen työskentelyyn lukujärjestyspäivinä. Opintojakson keskeisenä sisältönä on vuorovaikutus, johon liittyen on harjoituksia.

Ilmoittautumisaika

23.01.2023 - 24.02.2023

Ajoitus

06.03.2023 - 28.04.2023

Laajuus

10 op

Virtuaaliosuus

1 op

TKI-osuus

6 op

Toteutustapa

90 % Lähiopetus, 10 % Verkossa tapahtuva opiskelu

Yksikkö

Restonomi

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

15 - 50

Koulutus
  • Palveluliiketoiminnan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Riitta Brännare
  • Pilvi Torvinen
Vastuuhenkilö

Riitta Brännare

Ryhmät
  • 21RESTO
    Palveluliiketoiminta 2021, päivätoteutus

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- tunnistaa esihenkilön ja alaisen vastuut työyhteisössä
- osaa johtaa itseään ja muita
- osaa innostaa, motivoida ja sitouttaa henkilöstön toimimaan työyhteisön tavoitteiden mukaisesti.

Sisältö (OJ)

MITEN voin kasvaa ja kehittyä hyväksi esihenkilöksi?
MIKSI pitää ymmärtää erilaisuutta?
MITEN vuorovaikutustaidoissaan voi kehittyä?
MITEN saan alaiseni voimaan hyvin työyhteisössä?

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija
- Osaa analysoida alan tietojärjestelmästä saatua tietoa ja käyttää sitä johtamisen välineenä.
- Osaa arvioida erilaisia sähköisiä järjestelmiä ja luoda uusia ratkaisutapoja.
- Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti eri sidosryhmien kanssa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija ymmärtää esimiehen ja alaisen vastuut työyhteisössä.
Hän pystyy johtamaan itseään ja muita.
Opiskelija osaa innostaa, motivoida ja sitouttaa henkilöstön toimimaan työyhteisön tavoitteiden mukaisesti ryhmän vuorovaikutusta hyödyntäen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija ymmärtää laaja-alaisesti esimiehen ja alaisen vastuut työyhteisössä.
Hän osaa johtaa itseään ja muita.
Opiskelija osaa innostaa, motivoida ja sitouttaa henkilöstön toimimaan työyhteisön tavoitteiden mukaisesti, kehittäen sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta joustavasti ja rakentavasti.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Opiskelija ei tunnista esimiehen ja alaisen vastuita työyhteisössä. Hän toimii ryhmän jäsenenä, mutta ei kykene johtamaan itseään tai muita.
Opiskelija ei tiedosta riittävästi tekijöitä, joilla voidaan motivoida ja sitouttaa henkilöstöä toimimaan työyhteisön tavoitteiden mukaisesti.
Opiskelija tunnistaa vuorovaikutukseen vaikuttavia tekijöitä heikosti.

Aika ja paikka

TAMK
Catering Studiolla tapahtuvat tapahtumat, toteutuspaikkana yhdessä tapahtumassa Juhlatalo

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

-luennot ja tentti tms.
-harjoitukset
-esitykset/seminaarit/raportointi
-projektit (tapahtumien järjestäminen)
-itse- ja vertaisarviointi, palautteet (erittäin tärkeitä tapahtumajärjestämisen arvioinnissa)

Oppimateriaalit

Heikkilä, P. & Saranpää, T. 2013. Hotelli- ja ravintola-alan sisäinen laskentatoimi + harjoituskirja. Helsinki: Restamark. kirjasta luvut 6 (työvoimakulujen hallinta) ja 7 (budjetointi)

Bergström, S. & Leppänen, A. 2018 tai vanhempi painos. Yrityksen asiakasmarkkinointi. Edita. (on TAMKin kirjastossa kirjoina ja e-kirjana): luvut 5: markkinointiviestintä kilpailukeinona ja 6: asiakkuuksien hallinta

+
jokaisen itse valitsema johtamiseen liittyvä teoa
+
moodlessa oleva tai linkkien kautta osoitettu materiaali

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi opintopiste on 27 tuntia opiskelijan työtä riippuen opiskelijan tavoitteista ja aiemmista suorituksista asian tiimoilta
Kurssin laajuus on 10 opintopistetta eli 270 tuntia opiskelijan työtä, joka jakautuu suurinpiirtein seuraavasti:

