Siirry suoraan sisältöön

Ohjattu harjoittelu 5 (6op)

Toteutuksen tunnus: 7K00GH95-3018

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.08.2025 - 01.12.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ajoitus
05.08.2025 - 01.02.2026
Toteutus on käynnissä.
Laajuus
6 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Ensihoitaja, kätilö ja terveydenhoitaja
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Terveydenhoitajan tutkinto-ohjelma
Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Kätilön tutkinto-ohjelma
Opettajat
Maija Koivunen
Maija Korpikoski
Paula Pajunen
KIELET suomi ja viestintä Virtuaalihenkilö
Kätilötyö Tiimihenkilö
Vastuuhenkilö
Maija Korpikoski
Ryhmät
24TH
Terveydenhoitajan tutkinto-ohjelma, 24TH
24KL
Kätilön tutkinto-ohjelma, 24KL
Opintojakso
7K00GH95

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opintojakso vahvistaa ja kehittää yleissairaanhoidon ammatillista osaamista käytännön harjoittelussa hoitotyön osa-alueilla.

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• osaa toimia ammatillisesti, eettisesti ja asiakaslähtöisesti hoitotyössä
• osaa kommunikoida ja toimia moniammatillisesti hyödyntäen informaatioteknologiaa
• osaa kirjata sekä toteuttaa potilas- ja asiakasturvallisuutta hoitotyössä
• ymmärtää itsensä johtamisen ja työntekijyysosaamisen, kehittämisen sekä laadun varmistuksen merkityksen hoitotyössä
• ymmärtää sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmän osana potilaan hoitoa
• osaa edistää potilaan/ asiakkaan terveyttä
• toimii aktiivisesti potilaan ohjauksessa ja opettamisessa sekä omahoidon tukemisessa
• osaa toteuttaa kliinistä hoitotyötä
• osaa toteuttaa näyttöön perustuvaa hoitotyötä sekä hyödyntää tutkimustietoa päätöksenteossa.

Sisältö (Opintojakso)

Orientaatio ohjattuun harjoitteluun ja potilaan kokonaisvaltaisen hoitotyön ohjattu harjoittelu.

Esitietovaatimukset (Opintojakso)

Ohjatut harjoittelut 1-3 suoritettu. Osallistunut harjoittelu 4. Osallistunut harjoitteluympäristössä toteutettavan hoitotyön teoriaopintoihin.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (Opintojakso)

Hyväksytty: opiskelija
• noudattaa hoitotyön lakeja, eettisiä ohjeita ja periaatteita, toimii vastuullisesti työryhmän jäsenenä ja noudattaa harjoittelun ohjeistuksia
• kykenee arvioimaan ja kehittämään omaa osaamistaan sekä tuntee oman osaamisensa ja rajansa
• arvostaa asiakasta/potilasta ja kohtaa hänet oman elämänsä asiantuntijana ja toimijana
• osaa kohdata haavoittuvat asiakasryhmät hoitotyössä ja eri kulttuureista tulevat potilaat yksilöllisesti
• kykenee ammatilliseen ja hoidolliseen vuorovaikutukseen eri-ikäisten ja eri taustaisten asiakkaiden/ potilaiden sekä heidän läheistensä kanssa ja osaa tukea heitä psykososiaalisesti
• osaa toimia hyvien työyhteisötaitojen mukaisesti
• osaa käyttää kirjaamisessa hoitotyön prosessia ja hyödyntää sitä hoitotyössä sekä arvioida kirjatun tiedon ajantasaisuutta, yhdenmukaisuutta ja laatua
• tuntee hoitotyön sähköisten järjestelmien turvallisen käytön
• osaa edistää potilasturvallisuutta ja ehkäistä vaaratapahtumia potilaan hoitoprosessin kaikissa vaiheissa
• osaa priorisoida työtehtäviään sekä johtaa omaa toimintaansa
• osaa arvioida omaa osaamistaan ja kehittymistään sairaanhoitajaksi realistisesti ja osaa antaa ja vastaanottaa palautetta, toimii taloudellisesti ja kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti
• toimii laadukkaasti hoitotyössä ja vastaa oman toimintansa osalta potilastyytyväisyydestä
• saa kokemusta omahoitajuudesta, potilaan koko hoitopolusta, kotiutumisesta ja jatkohoidon suunnittelusta
• tunnistaa asiakkaidensa/potilaidensa terveydellisiä riskitekijöitä ja osaa kohdentaa varhaista tukea ja antaa ohjausta sitä tarvitseville
• osaa ohjattuna vastata potilaan tarpeisiin moniammatillisen tiimin jäsenenä suunnittelemalla, toteuttamalla ja arvioimalla sopivan ja yksilöllisen hoidon asiakaslähtöisesti ja terveyttä edistävästi
• osaa arvioida potilaan tarpeet, voimavarat sekä oman vastuun ohjauksen suunnittelussa ja omahoidossa ja osaa käyttää potilaslähtöisiä opetus- ja ohjausmenetelmiä ja arvioida ohjauksen tuloksia
• hallitsee infektioiden ehkäisyn periaatteet ja toimii aseptisesti
• osaa toteuttaa potilaan perushoitoa
• hallitsee tiedot ja taidot hoitotyössä tarvittavista keskeisistä toimenpiteistä
• harjaantuu potilaan peruselintoimintojen ja tilan arvioinnissa, tarkkailussa sekä päätöksenteossa ja osaa toimia tilanteen vaatimalla tavalla
• osaa toteuttaa potilaan lääke- ja nestehoitoa turvallisesti ohjattuna
• osaa luotettavasti etsiä ja hyödyntää keskeistä tieteellistä ja näyttöön perustuvaa tietoa sekä oppimateriaaleja ja yksikön hoitosuosituksia potilaan hoidossa.


