Siirry suoraan sisältöön

Digitaalinen alustatalous (5op)

Toteutuksen tunnus: C-10108-YAMK144-3009

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.01.2026 - 15.01.2026
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
17.01.2026 - 13.03.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Laajuus
5 op
Korkeakoulu
Lapin ammattikorkeakoulu, Opiskelet opintojakson kokonaan verkossa ja se sisältää aikaan sidottua verkko-opetusta sekä aikataulutettuja oppimistehtäviä. Verkkokontaktiopetus: ti 20.1.2026 klo 12:00-16:00 ti 3.3.2026 klo 12:00-16:00 Huom! Aikataulu voi tarkentua lähempänä kontaktikertaa.
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 10
Opintojakso
C-10108-YAMK144

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija osaa analysoida, arvioida, johtaa ja kehittää digitaalisten työympäristöjen ja erityisesti alustatalouden tarjoamia mahdollisuuksia organisaation kehittämisessä. Opiskelija osaa digitaalisiin työympäristöihin liittyvät verkostovaikutukset. Opiskelija osaa digitaalisten työympäristöjen ja alustatalouden kehittämisen eri muodot eli arkkitehtuurit. Opintojaksolla painottuvat kompetenssit: työelämässä toimiminen

Sisältö (Opintojakso)

- Alustatalouden käsitteet ja ulottuvuudet - Verkostoituminen alustataloudessa, mahdollisuudet ja haasteet - Alustatalouden kehittämisen eri muodot kansallisesti ja kansainvälisesti

Aika ja paikka

Opiskelet opintojakson kokonaan verkossa ja se sisältää aikaan sidottua verkko-opetusta sekä aikataulutettuja oppimistehtäviä. Verkkokontaktiopetus: ti 20.1.2026 klo 12:00-16:00 ti 3.3.2026 klo 12:00-16:00 Huom! Aikataulu voi tarkentua lähempänä kontaktikertaa.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Tutkintosäännön mukaan. 1. uusinta 6.8.2026 mennessä palautettava tehtävät. Tarkemmat ohjeet Moodlessa. 2. uusinta 6.9.2026 mennessä palautettava tehtävät. Tarkemmat ohjeet Moodlessa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojaksolla käytetään itse- ja vertaisarviointia sekä opettajan suorittamaa arviointia. Arviointi perustuu arviointikriteereille, jotka on kuvattu opintojaksokuvauksessa.

Arviointiasteikko

H-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

• Onlinekontaktit/luennot ja itsenäinen tiedonhaku • videoidut asiantuntijapuheenvuorot Moodlessa • aktiivinen osallistuminen, yksin ja ryhmässä oppiminen • sähköiset tietokannat ja oppimisympäristöt (Moodle) Opintojaksolla aikataulutettuja tapaamisia verkossa: - ti 20.1.2026 klo 12:00-16:00 - ti 3.3.2026 klo 12:00-16:00 Opiskelijan tulee osallistua em. tapaamisiin ja lisäksi tapaamisten välillä ryhmän työskentelyyn aktiivisesti, sillä ne sisältävät toisten kanssa oppimista, jota tallenne tai itsenäinen työskentely ei voi korvata. Opintojakso koostuu yksilötehtävistä ja ryhmätehtävistä Moodle-oppimisympäristössä. Opintojaksolla käytetään menetelminä itsenäistä aineistoon ja tietoon perehtymistä, tiedonhakua, oppimista ja vertaisoppimista. Opintojaksolla hyödynnetään Moodlea ja ryhmän itse valitsemaa audiovisuaalisen esityksen työkalua. Opintojaksolla hyödynnetään ARENEN liikennevalomallia. Opintojaksolla tekoälyn käyttö on sallittu ja pitää kertoa (keltainen). Audiovisuaalista esitystä, kehitysehdotusta ja kontaktipäivien esityksiä ei saa tehdä tekoälyllä (punainen). Opintojakson harjoitustehtävät on oltava palautettuna/tehtynä Moodlen alustalla annetun aikataulun mukaisina päivinä. Opintojakso arvioidaan opintojakson tehtävien perusteella. Opintosuoritukset arvioidaan kuukauden kuluessa opintojakson päätyttyä.

Oppimateriaalit

Opintojaksolla käytetään oppimateriaaleina esimerkiksi suomen - ja englanninkielisiä verkkoaineistoja, aiheeseen liittyviä luentoja ja kirjallisia materiaaleja. Opintojakso edellyttää myös omaa tiedonhankintaa. Oppimateriaali ilmoitetaan Moodlessa opintojakson alkaessa. Lähdemateriaaliesimerkkejä: Huttunen, H., Seppala, T., Lahteenmaki, I., & Mattila, J. (2019). What Are the Benefits of Data Sharing? Uniting Supply Chain and Platform Economy Perspectives. Uniting Supply Chain and Platform Economy Perspectives. DOI: http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.3456914 Kenney, Martin; Rouvinen, Petri; Seppälä, Timo & Zysman, John (2019) Platforms and industrial change. Industry and Innovation, 26:8, pp. 871-879, DOI: 10.1080/13662716.2019.1602514 Mucha, Tomasz & Seppala, Timo (2020): Artificial Intelligence Platforms – A New Research Agenda for Digital Platform Economy. ETLA Working Papers No 76. DOI: http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.3532937 Viitanen, Jukka; Paajanen, Reijo; Loikkanen, Valto & Koivistoinen, Aki (2018): Digitaalisen alustatalouden tiekartasto. Valtioneuvoston kanslia, Työ- ja elinkeinoministeriö, Innovaatiorahoituskeskus Business Finland. Helsinki. ISBN: 978-952-457-632-1. https://www.businessfinland.fi/globalassets/julkaisut/alustatalouden_tiekartasto_web_x.pdf Kääriäinen, J., Pussinen, P., Wallin, A., Valkokari, K., Saari, L., Mölsä, A., Pirttimaa, T., Blomstedt, E., Lusila, H., Poikonen, J., & Ahokas, M. (2021). Alustatalouden esimerkkejä Suomesta. VTT Technical Research Centre of Finland. VTT White Paper https://www.vttresearch.com/sites/default/files/pdf/whitepapers/Keko_SEED_White_paper_suomalaiset%20alustaekosysteemit.pdf

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 5 opintopistettä, mikä tarkoittaa noin 135 tunnin kokonaistyömäärää. Työmääräsi jakautuu keskimäärin seuraavasti: - verkkokontaktiopetukset (sis. opponoinnin ja vertaisarvioinnin) 10 h - itsenäisesti tehtävä harjoitustehtävä 35 h - ryhmässä tehtävä audiovisuaalinen esitys 45 h - ryhmässä tehtävä kehittämisehdotus 45 h

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Voit osoittaa opintojaksolla vaaditun osaamisen näyttönä tuottamalla opintojakson opiskelijoille opintojakson tavoitteiden mukaisen EQF7 -tason asiantuntijaluennon ja portfolion. Voit tutustua opintojen hyväksilukuun Opintojen hyväksilukeminen (HOT) - Lapin ammattikorkeakoulu. Sovi asiasta opintojakson opettajan kanssa viimeistään 20.1.2026.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla hyödynnetään ryhmätöiden kautta monialaisesti kanssaopiskelijoiden työelämäkokemusta.

Kansainvälisyys

Opintojaksolla hyödynnetään kansainvälisiä tieteellisiä julkaisuja ja mm. englanninkielisiä videoita.

Siirry alkuun