Ympäristö kasvatuksellisena kysymyksenä, Akvaariotentti 1.8.2025–31.7.2026 (5op)
Toteutuksen tunnus: C-10122-KAS.KAA.180-r1
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 31.07.2025 - 31.05.2026
- Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
- Ajoitus
- 01.08.2025 - 31.07.2026
- Toteutus on käynnissä.
- Laajuus
- 5 op
- Korkeakoulu
- Tampereen yliopisto
- Opetuskielet
- suomi
- Opintojakso
- C-10122-KAS--KAA--180
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija - Ymmärtää ympäristön suhteellisena käsitteenä - Tuntee YK:n kestävyysagendan perusulottuvuudet, erityisesti kestävän kehityksen tavoitteet- Ymmärtää kasvatuksen ja koulutuksen roolin osana kestävää kehitystä- Hahmottaa ekososiaalisen sivistyksen kasvatuksellisen idean - Tuntee luonto-kulttuuri-dikotomian ja ihmiskeskeisen ympäristösuhteen keskeiset kritiikit - Pystyy liittämään ympäristönäkökulman eri tieteenalojen, erityisesti kasvatustieteen, yhteyteen - Osaa ottaa ympäristöpedagogisen näkökulman erilaisten aihepiirien tarkasteluun - Kykenee osallistumaan ajankohtaisia ylirajaisia ilmiöitä koskevaan keskusteluun ympäristöpedagogisesta näkökulmasta
Sisältö (Opintojakso)
Kurssilla perehdytään ympäristöön kasvatuksen näkökulmista. Päätavoitteena on hahmottaa, miten ihmisten ympäristösuhteet muodostuvat, miten niiden rakentumiseen voi vaikuttaa pedagogisin keinoin ja miten ihmisten toimijuutta voidaan pyrkiä muuttamaan kestävämpään suuntaan ekososiaalisen sivistyksen hengessä. Opetusta ohjaa käsitys ympäristöongelmien viheliäisyydestä, mikä edellyttää ympäristöön liittyvältä kasvatukselta ja koulutukselta kokonaisvaltaista, laaja-alaista ja dynaamista otetta. Keskeisiä käsiteltäviä aiheita ovat inhimillisten ympäristösuhteiden rakentumisen dynamiikka, luonto-kulttuuri -dikotomialle ja ihmiskeskeisyydelle perustuva vallitseva länsimainen ajattelu ja sen kritiikki, YK:n kestävyystavoitteiden periaatteet erityisesti kasvatuksen ja koulutuksen osalta, yhteisvastuullinen ympäristökansalaisuus, ympäristön moninaiset merkitykset eri tieteenalojen näkökulmista sekä ympäristökasvatus näkökulmana ajankohtaisiin ylirajaisiin ilmiöihin (esim. ilmastonmuutos, luontokato, kansainvälinen muuttoliike, energiapolitiikka, ylikansalliset konfliktit).