Hylätty: opiskelija
• ei noudata hoitotyön lakeja, eettisiä ohjeita tai periaatteita, toimii vastuuttomasti työryhmän jäsenenä tai ei noudata harjoittelun ohjeistuksia tai toimii vilpillisesti (esim. tavoitteet tai työvuorot puuttuvat, ei noudata työaikoja, ei ilmoita poissaoloistaan sovitulla tavalla tai jakson tuntimäärä ei täyty)
• ei ota vastuuta omasta oppimisestaan
• ei kykene arvioimaan ja kehittämään omaa osaamistaan
• ei tunnista omaa osaamistaan tai osaamisensa rajoja
• ei arvosta asiakasta/potilasta tai kohtaa häntä oman elämänsä asiantuntijana ja toimijana
• ei osaa kohdata haavoittuvia asiakasryhmiä hoitotyössä tai eri kulttuureista tulevia potilaita yksilöllisesti
• ei kykene ammatilliseen tai hoidolliseen vuorovaikutukseen eri-ikäisten tai eri taustaisten asiakkaiden/ potilaiden sekä heidän läheistensä kanssa eikä osaa tukea heitä psykososiaalisesti
• ei osaa toimia hyvien työyhteistaitojen mukaisesti
• ei osaa käyttää kirjaamisessa hoitotyön prosessia tai hyödyntää sitä hoitotyössä eikä arvioida kirjatun tiedon ajantasaisuutta, yhdenmukaisuutta tai laatua
• ei tunne hoitotyön sähköisten järjestelmien turvallista käyttöä
• ei osaa edistää potilasturvallisuutta tai ehkäistä vaaratapahtumia potilaan hoitoprosessin kaikissa vaiheissa
• ei osaa priorisoida työtehtäviään tai johtaa omaa toimintaansa
• ei osaa arvioida omaa osaamistaan tai kehittymistään sairaanhoitajaksi realistisesti eikä osaa antaa ja vastaanottaa palautetta
• ei toimi taloudellisesti tai kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti
• ei toimi laadukkaasti hoitotyössä tai vastaa oman toimintansa osalta potilastyytyväisyydestä
• ei ymmärrä omahoitajuuden merkitystä, potilaan hoitopolkua tai kotiutumiseen ja jatkohoitoon liittyvää suunnittelua
• ei tunnista asiakkaidensa/potilaidensa terveydellisiä riskitekijöitä tai osaa kohdentaa varhaista tukea tai anna ohjausta sitä tarvitseville
• ei osaa ohjattuna vastata potilaan tarpeisiin moniammatillisen tiimin jäsenenä suunnittelemalla, toteuttamalla tai arvioimalla sopivaa ja yksilöllistä hoitoa asiakaslähtöisesti ja terveyttä edistävästi
• ei osaa arvioida potilaan tarpeita, voimavaroja eikä omaa vastuuta ohjauksen suunnittelussa ja omahoidossa eikä osaa käyttää potilaslähtöisiä opetus- ja ohjausmenetelmiä tai arvioida ohjauksen tuloksia
• ei hallitse infektioiden ehkäisyn periaatteita eikä toimii aseptisesti
• ei osaa toteuttaa potilaan perushoitoa
• ei suoriudu keskeisistä kliinisistä taidoista ohjattuna
• ei harjaannu potilaan peruselintoimintojen tai tilan arvioinnissa, tarkkailussa tai päätöksenteossa eikä osaa toimia tilanteen vaatimalla tavalla
• tekee virheitä toistuvasti potilaan lääke- ja nestehoidossa ohjauksesta huolimatta eikä ole täyttänyt lääkehoidon passia
• ei osaa luotettavasti etsiä tai hyödyntää keskeistä tieteellistä ja näyttöön perustuvaa tietoa eikä oppimateriaaleja tai yksikön hoitosuosituksia potilaan hoidossa.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Osa 1 Harjoittelu, 6 op

