Siirry suoraan sisältöön

English for Music Professionals (3 op)

Toteutuksen tunnus: 2X00GW53-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
09.06.2025 - 04.09.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ajoitus
04.09.2025 - 13.11.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
TAMK Kielet ja viestintä
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
englanti
Paikat
6 - 25
Koulutus
Musiikin tutkinto-ohjelma, Muusikko
Opettajat
Katja Kärki
Vastuuhenkilö
Hannu Pohjannoro
Ryhmät
25MUSTE
Musiikkiteatteri 2025
25MUPEMT
Musiikin hahmotustaitojen pedagogi, musiikkiteknologia 25mupe
25MUSE
Muusikon tutkinto-ohjelma, esittävä ja luova säveltaide 2025
25MUPEOJ
25MUPE Orkesterinjohtaja
25MUPEKJ
25MUPE Kuoronjohto
25MUPESA
25MUPE Hahmotustaitojen pedagogi säveltämisen painotuksella
25MUPEINST
25MUPE Instrumenttipedagogi
Luokittelu
CONTACT
Opintojakso
2X00GW53

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opintojakson tavoitteena on antaa valmiuksia toimia erilaisissa työelämän viestintätilanteissa englanniksi.

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- osaa kommunikoida tarkoituksenmukaisesti englanniksi ammatillisissa viestintätilanteissa
- hallitsee musiikkialan keskeisen termistön
- osaa kirjoittaa alaansa liittyviä asiatyylisiä tekstejä
- osaa hakea ja tulkita oman alansa ammatillista tietoa englanninkielisistä lähteistä
- osaa arvioida, ylläpitää ja kehittää omaa kielitaitoaan ja kielen oppimistaitojaan

Sisältö (Opintojakso)

- Autenttiset ammatilliset tekstit, musiikkialan sanasto
- Alan työtehtävät
- Omasta koulutuksesta ja omista tavoitteista kertominen
- Oman alan tuotantojen ja teoksien kuvaaminen
- Erilaiset viestintätilanteet: mm. instrumenttiopetus ja musiikkiteatteri
- Asiatyylinen kirje, sähköposti ja ansioluettelo
- Kilpailu- ja apurahatekstit

Esitietovaatimukset (Opintojakso)

Lähtötaso: Lukion englannin oppimäärä tai Eurooppalaisen viitekehyksen taitotaso B2. Tee englannin lähtötasotesti ja suorita tarvittaessa valmentavat opinnot ennen opintojakson alkua.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)

Opiskelija
- osaa pitää yksinkertaisen ja ymmärrettävän esityksen apuneuvoja käyttäen
- osaa kertoa omasta instrumentistaan suppeasti
- selviytyy yksinkertaisista ammattialansa keskustelutilanteista
- reagoi useimmiten keskustelukumppaninsa sanomisiin
- tiedostaa jossain määrin erityyppisten tekstien asettamat vaatimukset tyylille
- kirjoittaa jotakuinkin ymmärrettävästi
- ymmärtää pääasiat normaalitempoisesta puheesta tutussa asiayhteydessä, kun viesti toistetaan tarvittaessa
- ääntää useimmiten ymmärrettävästi
- löytää etsimänsä tiedon teksteistä, jotka käsittelevät tuttuja aiheita
- käyttää alansa perussanastoa niin, että olennainen viesti välittyy
- käyttää yksinkertaisia kieliopin perusrakenteita

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)

Opiskelija
- osaa pitää suppean mutta selkeän esityksen alansa aiheesta
- osaa kertoa omasta instrumentistaan
- keskustelee ammattialaansa liittyvistä aiheista melko sujuvasti
- reagoi keskustelukumppaninsa sanomisiin pääosin asianmukaisesti
- tuottaa tekstiä useimmiten tilanteen edellyttämällä tyylillä
- kirjoittaa melko sujuvasti ja selkeästi
- ymmärtää eri korostuksilla puhuvia ihmisiä, kun aihe on tuttu
- ääntää melko luontevasti ja selkeästi
- ymmärtää lukemansa tekstin pääasiat ja useimmat yksityiskohdat
- osaa tarvittaessa ilmaista asian toisin sanoin
- ymmärtää ja käyttää alan sanastoa melko täsmällisesti
- käyttää rakenteita pääosin oikein ja korjaa itse kielenkäytön virheitä, jos ne ovat johtaneet väärinkäsityksiin

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)

