Mikä ihmeen asiakas- ja palveluohjaus? (2op)
Toteutuksen tunnus: C-02504-SZ00BS65-3006
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 18.11.2024 - 12.06.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 13.01.2025 - 31.07.2025
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 2 op
- Korkeakoulu
- Jyväskylän ammattikorkeakoulu, Non stop, ei aikataulutettuja webinaareja/luentoja.
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 100
- Opintojakso
- C-02504-SZ00BS65
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opintojakson suoritettuasi olet omaksunut asiakas- ja palveluohjaustyön keskeisiä lähtökohtia ja ydintavoitteita kuten asiakas- ja palveluohjaustyötä ohjaavia lainsäädännöllisiä ja teoreettisia perusteita. Opiskeltuasi opintojakson - tiedät asiakas- ja palveluohjaustyötä ohjaavan lainsäädännöllisen perustan - tunnet asiakas- ja palveluohjaustyön eri tasot ja niiden tarpeen ja merkityksen palvelujärjestelmässä - tunnistat asiakaslähtöisyyden teoreettisen perustan ja ymmärrät sen merkityksen asiakas- ja palveluohjausvuorovaikutuksessa - ymmärrät asiakas- ja palveluohjauksen merkityksen ja mahdollisuudet asiakkaan hoito-, kuntoutus- tai palvelupolulla
Sisältö (Opintojakso)
Opintojakso keskittyy kolmeen pääteemaan. Opiskeltavat teemat ovat: - asiakaslähtöisyys asiakas- ja palveluohjauksessa - ammatillinen vuorovaikutus asiakas- ja palveluohjauksessa - asiakas- ja palveluohjauksen tarve
Esitietovaatimukset (Opintojakso)
---
Aika ja paikka
Non stop, ei aikataulutettuja webinaareja/luentoja.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Nonstop- harjoitustehtävät ja verkkotentti Harjoitustehtäviä voi uusia niin monta kertaa, kuin haluaa. Tentin suorittamiseksi on kolme yrityskertaa aikaisintaan viikon välein.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Verkko-opetus
Oppimateriaalit
Koivunen, Kirsi (2017) Asiakas- tai ihmislähtöisyys - tasavertaisuutta ja vastavuoroisuutta ammattilaisten ja palvelunkäyttäjien kanssa. Oulun ammattikorkeakoulu. https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/123071/ePooki%206_2017.pdf?sequence=8&isAllowed=y Niemelä, Jorma & Kivipelto, Minna (2019). Asikaslähtöinen palvelupolkumalli tulevaisuuden sote-keskusten lähtökohdaksi. THL Työpapereita 37/2019. https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/138819/TY%c3%962019_37_Asiakasl%c3%a4ht%c3%b6inen%20palvelupolkumalli_verkko_tark.pdf?sequence=1&isAllowed=y Moodlen tallenteet 1-2 sekä Börjen tarina. Mönkkönen, K. & Kekoni, T. (2020). Monitoimijuus työntekijän voimavarana ja haasteena. Teoksessa Anneli Hujala ja Helena Taskinen (toim.), Uudistuva sosiaali- ja terveysala. Tampere: Tampere University Press, 215–240. https://trepo.tuni.fi/bitstream/handle/10024/124079/monkkonen_ym_monitoimijaisuus_tyontekijan_voimavarana.pdf?sequence=2&isAllowed=y Ristolainen, H., Roivas, P., Mustonen, E. & Hujala, A. (2020). Asiakaslähtöinen palveluohjaus. Teoksessa Anneli Hujala ja Helena Taskinen (toim.) Uudistuva sosiaali- ja terveysala. s. 241-266. https://trepo.tuni.fi/bitstream/handle/10024/124059/ristolainen_ym_asiakaslahtoinen_palveluohjaus.pdf?sequence=2&isAllowed=y Ristolainen, H., Tiilikainen, E., & Rissanen, S. (2019). Kotona asuvien ikäihmisten palveluohjauksen vaikuttavuus – kuvaileva kirjallisuuskatsaus. Gerontologia, 32(4), 252–274. https://journal.fi/gerontologia/article/view/75681/38962
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Itsenäinen opiskelu, aineistoon perehtyminen, harjoitustehtävät ja tentti verkossa 54h.
Sisällön jaksotus
Nonstop lukukausittain
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
---
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
---
Kansainvälisyys
---
Lisätietoja opiskelijoille
Moodle oppimisympäristön automatiikka tarkistaa harjoitustehtävät ja tentin Opintojakson suorituksella on mahdollista hakea osahyväksilukua (2op) Jyväskylän ammattikorkeakoulun käytänteiden mukaisesti SZ00BB72 Palveluohjaus (3 op) opintojaksosta. Ilmoittautumiset käsitellään viikoittain pääosin perjantaisin samoin, kuin suoritusten arvioinnit.