Terveysviestintä (5op)
Toteutuksen tunnus: C-02509-TH00CY62-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.07.2025 - 30.09.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 28.10.2025 - 02.12.2025
- Toteutus on käynnissä.
- Laajuus
- 5 op
- Korkeakoulu
- Turun ammattikorkeakoulu, Paikasta riippumaton
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 5
- Opintojakso
- C-02509-TH00CY62
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Terveysviestintä-opintojakson käytyään opiskelija tuntee terveysviestinnän lähtökohdat sekä keskeiset tutkimuskohteet ja käsitteet. Hän ymmärtää viestinnän merkityksen terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä sekä erilaisissa vuorovaikutussuhteissa. Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa toteuttaa ja kehittää terveysviestintää tarkoituksenmukaisesti eri kohderyhmille (yksilö, ryhmä, organisaatio). Lisäksi opiskelija osaa analysoida ja arvioida terveysviestinnän soveltamismahdollisuuksia erilaisissa toimintaympäristöissä.
Sisältö (Opintojakso)
• Vaikuttavan viestinnän teoriat ja menetelmät • Kohderyhmälähtöinen terveysviestintä eri kanavissa • Terveydenlukutaito • Viestinnän yhteys terveyteen ja hyvinvointiin • Terveyden edistämisen puolesta puhumisen ja vaikuttamisen menetelmät • Joukkoviestintä terveysviestinnässä • Verkkoympäristöt, sosiaalinen media ja terveyden edistämisen kampanjat • Asiantuntijan rooli terveysviestinnässä • Terveysviestinnän kehittäminen ja arviointi
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arvioitavat tehtävät: yksi paritehtävä ja yksi ryhmätehtävä.
Arviointiasteikko
H-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Opintojaksolla käytetään monipuolisia oppimismenetelmiä.
Oppimateriaalit
Muutamia pääteoksia: Guttman, N. & Thompson, T. 2010. Ethics in health communication. Teoksessa George, C., Steve, M. & Munshi, D. 2010. The handbook of communication ethics. E-kirja Ellibs-kirjapalvelussa. Järvi, U. 2022. Terveysviestinnän tiedontuottajat. Teoksessa Patja, K; Asbetz, P & Rautava, P (toim.) Terveyden edistäminen. E-kirja Duoadecim oppiporttipalvelussa. Järvi, U. 2022. Onnistunut terveysviestintä. Teoksessa Patja, K; Asbetz, P & Rautava, P (toim.) Terveyden edistäminen. E-kirja Duoadecim oppiporttipalvelussa. Knuuti, J. 2020. Kauppatavarana terveys – Selviydy terveysväitteiden viidakossa. Helsinki: Minerva kustannus oy. Roberts, M., Callahan, L. & O’Leary, C. Social media: A path to health literacy. Informal services& use. June 2017. Vol. 37. Nro. 2. p. 177-187. Muu oppimateriaali ja opintojaksolla käytettävät tutkimusartikkelit on eritelty Itslearningiin.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson kokonaisuus on 5 opintopistettä eli 135 tuntia. Opintojakso jakautuu kolmeen pääosioon: 1)Terveysviestinnän perusteet, 2) Viestinnän kohderyhmät ja kohdentaminen ja 3) Viestinnän uudet menetelmät ja vaikutusten arviointi. Opintojakso koostuu verkko-opetuksesta (9 h), itsenäisestä työskentelystä (sis. mm. materiaaliin perehtymisen) (15 h) sekä keskustelutehtävän (11 h), yksilötehtävän (50 h) ja ryhmätehtävän (50 h). Opintojaksoon sisältyy keskustelutehtävä, yksi paritehtävä ja yksi kirjallinen yksilötehtävä. Opiskelijan on osallistuttava opetukseen ja suoritettava hyväksytysti kaikki opintojakson tehtävät saadakseen opintosuoritusmerkinnän. Jos opiskelija on poissa opetuksesta, hän tekee opetuskerran korvaavan tehtävän, jonka opettajat määrittelevät ja tiedottavat kunkin opetuskerran jälkeen erikseen. Opiskelija ei voi suorittaa opintojaksoa pelkästään korvaavin tehtävin. Opintojakso arvioidaan asteikolla hyl/T1-K5.
Sisällön jaksotus
Opintojakson toteutuu verkko-opetuksena Zoomin välityksellä. Kontaktiopetuskerrat: 28.10.2025 klo 8.30–11.30 11.11.2025 klo 8.30–11.30 2.12.2025 klo 8.30–11.30 Zoom-linkki kaikkiin opetuskertoihin: Terveysviestintä-opintojakson käytyään opiskelija tuntee terveysviestinnän lähtökohdat sekä keskeiset tutkimuskohteet ja käsitteet. Hän ymmärtää viestinnän merkityksen terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä sekä erilaisissa vuorovaikutussuhteissa. Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa toteuttaa ja kehittää terveysviestintää tarkoituksenmukaisesti eri kohderyhmille (yksilö, ryhmä, organisaatio). Lisäksi opiskelija osaa analysoida ja arvioida terveysviestinnän soveltamismahdollisuuksia erilaisissa toimintaympäristöissä. Opintojakso on suunnattu Master School -opiskelijoille kansallisesti (oma AMK ja avoin AMK), ja sen sisältö vastaa EQF 7 -tasoa. Opintojakson sisältö: • Vaikuttavan viestinnän teoriat ja menetelmät • Kohderyhmälähtöinen terveysviestintä eri kanavissa • Terveydenlukutaito • Viestinnän yhteys terveyteen ja hyvinvointiin • Terveyden edistämisen puolesta puhumisen ja vaikuttamisen menetelmät • Joukkoviestintä terveysviestinnässä • Verkkoympäristöt, sosiaalinen media ja terveyden edistämisen kampanjat • Asiantuntijan rooli terveysviestinnässä • Terveysviestinnän kehittäminen ja arviointi
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Kansainvälisyys
Opintojaksolla hyödynnetään monipuolisia pedagogisia malleja ja menetelmiä, kuten asiantuntijaopetukseen perustuvaa oppimista, yhteisöllistä ja itseohjautuvaa oppimista sekä verkko-oppimista. Opetus sisältää opettajavetoisia ja ulkopuolisten asiantuntijoiden luentoja, ryhmä- ja yksilötehtäviä sekä vuorovaikutteisia verkkotyöskentelymuotoja. .
Lisätietoja opiskelijoille
Avoimen AMK:n paikkoja 5, Campus online -paikkoja 5.