Siirry suoraan sisältöön

Current Issues in Experience Economy (5op)

Toteutuksen tunnus: 8Y00HG87-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
24.11.2025 - 14.01.2026
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
12.01.2026 - 31.05.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
TKI-osuus
4 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Elämystalous YAMK
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
englanti
Paikat
0 - 49
Koulutus
Elämystalouden ylempi tutkinto-ohjelma (matkailu-, ravitsemis- ja talousala)
Elämystalouden ylempi tutkinto-ohjelma (liiketalouden ala)
Opettajat
Mika Kylänen
Palveluliiketoiminta, Restonomi Virtuaalihenkilö
Vastuuhenkilö
Mika Kylänen
Ryhmät
25YETR
Elämystalouden ylempi tutkinto-ohjelma, matkailu-, ravitsemus- ja talousala
25YETME
Elämystalouden ylempi tutkinto-ohjelma, kulttuuriala
25YETL
Elämystalouden ylempi tutkinto-ohjelma, liiketalouden ala
Opintojakso
8Y00HG87

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opintojakson tavoitteena on tuottaa valmiudet elämystalouden ja oman toimialan relevantin tutkimus- ja kehitystiedon hyödyntämiseen ja soveltamiseen. Opiskelija ennakoi teknologisen kehityksen vaikutuksia, mahdollisuuksia ja haasteita elämystalouden toimialoille.

Opintojakson jälkeen opiskelija:
- osaa hankkia elämystalouteen ja teknologiaan liittyvää ja omalle alalleen relevanttia tutkimus- ja kehitystietoa
- osaa soveltaa tutkimus- ja kehitystietoja omaan ammatilliseen käytäntöönsä tai työpaikan kehittämiseen
- osaa ennakoida teknologisia muutoksia liiketoimintaympäristössä
- osaa arvioida teknologian käyttöönoton mahdollisuuksia ja haasteita elämyksellistämisessä, ilmiöittämisessä tai tuottavuuden parantamisessa omalla alallaan

Sisältö (Opintojakso)

Elämystalouden kehityssuuntien tutkiminen ja ennakoiminen.
Teknologisten muutosten vaikutus, mahdollisuudet ja haasteet liiketoiminnassa.
Ajankohtaisten ilmiöiden tunnistaminen elämystaloudessa ja niiden peilaaminen omaan alaan.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)

Opiskelija osaa etsiä omaa alaansa ja sen elämyksellisyyttä koskevaa ajankohtaista tietoa.
Opiskelija osaa käyttää etsimäänsä tietoa oman alansa nykytilan ja lähitulevaisuuden näkymien arvioimisessa.
Opiskelija osaa ottaa kantaa teknologisiin muutoksiin omalla alallaan.
Opiskelija osaa motivoitua ajankohtaisten ilmiöiden tunnistamiseen.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)

Opiskelija osaa soveltaa ja perustella tietolähteitä oman alansa elämyksellisyyttä koskevan nykytilan arvioimisessa.
Opiskelija osaa hahmottaa lähitulevaisuuden muutosnäkymiä omalla alallaan elämystalouden näkökulmasta.
Opiskelija osaa arvioida teknologisten muutosten vaikutusta, mahdollisuuksia ja haasteita elämysliiketoiminnassa.
Opiskelija osaa nimetä joitakin lähitulevaisuuden kehittämistarpeita elämyksellisyyden kannalta.
Opiskelija osaa innostaa muita tiimissään tai työyhteisössään ajankohtaisten ilmiöiden tunnistamiseen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)

Opiskelija osaa yhdistellä kekseliäästi ja arvioida kriittisesti erilaisia tietolähteitä. Opiskelija osaa jäsentää elämystalouden ajankohtaisten ilmiöiden välisiä suhteita.
Opiskelija osaa asettaa ajankohtais- ja tulevaisuustiedosta johtaen tavoitteita oman alansa eteenpäin viemiselle. Opiskelija osaa linjata oman alansa elämystalouteen liittyviä teknologisia muutoksia ja punnita näiden vaikutuksia, mahdollisuuksia ja haasteita.
Opiskelija osaa määritellä tulevaisuusorientoituneen kehittämisprojektin.
Opiskelija osaa kehittää valmiuksiaan johtaa tiimiä ajankohtaisten ilmiöiden mahdollisuuksien arvioimisessa ja niihin tarttumisessa.

Aika ja paikka

The study unit begins on Mon 12 Jan, and is set to be completed by 31 May 2026.
The course includes three joint learning sessions:
- Mon 12 Jan at 10-11.30; opening session; introduction and assignments, "currently current"
- Tue 21 Apr at 13-16; a seminar or a panel discussion about phenomenalisation
- Mon 18 May at 9-12; closing session - discussion on current issues in a way or another

Students are asked to complete and share their plans by 31 Jan (or sooner in case of events to be attended in January).