-luennot/teorian opiskelu 15 %
-harjoitukset itsenäisesti ja ohjatusti 20 %
-tapahtumien suunnittelu ja toteutus 60 %
-muu tekeminen (tyky) 5 %

Sisällön jaksotus

Aikataulu tarkentuu myöhemmin ja on nähtävillä moodlessa mutta viikkojen yleinen aikataulu on seuraava:

-resto23 juhlagaala viikolla 11
-pop up - kv-viikon lounaat viikolla 12
-muut pop up -lounastapahtumat viikoilla 13 ja 14

viikolla 11 koko ryhmä on mukana tapahtumassa - ei muuta ohjelmaa
viikoilla 12-14 on vain yksi tiimi per viikko lounas pop up:ssa, joten muilla on tänä aikana paljon itsenäistä opiskelua tehtävien tekemistä, suunnittelua jne., jolloin on vähemmän yhteisiä luentoja ym.
viikoilla 15-17 on yhteistä kontaktiopiskelua

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opinnollistaminen
- Työskentelyä alan organisaatiossa esihenkilön roolissa, jossa tehdään kurssin tavoitteiden mukaiset tehtävät ja toiminnot. Tämän lisäksi reflektoidaan suorituksia teoriaperusteisesti kurssin tavoitteiden, sisältöjen ja teemojen mukaisesti.
-Edellyttää suunnitelman tekemistä, raportointia tekemisistä ja reflektio.
-Lisäksi todistus organisaatiosta, jossa käy ilmi suunnitelman toteutuminen ja suoritettu työ.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-tapahtumien järjestäminen autenttisessa ympäristössä

Kansainvälisyys

-yksikön kansainvälisyysviikon ruokailujen järjestäminen

Lisätietoja opiskelijoille

Kurssi toteutuu 4 periodissa alkaen 6.3. ja päättyen 26.4. Toteutuspäivät ovat pääasiassa maanantai, tiistai ja keskiviikko klo 9-15 tai 8-16 riippuen siitä, mistä projektin toteutuksesta on kysymys.

Kurssilla järjestettävät projektit/tapahtumat: Resto23 -tietotaitokilpailujen loppugaala ja lounaiden esihenkilötoiminta (koko ryhmälle), pop up -lounaat kolmena viikkona, joista yhtenä viikkona keskeinen asiakasryhmä on kv-viikon osallistujat (yksi tiimi per viikko).

TYKY-tapahtuma koko ryhmälle (tavoitteissa työkyvyn ylläpitäminen)

Ilmoittautumisaika

02.12.2022 - 31.01.2023

Ajoitus

17.02.2023 - 28.04.2023

Laajuus

10 op

Virtuaaliosuus

7 op

Toteutustapa

30 % Lähiopetus, 70 % Verkossa tapahtuva opiskelu

Yksikkö

Restonomi

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

5 - 50

Koulutus
  • Palveluliiketoiminnan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Tuija Ylä-Viteli
  • Tuula Niemi
Vastuuhenkilö

Tuija Ylä-Viteli

Ryhmät
  • 21MRESTO
    Palveluliiketoiminta, monimuotototeutus, syksy 2021

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- tunnistaa esihenkilön ja alaisen vastuut työyhteisössä
- osaa johtaa itseään ja muita
- osaa innostaa, motivoida ja sitouttaa henkilöstön toimimaan työyhteisön tavoitteiden mukaisesti.

Sisältö (OJ)

MITEN voin kasvaa ja kehittyä hyväksi esihenkilöksi?
MIKSI pitää ymmärtää erilaisuutta?
MITEN vuorovaikutustaidoissaan voi kehittyä?
MITEN saan alaiseni voimaan hyvin työyhteisössä?

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija
- Osaa analysoida alan tietojärjestelmästä saatua tietoa ja käyttää sitä johtamisen välineenä.
- Osaa arvioida erilaisia sähköisiä järjestelmiä ja luoda uusia ratkaisutapoja.
- Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti eri sidosryhmien kanssa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija ymmärtää esimiehen ja alaisen vastuut työyhteisössä.
Hän pystyy johtamaan itseään ja muita.
Opiskelija osaa innostaa, motivoida ja sitouttaa henkilöstön toimimaan työyhteisön tavoitteiden mukaisesti ryhmän vuorovaikutusta hyödyntäen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija ymmärtää laaja-alaisesti esimiehen ja alaisen vastuut työyhteisössä.
Hän osaa johtaa itseään ja muita.
Opiskelija osaa innostaa, motivoida ja sitouttaa henkilöstön toimimaan työyhteisön tavoitteiden mukaisesti, kehittäen sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta joustavasti ja rakentavasti.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Opiskelija ei tunnista esimiehen ja alaisen vastuita työyhteisössä. Hän toimii ryhmän jäsenenä, mutta ei kykene johtamaan itseään tai muita.
Opiskelija ei tiedosta riittävästi tekijöitä, joilla voidaan motivoida ja sitouttaa henkilöstöä toimimaan työyhteisön tavoitteiden mukaisesti.
Opiskelija tunnistaa vuorovaikutukseen vaikuttavia tekijöitä heikosti.

