Pelimoottorit: Unreal Enginen jatkokurssi (5 op)
Toteutuksen tunnus: C-10108-R504TL174-3005
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.01.2025 - 30.04.2026
- Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
- Ajoitus
- 01.04.2025 - 25.11.2026
- Toteutus on käynnissä.
- Laajuus
- 5 op
- Korkeakoulu
- Lapin ammattikorkeakoulu, Online-toteutus (Teams, Moodle, Youtube)
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 180
- Opintojakso
- C-10108-R504TL174
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija osaa käyttää pelimoottoria monipuolisesti ja hyödyntää sen tarjoamia ominaisuuksia. Opiskelija kykenee valitsemaan sopivimman tavan toteuttaa pelimekaniikka hyödyntäen pelimoottoria. Opiskelija osaa hyödyntää dokumentaatioita monipuolisesti ja osaa luoda virtuaalimaailmaan tai peliin edistyneitä toiminnallisuuksia.
Sisältö (Opintojakso)
- Materiaalit - Assettien tuonti - Unreal Engine: Mitä ja miten käytän C++ - Mihin muuhun kuin peleihin Unreal Engine taipuu - Laadukkaan AI:n toteutus - Säätilat ja niiden rakentaminen - Autopelitoiminnallisuudet - Inventaario - Shaderit
Esitietovaatimukset (Opintojakso)
Opintojaksolla esitietovaatimuksena on Unreal Enginen perusteet -opintojakson sisältö
Aika ja paikka
Online-toteutus (Teams, Moodle, Youtube)
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tyydyttävä (1) Osaat käyttää opintojakson sisällöissä mainittuja pelimoottorin toiminnallisuuksia. Tyydyttävä (2) Osaat hyödyntää osaa opintojakson sisällöissä mainituista pelimoottorin ominaisuuksia. Hyvä (3) Osaat hyödyntää pelimoottorin keskeisiä ominaisuuksia. Osaat dokumentaation pohjalta ottaa käyttöön uusia ominaisuuksia ja pystyt pienessä määrin soveltamaan pelimoottorin ominaisuuksia omiin ideoihisi. Hyvä (4) Osaat hyödyntää monipuolisesti pelimoottorin ominaisuuksia soveltaen tietoa eri lähteistä. Pystyt toteuttamaan omia ideoitasi pelimoottorin ominaisuuksia hyödyntäen. Kiitettävä (5) Osaat hyödyntää monipuolisesti pelimoottorin ominaisuuksia soveltaen tietoa eri lähteistä. Osaat itsenäisesti soveltaa haastavampia tekniikoita.
Arviointiasteikko
H-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Opintojaksolla on käytössä opetuksessa videot ( samalla tapaa kuin perusteet opintojaksolla ), joiden kautta valtaosa käytännönläheisestä teoria sisällöstä jaetaan. Opiskelijoilla on käytössään moodle työtila, jonka kautta videot, harjoitustehtävät ja harjoitustehtävien palauttaminen järjestetään oppimispäiväkirjan muodossa. Opintojaksolla esitietovaatimuksena on Pelimoottorit: Unreal Enginen perusteet opintojaksolla tulleet osaamiset. Opetuksessa on käytössä Teams-työtila opiskelun tukena.
Oppimateriaalit
Opintojaksolla käytetään UnrealEngine-pelimoottoria. Käytössä on UnrealEnginen oma dokumentaatio sekä tutoriaalivideot.
Lisätietoja opiskelijoille
Kyseessä on käytännönläheinen opintojakso. Opintojaksolla ei ole tenttiä, vaan arvosana muodostuu palautettujen harjoitustöiden laadusta ja määrästä (painotus laadussa). Osaaminen osoitetaan oppimispäiväkirjalla, joka rakennetaan opiskelijan toimesta koko opintojakson sisällöstä. Sisältö: - Materiaalit - Assettien tuonti - Unreal Engine: Mitä ja miten käytän C++ - Mihin muuhun kuin peleihin Unreal Engine taipuu - Laadukkaan AI:n palaset - Inventaario - Shaderit ....sekä paljon muuta. Opintojaksolla käytetään Unreal Engine 5 versiota.