Siirry suoraan sisältöön

Tasasähköpiirit (3 op)

Toteutuksen tunnus: 5S00GS41-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.07.2025 - 14.09.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ajoitus
02.09.2025 - 31.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sähkö- ja automaatiotekniikka
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
Sähkö- ja automaatiotekniikan tutkinto-ohjelma
Opettajat
Inka Tienari
Vastuuhenkilö
Outi Rask
Ryhmät
25I231C
Sähkö- ja automaatiotekniikka 2025C
Luokittelu
CONTACT
Opintojakso
5S00GS41

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija osaa
• sähkövirtapiirien keskeiset käsitteet ja ymmärtää niiden alkuperän
• käyttää piirikomponenttien virta-jännite-yhtälöitä sähköpiirien analysoinnissa ja ymmärtää peruskomponenttien toimintaperiaatteet
• analysoida sähkövirtapiirejä järjestelmällisesti.

Analysointitaidon lisäksi opiskelijalla on vahva käsitys siitä, että mikä tahansa sähköpiiri voidaan ratkaista järjestelmällisesti Kirchhoffin jännitelain, Kirchhoffin virtalain ja komponenttien virta-jännite-yhtälöiden avulla, ja että erilaisten piirinratkaisumenetelmien pääasiallinen tavoite on vain vähentää analysointiin tarvittavaa työmäärää.

Sisältö (Opintojakso)

Tasasähköpiirit: vastusten kytkentävaihtoehdot, piirien analysoinnin periaatteet, erilaisten ratkaisumenetelmien rakentuminen Kirchhoffin laeista.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)

Opiskelija osaa analysoida yksinkertaisia tasasähköpiirejä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)

Opiskelijalla on niin vahva rutiini tasasähköpiirien analysointiin, ettei tehtävän monimutkaistuminen oleellisesti hankaloita tehtävän ratkaisemista, vaan se ainoastaan kasvattaa työmäärää. Opiskelijalle on myös kehittynyt vahva piirinlukutaito, jota tarvitaan esimerkiksi monimutkaisten piirien yksinkertaistamisessa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)

Opiskelija tuntee piirien analysoinnin taustat niin hyvin, että hän ymmärtää eri ratkaisumenetelmien olevan vain samojen sääntöjen soveltamista eri tavoin. Tämän seurauksena opiskelija osaa ratkaista minkä tahansa piirin millä tahansa menetelmällä ja tiedostaa, että menetelmien välinen ero on lopulta vain työmäärässä.

Arviointiasteikko

0-5

Siirry alkuun