Siirry suoraan sisältöön

Yrkessvenska för Musikbranschen, Muntlig (1 op)

Toteutuksen tunnus: 2X00GW55-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
09.06.2025 - 31.08.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ajoitus
04.09.2025 - 04.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Laajuus
1 op
Lähiosuus
1 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
TAMK Kielet ja viestintä
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
6 - 40
Koulutus
Musiikin tutkinto-ohjelma, Musiikkipedagogi
Musiikin tutkinto-ohjelma, Muusikko
Opettajat
Katja Kärki
Vastuuhenkilö
Katja Kärki
Ryhmät
24MUPEINST
24MUPE Instrumenttipedagogi
24MUSE
Muusikon tutkinto-ohjelma, esittävä ja luova säveltaide
24MUSTE
Musiikkiteatteri
24MUPESA
24MUPE Hahmotustaitojen pedagogi säveltämisen painotuksella
24MUPEKJ
24MUPE kuoronjohto
24MUPEOJ
24MUPE orkesterinjohtaja
Luokittelu
CONTACT
Opintojakso
2X00GW55

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opintojakson tavoitteena on antaa valmiuksia toimia erilaisissa työelämän viestintätilanteissa ruotsiksi. 

Opiskelija
- osaa kommunikoida tarkoituksenmukaisesti ruotsiksi ammatillisissa suullisissa viestintätilanteissa
- hallitsee musiikkialan keskeisen termistön 
- osaa kertoa omasta ammattialan osaamisestaan
- osaa hakea ja tulkita oman alansa ammatillista tietoa ruotsinkielisistä julkaisuista
- osaa arvioida, ylläpitää ja kehittää omaa kielitaitoaan ja kielen oppimistaitojaan
- saavuttaa ammattikorkeakoululainsäädännön edellyttämän, oman alan työtehtävissä tarvittavan toisen kotimaisen kielen suullisen ja kirjallisen taidon

Sisältö (Opintojakso)

- autenttiset ammatilliset tekstit, musiikkialan sanasto
- alan työtehtävät
- omasta koulutuksesta kertominen
- oman alan tuotannoista kertominen
- erilaiset alakohtaiset viestintätilanteet

Esitietovaatimukset (Opintojakso)

Lähtötaso: Lukion ruotsin oppimäärä tai Eurooppalaisen viitekehyksen taitotaso B1.
Tee ruotsin lähtötasotesti ja suorita tarvittaessa valmentavat opinnot ennen opintojakson alkua.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)

- osaa viestiä yksinkertaisesti omasta ammattialan osaamisestaan (esim. työhaastattelu)
- osaa kertoa omasta instrumentistaan suppeasti sekä opettaa sen soittoa toisille ymmärrettävästi
- hoitaa pääosin ymmärrettävästi oman alan keskeisimpiä ennakoitavia vuorovaikutustilanteita ja asiakaskontakteja (esim. haastattelut ja palaverit)
- ääntää ymmärrettävästi 
- käyttää alansa perussanastoa niin, että olennainen viesti välittyy 
- käyttää yksinkertaisia kieliopin perusrakenteita 
- reagoi useimmiten keskustelukumppaninsa sanomisiin 

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)

(Taitotaso B1.2) Opiskelija osaa:
- osaa viestiä selkeästi tilanteeseen sopivalla tavalla omasta ammattialan osaamisestaan (esim. työhaastattelu)
- osaa kertoa omasta instrumentistaan sekä opettaa sen soittoa toisille melko hyvin
- hoitaa melko hyvin oman alan jokapäiväisiä vuorovaikutustilanteita ja asiakaskontakteja (esim. haastattelut ja palaverit)
- ääntää pääasiassa hyvin 
- käyttää alansa perussanastoa niin, että keskeinen viesti välittyy 
- osaa tarvittaessa ilmaista asian toisin sanoin 
- käyttää kieliopin perusrakenteita pääosin oikein
- reagoi keskustelukumppaninsa sanomisiin pääosin asianmukaisesti

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)

