Pedagoginen johtajuus varhaiskasvatuksessa (5op)
Toteutuksen tunnus: C-02472-BH00DR20-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 04.08.2025 - 15.01.2026
- Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
- Ajoitus
- 15.09.2025 - 30.04.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Laajuus
- 5 op
- Korkeakoulu
- Seinäjoen ammattikorkeakoulu, ITSENÄISESTI SUORITETTAVA VERKKO-OPINTO Opinnot mahdollistavat opintojen suorittamisen oman aikataulun mukaan.
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 30
- Opintojakso
- C-02472-BH00DR20
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Suoritettuaan opintojakson opiskelija tunnistaa varhaiskasvatuksen pedagogisen kokonaisuuden, osaa suunnitella ja kehittää toimintakulttuurin johtamista. Opiskelija tunnistaa pedagogisen johtajan tehtävät, vastuut ja vaatimukset. Opiskelija osaa selittää, mitkä ovat pedagogisen johtamisen periaatteet varhaiskasvatuksessa. Opiskelija kykenee arvioimaan, miten pedagogista johtajuutta kehitetään ja henkilöstön johtamista toteutetaan.
Sisältö (Opintojakso)
Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet ja varhaiskasvatuslaki pedagogisen johtajan työtä ohjaamassa. Pedagogisen johtajan tehtävät ja vastuut. Pedagogisen johtamisen keskeiset periaatteet. Päiväkodin henkilöstön johtamisen kehittämisen keskeiset periaatteet ja toteuttaminen. Päiväkodin toimintakulttuurin johtaminen, arviointi ja kehittäminen.
Esitietovaatimukset (Opintojakso)
Esitietovaatimuksia ei ole
Aika ja paikka
ITSENÄISESTI SUORITETTAVA VERKKO-OPINTO Opinnot mahdollistavat opintojen suorittamisen oman aikataulun mukaan.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi 1-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Täysin itsenäisesti suoritettava verkko-opinto: Opinto suoritetaan verkossa Moodle-oppimisympäristössä. Opinto suoritetaan itsenäisesti omaan tahtiin toteutusaikana. Opinto ei sisällä yhteisiä tapaamisia eikä pari- tai ryhmätyöskentelyä. Opiskelija perehtyy teoria-aineistoon, tekee verkkotehtävät annettujen ohjeiden mukaisesti. Opinto edellyttää itsenäistä työskentelyä ja aikataulun suunnittelua.
Oppimateriaalit
Kirjallisuutta (esim.) Holappa, A-S., Hyyryläinen, A., Kola-Torvinen, P., Korva, S., Smeds-Nylund, A-S. & Aho, H-R. (2021). Kasvatus- ja koulutusalan johtaminen. PS-kustannus. OKM (2021). Varhaiskasvatuksen koulutusten kehittämisohjelma 2021–2030. Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuja 2021:3. OPH (2022). Opetushallitus. Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet. Määräykset ja ohjeet 2022:2a. Parrila, S & Fonsén, E. (2017). Varhaiskasvatuksen pedagoginen johtajuus. Käsikirja käytännön työhön. PS-kustannus. Syvänen, S., Tikkamäki, K., Loppela, K., Tappura, S. ja Toikko T., (2015). Dialoginen johtaminen - avain tuloksellisuuteen, työelämän laatuun ja innovatiivisuuteen. Tampereen yliopistopaino Oy.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Itsenäinen opiskelu noin 135h
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Toteutuksen suoritustavat kuvataan tarkemmin Moodle-oppimisympäristössä. Muun muassa: oppimistehtävät/esseet