Siirry suoraan sisältöön

Tasasähköpiirit (3 op)

Toteutuksen tunnus: 5S00GS41-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.07.2025 - 31.07.2025

Ajoitus

01.08.2025 - 31.12.2025

Laajuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sähkö- ja automaatiotekniikka

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 40

Koulutus

  • Sähkö- ja automaatiotekniikan tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Inka Tienari

Vastuuhenkilö

Outi Rask

Ryhmät

  • 25I231C
    Sähkö- ja automaatiotekniikka 2025C

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija osaa
• sähkövirtapiirien keskeiset käsitteet ja ymmärtää niiden alkuperän
• käyttää piirikomponenttien virta-jännite-yhtälöitä sähköpiirien analysoinnissa ja ymmärtää peruskomponenttien toimintaperiaatteet
• analysoida sähkövirtapiirejä järjestelmällisesti.

Analysointitaidon lisäksi opiskelijalla on vahva käsitys siitä, että mikä tahansa sähköpiiri voidaan ratkaista järjestelmällisesti Kirchhoffin jännitelain, Kirchhoffin virtalain ja komponenttien virta-jännite-yhtälöiden avulla, ja että erilaisten piirinratkaisumenetelmien pääasiallinen tavoite on vain vähentää analysointiin tarvittavaa työmäärää.

Sisältö (OJ)

Tasasähköpiirit: vastusten kytkentävaihtoehdot, piirien analysoinnin periaatteet, erilaisten ratkaisumenetelmien rakentuminen Kirchhoffin laeista.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija osaa analysoida yksinkertaisia tasasähköpiirejä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelijalla on niin vahva rutiini tasasähköpiirien analysointiin, ettei tehtävän monimutkaistuminen oleellisesti hankaloita tehtävän ratkaisemista, vaan se ainoastaan kasvattaa työmäärää. Opiskelijalle on myös kehittynyt vahva piirinlukutaito, jota tarvitaan esimerkiksi monimutkaisten piirien yksinkertaistamisessa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija tuntee piirien analysoinnin taustat niin hyvin, että hän ymmärtää eri ratkaisumenetelmien olevan vain samojen sääntöjen soveltamista eri tavoin. Tämän seurauksena opiskelija osaa ratkaista minkä tahansa piirin millä tahansa menetelmällä ja tiedostaa, että menetelmien välinen ero on lopulta vain työmäärässä.

Arviointiasteikko

0-5