Siirry suoraan sisältöön

Hyvinvoiva työyhteisö (5op)

Toteutuksen tunnus: 3H00GJ38-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
24.11.2025 - 04.01.2026
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
15.01.2026 - 15.05.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Laajuus
5 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketalous
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
Liiketalouden tutkinto-ohjelma
Opettajat
Minna Wilska
Tuula Niemi
Vastuuhenkilö
Minna Wilska
Ryhmät
25ALITAH
Liiketalouden tutkinto-ohjelma 2025, Monimuoto, HR ja esihenkilötyö
Opintojakso
3H00GJ38

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opintojakson tarkoituksena on antaa ymmärrystä työhyvinvoinnista, sen johtamisesta ja merkityksestä yrityksen tuloksellisuuteen ja työnantajamaineen hallintaan.
Opintojakso antaa valmiudet työyhteisötaitojen merkityksen ymmärtämiseen ja työntekijäkokemuksen johtamiseen.

Opiskelija:
- ymmärtää työhyvinvointiin vaikuttavat elementit
- osaa asettaa tavoitteet hyvinvoivalle työyhteisölle
- osaa suunnitella toimenpiteet ja resurssit, joilla ko. asiat saavutetaan.

Sisältö (Opintojakso)

Työhyvinvointi ja sen osatekijät
Työhyvinvoinnin johtaminen
Yksilön työkyky, osaaminen ja motivaatio
Työyhteisön toimivuus ja työolot
Työyhteisötaitojen merkitys
Työntekijäkokemuksen johtaminen.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)

Opiskelija tunnistaa työhyvinvointiin ja työntekijäkokemukseen liittyvät keskeisimmät tekijät ja ymmärtää niiden merkityksen työyhteisössä. Opiskelija pystyy nimeämään keskeisimmät esihenkilön vastuut ja velvollisuudet työhyvinvointiin liittyen.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)

Opiskelija tuntee organisaation työhyvinvointiin liittyvät osa-alueet ja soveltaa ja osaa soveltaa ja vertailla niitä työyhteisön toiminnassa. Opiskelija osaa toimia työyhteisötaitoja ja työntekijäkokemusta edistävästi esihenkilön näkökulmasta.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)

Opiskelija ymmärtää esihenkilön vastuut ja velvollisuudet liittyen työhyvinvointiin, työyhteisötaitoihin ja työntekijäkokemukseen ja ymmärtää niiden merkityksen organisaation johtamisessa. Hän soveltaa oppimiaan asioita käytännön tilanteissa ja osaa toimia työyhteisössä vastuullisesti ja kehittää ko. asioita.

Aika ja paikka

Kurssi toteutetaan lähitapaamisina TAMKilla. Tapaamisajat 2026:
15.1.
12.2.
19.3.
16.4.
11.5.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Kurssilla yksilötentti ja arvioitava ryhmätehtävä. Suoritustavat selviävät ensimmäisellä tapaamiskerralla.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointikriteerit tehtävittäin selviävät kurssin Moodlesta ja ne käydään yhdessä läpi ensimmäisellä lähikerralla.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Valmentaminen; pienryhmätyöskentely, yksilötehtävät ja ryhmätehtävät.
Lähitapaamiset TAMKilla.

Oppimateriaalit

Materiaalit ja kirjasuoristukset selviävät kurssin Moodlesta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op tarkoittaa 135 h opiskelijan työtä.

Sisällön jaksotus

Opintojakson tarkemmat aikataulut selviävät lukujärjestyksestä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Työelämäyhteistyö kurssilla tehtävien harjoitustehtävien kautta.

Kansainvälisyys

Ei suunniteltuja KV-yhteyksiä.

Lisätietoja opiskelijoille

Uusinnoissa noudatetaan liiketalouden tutkinto-ohjelman uusintakäytäntöä (ks. Tutkintosääntö 27 §). Hylätyn oppimistehtävän (raportti, essee, ryhmätyö, esitys, tms.) voi uusia opintojakson päättymisen jälkeen. Uusinnasta tulee sopia opintojakson opettajan kanssa heti hylätyn arvioinnin saamisen jälkeen tai viimeistään 3 kk opintojakson päättymisen jälkeen (=toteutussuunnitelmaan kirjattu päättymispäivä). Jos opintojakso loppuu touko-kesäkuussa, tulee opettajaan olla yhteydessä 4 kk:n kuluessa. Mikäli opiskelija ei ole annetun aikarajan puitteissa yhteydessä opettajaan tai mikäli opiskelija ei palauta tehtävää opettajan kanssa erikseen sovitun aikarajan mukaisesti, tulee opiskelijan ilmoittautua kurssille uudelleen. Jos opintojakso on jäänyt selvästi kesken tai opiskelijalta puuttuu useita oppimistehtäviä, opintojakso tulee suorittaa uudelleen.

Siirry alkuun