Siirry suoraan sisältöön

Sijoitushuijaukset (2op)

Toteutuksen tunnus: C-02629-TO00CF07-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
18.05.2026 - 22.11.2026
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
01.06.2026 - 31.12.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Laajuus
2 op
Korkeakoulu
Laurea-ammattikorkeakoulu, Laurea Verkkokampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 300
Opintojakso
C-02629-TO00CF07

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija osaa - tunnistaa ja kuvata erilaisia sijoituspetostyyppejä - käyttää asianmukaista huolellisuutta arvioidessaan toimijan luotettavuutta - toimia verkkoympäristössä turvallisesti välttäen sijoituspetoksia

Aika ja paikka

Verkossa Canvas/Digicampus-oppimisympäristössä toteutuksen voimassaolon sisällä. Katso Ajoitus.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Toteutuksen työtila on avoinna toteutuksen päättymispäivän loppuun saakka (ks. ajoitus) ja kaikki tehtävät tulee olla tehtynä ennen työtilan sulkeutumista.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen arviointi kohdistuu tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Tutkintosääntö 2024). Opinto arvioidaan arvosanoilla 5-1, hylätty. Arvosana muodostuu testien tulosten perusteella alla olevan arviointitaulukon mukaisesti. Maksimipisteet tehtävistä yhteensä on 100. Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaativuustason I mukaisia kriteereitä, jotka on kuvattu alla. Ammatillinen tietoperusta, tiedonhaku ja raportointi: Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa - käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä - vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa - raportoida ja viestiä ammattimaisesti Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa - käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja tilanteita selittäessään - koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa - raportoida sovitulla tavalla Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa - käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja -tilanteita selittäessään - etsiä tietoa eri tietolähteistä - raportoida Ammatillinen toiminta ja työelämän kehittäminen Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa - toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen - ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta - ennakoida ohjaustarpeitaan Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa - toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen - toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa - osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa - toimia ohjattuna opiskeltavia taitoja ja menetelmiä käyttäen - toimia asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa - ottaa vastaan ohjausta Ryhmätyötaidot, johtaminen ja vastuullisuus: Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa - edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä - hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla - toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä - suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa - toimia tavoitteellisesti ryhmässä - suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä - havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä - perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa - toimia ryhmän jäsenenä - suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä - toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti - noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä ”Opiskelijan, joka ei ole osoittanut osaamistaan arviointikriteeristön edellyttämällä hyväksytyllä tasolla, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Mikäli opiskelija ei suorituksensa täydentämismahdollisuudesta huolimatta saa hyväksyttyä arviointia, hänen tulee suorittaa opintojakso uudelleen opettajan kanssa sovitulla tavalla.” (Tutkintosääntö 2024.) Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Plagioinnin tarkistuksen käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.

Arviointiasteikko

H-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Omaan tahtiin suoritettava verkko-opinto. Opinto suoritetaan täysin itsenäisesti toteutuksen päättymispäivän loppuun mennessä. Opiskelet kokonaisuuden verkko-oppimisympäristössä, joka sisältää opiskelumateriaalin ja tehtävät/testit. Tehtävistä ei anneta henkilökohtaista palautetta. Tällä opintojaksolla voit hyödyntää tekoälyä reflektiotehtävän terävöittämisessä sekä kielellisten asioiden tarkastamisessa. Sinun tulee näissä tapaukseissa mainita tekoälyn käytöstä sekä mitä tekoälyä olet käyttänyt ja kuinka. Kun tekoälyä käytetään tekstin kieliasun muokkaamiseen ja tekstin sujuvoittamiseen, se tulee mainita tekstin johdannossa.Muistathan, että olet aina itse vastuussa palauttamasi tuotoksen sisällöstä sekä sitä kautta omasta oppimisestasi.

Oppimateriaalit

Opinnon tausta-aineisto koostuu laajasta kokoelmasta erilaisia sijoitushuijauksia käsittelevistä artikkeleista ja videoista. Aineistot on Canvas työtilass linkitetty aina aiheenmukaiseen moduuliinsa. Tämän lisäksi opiskelija voi hakea itsenäisesti tarkoituksenmukaista aineistoa opintojen tueksi.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia.

Sisällön jaksotus

Opintojaksolla käsitellään seuraavia kokonaisuuksia: Moduuli 1: Sijoittaminen, Moduuli 2: Sijoitushuijaukset, Moduuli 3: Miten sijoitushuijaus tapahtuu, Moduuli 4: Miten välttää sijoitushuijaus.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Tutkintosäännön (2024) mukaan opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu.Laureassa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista toteutetaan kahden eri menettelyn kautta: a) hyväksiluku (toisen korkeakoulun opinnoissa hankittu osaaminen) ja b) osaamisen näyttö (muulla tavoin hankittu osaaminen). Aloitteen osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Opiskelijan vastuulla on osoittaa ja todentaa osaamisensa. Lisätietoa hyväksiluvusta ja osaamisen näytöstä on opiskelijaintrassa. Osaamisen hankkimiseksi voit arvioida myös työn opinnollistamisen mahdollisuutta. Lue lisää opinnollistamisesta opiskelijaintrasta.

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa. Myös YAMK-opiskelija voi suorittaa opintojakson tai liittyä opintojaksoon sen sisältöihin perehtymiseksi, mutta opintojaksoa ei voi sisällyttää YAMK-tutkintoon. Laurean tutkinto-opiskelijat ja polkuopiskelijat sekä ristiinopiskelijat ilmoittautuvat opinnolle Pakin kautta. Ilmoittautumisia hyväksytään lähes päivittäin, joten pääset aloittamaan opinnon joustavasti, kun sinulle sopii. Avoimen amk:n opiskelijat ilmoittautuvat Laurea Smartin kautta. Mikäli suoritus ei valmistu toteutuksen päättymispäivään mennessä, voi opiskelija ilmoittautua seuraavalle toteutukselle. Kesken jääneen suorituksen tehtäviä ei voida siirtää seuraavalle toteutukselle, vaan tehtävät tulee tehdä uudelleen. Mahdolliset yhteydenotot sisältöasioissa vastuuopettajaan ja muissa asioissa osoitteeseen mooc@laurea.fi. Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä esim. Canvasissa.

Siirry alkuun