· Orientaatiotunnille osallistuminen, tavoitteiden ja työvuorojen tekeminen ajallaan, harjoittelutuntien suorittaminen, reflektioon osallistuminen, arviointikeskustelut, harjoittelun dokumenttien palauttaminen ajallaan

· Arviointi: hyväksytty/hylätty

Osa 2 Harjoittelun tehtävä, 0 op

· Tehtävän palauttaminen xxx mennessä

· Arviointi: hyväksytty/hylätty

Osa 3 yhteisopetus, 1 op

Osallistuminen kieli- ja kulttuuritietoisen opetuksen orientaatioon ja yhteisopetukseen
Arviointi: hyväksytty/hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointiasteikko: Hyväksytty/hylätty

Hyväksytty

Opiskelija
- kohtaa potilaan, hänen läheisensä ja työyhteisön jäsenet asiallisesti ja kunnioittavasti ja osaa luoda ja ylläpitää ammatillisen vuorovaikutussuhteen potilaiden kanssa ja toimia hyvien työyhteisötaitojen mukaisesti toimintaympäristössä
- arvostaa asiakasta/potilasta ja kohtaa hänet oman elämänsä asiantuntijana ja toimijana
- osaa ohjatusti vastata potilaan tarpeisiin suunnittelemalla, toteuttamalla ja arvioimalla sopivan ja yksilöllisen hoidon asiakaslähtöisesti ja terveyttä edistävästi yhteistyössä potilaan, läheisten ja muiden terveys- ja sosiaalialan ammattilaisten kanssa ja osaa kirjata tiedot rakenteisesti
- saa kokemusta potilaan koko hoitopolusta, kotiutumisesta ja jatkohoidon suunnittelusta
- osaa soveltaa substanssialueen keskeisiä hoitotyön tietoja ja taitoja potilaan hoitotyössä eettisesti korkeatasoisesti ja näyttöön perustuen, tunnistaa itsessään tiedon puutteita ja etsii aktiivisesti tietoa
- osaa tarkkailla potilaan peruselintoimintoja ja tilaa, harjaantuu siihen liittyvään päätöksentekoon
- osaa edistää potilasturvallisuutta ja ehkäistä vaaratapahtumia potilaan hoitoprosessin kaikissa vaiheissa
- hallitse infektioiden ehkäisyn periaatteet ja toimii aseptisesti
- osaa toteuttaa potilaan lääke- ja nestehoitoa turvallisesti ohjattuna
- tunnistaa potilaidensa terveydellisiä riskitekijöitä ja osaa tuoda ne osaksi potilaiden terveyden edistämistä ja osaa ohjata potilasta omahoidossa ja hoitoon sitoutumisessa
- noudattaa hoitotyön eettisiä ohjeita ja periaatteita, toimii vastuullisesti työryhmän jäsenenä ja noudattaa harjoittelun ohjeistuksia
- noudattaa salassapitovelvoitetta ja tietosuojaohjeistusta
- osaa arvioida omaa osaamistaan ja kehittymistään sairaanhoitajaksi realistisesti ja osaa antaa ja vastaanottaa palautetta

