Palliatiivisen hoidon asiakaslähtöinen prosessiLaajuus (6 op)
Tunnus: TK00FE01
Laajuus
6 op
Osaamistavoitteet
- Käyttää palliatiivisen hoidon keskeisiä käsitteitä johdonmukaisesti sekä ymmärtää eettiset ja lainsäädännölliset lähtökohdat ja niiden merkityksen potilaan hoidossa
- Toimii monialaisen ryhmän jäsenenä palliatiivisen hoidon toimintaympäristöissä ja palveluketjuissa ja kehittää niiden toimintaa palliatiivisen hoidon asiantuntijana alueellaan
- Osaa kuvata hoitolinjaukset ja elämän loppuvaiheen hoitosuunnitelman merkityksen ja osaa ohjata potilasta sekä hänen läheisiään niiden mukaisesti
- Osaa toteuttaa potilas- ja perhelähtöistä palveluohjausta
- Analysoi palliatiivisen hoidon asiantuntijuutta ja osaa arvioida omaa osaamistaan ja osaamisen kehittämistarpeitaan
Sisältö
- Palliatiivisen hoidon käsitteet ja asiantuntijuus
- Palliatiivista hoitoa säätelevä lainsäädäntö ja suositukset
- Palliatiivisen hoidon eettiset lähtökohdat, eutanasia käsitteenä
- Palliatiivisen hoidon palvelujärjestelmä ja toimintaympäristöt
- Palliatiivisen hoidon järjestäminen omalla alueella, Suomessa ja globaalisti
- Potilaan ja läheisen palveluohjaus
- Potilas- ja perhelähtöiset ohjausprosessit ja niiden kehittäminen
- Palliatiivisen hoidon asiantuntijuus hoidon linjauksissa, ennakoivassa hoitosuunnitelmassa ja hoitotahdon huomioimisessa
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
HYVÄKSYTTY
Tiedot
Opiskelija hallitsee palliatiivisen hoidon erityisosaamista vastaavan tietoperustan. Hän osoittaa keskeisten käsitteiden, teoriatiedon, periaatteiden, menetelmien ja etiikan kriittistä ymmärrystä. Opiskelija osaa hankkia ja arvioida eri tietolähteistä näyttöön perustuvaa tietoa. Hän osaa käyttää uutta tietoa ymmärtäen tieteellisen tiedon nopean kumuloitumisen ja ammattialan kehittymisen. Hän ymmärtää palliatiivisen hoidon ja eri tieteen- ja ammattialojen rajapintoihin liittyviä kysymyksiä. Hän osaa arvioida monitieteistä tietoa oman ammatillisen tehtävä- ja vastuualueen näkökulmasta
Taidot
Opiskelija hallitsee palliatiivisessa hoidossa olevan potilaan hoidon toteuttamisessa vaaditut erityistaidot. Hän kykenee päätöksentekoon hoitoon liittyvien monimutkaisten ongelmien suhteen yhdessä asiakkaan kanssa. Ongelmanratkaisuissa hän hyödyntää näyttöön perustuvaa tietoa luovasti ja kehittävästi. Hän osaa luoda,
kehittää ja hyödyntää moniammatillisia sekä organisaatiorajat ylittäviä verkostoja. Hän ottaa vastuun potilaan hoidosta ja sen kehittämisestä omassa työyhteisössään osana moniammatillista tiimiä.
Yhteiset kompetenssit
Opiskelija osaa jakaa, arvioida ja perustella jäsennellysti ja rakentavasti näyttöön perustuvaa tietoa hoidon kehittämiseksi. Hän on aloitteellinen ja ottaa vastuuta potilaan hoidon toimintatapojen arvioinnista ja uudistamisesta työyhteisössään. Hän tarkastelee kriittisesti omaa osaamistaan ja on sisäistänyt jatkuvan itsensä ja työyhteisönsä kehittämisen. Hän ymmärtää tulevaisuuden haasteita, kuten muuttuvan palvelujärjestelmän, ja monikulttuurisuuden.
HYLÄTTY
Tiedot
Opiskelija ei hallitse palliatiivisen hoidon erityisosaamista vastaavia tietoja.
Hän ei osaa hakea monipuolisesti näyttöön perustuvaa tietoja ja/tai arvioida tiedon soveltuvuutta ja käyttöä palliatiivisessa olevan potilaan hoidossa.
Vähimmäisvaatimukset (EQF 6) eivät täyty.