(Taitotaso B2.2-C1) Opiskelija osaa:
- osaa viestiä sujuvasti tilanteeseen sopivalla tavalla omasta ammattialan osaamisestaan (esim. työhaastattelu)
- osa kertoa omasta instrumentistaan monipuolisesti ja sujuvasti sekä opettaa sen soittoa toisille vivahteikkaasti
- hoitaa luontevasti verkostoituen oman alan monipuolisia vuorovaikutustilanteita ja asiakaskontakteja (esim. haastattelut ja palaverit)
- ääntää selkeästi
- käyttää alansa perussanastoa niin, että viesti välittyy hyvin
- selittää toisin sanoin ja korvaa sanaston puutteet huomaamattomasti 
- käyttää kieliopin perusrakenteita lähes virheettömästi
- reagoi keskustelukumppaninsa sanomisiin asianmukaisesti

Aika ja paikka

Lähiopetus kampuksella Pakin aikataulun mukaan.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Suulliset tentit oman aikataulun mukaan kurssin lopussa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Jatkuva arviointi
Suullinen tentti

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Suullisia harjoituksia kurssin aihepiireihin liittyen pienryhmissä ja pareittain
Harjoitusten tavoitteena harjoitella suullista viestintää työelämää varten ja valmistaa opiskelijaa suulliseen tenttiin.

HUOM! Tämä kurssin käydään yhdessä kurssin 2X00GW54-3002 Yrkessvenska för Musikbranschen (Skriftlig) kanssa, eli ilmoittaudu molempiin!

Oppimateriaalit

Materiaali Moodlessa
Tarvittaessa sanakirja ja kielioppikirja

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 op tarkoittaa noin 27 tuntia työtä opiskelijalle lähtötasosta riippuen
Tunnit lukujärjestyksen mukaan
Suullisia harjoituksia tunneilla
Aikataulu esitellään kurssin alussa ja muokataan tarvittaessa

Sisällön jaksotus

Kurssin aiheet järjestyksessä:
1. Oman alan opiskelu
2. Työnhaku ja työelämä
3. Musiikkialan yleiset aiheet
4. Oma erikoistuminen

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Mahdollinen hyväksiluku tai osaamisen näyttö opiskelijoille, joilla on aikaisempia korkeakouluopintoja tai alan työkokemusta ruotsin kielellä. Ota yhteyttä opettajaan.

Ei muuta itsenäistä suoritustapaa.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ei ole.

Kansainvälisyys

Ei ole.

Lisätietoja opiskelijoille

Esitiedot:
Lukion B-ruotsi tai vastaavat tiedot (osaamistaso noin B.1.).
Osallistu tarvittaessa valmentavalle kurssille ennen tätä kurssia. Tee lähtötastotesti Moodlessa, jos olet epävarma tasostasi.

Opettaja:
Katja Kärki
katja.karki@tuni.fi

Ilmoita opettajalle, jos sinulla on ehdotus yksilöllisistä opiskelujärjestelyistä.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija
- osaa viestiä yksinkertaisesti työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa.
- osaa käyttää musiikin alan perussanastoa.
- osaa käyttää yksinkertaisia kieliopin perusrakenteita.
- puhuu kieltä niukasti ja katkonaisesti, myös perussanavarasto on puutteellinen
- tulee suunnilleen ymmärretyksi, mutta se vaatii ponnisteluja molemmilta osapuolilta

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija
- osaa viestiä melko selkeästi työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa.
- osaa käyttää ja ymmärtää keskeistä musiikkialan sanastoa ja käsitteistöä.
- osaa käyttää kielioppirakenteita pääsääntöisesti oikein.
- tulee ymmärretyksi, vaikka se saattaa vaatia hieman ponnisteluja molemmilta osapuolilta.
- pystyy kommunikoimaan erilaisissa arkipäivän tilanteissa.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija
- osaa viestiä sujuvasti ja spontaanisti työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa.
- osaa käyttää ja ymmärtää vaativaakin musiikin alan sanastoa ja käsitteistöä.
- osaa käyttää monipuolisia kielioppirakenteita ja hallitsee ne lähes virheettömästi.
- viestii vaivattomasti ja molemmille osapuolille luontevalla tavalla.
- viestii sujuvasti myös monenlaisissa arkielämän tilanteissa.

Siirry alkuun