Siirry suoraan sisältöön

Palliatiivisen hoidon asiakaslähtöinen prosessi (6 op)

Toteutuksen tunnus: TK00FE01-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.06.2024 - 31.07.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Laajuus

6 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Erikoistumiskoulutus

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Palliatiivisen hoidon asiantuntija –erikoistumiskoulutus

Opettaja

  • Katja Muurinen

Ryhmät

  • 24EPAHO4
    Palliatiivisen hoidon asiantuntija -erikoistumiskoulutus, ryhmä 4

Tavoitteet (OJ)

- Käyttää palliatiivisen hoidon keskeisiä käsitteitä johdonmukaisesti sekä ymmärtää eettiset ja lainsäädännölliset lähtökohdat ja niiden merkityksen potilaan hoidossa
- Toimii monialaisen ryhmän jäsenenä palliatiivisen hoidon toimintaympäristöissä ja palveluketjuissa ja kehittää niiden toimintaa palliatiivisen hoidon asiantuntijana alueellaan
- Osaa kuvata hoitolinjaukset ja elämän loppuvaiheen hoitosuunnitelman merkityksen ja osaa ohjata potilasta sekä hänen läheisiään niiden mukaisesti
- Osaa toteuttaa potilas- ja perhelähtöistä palveluohjausta
- Analysoi palliatiivisen hoidon asiantuntijuutta ja osaa arvioida omaa osaamistaan ja osaamisen kehittämistarpeitaan

Sisältö (OJ)

- Palliatiivisen hoidon käsitteet ja asiantuntijuus
- Palliatiivista hoitoa säätelevä lainsäädäntö ja suositukset
- Palliatiivisen hoidon eettiset lähtökohdat, eutanasia käsitteenä
- Palliatiivisen hoidon palvelujärjestelmä ja toimintaympäristöt
- Palliatiivisen hoidon järjestäminen omalla alueella, Suomessa ja globaalisti
- Potilaan ja läheisen palveluohjaus
- Potilas- ja perhelähtöiset ohjausprosessit ja niiden kehittäminen
- Palliatiivisen hoidon asiantuntijuus hoidon linjauksissa, ennakoivassa hoitosuunnitelmassa ja hoitotahdon huomioimisessa

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

HYVÄKSYTTY
Tiedot
Opiskelija hallitsee palliatiivisen hoidon erityisosaamista vastaavan tietoperustan. Hän osoittaa keskeisten käsitteiden, teoriatiedon, periaatteiden, menetelmien ja etiikan kriittistä ymmärrystä. Opiskelija osaa hankkia ja arvioida eri tietolähteistä näyttöön perustuvaa tietoa. Hän osaa käyttää uutta tietoa ymmärtäen tieteellisen tiedon nopean kumuloitumisen ja ammattialan kehittymisen. Hän ymmärtää palliatiivisen hoidon ja eri tieteen- ja ammattialojen rajapintoihin liittyviä kysymyksiä. Hän osaa arvioida monitieteistä tietoa oman ammatillisen tehtävä- ja vastuualueen näkökulmasta
Taidot
Opiskelija hallitsee palliatiivisessa hoidossa olevan potilaan hoidon toteuttamisessa vaaditut erityistaidot. Hän kykenee päätöksentekoon hoitoon liittyvien monimutkaisten ongelmien suhteen yhdessä asiakkaan kanssa. Ongelmanratkaisuissa hän hyödyntää näyttöön perustuvaa tietoa luovasti ja kehittävästi. Hän osaa luoda,
kehittää ja hyödyntää moniammatillisia sekä organisaatiorajat ylittäviä verkostoja. Hän ottaa vastuun potilaan hoidosta ja sen kehittämisestä omassa työyhteisössään osana moniammatillista tiimiä.
Yhteiset kompetenssit
Opiskelija osaa jakaa, arvioida ja perustella jäsennellysti ja rakentavasti näyttöön perustuvaa tietoa hoidon kehittämiseksi. Hän on aloitteellinen ja ottaa vastuuta potilaan hoidon toimintatapojen arvioinnista ja uudistamisesta työyhteisössään. Hän tarkastelee kriittisesti omaa osaamistaan ja on sisäistänyt jatkuvan itsensä ja työyhteisönsä kehittämisen. Hän ymmärtää tulevaisuuden haasteita, kuten muuttuvan palvelujärjestelmän, ja monikulttuurisuuden.

HYLÄTTY
Tiedot
Opiskelija ei hallitse palliatiivisen hoidon erityisosaamista vastaavia tietoja.
Hän ei osaa hakea monipuolisesti näyttöön perustuvaa tietoja ja/tai arvioida tiedon soveltuvuutta ja käyttöä palliatiivisessa olevan potilaan hoidossa.
Vähimmäisvaatimukset (EQF 6) eivät täyty.
Taidot
Opiskelija ei hallitse potilaan hoidon erityisosaamista vastaavia ongelmanratkaisutaitoja.Hänen kykynsä kehittämiselle ja toimimiselle moniammatillisissa verkostoissa on riittämätöntä. Hänen edellytyksensä palliatiivisessa hoidossa olevan potilaan hoidon kehittämiseen omassa organisaatiossa osana moniammatillista tiimiä ovat riittämättömät.
Vähimmäisvaatimukset (EQF 6) eivät täyty.
Yhteiset kompetenssit
Opiskelija ei hallitse yhteisiä pätevyyksiä. Hän ei ole aloitteellinen ja vastuuottokykyinen potilaan hoidon toimintatapojen arvioinnissa ja uudistamisessa. Kyky ymmärtää tulevaisuuden haasteita on suppea.
Vähimmäisvaatimukset (EQF 6) eivät täyty.

Arviointiasteikko

0-5