Taidot
Opiskelija ei hallitse potilaan hoidon erityisosaamista vastaavia ongelmanratkaisutaitoja.Hänen kykynsä kehittämiselle ja toimimiselle moniammatillisissa verkostoissa on riittämätöntä. Hänen edellytyksensä palliatiivisessa hoidossa olevan potilaan hoidon kehittämiseen omassa organisaatiossa osana moniammatillista tiimiä ovat riittämättömät.
Vähimmäisvaatimukset (EQF 6) eivät täyty.
Yhteiset kompetenssit
Opiskelija ei hallitse yhteisiä pätevyyksiä. Hän ei ole aloitteellinen ja vastuuottokykyinen potilaan hoidon toimintatapojen arvioinnissa ja uudistamisessa. Kyky ymmärtää tulevaisuuden haasteita on suppea.
Vähimmäisvaatimukset (EQF 6) eivät täyty.
Ilmoittautumisaika
02.06.2024 - 31.07.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 31.12.2024
Laajuus
6 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Erikoistumiskoulutus
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Palliatiivisen hoidon asiantuntija –erikoistumiskoulutus
Opettaja
- Katja Muurinen
Ryhmät
-
24EPAHO4Palliatiivisen hoidon asiantuntija -erikoistumiskoulutus, ryhmä 4
Tavoitteet (OJ)
- Käyttää palliatiivisen hoidon keskeisiä käsitteitä johdonmukaisesti sekä ymmärtää eettiset ja lainsäädännölliset lähtökohdat ja niiden merkityksen potilaan hoidossa
- Toimii monialaisen ryhmän jäsenenä palliatiivisen hoidon toimintaympäristöissä ja palveluketjuissa ja kehittää niiden toimintaa palliatiivisen hoidon asiantuntijana alueellaan
- Osaa kuvata hoitolinjaukset ja elämän loppuvaiheen hoitosuunnitelman merkityksen ja osaa ohjata potilasta sekä hänen läheisiään niiden mukaisesti
- Osaa toteuttaa potilas- ja perhelähtöistä palveluohjausta
- Analysoi palliatiivisen hoidon asiantuntijuutta ja osaa arvioida omaa osaamistaan ja osaamisen kehittämistarpeitaan
Sisältö (OJ)
- Palliatiivisen hoidon käsitteet ja asiantuntijuus
- Palliatiivista hoitoa säätelevä lainsäädäntö ja suositukset
- Palliatiivisen hoidon eettiset lähtökohdat, eutanasia käsitteenä
- Palliatiivisen hoidon palvelujärjestelmä ja toimintaympäristöt
- Palliatiivisen hoidon järjestäminen omalla alueella, Suomessa ja globaalisti
- Potilaan ja läheisen palveluohjaus
- Potilas- ja perhelähtöiset ohjausprosessit ja niiden kehittäminen
- Palliatiivisen hoidon asiantuntijuus hoidon linjauksissa, ennakoivassa hoitosuunnitelmassa ja hoitotahdon huomioimisessa
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
HYVÄKSYTTY
Tiedot
Opiskelija hallitsee palliatiivisen hoidon erityisosaamista vastaavan tietoperustan. Hän osoittaa keskeisten käsitteiden, teoriatiedon, periaatteiden, menetelmien ja etiikan kriittistä ymmärrystä. Opiskelija osaa hankkia ja arvioida eri tietolähteistä näyttöön perustuvaa tietoa. Hän osaa käyttää uutta tietoa ymmärtäen tieteellisen tiedon nopean kumuloitumisen ja ammattialan kehittymisen. Hän ymmärtää palliatiivisen hoidon ja eri tieteen- ja ammattialojen rajapintoihin liittyviä kysymyksiä. Hän osaa arvioida monitieteistä tietoa oman ammatillisen tehtävä- ja vastuualueen näkökulmasta
Taidot
Opiskelija hallitsee palliatiivisessa hoidossa olevan potilaan hoidon toteuttamisessa vaaditut erityistaidot. Hän kykenee päätöksentekoon hoitoon liittyvien monimutkaisten ongelmien suhteen yhdessä asiakkaan kanssa. Ongelmanratkaisuissa hän hyödyntää näyttöön perustuvaa tietoa luovasti ja kehittävästi. Hän osaa luoda,
kehittää ja hyödyntää moniammatillisia sekä organisaatiorajat ylittäviä verkostoja. Hän ottaa vastuun potilaan hoidosta ja sen kehittämisestä omassa työyhteisössään osana moniammatillista tiimiä.
