Tutkimusmenetelmät ja tilastotiede (4 op)
Toteutuksen tunnus: 1600CS50-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
09.12.2024 - 31.10.2025
Ajoitus
01.01.2025 - 31.12.2025
Laajuus
4 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
Verkossa tapahtuva opiskelu
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 80
Opettaja
- Minna Tiainen
Vastuuhenkilö
Minna Tiainen
Ryhmät
-
AVOINAMKAvoin amk
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- osaa kuvata tieteellisen tutkimusprosessin hoitotyön tutkimuksessa
- osaa erottaa määrällisen ja laadullisen tutkimuksen lähestymistavat
- osaa valita tutkimusotteeseen sopivat aineistonkeruu- ja analysointimenetelmät
- osaa arvioida tieteellisen tutkimuksen eettisiä periaatteita
- osaa tilastotieteen peruskäsitteet
Sisältö (OJ)
Sisältö
- viimeaikaiset hoitotieteelliset tutkimukset
- tutkimusetiikka
- tutkimusprosessin vaiheet
- empiirinen tutkimus: määrällinen ja laadullinen
- teoreettinen tutkimus
- tutkimuksen luotettavuus
- tilastotieteen perusteet
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija
- osaa kuvata pinnallisesti tutkimusprosessin vaiheet
- osaa tarkastella rajoittuneesti tutkimuksen luotettavuutta ja tutkimuseettisiä kysymyksiä
- osaa rajoittuneesti kuvata teoreettista, määrällistä ja laadullista tutkimusotetta
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija
- osaa kuvata hyvin tutkimusprosessin vaiheet
- osaa kuvata tutkimuksen luotettavuutta ja tutkimuseettisiä kysymyksiä
- tuntee teoreettisen, määrällisen ja laadullisen tutkimusotteen periaatteet pääsääntöisesti
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija
- osaa kuvata tutkimusprosessin monipuolisesti perustellen ja esimerkkejä antaen
- osaa kuvata tutkimuksen luotettavuuteen ja tutkimusetiikkaan liittyviä kysymyksiä monipuolisesti
- tuntee määrällisen ja laadullisen tutkimusotteen periaatteet selkeästi
- kykenee pohtimaan ja arvioimaan eri tilanteisiin soveltuvia tutkimusmenetelmiä
Aika ja paikka
Ei kontaktiopetusta. Itsenäinen opiskelu Moodlessa.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Tehtävät oman aikataulun mukaan Moodlessa. HUOM! Tehtävät arvioidaan 1. kerran kuukaudessa, joka kuukauden 2. viikon aikana. Samana kuukautena arviointiin mukaan otettavat tehtävät tulee palauttaa kuukauden ensimmäisen viikon loppuun mennessä. Kuukauden seuraavilla viikoilla 2-4 palautettavat tehtävät arvioidaan mahdollisesti seuraavana kuukautena. Viimeiset toteutuksen arviointiin tulevat tehtävät palautettava 1.12.2025 mennessä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Numeraalinen arviointi (0-5). Kurssin hyväksyttyyn suoritukseen edellytetään kaikkien kurssitehtävien tekemistä annettujen ohjeiden mukaan. HUOM! Tehtävät arvioidaan 1. kerran kuukaudessa, joka kuukauden 2. viikon aikana. Samana kuukautena arviointiin mukaan otettavat tehtävät tulee palauttaa kuukauden ensimmäisen viikon loppuun mennessä. Kuukauden seuraavilla viikoilla 2-4 palautettavat tehtävät arvioidaan mahdollisesti seuraavana kuukautena. Viimeiset toteutuksen arviointiin tulevat tehtävät palautettava 1.12.2025 mennessä.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Opintojakson materiaalit ja tiedot ovat Moodlessa, jossa on useita oppimistehtäviä. Kurssi vastaa 108 h opiskelijan itsenäistä opiskelua aihealueista ja tehtävistä.