Aika ja paikka

Ennakkotehtävä saatavilla opintojakson Moodlessa 17.2 alkaen.

10.3. KLO 12 – 16 Aloitus (yhdessä) + tiimien johtaminen (TN), Zoom
23.3. klo 16.30 - 20 Valmentaminen ja kommunikointi ( TN), Zoom
24.3. klo 8.15 -15.30 Esimies palveluliiketoiminnassa (TYV), Zoom
13.4. klo 16.30-20.00 Systeemiajattelu ( TYV), Zoom
14.4. klo 8.15-15.30 Tulevaisuuden johtaminen (TN), Zoom
27. – 28.4. Seminaarit (yhdessä) TAMK lähiopetuksena (torstai-ilta klo 16.30-20 ja perjantai klo 8.00-15.30)

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Kurssiin ei sisälly tenttiä. Suoritustavat käydään läpi ensimmäisessä verkkotapaamisessa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arviointi perustuu:
• Kotitiimin tehtävä: arvioidaan 0 – 5, 60% arvosanasta
• Kirjareferaatti: arvioidaan 0 – 5, 40% arvosanasta

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

luennot
harjoitukset
tiimityö
seminaari

Oppimateriaalit

ilmoitetaan opintojakson aloituskerralla

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kurssi on 10 op -> tarkoittaa 270 h opiskelijan työpanosta.

Sisätlää itsenäistä yksilötyötä, tiimityötä ja yhteistä aikaa lukujärjestyksen päivien mukaisesti (Zoom tai lähi TAMKilla). Opiskelijan on sitouduttava yhteiseen työskentelyyn lukujärjestyspäivinä. Opintojakson keskeisenä sisältönä on vuorovaikutus, johon liittyen on harjoituksia.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ahot-osaamisen näyttö (toteutettu syksy 2022)

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Työelämäyhteistyö opintojaksolla tehtävien yksilö- ja tiimitöiden kautta

Lisätietoja opiskelijoille

Ennakkotehtävä saatavilla opintojakson Moodlessa 17.2 alkaen.
10.3. KLO 12 – 16 Aloitus (yhdessä) + tiimien johtaminen (TN), Zoom
23.3. klo 16.30 - 20 Valmentaminen ja kommunikointi ( TN), Zoom
24.3. klo 8.15 -15.30 Esimies palveluliiketoiminnassa (TYV), Zoom
13.4. klo 16.30-20.00 Systeemiajattelu ( TYV), Zoom
14.4. klo 8.15-15.30 Tulevaisuuden johtaminen (TN), Zoom
27. – 28.4. Seminaarit (yhdessä) TAMK lähiopetuksena (torstai-ilta klo 16.30-20 ja perjantai klo 8.00-15.30)

Opiskelijan on sitouduttava yhteiseen työskentelyyn lukujärjestyspäivinä. Opintojakson keskeisenä sisältönä on vuorovaikutus, johon liittyen on harjoituksia.

Ilmoittautumisaika

05.02.2022 - 06.03.2022

Ajoitus

07.03.2022 - 27.04.2022

Laajuus

10 op

Virtuaaliosuus

3 op

TKI-osuus

4 op

Toteutustapa

70 % Lähiopetus, 30 % Verkossa tapahtuva opiskelu

Yksikkö

Restonomi

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

5 - 50

Koulutus
  • Palveluliiketoiminnan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Arja Luiro
  • Jaana Sahlsten
Vastuuhenkilö

Arja Luiro

Ryhmät
  • 20RESTO
    Restonomi 2020, päivätoteutus

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- tunnistaa esihenkilön ja alaisen vastuut työyhteisössä
- osaa johtaa itseään ja muita
- osaa innostaa, motivoida ja sitouttaa henkilöstön toimimaan työyhteisön tavoitteiden mukaisesti.