Yhteiset kompetenssit
Opiskelija osaa jakaa, arvioida ja perustella jäsennellysti ja rakentavasti näyttöön perustuvaa tietoa hoidon kehittämiseksi. Hän on aloitteellinen ja ottaa vastuuta potilaan hoidon toimintatapojen arvioinnista ja uudistamisesta työyhteisössään. Hän tarkastelee kriittisesti omaa osaamistaan ja on sisäistänyt jatkuvan itsensä ja työyhteisönsä kehittämisen. Hän ymmärtää tulevaisuuden haasteita, kuten muuttuvan palvelujärjestelmän, ja monikulttuurisuuden.
HYLÄTTY
Tiedot
Opiskelija ei hallitse palliatiivisen hoidon erityisosaamista vastaavia tietoja.
Hän ei osaa hakea monipuolisesti näyttöön perustuvaa tietoja ja/tai arvioida tiedon soveltuvuutta ja käyttöä palliatiivisessa olevan potilaan hoidossa.
Vähimmäisvaatimukset (EQF 6) eivät täyty.
Taidot
Opiskelija ei hallitse potilaan hoidon erityisosaamista vastaavia ongelmanratkaisutaitoja.Hänen kykynsä kehittämiselle ja toimimiselle moniammatillisissa verkostoissa on riittämätöntä. Hänen edellytyksensä palliatiivisessa hoidossa olevan potilaan hoidon kehittämiseen omassa organisaatiossa osana moniammatillista tiimiä ovat riittämättömät.
Vähimmäisvaatimukset (EQF 6) eivät täyty.
Yhteiset kompetenssit
Opiskelija ei hallitse yhteisiä pätevyyksiä. Hän ei ole aloitteellinen ja vastuuottokykyinen potilaan hoidon toimintatapojen arvioinnissa ja uudistamisessa. Kyky ymmärtää tulevaisuuden haasteita on suppea.
Vähimmäisvaatimukset (EQF 6) eivät täyty.
Arviointiasteikko
0-5
Ilmoittautumisaika
02.11.2022 - 31.12.2022
Ajoitus
01.01.2023 - 31.07.2023
Laajuus
6 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Erikoistumiskoulutus
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Palliatiivisen hoidon asiantuntija –erikoistumiskoulutus
Opettaja
- Katja Muurinen
- Taina Peltonen
Vastuuhenkilö
Katja Muurinen
Ryhmät
-
23EPAHO3Palliatiivisen hoidon asiantuntija, ryhmä 3
Tavoitteet (OJ)
- Käyttää palliatiivisen hoidon keskeisiä käsitteitä johdonmukaisesti sekä ymmärtää eettiset ja lainsäädännölliset lähtökohdat ja niiden merkityksen potilaan hoidossa
- Toimii monialaisen ryhmän jäsenenä palliatiivisen hoidon toimintaympäristöissä ja palveluketjuissa ja kehittää niiden toimintaa palliatiivisen hoidon asiantuntijana alueellaan
- Osaa kuvata hoitolinjaukset ja elämän loppuvaiheen hoitosuunnitelman merkityksen ja osaa ohjata potilasta sekä hänen läheisiään niiden mukaisesti
- Osaa toteuttaa potilas- ja perhelähtöistä palveluohjausta
- Analysoi palliatiivisen hoidon asiantuntijuutta ja osaa arvioida omaa osaamistaan ja osaamisen kehittämistarpeitaan
Sisältö (OJ)
- Palliatiivisen hoidon käsitteet ja asiantuntijuus
- Palliatiivista hoitoa säätelevä lainsäädäntö ja suositukset
- Palliatiivisen hoidon eettiset lähtökohdat, eutanasia käsitteenä
- Palliatiivisen hoidon palvelujärjestelmä ja toimintaympäristöt
- Palliatiivisen hoidon järjestäminen omalla alueella, Suomessa ja globaalisti
- Potilaan ja läheisen palveluohjaus
- Potilas- ja perhelähtöiset ohjausprosessit ja niiden kehittäminen
- Palliatiivisen hoidon asiantuntijuus hoidon linjauksissa, ennakoivassa hoitosuunnitelmassa ja hoitotahdon huomioimisessa
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
HYVÄKSYTTY
Tiedot
Opiskelija hallitsee palliatiivisen hoidon erityisosaamista vastaavan tietoperustan. Hän osoittaa keskeisten käsitteiden, teoriatiedon, periaatteiden, menetelmien ja etiikan kriittistä ymmärrystä. Opiskelija osaa hankkia ja arvioida eri tietolähteistä näyttöön perustuvaa tietoa. Hän osaa käyttää uutta tietoa ymmärtäen tieteellisen tiedon nopean kumuloitumisen ja ammattialan kehittymisen. Hän ymmärtää palliatiivisen hoidon ja eri tieteen- ja ammattialojen rajapintoihin liittyviä kysymyksiä. Hän osaa arvioida monitieteistä tietoa oman ammatillisen tehtävä- ja vastuualueen näkökulmasta
Taidot
Opiskelija hallitsee palliatiivisessa hoidossa olevan potilaan hoidon toteuttamisessa vaaditut erityistaidot. Hän kykenee päätöksentekoon hoitoon liittyvien monimutkaisten ongelmien suhteen yhdessä asiakkaan kanssa. Ongelmanratkaisuissa hän hyödyntää näyttöön perustuvaa tietoa luovasti ja kehittävästi. Hän osaa luoda,
kehittää ja hyödyntää moniammatillisia sekä organisaatiorajat ylittäviä verkostoja. Hän ottaa vastuun potilaan hoidosta ja sen kehittämisestä omassa työyhteisössään osana moniammatillista tiimiä.
