Siirry suoraan sisältöön

Professional English for Nursing and Health Care (3 op)

Toteutuksen tunnus: 7K00GH87-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

05.07.2025 - 03.08.2025

Ajoitus

04.08.2025 - 28.09.2025

Laajuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sairaanhoitaja

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 52

Koulutus

  • Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Minna Metsäportti

Vastuuhenkilö

Minna Metsäportti

Ryhmät

  • 24ASH2CL
    Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma, 24ASH2CL

Tavoitteet (OJ)

Opintojakson keskeinen tavoite on, että opiskelija
• ymmärtää englannin kielen taidon, vuorovaikutuksen ja viestinnän merkityksen osana ammattitaitoa.
• tiedostaa oman roolinsa terveysalan ja hoitotyön viestijänä potilastilanteissa.

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• osaa potilaan haastattelussa kysyä tämän nykyiseen ja aiempaan terveydentilaan liittyviä tietoja hoidon ja jatkotoimenpiteiden onnistumiseksi
• osaa kertoa erilaisille potilaille keskeiset hoito-ohjeet, toimenpiteet ja osastorutiinit
• pystyy kommunikoimaan englannin kielellä moniammatillisessa työyhteisössä potilaan hoitopolun keskeisissä vaiheissa
• pystyy edelleen kehittämään oman erikoisalansa kielitaitoa eri oppimisvälineitä hyväksikäyttäen.

Sisältö (OJ)

• potilashaastattelu
• potilasohjaus omalla erityisalalla: sairaalaosastolla/kentällä/kohteessa/terveydenhuoltoalan yksikössä (sairaanhoitaja, ensihoitaja, kätilö, terveydenhoitaja)
• potilaan etäohjaus
• keskeinen hoitotyön sanasto
• keskeinen anatomian sanasto
• keskeinen lääketieteen terminologia

Esitietovaatimukset (OJ)

Lukion englannin oppimäärä tai vastaava taso. Eurooppalaisen viitekehyksen taitotaso B2.1.
Tee englannin lähtötasotesti ja suorita tarvittaessa valmentavat opinnot ennen opintojakson alkua.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija
• opiskelija pystyy viestimään pääosin ymmärrettävästi yksinkertaisissa, rutiiniluonteisissa vuorovaikutustilanteissa.
• pystyy antamaan yksinkertaisia, suullisia ja tarvittaessa myös kirjallisia ohjeita potilaille/asiakkaille.
• osaa kysyä potilaalta/asiakkaalta tämän nykyiseen ja aiempaan terveydentilaan ja elämäntilanteeseen liittyviä, välttämättömiä tietoja.
• osaa käyttää auttavasti hoitotyön perussanastoa.
• ymmärtää sanakirjaa käyttäen pääasiat omiin työtehtäviinsä liittyvistä hoitotyöhön liittyvistä teksteistä.
• selviytyy yksinkertaisista keskustelutilanteista.
• reagoi yleensä jollakin tavalla keskustelukumppanin sanomisiin.
• käyttää yksinkertaisia kieliopin perusrakenteita.
• käyttää helpoimmin saatavilla olevia apuvälineitä kuten ilmaiset sanakirjat.
• ymmärtää ammattienglannin osaamisen tärkeyden ja työskentelee erikoisalan kielitaitonsa kartuttamiseksi oman tason ja omien kielenoppimistarpeiden mukaan.
• on edistynyt opintojakson aikana omat lähtökohdat huomioon ottaen.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija
• opiskelija pystyy viestimään selkeästi keskeisissä moniammatillisissa ja -kulttuurisissa vuorovaikutustilanteissa.
• osaa antaa ja perustella yksilöllisiä ohjeita tavallisimmissa potilasohjaustilanteissa (esim. kotihoito-ohjeet).
• selvittää melko onnistuneesti potilaan tämänhetkistä ja aiempaa terveydentilaa, elämäntilannetta, elintapoja ja tekee tarvittaessa tarkentavia kysymyksiä.
• pystyy vastaamaan tarkoituksenmukaisesti potilaan esittämiin kysymyksiin.
• osaa käyttää keskeistä hoitotyön sanastoa ja käsitteitä.
• osaa hankkia tietoa hoitotyön julkaisuista, raporteista ja suosituksista ammattitaitonsa päivittämiseksi.
• ymmärtää pääasiat hoitotyön tekstistä ilman apuvälineitä.
• osaa arvioida lähteitä ja materiaaleja kriittisesti ja soveltaa lukemaansa.
• ääntää melko luontevasti ja selkeästi.
• käyttää rakenteita pääosin oikein ja korjaa itse kielenkäytön virheitä jos ne ovat johtaneet
väärinkäsityksiin.
• osaa tarvittaessa ilmaista asian toisin sanoin.
• osaa käyttää apuna eri lähteitä ja sanakirjoja.
• välittää viestin kuulijalle tai lukijalle ymmärrettävästi ilman väärinkäsityksiä ja lähes idiomaattisesti (H4).
• välittää viestin kuulijalle tai lukijalle ymmärrettävästi ilman väärinkäsityksiä, mutta tuotoksessa on jonkin verran suomen kielen vaikutusta (H3).
• opiskelija työskentelee itseohjautuvasti ja aktiivisesti erikoisalan kielitaitonsa kartuttamiseksi oman tason, omien kielenoppimistarpeiden ja oman mielenkiinnon mukaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija
• opiskelija viestii taitavasti vaativissakin moniammatillisissa ja -kulttuurisissa vuorovaikutustilanteissa (esim. suullinen ja kirjallinen raportointi, dokumentointi, mahdollinen opintojakson ulkopuolinen toiminta, esim. hankkeet tai muut kansainväliset yhteydet).
• haastattelee ja ohjaa asiakkaita taitavasti mukauttaen viestintätyyliään tilanteen ja asiakkaan mukaan.
• osaa käyttää vaativaakin hoitotyön sanastoa ja käsitteitä.
• englannin kieli on idiomaattista ja sujuvaa.
• pystyy hyödyntämään vaativiakin hoitotyön artikkeleita ja muita alan julkaisuja oman työnsä kehittämisessä.
• keskustelee sujuvasti ammattialaansa liittyvistä aiheista.
• reagoi nopeasti ja asianmukaisesti keskustelukumppanin sanomisiin.
• ääntää luontevasti ja selkeästi.
• pystyy selittämään asiat toisin sanoin ja korvaa sanaston puutteet huomaamattomasti
• ymmärtää ja käyttää taitavasti ja täsmällisesti alan sanastoa sekä oman erikoisalansa termistöä.
• työskentelee itseohjautuvasti ja aktiivisesti erikoisalan kielitaitonsa kartuttamiseksi oman tason ja mielenkiinnon mukaan.
• kehittää edelleen kielitaitoaan opintojakson aikana.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hylätty suoritus:
• hylätty kirjallinen tentti ja/tai suullinen tentti
• sisältötavoitteet jäävät saavuttamatta: huomattavia puutteita rakenteissa, oikeakielisyydessä, terveydenhoitoalan ja hoitotyön terminologian tuottamisessa ja viestin perille saamisessa
• laiminlyönnit tehtävien palauttamisessa ja/tai poissaolokäytäntöjen noudattamattomuus

