Digiosaajana sosiaali- ja terveysalalla (5op)
Toteutuksen tunnus: C-02504-YSZY0510-3011
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 04.08.2025 - 24.08.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.09.2025 - 16.11.2025
- Toteutus on käynnissä.
- Laajuus
- 5 op
- Korkeakoulu
- Jyväskylän ammattikorkeakoulu, Kaikki opintojakson tapaamiset toteutuvat etänä. Webinaareihin osallistuminen on vapaaehtoista. Vastaavista sisällöistä saatavilla tallenteet.
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 10
- Opintojakso
- C-02504-YSZY0510
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opintojakson tarkoituksena on vahvistaa opiskelijan asiantuntijuutta digitaalisuudesta sosiaali- ja terveysalalla. Opintojakson jälkeen Osaat analysoida digitalisaatiota ilmiönä sosiaali- ja terveysalan toimintaympäristöissä kansallisella, kansainvälisellä ja paikallisella tasolla Kykenet analysoimaan ja arvioimaan kriittisesti digitaalisten menetelmien käyttöön liittyviä mahdollisuuksia, rajoitteita ja eettisiä ulottuvuuksia omalla asiantuntijuusalueellasi Osaat soveltaa ja yhdistää tarkoituksenmukaista tutkimustietoa digitalisaatioon liittyvistä teemoista sosiaali- ja terveysalan kehittämiseen. Osaat tarkastella sosiaali- ja terveysalan palveluiden kehittämistä huomioiden kestävän kehityksen periaatteet ja digiosallisuuden. Osaat arvioida kyberturvallisuuden, tietoturvan ja tietosuojan merkitystä sosiaali- ja terveyspalveluissa ja huomioida digitaalisen turvallisuuden sosiaali- ja terveyspalveluiden kehittämisessä. Osaat ennakoida ja ratkaista digitaaliseen toimintaympäristöön liittyviä monimutkaisia haasteita innovatiivisesti ja kestävän kehityksen periaatteita noudattaen. Ymmärrät tekoälyn teknologiana sekä sen roolin tulevaisuuden sosiaali- ja terveyspalveluissa. Osaat arvioida ja analysoida kriittisesti tekoälyyn liittyviä kysymyksiä ja osaamistarpeita omalla toimialallasi. Opintojakson osaamiset: - Eettisyys - Oppimaan oppiminen - Ennakoiva kehittäminen
Sisältö (Opintojakso)
Ajankohtaiset digitalisaation trendit ja toimintaympäristön muutokset Digitalisaation strateginen ohjaus ja toimeenpano kansainvälisellä, kansallisella ja paikallisella tasolla Sosiaali- ja terveysalan digitalisaatioon liittyvät ajakohtaiset ilmiöt ja teknologiat Digitaaliset menetelmät, osaaminen ja asenteet Digiosallisuus ja digitaalinen yhdenvertaisuus palvelujärjestelmissä Disinformaatio ja sen vaikutukset sosiaali- ja terveysalalla Kyberturvallisuus, tietosuoja ja tietoturva digitaalisissa palveluissa Tekoälyn mahdollisuudet ja haasteet sosiaali- ja terveysalan kehittämisessä. Arvioitavat tehtävät: Oppimisportfolio ja itsearviointi Opiskelijan ajankäyttö: Verkko-opinnot 40 h - Aktiivinen osallistuminen intensiivipäiviin 20 h - Itsenäinen työskentely (ml. kirjalliset tehtävät) 75 h Yhteensä 135 tuntia.
Aika ja paikka
Kaikki opintojakson tapaamiset toteutuvat etänä. Webinaareihin osallistuminen on vapaaehtoista. Vastaavista sisällöistä saatavilla tallenteet.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Neljä webinaaria (sisältää luentoja ja työpajatyöskentelyä) Itsenäinen opiskelu Pienryhmäopiskelu Portfoliotyöskentely
Oppimateriaalit
Sosiaali- ja terveysministeriö 2023. Digitaalisuus sosiaali- ja terveydenhuollon kivijalaksi. Sosiaali- ja terveydenhuollon digitalisaation ja tiedonhallinnan strategia 2023-2035. Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisuja 2023:32. Sosiaali- ja terveysministeriö. Kansallinen ikäohjelma vuoteen 2030: Tavoitteena ikäkyvykäs Suomi Global strategy on digital health 2020-2025. Geneva: World Health Organization; 2021. Licence: CC BY-NC-SA 3.0 IGO. Valtioneuvosto. 2022. Valtioneuvoston selonteko: Suomen digitaalinen kompassi. Valtioneuvoston julkaisuja 2022:65. Kyberturvallisuus - Ohje sosiaali- ja terveydenhuollon toimijoille (STM 2019) Blek, T., Lahdenperä, E., & Lehosmaa, J. (2024). Sote-ammattilaisten kyberturvallisella toiminnalla varmistetaan asiakas- ja potilasturvallisuutta. Jamk Arena Pro. https://urn.fi/urn:nbn:fi:jamk-issn-2984-0783-104 Blek, T. & Solankallio-Vahteri, T. 2022. Terveydenhuollon hoitohenkilöstön tieto- ja kyberturvallisuusosaaminen. FinJeHeW 14 (4): 352-363. Coventry, L., Branley-Bell, D., Sillence, E., Magalini, S., Mari, P., Magkanaraki, A. & Anastasopoulou, K. 2020. Cyber-Risk in Healthcare: Exploring Facilitators and Barriers to Secure Behaviour. HCI for Cybersecurity, Privacy and Trust. Sihvo, P. & Koski, A. (toim.) Eettinen toimintamalli - osaamista tulevaisuuden koulutukseen ja sote-alan työhön Digiosallisuuden käsite ja keskeiset osa-alueet, Digiosallisuus Suomessa -hankkeen väliraportti (Hänninen, Karhinen, Korpela, Pajula, Pihlajamaa, Merisalo, Kuusisto, Taipale, Kääriäinen & Wilska 2021) Sanmark, J. & Sanmark, E. 2024. Mitä tiedämme generatiivisen tekoälyn hyödyistä terveydenhuollossa? Duodecim. Mitä tiedämme generatiivisen tekoälyn hyödyistä terveydenhuollossa? DigiFinland. Tekoäly hyvinvointialueilla: Sosiaali- ja terveydenhuollon käyttötapaukset ja kansallinen edistäminen. 2024. Esiselvitystyön loppuraportti maaliskuu 2024. https://digifinland.fi/wp-content/uploads/2024/03/DigiFinland_tekoaly_loppuraportti_210324.pdf Muu materiaali Ilmoitetaan opintojaksolla.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Webinaarit 4 kpl 3x45 min ja niihin valmistautuminen 1 op Itsenäinen ja vertaisryhmässä opiskelu, portfoliotyöskentely 4 op
Sisällön jaksotus
Opintojakso alkaa ennakkotehtävällä Webinaarit Vertaisryhmätyöskentely Itsenäinen opiskelu Portfoliotyöskentely
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Webinaareihin osallistuminen toivottavaa, mutta vapaaehtoista. Webinaareista tallenteet. Opiskelija käsittelee luentojen teemoja oppimisportfoliossaan katsottuaan tallenteen / osallistuttuaan webinaariin.