Siirry suoraan sisältöön

Elämysmuotoilu ja arvonluonti (5 op)

Toteutuksen tunnus: 8Y00HG58-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

09.06.2025 - 02.09.2025

Ajoitus

01.09.2025 - 19.10.2025

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

TKI-osuus

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Verkossa tapahtuva opiskelu

Yksikkö

Elämystalous YAMK

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 50

Koulutus

  • Elämystalouden ylempi tutkinto-ohjelma (matkailu-, ravitsemis- ja talousala)
  • Elämystalouden ylempi tutkinto-ohjelma (kulttuuriala)
  • Elämystalouden ylempi tutkinto-ohjelma (liiketalouden ala)

Opettaja

  • Mika Kylänen
  • Sari Matala
  • Mika Boedeker

Vastuuhenkilö

Mika Kylänen

Ryhmät

  • 25YETR
    Elämystalouden ylempi tutkinto-ohjelma, matkailu-, ravitsemus- ja talousala
  • 25YETME
    Elämystalouden ylempi tutkinto-ohjelma, kulttuuriala
  • 25YETL
    Elämystalouden ylempi tutkinto-ohjelma, liiketalouden ala

Tavoitteet (OJ)

Opintojakson tavoitteena on perehdyttää opiskelija elämystalouden käsitteistöön ja arvonluonnin logiikkaan. Opintojakso antaa valmiudet elämyksellisten tuotteiden ja palveluiden asiakaslähtöiseen kehittämiseen.

Opintojakson jälkeen opiskelija:
- osaa määritellä ja soveltaa elämystalouden tunnuspiirteitä sekä arvonluonnin logiikkaa erilaisissa palvelu- ja kokemusympäristöissä
- osaa muotoilla vastuullisia, elämyksellisiä tuotteita ja palveluita asiakaslähtöisesti, palveluntarjoajan ja toimintaympäristön tarpeet huomioiden.
- osaa hyödyntää monialaisuutta liiketoiminnan kehittämisessä

Sisältö (OJ)

Elämystalouden lähtökohdat ja käsitteet.
Arvonluonnin logiikka.
Elämysmuotoilun viitekehys tuotteiden ja palvelujen kehittämisessä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija osaa etsiä tietoa sekä perustella tietolähteiden valintaa ja hyödyllisyyttä elämysmuotoilun ja arvonluonnin aihepiirissä. Opiskelija osaa käyttää johdonmukaisesti aiheeseen liittyviä käsitteitä.
Opiskelija osaa kehittää ja uudistaa elämyksellistä arvoa tuotteissa ja palveluissa.
Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida ammatillisia elämysmuotoilun kehittämisprosesseja.
Opiskelija osaa tarkastella elämyksellisten tuotteiden ja palveluiden kehittämistä eri osapuolten näkökulmista.
Opiskelija osaa ottaa vastuuta yksittäisten henkilöiden ja ryhmien elämysmuotoilun ja arvonluonnin osaamisen kehittämisestä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija osaa arvioida kriittisesti elämysmuotoilun ja arvonluonnin tietolähteitä.
Opiskelija osaa jäsentää ja vertailla aiheeseen liittyviä käsitteitä ja malleja.
Opiskelija osaa työskennellä elämysmuotoilun ja arvonluonnin asiantuntijatehtävissä.
Opiskelija osaa valita eri vaihtoehdoista sopivimman menettelytavan ja perustella valintansa.
Opiskelija osaa etsiä tarkoituksenmukaisia alojen välisiä yhteyksiä ja yhteensovittaa niitä kehittämis- ja innovaatiotoiminnassa.
Opiskelija osaa toimia monialaisissa kehittämistiimeissä ja viestiä elämysmuotoilusta ja arvonluonnista sidosryhmille.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija osaa käyttää kriittisesti ja innovatiivisesti kotimaisia ja kansainvälisiä tietolähteitä asiantuntijuusalueillaan.
Opiskelija osaa arvioida kehittämistoiminnan tuloksia ja vaikutuksia.
Opiskelija osaa johtaa elämysmuotoilun ja arvonluonnin kehittämisprosesseja.
Opiskelija osaa arvioida ja kehittää elämyksellisten tuotteiden ja palveluiden kehittämistyötä toiminnallisesti ja strategisesti.
Opiskelija osaa ottaa vastuuta kehittämistiimin tavoitteellisesta oppimisesta ja osaamisen kehittämisestä.

Aika ja paikka

Yhteisiä oppimiskertoja on 3-4:
- ma 1.9. klo 12.30-16 lähiopetuksena pääkampuksella C1-05 Stage (tai hybridinä soveltuvin osin tarvittaessa/erikseen sovittaessa)
- ti 2.9. klo 9-14 Elämystalouden ilmiöitä -seminaari (vain kampuksella livenä, inspiraatioksi)
- ti 16.9. klo 12.30-16 etäopetuksena (Zoom, soveltuvin osin tarvittaessa/erikseen sovittaessa tallenteena)
- ma 6.10. klo 12-16 (etäopetuksena (Zoom, soveltuvin osin tarvittaessa/erikseen sovittaessa tallenteena)