Yhteiset kompetenssit
Opiskelija osaa jakaa, arvioida ja perustella jäsennellysti ja rakentavasti näyttöön perustuvaa tietoa hoidon kehittämiseksi. Hän on aloitteellinen ja ottaa vastuuta potilaan hoidon toimintatapojen arvioinnista ja uudistamisesta työyhteisössään. Hän tarkastelee kriittisesti omaa osaamistaan ja on sisäistänyt jatkuvan itsensä ja työyhteisönsä kehittämisen. Hän ymmärtää tulevaisuuden haasteita, kuten muuttuvan palvelujärjestelmän, ja monikulttuurisuuden.
HYLÄTTY
Tiedot
Opiskelija ei hallitse palliatiivisen hoidon erityisosaamista vastaavia tietoja.
Hän ei osaa hakea monipuolisesti näyttöön perustuvaa tietoja ja/tai arvioida tiedon soveltuvuutta ja käyttöä palliatiivisessa olevan potilaan hoidossa.
Vähimmäisvaatimukset (EQF 6) eivät täyty.
Taidot
Opiskelija ei hallitse potilaan hoidon erityisosaamista vastaavia ongelmanratkaisutaitoja.Hänen kykynsä kehittämiselle ja toimimiselle moniammatillisissa verkostoissa on riittämätöntä. Hänen edellytyksensä palliatiivisessa hoidossa olevan potilaan hoidon kehittämiseen omassa organisaatiossa osana moniammatillista tiimiä ovat riittämättömät.
Vähimmäisvaatimukset (EQF 6) eivät täyty.
Yhteiset kompetenssit
Opiskelija ei hallitse yhteisiä pätevyyksiä. Hän ei ole aloitteellinen ja vastuuottokykyinen potilaan hoidon toimintatapojen arvioinnissa ja uudistamisessa. Kyky ymmärtää tulevaisuuden haasteita on suppea.
Vähimmäisvaatimukset (EQF 6) eivät täyty.