Hylätty

Opiskelija
- ymmärrys ammatillisesta kohtaamisesta puuttuu: kohtelee potilaita tai heidän läheisiään tai työyhteisön jäseniä epäasiallisesti ja epäkunnioittavasti eikä kykene ammatilliseen vuorovaikutukseen heidän kanssaan, työyhteisötaidot ovat puutteelliset
- substanssialan perustiedoissa on selviä puutteita, tietojen etsiminen ja hyödyntäminen on puutteellista ja väärinymmärryksiä teoriatiedoissa on vielä ohjauskeskusteluiden jälkeenkin
- ei suoriudu keskeisistä kliinisistä taidoista ohjattuna
- ei vastaa potilaan tarpeisiin, hoidon suunnittelu, toteutus ja arviointi jäävät puutteellisiksi ja potilaan hoitopolku ei hahmotu
- ei osaa tarkkailla potilaan peruselintoimintoja ja vointia luotettavasti eikä hallitse niihin liittyvää päätöksentekoa.
- ei tunnista osaamisensa rajoja vaarantaen toiminnallaan potilasturvallisuuden
- ei hallitse infektioiden ehkäisyn periaatteita ja aseptinen toiminta pettää
- tekee virheitä potilaan lääke- ja nestehoidossa ohjauksesta huolimatta, ei ole täyttänyt lääkehoidon passia
- ei osaa tunnistaa potilaidensa terveydellisiä riskitekijöitä eikä ohjata potilasta omahoidossa eikä hoitoon sitoutumisessa
- rikkoo salassapitovelvollisuutta tai potilaan tietosuojan
- jättää noudattamatta sovittuja ohjatun harjoittelun ohjeistuksia (esim. ei ota vastuuta omasta oppimisestaan; tavoitteet puuttuvat, ei noudata työaikoja, ei ilmoita poissaoloistaan, jakson tuntimäärä ei täyty.)
- arvioi omaa osaamistaan epärealistisesti eikä pysty vastaanottamaan palautetta

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Ohjattu harjoittelu, osallistuminen ohjattuun harjoitteluun määrätyn tuntimäärän mukaisesti. Reflektiokeskustelut. Kieli- ja kulttuuritietoinen yhteisopetus. Kirjallinen tehtävä. Lääkehoitopassin täyttäminen ja näyttäminen.

Oppimateriaalit

Harjoittelun substanssiin liittyvien opintojaksojen materiaali, opettajan osoittama materiaali, harjoittelupaikkojen perehtymismateriaali, Hoitotyön ohjattujen harjoittelujen Moodle (https://moodle.tuni.fi/course/view.php?id=8976).

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

7 op Ohjattu harjoittelu (4 viikkoa). Harjoittelun kokonaistuntimäärä on 189 h ja se sisältää orientaatiot, pienryhmätyöskentelä, tehtävän sekä refeltkion. Osastolla tehtävän harjoittelun tuntimäärä on 153 h. Orientaatiossa, pienryhmätyöskentelyssä ja reflektiossa on läsnäolovelvollisuus.

Sisällön jaksotus

Osa 1 Harjoittelu, 6 op

Osa 2 Harjoittelun tehtävä, 0 op

Osa 3 Kieli- ja kulttuuritietoisuus, 1 op

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole mahdollisuutta valinnaisiin suoritustapoihin.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ennen kunkin harjoittelujakson alkua tulee opiskelijan olla osallistunut ko. harjoitteluympäristössä toteutettavan hoitotyön teoriaopintoihin. Opiskelija on varannut harjoittelupaikan Hoitotyön ohjattujen harjoittelujen Moodlen ohjeiden mukaisesti Jobiilista tai Jobiilin ulkopuolelta. Moodlessa lisätietoa ohjattu harjoittelu 5:een sopivista paikoista. Harjoittelupaikka tulee olla vahvistettu ennen harjoittelun alkamista.

