HOPS ja portfolio (5 op)
Toteutuksen tunnus: 1L00FO88-3069
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.04.2025 - 30.04.2025
Ajoitus
01.05.2025 - 31.07.2026
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Pedagogiset ratkaisut ja kulttuuri
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Ammatillinen opettajankoulutus
Opettaja
- Maija Timonen
- Tuomas Mäki-Ontto
Vastuuhenkilö
Tuomas Mäki-Ontto
Ryhmät
-
25PO1Opettajankoulutus, Porin ryhmä
Tavoitteet (OJ)
Opintojakson suoritettuaan opettajaopiskelija osaa
- arvioida ammatillisen opettajan osaamistaan ja laatia henkilökohtaisen opintosuunnitelman osaamistavoitteiden saavuttamiseksi
- edistää omaa oppimistaan tavoitteiden mukaisesti
- osoittaa osaamistaan portfolion avulla
- edistää omaa jatkuvaa oppimistaan ja laatia uranaikaisen osaamisen kehittämissuunnitelman.
Sisältö (OJ)
Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
- Miten opettajaksi kasvu tapahtuu?
- Miten omaa osaamista arvioidaan ja dokumentoidaan?
- Miten osaamista kehitetään opettajan työssä?
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Opintojakson arviointi on hyväksytty, kun opettajaopiskelija on osoittanut osaamistavoitteissa kuvatun osaamisen. Mikäli opettajaopiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi. Arviointikriteerien muodostumisen periaatteet on kuvattu Ammatillisen opettajankoulutuksen pedagogiset periaatteet-dokumentissa. Arviointikriteerit johdetaan opintojakson toteutussuunnitelmasta kuvatuista osaamistavoitteista.
Aika ja paikka
Henkilökohtaiset HOPS-keskusteluajat sovitaan erikseen. Hopsia päivitetään opiskelun ajan.
Portfoliota täydennetään koko opiskelun ajana.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opettajatuutorin arviointi, itsearviointi ja mahdollinen vertaisarviointi
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opettajaopiskelija osaa
- arvioida ammatillisen opettajan osaamistaan ja laatia henkilökohtaisen opintosuunnitelman osaamistavoitteiden saavuttamiseksi
- edistää omaa oppimistaan tavoitteiden mukaisesti
- osoittaa osaamistaan portfolion avulla
- edistää omaa jatkuvaa oppimistaan ja laatia uranaikaisen osaamisen kehittämissuunnitelman.
Sisältö
Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
- Miten opettajaksi kasvu tapahtuu?
- Miten omaa osaamista arvioidaan ja dokumentoidaan?
- Miten osaamista kehitetään opettajan työssä?
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opintojakson arviointi on hyväksytty, kun opettajaopiskelija on osoittanut osaamistavoitteissa kuvatun osaamisen. Mikäli opettajaopiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi. Arviointikriteerien muodostumisen periaatteet on kuvattu Ammatillisen opettajankoulutuksen pedagogiset periaatteet-dokumentissa. Arviointikriteerit johdetaan opintojakson toteutussuunnitelmasta kuvatuista osaamistavoitteista.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Opettajatuutorin kanssa henkilökohtaiset HOPS-keskustelut käydään opintojen alussa ja aina tarpeen vaatiessa.
Yhteisiä verkossa tapahtuvia infotilaisuuksia ja ohjaustilanteita. Opetusmenetelmänä opettajatuutorin ohjaus, neuvonta ja dialogi verkossa tai sovittaessa lähitapaamisessa.
Oppimateriaalit
Moodlen ohjeistukset. Opetuutorin ohjaus ja ohjeistukset
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 op vastaa n. 27 h opiskelijan työtä. Opiskelija käyttää ajan verkko-ohjaustilanteisiin osallistumalla ja itsenäisenä työskentelynä.
Sisällön jaksotus
HOPSia ja portfoliota päivitetään koko opiskelun ajan
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
ei ole
Lisätietoja opiskelijoille
Sisältö:
Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
Miten opettajaksi kasvu tapahtuu? Miten omaa osaamista arvioidaan ja dokumentoidaan? Miten osaamista kehitetään opettajan työssä?