Arviointiasteikko
0-5
Ilmoittautumisaika
02.11.2021 - 31.12.2021
Ajoitus
01.01.2022 - 31.07.2022
Laajuus
6 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Palliatiivisen hoidon asiantuntija –erikoistumiskoulutus
Opettaja
- Katja Muurinen
Vastuuhenkilö
Katja Muurinen
Ryhmät
-
22EPAHO2Palliatiivisen hoidon asiantuntija erikoistumiskoulutus, ryhmä 2
Tavoitteet (OJ)
- Käyttää palliatiivisen hoidon keskeisiä käsitteitä johdonmukaisesti sekä ymmärtää eettiset ja lainsäädännölliset lähtökohdat ja niiden merkityksen potilaan hoidossa
- Toimii monialaisen ryhmän jäsenenä palliatiivisen hoidon toimintaympäristöissä ja palveluketjuissa ja kehittää niiden toimintaa palliatiivisen hoidon asiantuntijana alueellaan
- Osaa kuvata hoitolinjaukset ja elämän loppuvaiheen hoitosuunnitelman merkityksen ja osaa ohjata potilasta sekä hänen läheisiään niiden mukaisesti
- Osaa toteuttaa potilas- ja perhelähtöistä palveluohjausta
- Analysoi palliatiivisen hoidon asiantuntijuutta ja osaa arvioida omaa osaamistaan ja osaamisen kehittämistarpeitaan
Sisältö (OJ)
- Palliatiivisen hoidon käsitteet ja asiantuntijuus
- Palliatiivista hoitoa säätelevä lainsäädäntö ja suositukset
- Palliatiivisen hoidon eettiset lähtökohdat, eutanasia käsitteenä
- Palliatiivisen hoidon palvelujärjestelmä ja toimintaympäristöt
- Palliatiivisen hoidon järjestäminen omalla alueella, Suomessa ja globaalisti
- Potilaan ja läheisen palveluohjaus
- Potilas- ja perhelähtöiset ohjausprosessit ja niiden kehittäminen
- Palliatiivisen hoidon asiantuntijuus hoidon linjauksissa, ennakoivassa hoitosuunnitelmassa ja hoitotahdon huomioimisessa
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
HYVÄKSYTTY
Tiedot
Opiskelija hallitsee palliatiivisen hoidon erityisosaamista vastaavan tietoperustan. Hän osoittaa keskeisten käsitteiden, teoriatiedon, periaatteiden, menetelmien ja etiikan kriittistä ymmärrystä. Opiskelija osaa hankkia ja arvioida eri tietolähteistä näyttöön perustuvaa tietoa. Hän osaa käyttää uutta tietoa ymmärtäen tieteellisen tiedon nopean kumuloitumisen ja ammattialan kehittymisen. Hän ymmärtää palliatiivisen hoidon ja eri tieteen- ja ammattialojen rajapintoihin liittyviä kysymyksiä. Hän osaa arvioida monitieteistä tietoa oman ammatillisen tehtävä- ja vastuualueen näkökulmasta
Taidot
Opiskelija hallitsee palliatiivisessa hoidossa olevan potilaan hoidon toteuttamisessa vaaditut erityistaidot. Hän kykenee päätöksentekoon hoitoon liittyvien monimutkaisten ongelmien suhteen yhdessä asiakkaan kanssa. Ongelmanratkaisuissa hän hyödyntää näyttöön perustuvaa tietoa luovasti ja kehittävästi. Hän osaa luoda,
kehittää ja hyödyntää moniammatillisia sekä organisaatiorajat ylittäviä verkostoja. Hän ottaa vastuun potilaan hoidosta ja sen kehittämisestä omassa työyhteisössään osana moniammatillista tiimiä.
Yhteiset kompetenssit
Opiskelija osaa jakaa, arvioida ja perustella jäsennellysti ja rakentavasti näyttöön perustuvaa tietoa hoidon kehittämiseksi. Hän on aloitteellinen ja ottaa vastuuta potilaan hoidon toimintatapojen arvioinnista ja uudistamisesta työyhteisössään. Hän tarkastelee kriittisesti omaa osaamistaan ja on sisäistänyt jatkuvan itsensä ja työyhteisönsä kehittämisen. Hän ymmärtää tulevaisuuden haasteita, kuten muuttuvan palvelujärjestelmän, ja monikulttuurisuuden.
HYLÄTTY
Tiedot
Opiskelija ei hallitse palliatiivisen hoidon erityisosaamista vastaavia tietoja.
Hän ei osaa hakea monipuolisesti näyttöön perustuvaa tietoja ja/tai arvioida tiedon soveltuvuutta ja käyttöä palliatiivisessa olevan potilaan hoidossa.
Vähimmäisvaatimukset (EQF 6) eivät täyty.
Taidot
Opiskelija ei hallitse potilaan hoidon erityisosaamista vastaavia ongelmanratkaisutaitoja.Hänen kykynsä kehittämiselle ja toimimiselle moniammatillisissa verkostoissa on riittämätöntä. Hänen edellytyksensä palliatiivisessa hoidossa olevan potilaan hoidon kehittämiseen omassa organisaatiossa osana moniammatillista tiimiä ovat riittämättömät.
Vähimmäisvaatimukset (EQF 6) eivät täyty.
Yhteiset kompetenssit
Opiskelija ei hallitse yhteisiä pätevyyksiä. Hän ei ole aloitteellinen ja vastuuottokykyinen potilaan hoidon toimintatapojen arvioinnissa ja uudistamisessa. Kyky ymmärtää tulevaisuuden haasteita on suppea.
Vähimmäisvaatimukset (EQF 6) eivät täyty.
Arviointiasteikko
0-5