Opiskelija on yhteydessä harjoittelupaikkaan Jobiilissa olevien harjoittelupaikan ohjeiden mukaisesti ennen harjoittelun alkamista.

Lisätietoja opiskelijoille

Ennen ohjattuja harjoitteluita 3-7 opiskelijan tulee osallistua ohjatussa harjoittelussa toteutettavan hoitotyön alueen opintojaksoon (esim. ennen kirurgian harjoittelua tulee opiskelija osallistua kirurgisen potilaan hoitotyön opinjaksolle). Varmistathan, että harjoitteluun osallistumisen esitietovaatimukset täyttyvät.

Ohjattu harjoittelu 5 on kliinisen hoitotyön harjoittelu ja harjoittelupaikat löytyvät pääosin Jobiilista valitsemalla luokitteluksi käymiesi hoitotyön opintojaksojen substanssi. Harjoittelupaikkoja on erikoissairaanhoidossa (vuodeosastoilla ja poliklinikoilla) ja perusterveydenhuollossa esim. terveyskeskusten akuutit vuodeosastot ja perusterveydenhuollon sairaalapalvelut ovat hyviä harjoittelupaikkoja. Huomioithan, että perusterveydenhuollon sairaanhoitajan vastaanottotoiminta vaatii Hoitotyö sosiaali- ja terveyskeskuksessa opinnot. Katso lisää tietoja harjoitteluista Hoitotyön ohjattujen harjoittelujen Moodlesta.

Varatessasi harjoittelupaikkaa lue myös tarkasti Jobiilin ilmoitukset! Jos Jobiili-ilmoituksessa kerrotaan, että paikassa harjoittelu toteutetaan moduuliharjoitteluna ja soveltuu keskivaiheen viimeisimpiin harjoitteluihin, silloin paikkaan voi hakea harjoittelusta 5 eteenpäin.

Sairaanhoitajakoulutuksen harjoittelujaksojen 2-7 harjoittelupaikkoja valittaessa on huomioitava harjoittelujaksojen sijoittuminen laaja-alaisesti hoitotyön eri osa- alueille. EU-direktiivin edellyttämät yleissairaanhoidosta vastaavan sairaanhoitajan ammatillisen osaamisen alueet ovat Sisätautipotilaan hoitotyö, Kirurgisen potilaan hoitotyö, Lasten, nuorten ja perheiden hoitotyö, Äitiyshuolto, Mielenterveys- ja päihdetyö, Gerontologinen hoitotyö ja kotisairaanhoito, Akuutti hoito, Palliatiivinen hoitotyö ja elämän loppuvaihe sekä Vammaisuus ja vammaisten hoito. Kaikille alueille ei ole mahdollisuus mennä harjoittelupaikkojen rajallisuuden vuoksi harjoitteluun, jolloin opiskelijan pitäisi omaa harjoittelupolkua suunnitellessaan huomioida puuttuvien alueiden tavoitteiden liittämisen toteutuvien harjoittelujaksojen tavoitteisiin. Ennen kunkin harjoittelujakson alkua tulee opiskelijan olla osallistunut ko. harjoitteluympäristössä toteutettavan hoitotyön teoriaopintoihin. Harjoitteluja tehdään eri-ikäisten potilaiden parissa sekä perusterveydenhuollossa että erikoissairaanhoidossa huolehtien monipuolisen osaamisen kehittymisestä. Vaihtoehtoisten ammattiopintojen harjoitteluiden menestymisessä on eduksi, että opiskelija on tehnyt keskivaiheen harjoittelussa ko. substanssialueen harjoittelun.

Esitietovaatimukset:

Ohjatut harjoittelut 1- 3 ovat suoritettuna ja osallistunut ohjattu harjoittelu 4:een. Osallistunut harjoitteluympäristössä toteutettavan hoitotyön teoriaopintoihin.

Siirry alkuun