Opintojakso suoritetaan itsenäisesti Moodlen materiaalien perusteella edeten ja oppimistehtävät suorittaen.
Moodlealusta aukaistaan opintojakson alkaessa 2.1.2025
HUOM! Tehtävät arvioidaan 1. kerran kuukaudessa, joka kuukauden 2. viikon aikana. Samana kuukautena arviointiin mukaan otettavat tehtävät tulee palauttaa kuukauden ensimmäisen viikon loppuun mennessä. Kuukauden seuraavilla viikoilla 2-4 palautettavat tehtävät arvioidaan mahdollisesti vasta seuraavana kuukautena. Viimeiset toteutuksen arviointiin tulevat tehtävät palautettava 1.12.2025 mennessä.
Oppimateriaalit
Heikkilä T. (2014). Tilastollinen tutkimus. Helsinki: Edita.
Hirsijärvi S, Remes P & Sajavaara P. (2015) Tutki ja kirjoita. 20. painos. Bookwell Oy, Porvoo.
Kylmä, J. & Juvakka, T. Laadullinen terveystutkimus. Edita. (myös e-kirjana)
Tietoarkisto: Tutkimusmenetelmien verkkokäsikirja https://www.fsd.tuni.fi/fi/palvelut/menetelmaopetus/
Luentomateriaalit ja tehtävät Moodlessa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson neljän opintopisteen laajuus tarkoittaa 108 tuntia opiskelijan itsenäistä työskentelyä. Varaathan riittävästi aikaa tehtävien tekoon.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Itsenäinen opiskelu Moodlessa ad 1.12.2025 asti. Viimeiset toteutuksen arviointiin tulevat tehtävät palautettava 1.12.2025 mennessä.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ei ole.
Kansainvälisyys
Ei ole.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- opiskelijan tuntemus tutkimusprosessin vaiheista on hajanaista
- opiskelijan tietämys tutkimusotteista ja tutkimusmetodeista on hajanaista
- opiskelija ei tiedä erilaisia aineistonkeruu ja -analysointimenetelmiä
- opiskelija ei osaa arvioida tutkimuksen eettisyyttä ja luotettavuutta
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- opiskelija osaa kuvata tutkimusprosessin vaiheet toteavalla tasolla
- opiskelija tuntee määrällisen ja laadullisen tutkimusotteen periaatteet toteavalla tasolla
- opiskelija tuntee määrällisen ja laadullisen aineiston keruun ja analysoinnin menetelmien perusteet toteavalla tasolla
- opiskelija osaa arvioida tutkimuksen eettisyyttä ja luotettavuutta toteavalla tasolla
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- opiskelija osaa kuvata tutkimusprosessin vaiheet jäsennellysti
- opiskelija tuntee määrällisen ja laadullisen tutkimusotteen keskeiset elementit ja ymmärtää niiden erot soveltaen tietoaan jäsennellysti ammatillisessa kontekstissa
- opiskelija tuntee erilaisia määrällisen ja laadullisen aineiston keruun ja analysoinnin menetelmiä ja ymmärtää niiden valinnan merkityksen tutkimusprosessissa
- opiskelija osaa arvioida tutkimuksen eettisyyttä ja luotettavuutta jäsennellysti
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- opiskelija osaa kuvata laaja-alaisesti tutkimusprosessin vaiheet
- opiskelija tuntee määrällisen ja laadullisen tutkimusotteen periaatteet laaja-alaisesti ja osaa arvioida erilaisia tutkimusmenetelmiä ammatillisessa kontekstissa
- opiskelija tuntee erilaisia määrällisen ja laadullisen aineiston keruun ja analysoinnin menetelmiät laaja-alaisesti sekä osaa arvioida ja perustella niihin liittyviä valintoja
- opiskelija osaa arvioida tutkimuksen eettisyyttä ja luotettavuutta jäsennellysti ja kriittisesti