Siirry suoraan sisältöön

Pedagoginen johtajuus varhaiskasvatuksessa (5op)

Toteutuksen tunnus: C-02472-BH00DR20-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
11.11.2024 - 02.03.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
06.01.2025 - 31.05.2025
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
5 op
Korkeakoulu
Seinäjoen ammattikorkeakoulu, SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 10
Opintojakso
C-02472-BH00DR20

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Suoritettuaan opintojakson opiskelija tunnistaa varhaiskasvatuksen pedagogisen kokonaisuuden, osaa suunnitella ja kehittää toimintakulttuurin johtamista. Opiskelija tunnistaa pedagogisen johtajan tehtävät, vastuut ja vaatimukset. Opiskelija osaa selittää, mitkä ovat pedagogisen johtamisen periaatteet varhaiskasvatuksessa. Opiskelija kykenee arvioimaan, miten pedagogista johtajuutta kehitetään ja henkilöstön johtamista toteutetaan.

Sisältö (Opintojakso)

Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet ja varhaiskasvatuslaki pedagogisen johtajan työtä ohjaamassa. Pedagogisen johtajan tehtävät ja vastuut. Pedagogisen johtamisen keskeiset periaatteet. Päiväkodin henkilöstön johtamisen kehittämisen keskeiset periaatteet ja toteuttaminen. Päiväkodin toimintakulttuurin johtaminen, arviointi ja kehittäminen.

Esitietovaatimukset (Opintojakso)

Esitietovaatimuksia ei ole

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi 1-5

Arviointiasteikko

1-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Verkko-opetus, itsenäiset tehtävät

Oppimateriaalit

Kirjallisuutta (esim.) Holappa, A-S., Hyyryläinen, A., Kola-Torvinen, P., Korva, S., Smeds-Nylund, A-S. & Aho, H-R. (2021). Kasvatus- ja koulutusalan johtaminen. PS-kustannus. OKM (2021). Varhaiskasvatuksen koulutusten kehittämisohjelma 2021–2030. Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuja 2021:3. OPH (2022). Opetushallitus. Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet. Määräykset ja ohjeet 2022:2a. Parrila, S & Fonsén, E. (2017). Varhaiskasvatuksen pedagoginen johtajuus. Käsikirja käytännön työhön. PS-kustannus. Syvänen, S., Tikkamäki, K., Loppela, K., Tappura, S. ja Toikko T., (2015). Dialoginen johtaminen - avain tuloksellisuuteen, työelämän laatuun ja innovatiivisuuteen. Tampereen yliopistopaino Oy.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = noin 135 tuntia

Siirry alkuun