Sisältö (OJ)

MITEN voin kasvaa ja kehittyä hyväksi esihenkilöksi?
MIKSI pitää ymmärtää erilaisuutta?
MITEN vuorovaikutustaidoissaan voi kehittyä?
MITEN saan alaiseni voimaan hyvin työyhteisössä?

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija
- Osaa analysoida alan tietojärjestelmästä saatua tietoa ja käyttää sitä johtamisen välineenä.
- Osaa arvioida erilaisia sähköisiä järjestelmiä ja luoda uusia ratkaisutapoja.
- Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti eri sidosryhmien kanssa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija ymmärtää esimiehen ja alaisen vastuut työyhteisössä.
Hän pystyy johtamaan itseään ja muita.
Opiskelija osaa innostaa, motivoida ja sitouttaa henkilöstön toimimaan työyhteisön tavoitteiden mukaisesti ryhmän vuorovaikutusta hyödyntäen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija ymmärtää laaja-alaisesti esimiehen ja alaisen vastuut työyhteisössä.
Hän osaa johtaa itseään ja muita.
Opiskelija osaa innostaa, motivoida ja sitouttaa henkilöstön toimimaan työyhteisön tavoitteiden mukaisesti, kehittäen sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta joustavasti ja rakentavasti.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Opiskelija ei tunnista esimiehen ja alaisen vastuita työyhteisössä. Hän toimii ryhmän jäsenenä, mutta ei kykene johtamaan itseään tai muita.
Opiskelija ei tiedosta riittävästi tekijöitä, joilla voidaan motivoida ja sitouttaa henkilöstöä toimimaan työyhteisön tavoitteiden mukaisesti.
Opiskelija tunnistaa vuorovaikutukseen vaikuttavia tekijöitä heikosti.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

tentti
uusintatentti

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Vuorovaikutuksen johtaminen (tehtävä, tentti)
Pop up -caset
Ammatillinen osallistuminen

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

luennot
tehtävät
harjoitukset
tuotekehitys
pop up -caset
tentti

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 10 op, joka tarkoittaa 10 x 27 h = 270 h opiskelijan työtä.
Opintojakson kuormittavuus voi kuitenkin vaihdella, esimerkiksi opiskelijan ennakko-osaamisesta riippuen.

Sisällön jaksotus

Lähiopetukseen on varattu
- maanantait 8-16
- tiistait 8-16 ja
- keskiviikot 8-16.
Opintojakson tarkempi aikataulu sovitaan opintojakson aloituskerralla.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

ei ole

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

yhteistyö Saarioisten ja Campusravitan kanssa

Ilmoittautumisaika

01.12.2021 - 28.01.2022

Ajoitus

17.02.2022 - 22.04.2022

Laajuus

10 op

Virtuaaliosuus

7 op

Toteutustapa

30 % Lähiopetus, 70 % Verkossa tapahtuva opiskelu

Yksikkö

Restonomi

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

5 - 50

Koulutus
  • Palveluliiketoiminnan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Tuija Ylä-Viteli
  • Tuula Niemi
Vastuuhenkilö

Tuija Ylä-Viteli

Ryhmät
  • 20MRESTO
    Restonomi, monimuotototeutus, syksy 2020

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- tunnistaa esihenkilön ja alaisen vastuut työyhteisössä
- osaa johtaa itseään ja muita
- osaa innostaa, motivoida ja sitouttaa henkilöstön toimimaan työyhteisön tavoitteiden mukaisesti.

Sisältö (OJ)

MITEN voin kasvaa ja kehittyä hyväksi esihenkilöksi?
MIKSI pitää ymmärtää erilaisuutta?
MITEN vuorovaikutustaidoissaan voi kehittyä?
MITEN saan alaiseni voimaan hyvin työyhteisössä?