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei tenttiä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojaksolla hyödynnetään opettajan arviointia, toimeksiantajan arviointia ja opiskelijan ja tiimin itse- ja vertaisarviointia.
Oppimisen arviointi perustuu opintojakson osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin.
Muotoiluprosessin laadun painoarvo arvioinnissa on 60% ja Konseptin (lopputulos) painoarvo on 40%. Tarkemmat arvioinnin perusteet tehtäväkohtaisesti / vaiheittain esitellään opintojakson alkaessa.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Opetusmenetelminä hyödynnetään luento-opetusta, työpajatyöskentelyä ja tiimi- sekä itsenäistä oppimista. Opintojakso rakentuu elämysmuotoiluprosessin ympärille, ja opiskelija vastaa siinä valitsemaansa toimeksiantoon. Suositus on pienryhmä-, tiimi- tai työparityöskentelyssä. Toimeksiantoprojekti käsittelee elämyskonseptointia, joten työskentelyssä hyödynnetään muotoilun ja konseptoinnin menetelmiä ja työkaluja liittyen asiakasymmärryksen rakentamiseen, ideointiin ja arvonluontiin.

Oppimateriaalit

Opettajan opintojakson alkaessa ilmoittama materiaali sekä opiskelijoiden itsenäisesti etsimä materiaali. Esimerkkejä kiinnostavasta kirjallisuudesta:
- Pine & Gilmore 2019. Experience Economy. Uudistettu painos.
- Gilmore & Pine 2007. Authenticity. What Consumers Really Want.
- Koivisto ym. 2019. Palvelumuotoilun bisneskirja.
- Osterwalder ym. 2014. Value Proposition Design.
- Sarantou ym. 2025. Empathic Service Design.
- Palvelu-, elämys- ja merkitysten muotoilun työkalut

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 op = 27 h opiskelijan työtä; 5 op vastaa 135 h opiskelijan työtä. Tästä yhteisten oppimiskertojen osuus on n. 12-17 h, joten valtaosa työmäärästä sijoittuu itsenäiseen ja tiimityöskentelyyn ajalla 1.9. - 19.10.2025. Viikkokohtaisesti ja laskennallisesti tämä tarkoittaa n. 15-16 h viikkotuntimäärää. On kuitenkin hyvä huomioida, että eri asiat ovat eri henkilöille kuormittavia. Lisäksi opiskelijoilla on erilainen mahdollisuus kytkeä näitä käytännössä ja henkisesti omaan työhönsä - ja opiskelu tarkoittaa myös ajattelutyötä.

Suosittelemme vahvasti sitä, että opiskelija rytmittää ja aikatauluttaa työskentelyään tälle ajalle kalenterinsa avulla niin yksilönä kuin tiiminä hyvissä ajoin.

Sisällön jaksotus

Elämysmuotoiluprosessi etenee nelivaiheisesti:
1. ASIAKASYMMÄRRYS ("Empathize", asiakasymmärryksen rakentaminen esim. haastatteluin, havainnoiden ja tiedonhaun keinoin yms.)
2. KITEYTYS ("Define", asiakaskokemuksen nyky- tai tavoitetilan mallintaminen)
3. IDEOINTI ("Ideate", ideoiden määrä ja laatu)
4. KONSEPTOINTI ("Conceptualize", konseptin rakentaminen ja havainnollistaminen)

Näiden vaiheiden yhteydessä on alussa (1.-2.9.) keskivaiheilla (16.9.) ja lopussa (6.10.) yhteisiä oppimiskertoja liittyen elämystalouteen, elämyksellisyyteen ja merkityksellisyyteen asiakaskokemuksen kehittämiseen ja arvon muodostumiseen sekä konseptoimiseen mm. muotoiluajattelun ja -työkalujen avulla). Yhteisten kertojen väleissä on suunnitelmallista itsenäistä ja tiimityöskentelyä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Perustellusti ja erikseen sopien voi olla mahdollista tehdä tästä itsenäinen suoritus (omavalintainen elämyskonseptointi itsenäisesti). Suositus on pienryhmä-, tiimi- tai työparityöskentelyssä.
AHOT-osaamisen näyttö. Jos opiskelijalla on aikaisempaa osaamista opintojakson osaamistavoitteiden mukaan, niin opiskelija tekee hakemuksen Hyvähot-järjestelmään 26.8. mennessä. Jos opiskelija hyväksytään AHOT-osaamisen näyttöön, saa hän erilliset ohjeet.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla suunnitellaan ja toteutetaan elämyskonseptointiin liittyvä muotoiluprojekti toimeksiantajalle / toimeksiantajan kanssa. Opiskelijalla on mahdollista hyödyntää tässä a) oman työnantajansa kehittämistarpeita, b) muun toimeksiantajan kehittämistarpeita tai c) lähteä rohkeasti rakentamaan uutta, ennennäkemätöntä elämyskonseptia "puhtaalta pöydältä" porukalla.

Kansainvälisyys

Osa oppimateriaalista ja esimerkeistä voi olla kansainvälisiä. Opiskelija voi halutessaan tehdä kansainvälistä benchmarking-vertailutiedon hankintaa osana ideointi- ja konseptointiprosessia tai hankkia asiakasymmärrystä kansainvälisestikin.