Opiskelija
- osaa pitää vakuuttavan, jäsennellyn esityksen tarvittavine materiaaleineen
- osaa kertoa omasta instrumentistaan monipuolisesti ja sujuvasti
- keskustelee sujuvasti ja luontevasti ammattialaansa liittyvistä aiheista
- reagoi nopeasti ja asianmukaisesti keskustelukumppaninsa sanomisiin
- viestii tilanteen edellyttämällä tyylillä
- kirjoittaa sujuvasti ja tarkoituksenmukaisesti lähes ilman kielivirheitä
- ymmärtää suhteellisen vaivattomasti myös eri korostuksilla puhuvia ihmisiä
- ääntää luontevasti ja selkeästi
- ymmärtää sekä pääasiat että yksityiskohdat vaativastakin ammatillisesta tekstistä ja pystyy soveltamaan lukemaansa
- selittää toisin sanoin ja korvaa sanaston puutteet huomaamattomasti
- ymmärtää ja käyttää taitavasti ja täsmällisesti oman erityisalansa sanastoa
- käyttää monipuolisia kielioppirakenteita ja hallitsee ne lähes virheettömästi

Aika ja paikka

According to the schedule in Pakki.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Written exam in the last class. Resit exam on Exam Tuni in January.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

The grade is based on oral competence (presentation, video CV) and written competence (grant application, written exam). Meeting deadlines may affect your grade.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Classroom teaching, group and pair work, online learning on Moodle.

This course is taught in Finnish and English.

Oppimateriaalit

Material on Moodle page.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Independent work includes weekly homework, either reading or exercises.

Sisällön jaksotus

1st period: spoken communication, video CV, presentation
2nd period: grant application, written exam

You have to have submitted the video CV and the grant application in order to be allowed to sit the final exam.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Independent portfolio for those with proficiency and prior experience in English. The portfolio must be submitted by the last day of the course. More info in the first class.

If you have prior studier in higher education, you might be entitled to credit transfer. Read more: https://intra.tuni.fi/fi/opiskelu/opetussuunnitelma-ja-opiskelumahdollisuudet/opetussuunnitelma-ja-opinnot/kieliopinnot#hyvaksiluku

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

None

Kansainvälisyys

None

Lisätietoja opiskelijoille

If you have a Proposal for Individual Study Arrangements, please let the teacher know at the start of the course. (yksilölliset opiskelujärjestelyt)

The student has to be present on at least 80% of the lessons. Failure to attend enough classes may affect final grade or prevent you from sitting the final exam.

The grade is based on oral competence (presentation, video CV) and written competence (grant application, written exam). Meeting deadlines on time and submitting homework may affect your grade.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

The student fails to meet the criteria for the grade 1.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

The student
- can give a simple and understandable presentation utilising ready material and aids
- can tell briefly about his/her own instrument and teach others how to play it in an understandable way
- manages simple conversations
- usually reacts in some way to what's being said to him/her
- is somewhat conscious of the stylistic requirements of various types of text
- can produce mostly understandable writing
- understands the main points of a normally paced conversation about a familiar topic, when the message is repeated if needed
- can pronounce in a way that is mostly understandable
- can find the information he/she is looking for in texts that discuss familiar topics
- uses the basic professional vocabulary so that the essential message is communicated
- uses basic grammatical structures
- uses the most easily available aids, such as free dictionaries

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

The student
- can prepare and give a brief but clear presentation on a professional topic
- can tell about his/her own instrument and teach others how to play it
- manages conversations on professional topics quite fluently
- usually reacts appropriately to what's being said to him/her
- usually communicates using an appropriate style in various situations
- can produce quite fluent and clear writing
- understands speakers who have various accents when the topic is familiar
- can pronounce fairly fluently and clearly
- understands the main points and most details of various texts
- can express things using other words if needed
- understands and uses the professional vocabulary fairly accurately
- uses grammatical structures mostly correctly and self-corrects his/her errors if they have led to misunderstandings
- can utilise different sources and dictionaries

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

The student
- can prepare and give an engaging, structured presentation with the needed materials
- can tell about his/her own instrument fluently and in a versatile way and teach others how to play it using rich language
- manages conversations on professional topics fluently
- reacts quickly and appropriately to what's being said to him/her
- communicates using an appropriate style in various situations
- can produce fluent, appropriate writing with only a few errors
- understands speakers who have various accents relatively easily
- can pronounce fluently and clearly
- understands the main points and details of a demanding professional text and can adapt the information
- can express things using other words and bridges the gaps in his/her vocabulary in a discreet way
- understands and skilfully and accurately uses the professional vocabulary and the terminology of his/her own specialisation
- uses complex grammatical structures mostly correctly
- usually finds the terms he/she needs by utilising different sources

Siirry alkuun