Service design and productization (5cr)
Code: C-02631-KUKE1-3002
General information
- Enrolment period
- 01.04.2024 - 15.12.2024
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.01.2025 - 30.04.2025
- Implementation has ended.
- Credits
- 5 cr
- Institution
- HUMAK University of Applied Sciences, Paikkaan sitomaton
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 50
- Course
- C-02631-KUKE1
Objectives (course unit)
Students - understand the basic principles and practices of service design and productization - are familiar with the concepts, phases and approaches of customer-oriented service design and productization processes - can use creative problem-solving methods in developing services and products - understand the significance of productization and service design as part of their professional competence identity and economically sustainable action.
Content (course unit)
- familiarization with the concepts and basic principles of productization and service design - utilizing the methods of service design and productization - recognizing and productizing their own competencesworkplace-based project
Assessment scale
0-5
Teaching methods
Verkkototeutus. Webinaarit, sisältäen ryhmätyöskentelyä ja yhteisiä keskusteluja. Tehtävien suorittaminen vaatii opiskelijalta itsenäistä opiskelua.
Learning materials
Kirjallisuus Artikkelit Blogit Videot Podcastit
Completion alternatives
Opintojakson voi opinnollistaa tai toteuttaa projektina. Mikäli opinnollistaminen tai projektitoteutus kiinnostaa vaihtoehtona, olethan etukäteen yhteydessä opintojakson vastuulehtoriin, joka arvioi, onko vaihtoehtoinen suoritustapa mahdollinen. Vaihtoehtoisista suoritustavoista sovitaan aina erikseen ja etukäteen tapauskohtaisesti.
Practical training and working life cooperation
Opintojakson projekti toteutetaan aidolle työelämäkumppanille. Voit toteuttaa projektin myös omaan työpaikkaasi, harjoittelupaikkaasi tai omalle yrityksellesi.
Further information
Miten palvelusta tai tuotteesta kehitetään houkutteleva ja asiakasystävällinen? Kuinka asiakaskokemus hiotaan huippuunsa? Kuinka palveluja muotoillaan ja tarinallistetaan? Tällä opintojaksolla opit palvelumuotoilun ja tuotteistamisen perusteet käytännönläheisesti ja työelämälähtöisesti. Opintojakson aikana opit ymmärtämään asiakasnäkökulman merkityksen osana tuotteistamista sekä käyttämään ketterästi keskeisimpiä palvelumuotoilun ja tuotteistamisen menetelmiä. Opintojakso tutustuttaa sinut keskeisiin käsitteisiin, konkretisoi asiakaslähtöisen palvelumuotoilu- ja tuotteistamisprosessin kulkua sekä antaa käytännön osaamista aihepiiristä, jota voit soveltaa jatkossa työelämässä. Opintojakson tehtävät koostuvat pienemmistä tehtävistä (yht. 3 op) sekä projektitehtävästä (2 op). Projektin voit toteuttaa palvelumuotoilun tai tuotteistamisen näkökulmasta. Projektissa saat avuksesi opintojaksolle toteutetun Palvelumuotoilun puuhakirjan, josta löydät tietoperustaa ja ohjeita menetelmien hyödyntämiseen osana projektia. Ensisijaisena tavoitteena on toteuttaa konkreettisesti loppuun viety tuotteistamis- tai palvelumuotoiluprojekti, mutta vaihtoehtoisesti voit myös tehdä suunnitelman palvelun/tuotteen kehittämiseksi. Projektitehtävässä työskennellään aidon casen parissa, ei kuvitteellisen, jonka vuoksi projektitehtävä tehdään työpaikalle/harjoittelupaikalle/omaan yritykseen/muuhun tuttuun organisaatioon, tai hankitaan varta vasten projektiin työelämäkumppani. Mikäli sinulla on siis oma yritys/työpaikka, voit soveltaa projektitehtävän ja myös osan pienemmistä tehtävistä suoraan yrityksesi/työpaikkasi palveluiden tai tuotteiden kehittämiseen. Opintojakso kuuluu kulttuurituottajan AMK-tutkinnossa 1.vuosikurssin opintoihin. Katso opetussuunnitelmasta, miten opintojakso sijoittuu kulttuurituotannon koulutuksen tutkintorakenteeseen. Kenelle? Erityisesti kulttuuri- ja luovat alat, sopii myös muiden alojen toimijoille ja opiskelijoille. Lisätiedot Opintojaksolla tulee olla käytössä tietokone tai tablet-laite. Miellekartat ja infograafit toteutetaan verkosta saatavilla ilmaisohjelmilla. Opintojakson suorittaminen hyväksytysti edellyttää aktiivista osallistumista lähi- ja/tai verkko-opetukseen. Opetuskertojen määrä ja ajankohta on etukäteen nähtävillä lukkarikoneessa.