Ikääntyneiden monialainen kuntoutus (5op)
Toteutuksen tunnus: C-02504-SZ00CI96-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 17.11.2025 - 04.06.2026
- Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
- 12.01.2026 - 31.07.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Laajuus
- 5 op
- Korkeakoulu
- Jyväskylän ammattikorkeakoulu, Non-stop verkkototeutus.
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 50
- Opintojakso
- C-02504-SZ00CI96
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opintojakson tarkoituksena on saada perustiedot ikääntyneiden monialaisen gerontologisen kuntoutuksen teoreettisista perusteista ja käytännön kuntoutuspalveluista yksilön ja yhteiskunnan näkökulmista. Opintojakson osaamiset: Kuntoutuksen suunnittelu Kuntoutustarpeiden ja mahdollisuuksien arviointi Työelämässä toiminen Opintojakson osaamistavoite: Opit ymmärtämään ikääntyneen ihmisen elämänkulun ja toimijuuden lähtökohtia sekä erilaisia sukupolvinäkökulmia kuntoutus- ja kuntoutumisprosessien eri vaiheissa. Osaat kuvata tarkoituksenmukaisia palvelukokonaisuuksia ikääntyneen ihmisen kuntoutumistarpeiden pohjalta, hänen läheis- ja palveluverkostonsa toimijat huomioon ottaen. Osaat kuvata, miten ikääntynyttä kuntoutujaa ohjataan ja tuetaan ottamaan vastuuta omasta kuntoutumisestaan. Osaat kertoa, miten ikääntyneiden palvelurakenteiden toimintaa ja kehitystä seurataan ja arvioidaan sekä miten ikääntyneet voivat osallistua palvelujensa kehittämiseen.
Sisältö (Opintojakso)
Opintojakson keskeisiä sisältöjä ovat ikääntyneiden kuntoutuksen monitieteellinen tietoperusta, palvelujärjestelmä ja kuntoutuspalvelut sekä ikääntyneiden kuntoutuksen erityispiirteet, kuten toimijuus, elämänkulku, jatkuvuus ja aktiivisuus sekä toimintakyvyn ja toimijuuden vahvistaminen ohjauksessa.
Esitietovaatimukset (Opintojakso)
Osaat kuvata sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmän ja nimetä sitä ohjaavia lakeja. Osaat kertoa, mitä asiakkaan osallisuus ja toimijuus osana palvelujärjestelmää tarkoittavat sekä mitkä arvot ja periaatteet palvelujärjestelmää ohjaavat. Tiedät, miten erilaisia ohjausmenetelmiä käytetään eettisesti ja tavoitteellisesti toimintakyvyn ja osallisuuden edistämisessä arjen toimintaympäristöissä.
Aika ja paikka
Non-stop verkkototeutus.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Opintojaksoon liittyvät moodle-tentit ja tehtävät voit tehdä oman aikataulusi mukaan kurssin aikana.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Koko opintojakso toteutetaan non-stop verkko-opintoina. Voit opiskella oman aikataulusi mukaan. Ohjaat omaa työskentelyäsi ja varaat riittävästi aikaa kuhunkin osakokonaisuuteen. Opiskelu tapahtuu erilaisiin teksti-, ääni- ja videomateriaaleihin perehtymällä sekä näiden avulla oppimistehtäviä tekemällä. Voit palata oppimateriaaleihin ja muihin sisältöihin missä tahansa vaiheessa opintokokonaisuutta. Opintojaksolla perehdyt ikääntyneiden kuntoutuksen monitieteelliseen tietoperustaan, palvelujärjestelmään ja kuntoutuspalveluihin. Pohdit ikääntyneiden kuntoutuksen erityispiirteitä, kuten ikääntyneiden toimijuuteen, elämänkulkuun ja aktiivisuuteen liittyviä teemoja. Perehdyt siihen, miten ikääntyneiden toimintakykyä, toimijuutta ja vastuunottoa vahvistetaan ohjauksessa. Pohdit myös ajankohtaisia, ikääntyneiden palvelurakenteisiin liittyviä kehittämistarpeita. Itsereflektiossa pohdit omaa oppimistasi ja työskentelyäsi opintojakson aikana suhteessa henkilökohtaisiin oppimisen tavoitteisiin, jotka asetat itsellesi opintojakson alussa.
Oppimateriaalit
Jansson, A., Granö, S., Janhunen, E. & Pikkarainen, A. (2022). Ikääntyneiden kuntoutus. Teoksessa Kuntoutuminen. Toim. I. Autti-Rämö, A-L. Salminen, M. Rajavaara & S. Melkas. 189–203. Kulmala, J (toim.). (2019). Hyvä vanhuus. Menetelmiä aktiivisen arjen tukemiseen. Rantanen T, Kokko K, Sipilä S & Viljanen A (toim.). (2022). Gerontologia. Rossi, E. & Valokivi, H. (2018). Ikääntyneiden sosiaalinen kuntoutus. Teoksessa Sosiaalinen kuntoutuksessa. Toim. J. Lindh, K. Härkäpää & K. Kostamo-Pääkkönen. Verkkoaineisto.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson sisältöön ja Moodle-työtilaan perehtyminen, 2 tuntia. Henkilökohtaisten osaamistavoitteiden asettaminen ja arviointi, 2 tuntia. Luentotallenteiden opiskelu, 23 tuntia. Oppimateriaaliin ja kirjallisuuteen perehtyminen, 40 tuntia. Oppimistehtävien tekeminen Moodle-työtilassa, 68 tuntia. Yhteensä 135 tuntia.
Sisällön jaksotus
Opintojakson voimassaoloaikana voit edetä osioissa täysin oman aikataulusi mukaisesti.
Lisätietoja opiskelijoille
Koko opintojakso arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty. Saat palautteen Moodlessa tehtäväkohtaisten suoritus- ja arviointikriteerien perusteella. Sinulla on mahdollisuus osallistua halutessasi yhteiseen keskusteluun Moodlen keskustelualueella. Voit hakea opintojaksolta hyväksilukua osaamisen tunnistamisena tai sisältöä vastaavilla aikaisemmilla korkeakouluopinnoilla. Aiemmin hankitun osaamisen tunnistamisen (AHOT) hakemuksista tulee ilmetä osaaminen suhteessa opintojakson tavoitteisiin ja sisältöihin.