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija
- Osaa analysoida alan tietojärjestelmästä saatua tietoa ja käyttää sitä johtamisen välineenä.
- Osaa arvioida erilaisia sähköisiä järjestelmiä ja luoda uusia ratkaisutapoja.
- Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti eri sidosryhmien kanssa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija ymmärtää esimiehen ja alaisen vastuut työyhteisössä.
Hän pystyy johtamaan itseään ja muita.
Opiskelija osaa innostaa, motivoida ja sitouttaa henkilöstön toimimaan työyhteisön tavoitteiden mukaisesti ryhmän vuorovaikutusta hyödyntäen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija ymmärtää laaja-alaisesti esimiehen ja alaisen vastuut työyhteisössä.
Hän osaa johtaa itseään ja muita.
Opiskelija osaa innostaa, motivoida ja sitouttaa henkilöstön toimimaan työyhteisön tavoitteiden mukaisesti, kehittäen sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta joustavasti ja rakentavasti.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Opiskelija ei tunnista esimiehen ja alaisen vastuita työyhteisössä. Hän toimii ryhmän jäsenenä, mutta ei kykene johtamaan itseään tai muita.
Opiskelija ei tiedosta riittävästi tekijöitä, joilla voidaan motivoida ja sitouttaa henkilöstöä toimimaan työyhteisön tavoitteiden mukaisesti.
Opiskelija tunnistaa vuorovaikutukseen vaikuttavia tekijöitä heikosti.

Aika ja paikka

Toteutuksen etä- ja lähiopetuksen jaksotus tarkistetaan kevään 2022 Koronatilanteeen mukaan, muutokset mahdollisia.

Ennakkotehtävä saatavilla opintojakson Moodlessa 17.2 alkaen.

Torstai 10.3. (klo 16.30-20.00)) Aloitus ZOOM-tapaaminen (Tuija + Tuula) – Tiimien johtaminen -
Perjantai 18.3.(klo 8.15-15.30) ZOOM-tapaaminen (Tuula) – Valmentaminen & Kommunikointi
Lauantai 19.3. (klo 8.30-14.30) ZOOM-tapaaminen (Tuija) - Esimiestyö palveluliiketoiminnassa
Torstai 7.4. (klo 16.30-20.00) ZOOM-tapaaminen (Tuija) – Systeemiajattelu
Perjantai 8.4. (klo 8.15-15.30) ZOOM-tapaaminen (Tuula) – Tulevaisuuden johtaminen
Torstai 21.4. (klo 16.30-20.00)) Seminaari (T + T), LÄHI TAMK
Perjantai 22.4.(klo 8.15-15.30) Seminaari (T + T), LÄHI TAMK

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Kurssiin ei sisälly tenttiä. Suoritustavat käydään läpi ensimmäisessä verkkotapaamisessa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arviointi perustuu:
• Kotitiimin tehtävä: arvioidaan 0 – 5, 60% arvosanasta
• Kirjareferaatti: arvioidaan 0 – 5, 40% arvosanasta

Tarkemmat arviointikriteerit avataan ensimmäisellä lähikerralla.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

luennot
harjoitukset
tiimityö
seminaari

Oppimateriaalit

Ilmoitetaan myöhemmin.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kurssi on 10 op -> tarkoittaa 270 h opiskelijan työpanosta.

Sisätlää itsenäistä yksilötyötä, tiimityötä ja yhteistä aikaa lukujärjestyksen kontaktipäivien mukaisesti.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

AHOT osaamisen näyttö

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Työelämäyhteistyö opintojaksolla tehtävien yksilö- ja tiimitöiden kautta.

Lisätietoja opiskelijoille

Toteutuksen etä- ja lähiopetuksen jaksotus tarkistetaan kevään 2022 Koronatilanteeen mukaan, muutokset mahdollisia.

Ennakkotehtävä saatavilla opintojakson Moodlessa 17.2 alkaen.

Torstai 10.3. (klo 16.30-20.00)) Aloitus- Zoom-tapaaminen (Tuija + Tuula) – Tiimien johtaminen
Perjantai 18.3.(klo 8.15-15.30) ZOOM-tapaaminen (Tuula) – Valmentaminen & Kommunikointi
Lauantai 19.3. (klo 8.30-14.30) ZOOM-tapaaminen (Tuija) - Esimiestyö palveluliiketoiminnassa
Torstai 7.4. (klo 16.30-20.00) ZOOM-tapaaminen (Tuija) – Systeemiajattelu
Perjantai 8.4. (klo 8.15-15.30) ZOOM-tapaaminen (Tuula) – Tulevaisuuden johtaminen
Torstai 21.4. (klo 16.30-20.00)) Seminaari (T + T), LÄHI TAMK
Perjantai 22.4.(klo 8.15-15.30) Seminaari (T + T), LÄHI TAMK