XR-teknologiat (5 op)
Toteutuksen tunnus: C-10108-R504TL334-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.12.2024 - 30.04.2026
- Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
- Ajoitus
- 13.01.2025 - 31.12.2026
- Toteutus on käynnissä.
- Laajuus
- 5 op
- Korkeakoulu
- Lapin ammattikorkeakoulu, Itsenäisesti moodlessa toteutettava opintojakso. Opintojakson aikana toteutetaan kyselytunti (2h), yhden kerran kevät lukukaudella ja yhden kerran syyslukukaudella. Kysely tunnin aikana voidaan ratkaista esiin tulleita haasteita.
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 180
- Opintojakso
- C-10108-R504TL334
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Kykenet toteuttamaan erityyppisiä XR-teknologioihin pohjautuvia ratkaisuja kuten AR- (Augmented Reality), VR- (Virtual Reality) tai MR-sovelluksia (Mixed Reality). Osaat valita toteutukseen sopivan pelimoottorin tai työkalun.
Sisältö (Opintojakso)
Virtuaalitodellisuus XR (VR, AR ja MR) -sovelluksen suunnittelu ja toteutus Työkalun valitseminen XR-toteutukseen Tarvittavan laitteiston valitseminen ja ominaisuudet Lisätyn todellisuuden vuorovaikutuksellinen hyödyntäminen
Esitietovaatimukset (Opintojakso)
Opintojakson suorittaminen vaatii sinulta peliohjelmoinnin ja pelimoottoreiden perusteiden hallintaa.
Aika ja paikka
Itsenäisesti moodlessa toteutettava opintojakso. Opintojakson aikana toteutetaan kyselytunti (2h), yhden kerran kevät lukukaudella ja yhden kerran syyslukukaudella. Kysely tunnin aikana voidaan ratkaista esiin tulleita haasteita.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Toteutuksella ei ole tenttiä. Harjoitustehtävien viimeinen palautuspäivämäärä on opintojakson päättymispäivämäärä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi Opintojakson arviointi perustuu opintojakson aikana tehtyihin harjoitustehtäviin. Opintojakson arvosana on tehtävien keskiarvo. Arvosana 0, Tehtävien ka 0.00 - 2.00 Arvosana 1, Tehtävien ka 2.01 - 2.75 Arvosana 2 , Tehtävien ka 2.76 - 3.25 Arvosana 3, Tehtävien ka 3.26 - 3.75 Arvosana 4, Tehtävien ka 3.76 - 4.39 Arvosana 5, Tehtävien ka 4.40 - 5.00 Esimerkki 1: (Opintojaksolla esimerkissä 7 tehtävää) Opiskelija palauttaa 6 tehtävää , jotka arvioidaan arvosanalla 5, viimeinen tehtävä jää palauttamatta, joten viimeisen tehtävän arvosana on 0. Opintojakson arvosanaksi muodostuu palautettujen tehtävien keskiarvon mukainen arvosana. (((6*5)/7)=4.28) Arvosana opintojaksosta on 4 Esimerkki 2: Opiskelija palauttaa 3 tehtävää, molemmat on melkein täydellisesti toteutettuja ja tehtävät arvioidaan arvosanalla 4, loppujen tehtävien arvosana on 0. Opintojakson arvosanaksi muodostuu palautettujen tehtävien keskiarvon mukainen arvosana. (((4+4+4)/7)=1.71) Arvosana opintojaksosta on 0 Esimerkki 3: Opiskelija palauttaa 3 tehtävää, täydellisesti tehtyinä ja tehtävät arvioidaan arvosanalla 5, loppujen tehtävien arvosana on 0. Opintojakson arvosanaksi muodostuu palautettujen tehtävien keskiarvon mukainen arvosana. (((5+5+5)/7)=2.14) Arvosana opintojaksosta on 1
Arviointiasteikko
H-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Opintojakso on toteutettu moodlessa itsenäisesti suoritettavaksi. Opintojakso koostuu 7-8 erillisestä aiheesta, jotka muodostavat yhdessä opiskelijalle kokonaiskuvan XR-kehityksen mahdollisuuksista. Jokaista aihetta varten on toteutettu erilliset video luennot, joiden avulla opiskelija pääsee tutustumaan aiheeseen, sekä suorittamaan aiheeseen liittyvän harjoitustehtävän.
Oppimateriaalit
Opintojaksolla oppitunteihin/aiheisiin liittyvöt videot, sekä dokumentaatiot.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Itsenäistä opiskelua, opetusvideot , sekä harjoitustyön tekoa 135 tuntia.
Sisällön jaksotus
Opintojaksolla käymme mm. seuraavia asioita. - AR Sovellukset (Model Viewer, Vuforia) - Photogrammetry - Unreal Virtual Studio - Unity3D - Virtual Reality - Unity3D 360 Photos
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojaksolla ei ole tenttiä. Opintojakson arviointi perustuu palautettaviin harjoitustehtäviin
Lisätietoja opiskelijoille
Hyödynnämme opintojaksolla pelimoottoreita ja peliteknologiaa. Opintojakson suorittaminen edellyttää laitteistoa joka mahdollistaa unreal/unity pelimoottori kehityksen. Opintojakso rakennettu siten että pääsääntöisesti harjoitukset voi tehdä Windows/Mac koneilla, mutta esim photogrammetry osuus vaatii Windows koneen käyttöä.