Siirry suoraan sisältöön

Lapset, nuoret ja perheet yhteiskunnassa – eettisesti kestävä lastensuojelutyö muuttuvassa yhteiskunnassa (3op)

Toteutuksen tunnus: TK00DV66-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.11.2019 - 31.12.2019
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.01.2020 - 19.02.2020
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
3 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Liiketoiminta
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 20
Koulutus
Lastensuojelutyön erikoistumiskoulutus
Opettajat
Riikkaelina Susipolku-Jensen
Anssi-Pekka Udd
Marja-Liisa Timperi
Opintojakso
TK00DV66

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opintojakson osaamistavoitteet
- Erikoistumiskoulutuksen osallistuja perehtyy lasten, nuorten ja vanhempien/ perheiden hyvinvointia ja osallisuuden toteutumista sekä lasten kaltoinkohtelun ja syrjäytymisen riskejä koskevaan teoreettiseen, tutkittuun ja ammatilliseen tietoon.
- Osallistuja syventää ymmärrystään perherakenteiden moninaisuudesta ja perheiden kohtaamien elämäntilanteiden erityisyydestä (esim. parisuhteen ja ihmissuhteiden rikkoutuminen erotilanteessa, huono-osaisuuden ylisukupolvisuus, monikulttuuriset perheet).
- Lisäksi osallistuja vahvistaa osaamistaan erityisesti nuorten kehitykseen ja toimintaedellytyksiin heijastuvista riskitekijöistä.
- Erikoistumiskoulutuksen osallistuja aloittaa osaamisensa itsearvioinnin ja sen näkyväksi tekemisen opintojakson osatehtävissä.
- Osallistuja asettaa henkilökohtaiset osaamistavoitteet omia kehittymistarpeitaan koskevan arvion pohjalta sekä ideoi kehittämistehtävänsä teemaa ja sisältöä.

Sisältö (Opintojakso)

Opintojakson osaamissisällöt
Opintojaksolla tarkastellaan lasten, nuorten ja vanhempien hyvinvointia, osallisuuden toteutumista ja toimintaedellytyksiä yhteiskunnassa, yhteisöissä ja perheissä. Opintojaksolla perehdytään perheiden moninaisuuteen, muun muassa perherakenteen sekä erilaisen etnisen taustan omaavien perheiden näkökulmasta. Lisäksi tutustutaan perheiden kohtaamien elämäntilanteiden erityisyyteen, kuten avioerotilanteen haavoittavuuden riskeihin. Opintojaksolla jäsennetään lapsuuteen, nuoruuteen ja vanhemmuuteen liitettyjä käsityksiä sekä lasten, nuorten ja vanhempien/ perheiden asemaa eri palvelujärjestelmissä. Lisäksi opintojaksolla perehdytään lasten ja nuorten kaltoinkohtelun sekä syrjäytymisen kysymyksiin.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)

Opiskelija
- osaa määritellä lastensuojelutyön kannalta olennaisia periatteita
- osaa määritellä lasten ja perheiden elämään liittyviä keskeisiä haasteita ja riskitekijöitä
- osaa nimetä ja määritellä erilaisia perhemuotoja ja niihin liittyviä erityisyyksiä
- osaa määritellä erilaisia lasten ja perheiden haasteisiin liittyviä tukitoimia ja käytänteitä

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)

Opiskelija
- osaa selittää ja tarkastella käytönnössä eettisesti kestävän työotteen keskeisiä periaatteita
- osaa määritellä ja selittää eri tasolla olevia lapsiin ja perheisiin liittyviä haasteita ja riskitekijöitä sekä niiden merkitystä tehtävän työn näkökulmasta
- osaa selittää ja vertailla perheiden moninaisuuteen liittyviä tekijöitä sekä arvioida niiden merkityksiä tehtävän työn näkökulmasta
- osaa selittää lasten ja perheiden eri tasolla oleviin haasteisiin vastaavia tukitoimia, käytänteitä ja linjauksia sekä arvioida niiden haasteita ja mahdollisuuksia

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)

Opiskelija
- osaa muodostaa kokonaisvaltaisen kuvan eettisestä työotteesta lastensuojelussa ja analysoida sen toteutumiseen liittyviä haasteita ja mahdollisuuksia
- osaa tarkastella analyyttisesti ja kriittisesti lasten ja perheiden elämään liittyviä erilaisia tekijöitä eri tasoilla sekä niihin liittyvien eri tasoisten ratkaisujen mahdollisuuksia ja haasteita

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Ennakkotehtävien ja täydennettyjen oppimistehtävien arviointi 0-5.
Aktiivinen läsnäolo ja työskentely lähiopetuskerroilla.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija
- osaa nimetä yksittäisiä lastensuojelutyöhön liittyviä periaatteita
- osaa nimetä satunnaisia lasten ja perheiden elämään liittyviä haasteita ja riskejä
- osaa nimetä satunnaisia perheiden moninaisuuteen liittyviä asioita
- osaa nimetä yksittäisiä yksittäisiä lasten ja perheiden haasteisiin liittyviä tukitoimia

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija
- osaa määritellä lastensuojelutyön kannalta olennaisia periatteita
- osaa määritellä lasten ja perheiden elämään liittyviä keskeisiä haasteita ja riskitekijöitä
- osaa nimetä ja määritellä erilaisia perhemuotoja ja niihin liittyviä erityisyyksiä
- osaa määritellä erilaisia lasten ja perheiden haasteisiin liittyviä tukitoimia ja käytänteitä

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija
- osaa selittää ja tarkastella käytönnössä eettisesti kestävän työotteen keskeisiä periaatteita
- osaa määritellä ja selittää eri tasolla olevia lapsiin ja perheisiin liittyviä haasteita ja riskitekijöitä sekä niiden merkitystä tehtävän työn näkökulmasta
- osaa selittää ja vertailla perheiden moninaisuuteen liittyviä tekijöitä sekä arvioida niiden merkityksiä tehtävän työn näkökulmasta
- osaa selittää lasten ja perheiden eri tasolla oleviin haasteisiin vastaavia tukitoimia, käytänteitä ja linjauksia sekä arvioida niiden haasteita ja mahdollisuuksia

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija
- osaa muodostaa kokonaisvaltaisen kuvan eettisestä työotteesta lastensuojelussa ja analysoida sen toteutumiseen liittyviä haasteita ja mahdollisuuksia
- osaa tarkastella analyyttisesti ja kriittisesti lasten ja perheiden elämään liittyviä erilaisia tekijöitä eri tasoilla sekä niihin liittyvien eri tasoisten ratkaisujen mahdollisuuksia ja haasteita

Siirry alkuun