Asiakasprosessi lastensuojelutyössä (5op)
Toteutuksen tunnus: TK00DV67-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.11.2018 - 31.12.2018
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.01.2019 - 31.07.2019
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 5 op
- TKI-osuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Liiketoiminta
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Lastensuojelutyön erikoistumiskoulutus
- Opettajat
- Riikkaelina Susipolku-Jensen
- Anssi-Pekka Udd
- Opintojakso
- TK00DV67
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
- Osallistuja syventää osaamistaan lastensuojelun asiakasprosessin tilannearvion tekemisestä, palvelujen ja tuen tarpeiden jäsentämisestä asiakaslähtöisesti sekä asiakassuunnitelman laadinnasta siten, että lasten, nuorten, vanhempien/ perheen palvelujen ja tuen tarpeisiin vastataan oikea-aikaisesti ja riittävästi.
- Osallistuja kykenee koordinoimaan lastensuojelun asiakaskohtaisen työprosessin suunnittelua, toteutusta, arviointia ja dokumentointia monialaisessa ja moniammatillisessa yhteistyöverkostossa siten, että lasten, nuorten ja vanhempien ja heidän läheistensä osallisuus työskentelyssä toteutuu.
- Osallistuja osaa analysoida asiakastyöprosessin toteutusta laadun sekä työskentelyn tulosten ja vaikutusten näkökulmasta.
- Osallistuja tarkastelee ja täsmentää asettamiaan henkilökohtaisia osaamistavoitteita suoritettavan opintojakson osaamistavoitteiden pohjalta ja työstää kehittämistyönsä teemaa ja sisältöä.
- Osallistuja jatkaa osaamisensa itsearviointia ja sen näkyväksi tekemistä opintojakson osatehtävissä.
Sisältö (Opintojakso)
Opintojakson osaamissisällöt
- Opintojaksolla syvennetään osaamista lapsi- ja perhelähtöisestä lastensuojelutyöstä sekä lapsen, nuoren ja vanhempien/ perheen näkökulmasta työskentelyä raamittavasta lainsäädännöstä.
- Opintojaksolla perehdytään lapsen oikeuksiin ja asemaan sekä suojelun tarpeisiin.
- Opintojaksolla jäsennetään lastensuojelun asiakasprosessia lapsen, nuoren ja vanhempien/ perheen näkökulmasta, huomioiden asiakkaiden ja heidän läheistensä osallisuus niin tilannearvion tekemisessä kun asiakastyöprosessin suunnittelussa, toteutuksessa, arvioinnissa ja dokumentoinnissa.
- Opintojaksolla tarkastellaan mahdollisuuksia hyödyntää informaatioteknologiaa osallistavassa dokumentoinnissa.
- Asiakasprosessin tarkastelun yhteydessä hahmotetaan lastensuojelun monialaisen ja moniammatillisen yhteistyöverkoston toimintaa, erityisesti sosiaalihuollon ja lastensuojelutyön, koulutoiminen sekä mielenterveystyön ja psykiatrian rajapinnoilla.
- Lisäksi käydään läpi lastensuojelun asiakastyön laadun sekä tulosten ja vaikutusten arvioinnin osallistavia keinoja.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)
Opiskelija
- osaa nimetä keskeiset asiakasprosessin arviointiin liittyvät periaatteet ja laatutekijät
- osaa kuvailla asiakaslähtöisen ja monitoimijaisen asiakasprosessin kannalta keskeisiä vaiheita ja huomioitavia toimintaperiaatteita
- osaa kuvailla laadukkaan asiakasprosessin tekijöitä oman työnsä kannalta
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)
Opiskelija
- osaa määritellä ja soveltaa keskeisiä laadukkaan tuen tarpeen arvioimisen periaatteita ja menetelmiä asiakasprosessissa
- osaa selittää ja jäsentää monitoimijaisen yhteistyön roolia asiakasprosessin eri vaiheissa ja soveltaa sitä asiakaslähtöisyyttä edistävällä tavalla
- osaa jäsentää laadukkaan asiakasprosessin tekijöitä ja arvioida niiden merkitystä oman työn kannalta
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)
Opiskelija
- osaa tarkastella ja analysoida laadukkaan arviointityön periaatteita ja toimintatapoja asiakasprosessin kaikissa vaiheissa
- osaa soveltaa ja analysoida asiakaslähtöisen ja monitoimijaisen asiakasprosessin eri vaiheita ja kokonaisuutta sekä tarkastella sitä kriittisellä otteella eri näkökulmista
- osaa analysoida asiakaslähtöisen ja monitoimijaisen asiakasprosessin käytänteitä ja periaatteita oman työnsä näkökulmasta ja esittää kehittämisen kohteita
Arviointiasteikko
0-5