Siirry suoraan sisältöön

Mikä ihmeen asiakas- ja palveluohjaus? (2op)

Toteutuksen tunnus: C-02504-SZ00BS65-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
18.11.2024 - 12.06.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
13.01.2025 - 31.07.2025
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
2 op
Korkeakoulu
Jyväskylän ammattikorkeakoulu, Non stop, ei aikataulutettuja webinaareja/luentoja.
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 100
Opintojakso
C-02504-SZ00BS65

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opintojakson suoritettuasi olet omaksunut asiakas- ja palveluohjaustyön keskeisiä lähtökohtia ja ydintavoitteita kuten asiakas- ja palveluohjaustyötä ohjaavia lainsäädännöllisiä ja teoreettisia perusteita. Opiskeltuasi opintojakson - tiedät asiakas- ja palveluohjaustyötä ohjaavan lainsäädännöllisen perustan - tunnet asiakas- ja palveluohjaustyön eri tasot ja niiden tarpeen ja merkityksen palvelujärjestelmässä - tunnistat asiakaslähtöisyyden teoreettisen perustan ja ymmärrät sen merkityksen asiakas- ja palveluohjausvuorovaikutuksessa - ymmärrät asiakas- ja palveluohjauksen merkityksen ja mahdollisuudet asiakkaan hoito-, kuntoutus- tai palvelupolulla

Sisältö (Opintojakso)

Opintojakso keskittyy kolmeen pääteemaan. Opiskeltavat teemat ovat: - asiakaslähtöisyys asiakas- ja palveluohjauksessa - ammatillinen vuorovaikutus asiakas- ja palveluohjauksessa - asiakas- ja palveluohjauksen tarve

Esitietovaatimukset (Opintojakso)

---

Aika ja paikka

Non stop, ei aikataulutettuja webinaareja/luentoja.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Nonstop- harjoitustehtävät ja verkkotentti Harjoitustehtäviä voi uusia niin monta kertaa, kuin haluaa. Tentin suorittamiseksi on kolme yrityskertaa aikaisintaan viikon välein.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Verkko-opetus

Oppimateriaalit

Koivunen, Kirsi (2017) Asiakas- tai ihmislähtöisyys - tasavertaisuutta ja vastavuoroisuutta ammattilaisten ja palvelunkäyttäjien kanssa. Oulun ammattikorkeakoulu. https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/123071/ePooki%206_2017.pdf?sequence=8&isAllowed=y Niemelä, Jorma & Kivipelto, Minna (2019). Asikaslähtöinen palvelupolkumalli tulevaisuuden sote-keskusten lähtökohdaksi. THL Työpapereita 37/2019. https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/138819/TY%c3%962019_37_Asiakasl%c3%a4ht%c3%b6inen%20palvelupolkumalli_verkko_tark.pdf?sequence=1&isAllowed=y Moodlen tallenteet 1-2 sekä Börjen tarina. Mönkkönen, K. & Kekoni, T. (2020). Monitoimijuus työntekijän voimavarana ja haasteena. Teoksessa Anneli Hujala ja Helena Taskinen (toim.), Uudistuva sosiaali- ja terveysala. Tampere: Tampere University Press, 215–240. https://trepo.tuni.fi/bitstream/handle/10024/124079/monkkonen_ym_monitoimijaisuus_tyontekijan_voimavarana.pdf?sequence=2&isAllowed=y Ristolainen, H., Roivas, P., Mustonen, E. & Hujala, A. (2020). Asiakaslähtöinen palveluohjaus. Teoksessa Anneli Hujala ja Helena Taskinen (toim.) Uudistuva sosiaali- ja terveysala. s. 241-266. https://trepo.tuni.fi/bitstream/handle/10024/124059/ristolainen_ym_asiakaslahtoinen_palveluohjaus.pdf?sequence=2&isAllowed=y Ristolainen, H., Tiilikainen, E., & Rissanen, S. (2019). Kotona asuvien ikäihmisten palveluohjauksen vaikuttavuus – kuvaileva kirjallisuuskatsaus. Gerontologia, 32(4), 252–274. https://journal.fi/gerontologia/article/view/75681/38962

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Itsenäinen opiskelu, aineistoon perehtyminen, harjoitustehtävät ja tentti verkossa 54h.

Sisällön jaksotus

Nonstop lukukausittain

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

---

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

---

Kansainvälisyys

---

Lisätietoja opiskelijoille

Moodle oppimisympäristön automatiikka tarkistaa harjoitustehtävät ja tentin Opintojakson suorituksella on mahdollista hakea osahyväksilukua (2op) Jyväskylän ammattikorkeakoulun käytänteiden mukaisesti SZ00BB72 Palveluohjaus (3 op) opintojaksosta. Ilmoittautumiset käsitellään viikoittain pääosin perjantaisin samoin, kuin suoritusten arvioinnit.

Siirry alkuun