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

No exam.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

The evaluation is based on three aspects:
- knoweldge and information retrieval skills (e.g. professional blogging and information retrieval; use of sources)
- practical skills (participation in at least five professional events, and active networking in an event; blogging)
- responsibility and (self) leadership skills (the student's ability to reflect on one's learning), team sharing skills (discussing with others about the professional matters at hand in small groups) and ambition (caliber of events and approach / scale of professionalism in the blog posts)

Also, active attendance of the student is valued, be it the attendance in at least five events or the joint learning sessions.
The evaluation will be given on the scale 0-5. Evaluation methods vary from teacher evaluation to self evaluation.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

The study unit discusses topical issues related to experience economy ranging from digitalization to metaverse and meaningful, transformative experiences to immersive experiences, and well-being and sustainability. The students can deal with topics and issues that resonate to their own professional field - if not cross-disciplinary and -industrially valid themes.

The study unit is a blended, mainly individual and online course consisting of:
- inspirational lectures and joint learning sessions (2 contacts)
- a seminar or a panel discussion (1 contact)
- individual information retrieval (both teacher and student driven material)
- attendance in at least 5 professional events according to the student's own professional interests and resources
- individual / social reflection and sharing via at least five professional blog posts (e.g. via LinkedIn and/or some other publication channel; a videoblog or a podcast)

Oppimateriaalit

Topical, current materials related to one's own professional field are both delivered during the course by the teacher, and acquired, searched and suggested by the students. Primary knowledge sources cover academic journal articles, scientific reports, ministry reports, professional articles, news articles, expert speeches, professional events, conferences, seminars and webinars, podcasts, video blogs, video recordings, ...etc.

Students are permitted to use AI applications to support their learning. Yellow guideline: AI use is allowed but must be declared; students can use AI such as Co-Pilot, for instance, in knowledge search (along with Andor.tuni.fi library database!) to enhance one's knowledge search of suitable sources, search of suitable conferences to attend to, planning, and finalization, stylization and rephrasing of blog articles.

On the first joint learning session, teacher will give ideas from one's own perspective about some currently current topics that may interest the students.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 ECTS equals 27 hours, and 5 ECTS = 133 hours of student's work, and joint learning session cover less than ten hours (as a "workload", maximum 20 hours) of the entire workload. This calls for a major investment of student's own time in terms of planning, attending events, reading through materials, and blogging about the current issues.

Sisällön jaksotus

Planning:
- the student completes a plan by 31 Jan that includes the following: 1. a selection or an overview of current issues (1-5), and how they will be tackled, handled and discussed, and how the student is intended to participate in the discussion, and with some examples of possible source materials; 2. a preliminary list of events/conferences/seminars/webinars/... with dates to be attended (and/or sources of information to find suitable events to attend to); 3. publication plan (when, where, how)

Implementation:
- the student attends at least five professional events in between January - May 2026 (or June >> the course to be completed by 31 July), networks and learns new things related to one's own professional field, and reflects on the lessons learned
- the student writes and posts at least five professional blog posts based on the choice of topics, and / or specific events; preferably about the current issues / topics content-wise, not just event diaries "I was here, too" - but what was learned and how this can be (or was) applied to one's own professional field (and experience economy in general).

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Three alternative ways of execution:
1) "Academic-only"; the students can choose an option where they focus mainly or entirely on theoretical/empirical/academic discussion based on current and recent peer-reviewed journal articles. The students select 5-10 academic articles under one "umbrella theme" or some topical themes related to one's own professional field to form an overview of current academic discussion about the matter(s) at hand. The blog posts are written based on those journal articles with a person's own thoughts included.
2) "Development project"; the students can choose an option where they complete the course in a more development-oriented way. They acquire (or get) a commissioner-driven case / problem / opportunity they aim to tackle and solve as an individual or maximum pair work of two persons. The students use both knowledge sources, development methodologies and tools, and their own creativity in completing the development project. Reporting of the project is discussed in more detail when defining the project, and during the project, and the main job is to report the project towards the commissioner, but also 1-2 blog posts is kindly asked to showcase the work done / lessons learned (depending on the IPR issues regarding the project and the commissioner's requirements).
3) Recognition of prior learning (eAHOT)

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

The course is closely connected with the students own professional topics at hand and their own reflection of the professionally current issues in their own fields. The course is heavily based on networking and forming an overview of the current issues related to one's own professional field.

Kansainvälisyys

Possibly, the material acquired and the events / conferences / webinars to be attended are international. The course is mainly in English, but it can include Finnish-speaking sections and bilingual conversations. The blogposts can be written in Finnish or in English. Events can be both Finnish or English.

Siirry alkuun