Siirry suoraan sisältöön

Lapsi- ja perhelähtöinen työ (10op)

Toteutuksen tunnus: 7S00EX34-3016

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.10.2025 - 19.10.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
02.01.2026 - 13.03.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Laajuus
10 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
17 - 23
Koulutus
Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettajat
Sosionomi Virtuaalihenkilö
Tuija Landström
Minna Nurminen
Anni Arola
Vastuuhenkilö
Minna Nurminen
Ryhmät
24SOC
Sosionomin tutkinto-ohjelma, päivätoteutus, ryhmä C
24SOB
Sosionomin tutkinto-ohjelma, päivätoteutus, ryhmä B
24SOA
Sosionomin tutkinto-ohjelma, päivätoteutus, ryhmä A
23SOC
Sosionomin tutkinto-ohjelma, päivätoteutus, ryhmä C
23SOD
Sosionomin tutkinto-ohjelma, päivätoteutus, ryhmä D
24SOD
Sosionomin tutkinto-ohjelma, päivätoteutus, ryhmä D
23SOA
Sosionomin tutkinto-ohjelma, päivätoteutus, ryhmä A
23SOB
Sosionomin tutkinto-ohjelma, päivätoteutus, ryhmä B
24ASO
Sosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus
Opintojakso
7S00EX34

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Osaamistavoitteet: 
1. Lapsen, nuoren ja perheen tukeminen
- osaa lapsilähtöistä työskentelyä, jossa keskeisenä lähtökohtana ovat lapsen ja nuoren kasvuun ja kehitykseen liittyvien tekijöiden ymmärtäminen, lapsen oikeudet ja suojelun tarve
- tunnistaa ikään ja erilaisiin elämänkulun siirtymävaiheisiin liittyvät haasteet ja mahdollisuudet
- osaa huomioida lapsen, nuoren ja perheiden erilaiset kulttuuritaustat
- tunnistaa ja ottaa puheeksi huolen aiheita
- osaa tehdä rakentavaa yhteistyötä lasten ja nuorten huoltajien kanssa

2. Työorientaatiot ja menetelmät
- osaa hyödyntää arjessa tapahtuvan terapeuttista ja pedagogista työorientaatiota ja rakentaa sen mukaisia käytäntöjä lapsen ja nuoren kasvun tukemiseksi
- tietää lapsikeskeisen suhteissa rakentuvan työskentelyn sekä lapsen ja nuoren osallisuuden vahvistamisen mahdollisuuksia
- osaa toimia haastavissa kasvatustilanteissa hyödyntäen positiivista ja arvostavaa pedagogiikka
- osaa tukea perheen toimijuutta perhetyössä ja ymmärtää lapsikeskeisen suojelun perhetyön ja vanhemmuuden tukemisen ytimenä
- osaa huomioida lasten/nuorten erilaiset traumataustat työskentelyssään
- osaa jäsentää varhaisen tuen periaatteita ja analysoida niiden soveltamistapoja lasten ja perheiden kanssa työskennellessä
- Ilmiöt ja erityiskysymykset
- tunnistaa lapsen kaltoinkohteluun sekä laiminlyöntiin, perheväkivaltaan liittyvät riskit
- osaa soveltaa erityiskysymyksiin liittyvää tutkimustietoa
3. Lapsiperheiden palvelujärjestelmät ja moniammatillinen verkostotyö
- tunnistaa päiväkodin ja koulun vastuun ja mahdollisuudet sekä lasten suojelun ennaltaehkäisevänä että lastensuojelun tukitoimena
- tuntee varhaisen tuen, erityistä tukea tarvitsevien lasten, nuorten ja perhepalveluiden keskeisen palvelujärjestelmän ja osaa ohjata asiakasta palveluiden piiriin
- osaa ohjata ja tukea lapsia ja perheitä arjen tilanteissa tarvittavan tuen piiriin
- tuntee ja tietää perhekeskustoimintamallin toimintaperiaatteet

Sisältö (Opintojakso)

- huolen puheeksiotto, lapset puheeksi, varhainen tuki, vanhemmuuden ja parisuhteen (ero- ja uusperheiden auttaminen) tuki, ehkäisevä väkivaltatyö
- lapsen ja nuoren kasvuun ja kehitykseen liittyvät tekijät, lapsen oikeudet ja suojelun tarve
- pedagoginen ja terapeuttinen työorientaatio
- lapsiperheiden palvelujärjestelmät ja perhekeskusmalli
- monikulttuurisuus
- perheen toimijuus ja vanhemmuuden tukeminen
- laiminlyönti, kaltoinkohtelu ja perheväkivalta
- lapsen ja perheen hyvinvoinnin, tilanteen ja tuen tarpeen kartoittaminen
- ennaltaehkäisevä – ja varhainen tuki
- positiivinen ja arvostava pedagogiikka
- kehityshaasteet ja siirtymävaiheet eri elämänkulun vaiheissa
- huoltajien kanssa tehtävä yhteistyö
- kasvu- ja lähiympäristöt (neuvola, varhaiskasvatus ja koulu), kohtaamispaikat, perhekeskukset, perhepalvelut
- lapsen etu, lapsen ja perheen yksilöllisyys, osallisuus ja asiantuntijuus
- monitoimijaisuus, Luo luottamusta – suojele lasta verkkokurssi?, verkostotyö, palveluohjaus
- lasten oikeuksien sopimus, sosiaalihuoltolaki, dokumentointi, vaitiolovelvollisuus, tietojen luovuttaminen

