Harjoittelu (10 op)
Toteutuksen tunnus: 1L00FO89-3066
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.04.2025 - 15.05.2025
Ajoitus
01.05.2025 - 10.06.2026
Laajuus
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Ammatillinen opettajankoulutus
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Ammatillinen opettajankoulutus
Opettaja
- Sirpa Levo-Aaltonen
Vastuuhenkilö
Sirpa Levo-Aaltonen
Ryhmät
-
25VE4Opettajankoulutus, Verkko-opiskeluryhmä 4
Tavoitteet (OJ)
Opintojakson suoritettuaan opettajaopiskelija osaa
- toimia opetus- ja ohjaustehtävissä omalla alallaan
- toteuttaa, kehittää ja arvioida työelämäläheisiä opetustilanteita
- toimia tarkoituksenmukaisissa ammatillisen koulutuksen verkostoissa.
Sisältö (OJ)
Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
- Minkälaisissa oppimis- ja toimintaympäristöissä opettaja työskentelee?
- Miten valitaan, perustellaan ja toteutetaan tilanteeseen ja ympäristöön soveltuvat oppimis-, ohjaus-, ja arviointimenetelmät oppijoiden aktiivisuus huomioiden?
- Miten oppimisprosesseja muotoillaan ja toteutetaan erilaisiin oppimisympäristöihin työelämälähtöisesti ja verkostoja hyödyntäen?
- Miten huomioidaan oppijoiden erilaisia haasteita ja vahvistetaan osallisuutta ja hyvinvointia?
- Miten opettajan toiminnassa näkyy tulevaisuusorientaatio ja yhteiskunnallinen vastuu?
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Tietäminen:
Jäsentää opintojakson sisältökysymyksiin liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita. Soveltaa, selittää, vertailee ja analysoi asiasisältöjä ammatillisen opettajan työn näkökulmasta.
Opettajaopiskelija:
- Kuvaa omaa opettajan käyttötietoaan (ihmis-, oppimis-, ja tietokäsitys) ja perustelee sen kautta tekemiään menetelmävalintoja opetuksessa, ohjauksessa ja arvioinnissa
- Tuntee monipuolisesti alalleen soveltuvia opetusmenetelmiä ja oppimisympäristöjä
- Tuntee opettajan työtä omassa toimintaympäristössään ohjaavat keskeiset säädökset ja asiakirjat
Tekeminen:
Osaa suunnitella, valita ja käyttää eri käytännön toimintavaihtoehdoista alalleen sopivia menettelytapoja ja perustella valintansa ammatillisena opettajana. Soveltaa opintojakson tietoperustaa (tietäminen) oppimistilanteiden suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa.
Opettajaopiskelija:
- Suunnittelee ja toteuttaa oppimisprosessin valitussa toimintaympäristössä monipuolisesti ja linjakkaasti
- Soveltaa monipuolisesti erilaisia opetus-, ohjaus-, ja arviointimenetelmiä omalle alalleen
- Hyödyntää erilaisia oppimisympäristöjä ja verkostoja oppimistilanteita suunnitellessaan ja toteuttaessaan (mm. työelämälähtöisyys, digitaalisuus, henkilökohtaistaminen)
Opettajana kehittyminen:
Tarkastelee, arvioi ja kehittää asioita sekä omasta että organisaation näkökulmasta. Toimii yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan. Tunnistaa ja noudattaa opettajan työn eettisiä periaatteita.
Opettajaopiskelija:
- Toimii opetustyössä eettisesti ja oman valta-asemansa tunnistaen
- Arvioi itse omaa toimintaansa ammatillisena opettajana
- Toimii rakentavasti ja kehittävästi yhteistyöverkostoissa ja antaa / vastaanottaa palautetta
- Arvioi oman toimintansa taloudellisia, kestäviä ja hyvinvointia lisääviä vaikutuksia
- Tunnistaa ja nimeää omia vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan ammatillisena opettajana jatkuvan oppimisen periaatteella
Aika ja paikka
Harjoittelun sisällöstä ja anjankohdasta sovitaan opettajatuutorin kanssa käytävässä HOPS-keskustelussa.
Tavoitteena, että viimeistään 31.5.2026 mennessä harjoittelu on tehty kokonaisuudessaan.
Opettajatuutorin kanssa käydään keskusteluja aiheeseen liittyen.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
ei tenttejä
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opettajatuutorin arviointi, itsearviointi ja vertaisarviointi.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Opintojakso alkaa opettajaopintojen aloituspäivissä lähinnä yleisellä keskustelulla ja keskusteluja jatketaan syvällisemmin HOPS-keskusteluissa.
Harjoittelun sisällöstä ja anjankohdasta sovitaan opettajatuutorin kanssa käytävässä HOPS-keskustelussa.
Harjoitteluun sisältyy tutustumisia, perehtymisiä, haastatteluja ym. opettajan työn toimintaympäristöihin sekä opettajaopiskelijan toteuttamaa opetus- , ohjaus-, ja arviointitoimintaa. Tarkemmat ohjeet: AmO-moodle.
Opetusta/Ohjausta/Infoja:
* TAOKin yhteisiä verkossa tapahtuvia infotilaisuuksia ja ohjaustilanteita sekä yksilöohjauksia.
* Opettajatuutorin ohjaus ja dialogi verkossa sekä havainnointi ohjaustilanteesta.
Tavoitteena, että viimeistään 31.5.2026 mennessä harjoittelu on tehty kokonaisuudessaan.
Opettajatuutorin kanssa käydään keskusteluja aiheeseen liittyen.
Oppimateriaalit
Moodle-pohjissa olevat ohjeistukset ja kirjallisuus. Opettajatuutorin ohjaus ja ohjeistukset.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 op vastaa n. 27 h opiskelijan itsenäistä työtä.
Opiskelijan ajankäyttö koostuu seuraavista asioista
* oppimisprosessin muotoilu, toteutus ja arviointi valitussa ympäristössä
* opetus-, ohjaus ja arviointitilanteet valitussa ympäristössä
* vertaisarviointitilanteet
* perehtyminen erilaisiin oppimis- ja toimintaympäristöihin ja verkostoihin,
* työelämäyhteistyöhön osallistuminen sekä ammatillisen koulutuksen verkostoissa toiminen.
Opiskelija etsii itselleen harjoittelupaikan, jos ei toimi opettajana ammatillisessa koulutuksessa.
Lisäksi opiskelija osallistuu TAOKin yhteisiin infoihin ja opettajatuutorin järjestämiin ohjaustilanteisiin. .
Sisällön jaksotus
Harjoittelun sisältö ja laajuus määräytyvät OPSin tavoitteiden perusteella ja henkilökohtaisten osaamistavoitteiden mukaisesti.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Voidaan hyväksilukea/ahotoida joko osittain tai kokonaan.
Osaamisen tulee olla osaamistavoitteiden mukaista, uudenlaista ja tutkimusperustaista.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Harjoitteluympäristön organisaation kanssa tehtävä työelämäyhteistyö.
Kansainvälisyys
Harjoittelun voi suorittaa myös kv-vaihtona.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Mikäli opettajaopiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita tai ei ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi.
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opintojakson arviointi on hyväksytty, kun opettajaopiskelija on osoittanut osaamistavoitteissa kuvatun osaamisen.
Opintojakson osaamistavoitteissa todetaan, että opintojakson suoritettuaan opettajaopiskelija osaa
* toimia opetus- ja ohjaustehtävissä omalla alallaan
* toteuttaa, kehittää ja arvioida työelämäläheisiä opetustilanteita
* toimia tarkoituksenmukaisissa ammatillisen koulutuksen verkostoissa.