Tiedolla johtaminen kehittämishankkeessa (5op)
Toteutuksen tunnus: 5D00HH40-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.08.2025 - 26.09.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
- Ajoitus
- 04.09.2025 - 29.05.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Laajuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Rakentaminen YAMK
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Rakentamisen ylempi tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Mauri Laasonen
- Jussi Savolainen
- Marja-Liisa Timperi
- Vastuuhenkilö
- Jussi Savolainen
- Ryhmät
-
25YIRAKERakentaminen, ylempi AMK
- Luokittelu
- BLENDED
- Opintojakso
- 5D00HH40
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija osaa muodostaa oman alansa ongelmista kehityskohteita, joita voi ratkaista systemaattisen tiedon keräyksen avulla.
Opiskelija osaa tunnistaa kehitykseen ja tiedon hankintaan sovellettavien teoreettisten näkökulmien tarkoituksen.
Opiskelija osaa tunnistaa ongelman ratkaisemiseksi soveltuvat tietolähteet, joista on saatavissa mitattua tietoa tai joista voi tehdä luotettavia havaintoja.
Opiskelija pystyy arvioimana tiedon laatua.
Opiskelija osaa vetää tietoon pohjautuvia johtopäätöksiä ja tehdä niiden perusteella toimenpidesuosituksia.
Sisältö (Opintojakso)
Tiedolla johtamisen peruskäsitteet
Ongelman ratkaisemisen vaiheet tiedolla johtamisen periaatteiden mukaan
Ratkaistavan ongelman fokusointi ja näkökulmien valinta
Tietolähteet ja tutkimusmenetelmät sekä lähdekirjallisuuden haku
Mielekkään mittaamisen vaikeus
Tiedon laadun ja luotettavuuden arviointi
Tekoälyn hyödyntäminen tiedon hankinnassa ja analysoinnissa
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)
Opiskelija pystyy muotoilemaan rakennus- ja kiinteistöalan ongelmista kysymyksiä, joiden perusteella tietoa voi hakea.
Opiskelija tunnistaa ja osaa nimetä keskeiset tiedon hankintamenetelmät.
Opiskelija pystyy tunnistamaan rakennus- ja kiinteistöalan keskeiset tiedonlähteet ja keräämään tietoa, mutta kerätyn tiedon luotettavuudessa voi olla puutteita.
Opiskelija pystyy arvioimaan tiedon luotettavuutta yleisellä tasolla.
Opiskelija osaa käyttää yksinkertaisia tilastollisia menetelmiä, kuten esimerkiksi keskiarvot ja prosentit sekä pystyy tekemään yksinkertaisia päätelmiä keräämistään tiedoista, mutta analyysi voi olla pintapuolinen.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)
Opiskelija pystyy muotoilemaan rakennus- ja kiinteistöalan ongelmista tutkimuskysymyksiä.
Opiskelija tuntee tärkeimmät tiedon hankintamenetelmät ja osaa soveltaa niitä alan ongelmiin.
Opiskelija osaa arvioida tiedon luotettavuutta eri näkökulmista.
Opiskelija pystyy tallentamaan ja käsittelemään tilastollista tietoa.
Opiskelija pystyy tekemään tiedon analysointiin perustuvia johtopäätöksiä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)
Opiskelija osaa itsenäisesti muotoilla alan ongelman tutkimuksellisesti ratkaistavaan muotoon.
Opiskelija tuntee hyvin erilaiset tiedon hankintamenetelmät ja osaa soveltaa niitä monipuolisesti alan ongelmiin.
Opiskelijalla on kokemusta tiedon hankinnasta ja analysoinnista.
Opiskelija pystyy arvioimaan tiedon luotettavuutta syvällisesti tunnistaen epäjohdonmukaisuuksia ja esittämään kritiikkiä tietolähteitä kohtaan.
Opiskelija osaa organisoida tiedon tallennuksen loogisesti ja käyttää tallennettua tietoa tehokkaasti.
Opiskelija ymmärtää, miten tiedon pohjalta voidaan tehdä johtopäätöksiä. Hän pystyy esittämään selkeitä ja perusteltuja toimenpidesuosituksia perustuen analysoituun tietoon.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Kurssin tentti järjestetään kevätlukukauden 2026 alussa ja lopussa.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Lähiopetus
Videoluennot
Ongelmalähtöinen opiskelu
Harjoitukset/harjoitustyöt ja niiden vertaisarviointi
Tentit, joissa pitää ratkaista käytännön ongelma soveltaen opittuja menetelmiä.
Oppimateriaalit
Luentoaineisto, nauhoitetut luennot, kirjallisuus
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetusta 22h + itsenäinen opiskelu + harjoitustehtävien teko + kokeisiin valmistautuminen
Sisällön jaksotus
Kurssi on jaettu kolmeen eri aihealueeseen, jotka tulee opiskella järjestyksessä.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Käytännön esimerkkitapausten ratkaisu.
Opintojaksolla käsitellään käytännön työelämän esimerkkitapauksia ja opiskellaan olennaisimpia asioita rakennushankkeessa esiintyvien ongelmien ratkaisuista.