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)

Osaa tunnistaa ja määritellä alaan liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön sekä teorian.Suhde tietoon: pääosin toteavaa ja kuvailevaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)

Jäsentää alaan liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden väliset suhteet. Osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti. Osaa perustella omia näkemyksiään ja kykenee soveltamaan teoreettista tietoa käytäntöön. Suhde tietoon: itsenäinen ote, problematisointia mukana.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)

Ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Analysoi teoriaa ja käytäntöjä sekä ilmiöiden välisiä suhteita. Yhdistää pedagogista osaamista ammatilliseen kontekstiin. Luova, kehittävä, innovatiivinen ja/tai persoonallinen ote. Suhde tietoon: erittelevä, argumentoiva ja analyyttinen.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (Opintojakso)

Hylätty Ei tunnista eikä osaa määritellä alaan liittyviä ilmiöitä ja peruskäsitteistöä tai keskeisten ilmiöiden tunnistaminen ja määrittely jää hyvin suppeaksi. Suhde tietoon: lainaava.

Aika ja paikka

Toteutus 2.1 - 6.3.2026

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Yksilötentti EXAMissa aikavälillä

Ryhmätentti 6.3.2026

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Koko opintojakson arvosana muodostuu arvioinnin perusteina olevien kaikkien osasuoritusten arvosanojen keskiarvosta. Kaikki osiot tulee olla hyväksytysti suoritettuna. Arvosanojen korotus tutkintosäännön mukaisesti, kaikki osasuoritukset korotettava.

- Ryhmätentti (0-5)
- Tutustumiskäyntien reflektointi (hyväksytty/hylätty)
- Verkkokurssit (hyväksytty/hylätty)
- Kirjatentit (0-5)
TAMKin yhteiset arviointikriteerit löytyvät Moodlesta

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

- ennakkotehtävät, flipped learning
- luennot ja keskustelut sekä etätyöskentely
- työelämävierailijat/-vierailut
- ryhmätyöskentely
- verkkotyöskentely
- kirjallisuus

Oppimateriaalit

Kirjatentti (yksilö):

Ryhmätentti (ryhmä): Opetuskertojen materiaalit

Muut opettajien antamat materiaalit Moodlessa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kokonaistyömäärä: 10 op x 27 h = 270 h

1. Kontaktiopetus + ennakkotehtävät 162 h (6 op)
2. Verkkokurssit (yksilö + ryhmä) 27 h (1 op)
3. Ryhmätentti (ryhmä) 54 h (2 op)
4. Kirjatentti (yksilö) 27 h (1 op)

Sisällön jaksotus

ALUSTAVA AIKATAULUTUS

Viikko1
Johdatus lapsen oikeuksiin – Turvaa lapsen oikeuksien toteutuminen verkkokoulutus
Monimuotoiset perheet

Viikko2
Orientaatio ja lapsen hyvinvointi
Sensitiivinen vanhemmuus
Asiakasprosessi

Viikko 3
Puheeksi ottaminen ja vuorovaikutus
Perheiden kohtaaminen

Viikko 4
Vanhemmuuden ja parisuhteen tukeminen

Viikko 5
Perheiden kanssa tehtävä työ
Ilmiöpäivä

Viikko 6
Lapsi- ja perhelähtöinen työ koulussa ja verkossa

Viikko 7
Työntekijän hyvinvointi,
Vahvuusperustainen työote

Viikko 8
Monikulttuuristen lasten ja perheiden kanssa työskentely

HIIHTOLOMA

Viikko 9
Kehittäminen ja laatu – seminaari Lastensuojelu-modulin kanssa yhdessä
Loppuyhteenveto

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

24SO voi tehdä opintojakson joko 10 opintopisteen kokonaisuutena tai 5 opintopisteen Perhetyön kokonaisuutena.

Opintojakso suoritetaan toteutussuunnitelman mukaisesti.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Työelämän vierailijoita ja tutustuimiskäyntejä palvelukentälle.

Lisätietoja opiskelijoille

Mikäli sinulla on ehdotus yksilöllisistä opiskelujärjestelyistä käy asiasta keskustelu opintojakson alussa opettajan kanssa.

Siirry alkuun