Työelämän kehittämismenetelmät (5op)
Toteutuksen tunnus: C-10108-YAMK219-3012
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.01.2026 - 15.01.2026
- Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
- 12.01.2026 - 15.05.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Laajuus
- 5 op
- Korkeakoulu
- Lapin ammattikorkeakoulu, Opintojakso avautuu opiskelijoille Moodle oppimisympäristössä 12.1.2026 ja sulkeutuu 15.5.2026. Opintojakso on suunniteltu siten, että opiskelija suorittaa sen noin 4 viikon aikana. Opintojakso on aikataulutettu tarkemmin kunkin opiskelijan oman YAMK-koulutusten omissa aikatauluissa.
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 20
- Opintojakso
- C-10108-YAMK219
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija osaa käsitellä ja tuottaa tietoa työelämän kehittämismenetelmistä eri alojen näkökulmat huomioiden. Hän osaa soveltaa kehittämistyön eri menetelmiä ja niiden soveltuvuutta työelämän kehittämiseen. Opiskelija osaa perustella kehittämismenetelmiensä valintoja erilaisissa työelämän tutkimuksen ja kehittämisen yhteyksissä myös kansainvälisiä aineistoja hyödyntäen. Opiskelija osaa ottaa huomioon tutkimuseettiset näkökulmat tutkimus- ja kehittämistyössä. Opiskelija osaa kirjoittaa perusteltua, selkeää ja huoliteltua asiatekstiä. Opintojaksolla painottuvat kompetenssit: oppimaan oppiminen, eettisyys, ennakoiva kehittäminen
Sisältö (Opintojakso)
- Kehittämistyön prosessi - Keskeisimmät työelämän tutkimus- ja kehittämismenetelmät - Laadulliset ja määrälliset aineistonkeruu ja analyysimenetelmät - Tutkimusetiikka - Työelämän kehittämistyöhön liittyvä viestintä ja kirjoittaminen
Aika ja paikka
Opintojakso avautuu opiskelijoille Moodle oppimisympäristössä 12.1.2026 ja sulkeutuu 15.5.2026. Opintojakso on suunniteltu siten, että opiskelija suorittaa sen noin 4 viikon aikana. Opintojakso on aikataulutettu tarkemmin kunkin opiskelijan oman YAMK-koulutusten omissa aikatauluissa.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Opintojakso avautuu opiskelijoille Moodle oppimisympäristössä 12.1.2026 ja sulkeutuu 15.5.2026. Opintojakso on suunniteltu siten, että opiskelija suorittaa sen noin 4 viikon aikana. Opintojakso on aikataulutettu tarkemmin kunkin opiskelijan oman YAMK-koulutusten omissa aikatauluissa. Uusintasuoritukset tutkintosäännön mukaan. 1. uusinta 9.8.2026 mennessä palautettava tehtävät. Tarkemmat ohjeet Moodlessa. 2. uusinta 6.9.2026 mennessä palautettava tehtävät. Tarkemmat ohjeet Moodlessa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opiskelijoiden osaamista arvioidaan opintojakson arviointikriteereiden mukaisesti.
Arviointiasteikko
H-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Opiskelu tapahtuu itsenäisenä ja ryhmässä tapahtuvana opiskeluna Moodle-oppimisympäristössä. Opintojaksolla käytetään menetelminä itsenäistä tiedonhakua, vertaisoppimista ja kumuloituvaa oppimista, argumentointia ja case-oppimista. Opintojaksoon kuuluu opiskelijan yksilötyönä tekemä Moodle-tentti sekä yksilötyönä ja/tai ryhmässä tekemä essee ja audiovisuaalinen esitys sekä vertaisena toisen tuotosten arviointi. Opintojaksolla argumentointi liittyy vertaisen analysointiin ja case-oppiminen muiden tekemien tutkimusten/kehittämismenetelmien analysointiin. Opintojaksolla hyödynnetään Moodlea ja opiskelijan itse valitsemaa audiovisuaalisen esityksen työkalua. Opintojakso arvioidaan opintojakson harjoitustehtävien (ml. esitysten) perusteella. Opintojaksolla on noin kuukauden välein ns. arviointipäivä. Jos opiskelija on tehnyt opintojakson kaikki tehtävät arviointipäivään mennessä, hänen suorituksensa arvioidaan kuukauden sisällä ko. päivämäärästä laskettuna. Tämä mahdollistaa opintojakson suorituksen ja arvioinnin joustavasti opintojakson toteutuksen aikana. Kaikki harjoitustehtävät tulee olla palautettu viimeistään 15.5.2026.
Oppimateriaalit
Opintojakso sisältää Moodle-oppimisympäristössä olevat luennot ja kirjallisen materiaalin. Opintojakso edellyttää myös omaa tiedonhankintaa. Suositeltava kirjallisuus: Hirsjärvi S. Remes P., & Sajavaara P. 2013. Tutki ja kirjoita. Hämeenlinna: Tammi. Kananen J. 2012. Kehittämistutkimus opinnäytetyönä. Kehittämistutkimuksen kirjoittamisen käytännön opas. Jyväskylän ammattikorkeakoulun julkaisuja 212. Kankkunen P., & Vehviläinen-Julkunen, K. 2013. Tutkimus hoitotieteessä. Helsinki: SanomaPro. Nummenmaan, L. 2009. Käyttäytymistieteiden tilastolliset menetelmät. Helsinki: Tammi. Ojasalo K. Moilanen, T., & Ritalahti J. 2014. Kehittämistyön menetelmät. Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. Helsinki: SanomaPro. Salonen K. 2013. Näkökulmia tutkimukselliseen ja toiminnalliseen opinnäytetyöhön. Puheenvuoroja 72. Turku: Turun ammattikorkeakoulu. Toikko T., & Rantanen T. 2009. Tutkimuksellinen kehittämistoiminta. Tampere: Tampere University Press. Vilkka H. 2015. Tutki ja kehitä. Juva: Bookwell Oy.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla hyödynnetään vertaispalautteen ja ryhmätöiden kautta monialaisesti kanssaopiskelijoiden työelämäkokemusta.
Kansainvälisyys
Opintojaksolla hyödynnetään kansainvälisiä tieteellisiä julkaisuja harjoitustehtävien kautta.