Aika ja paikka

Tunnit lukujärjestyksen mukaisesti pääsääntöisesti TAMKin Kuntokadun kampuksella.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Tentin ajankohta ilmoitetaan orientaatiotunnilla opintojakson alussa.
Tentti tehdään EXAMissa sähköisenä tenttinä, joka on avoinna noin viikon.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Suoritettavat tehtävät:
- Moodlen tehtävät (keskustelualue, Flinga, H5P, GoogleDocs ym.)
- Palautettava kirjallinen tehtävä kurssin lopussa (arvioitava yksilötehtävä, T1-K5)
- Suullinen esitys (esim. video) kurssin lopussa (arvioitava yksilötehtävä, T1-K5)
- kirjallinen lopputentti T1-K5
- itsearviointi, vertaisarviointi

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Verkko-opetus (Moodle) ja kontaktiopetus.
Itsenäinen sekä yhteistoiminnallinen opiskelu (osallistuminen yhteisiin aktiviteetteihin omatahtisesti).

Oppimateriaalit

Moodlen alustalla olevat materiaalit (mm. H5P -tehtävät, Quizlet)
Karhumäki, M., Metsäportti, M. & Tuohimäki. Dear Patient - English for Nursing. SanomaPro 2017.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

3op = 3 x 27h = 81h opiskelijan työtä. (Tämä on arvio ja lopullinen ajankäyttö määräytyy opiskelijan tämänhetkisten englannin taitojen mukaan.)

Lisätietoja opiskelijoille

Orientaatiotunnilla esitellään opintojakson pääteemat (erilaiset hoitotyön kommunikointitilanteet) ja opiskelumenetelmät sekä kerrotaan palautettavien tehtävien kriteerit ja palautusajat. Opintojakson aikana opiskelijalla on mahdollisuus työstää annettujen ohjeiden mukaisesti kulloisenkin tunnin teemaa jo etukäteen.

Opiskelijan työ:
- tunneille valmistautuminen
- kirjalliset palautettavat tehtävät (ohjaustehtävä sekä itsearviointi)
- suullinen näyttö (osallistuminen pienryhmäkeskusteluihin sekä opintojakson lopussa arvioitava suoritus)
- kirjallinen lopputentti