Sosionomin osaaminen kasvatuksessa ja erityiskasvatuksessa (5 op)
Toteutuksen tunnus: 7S00EL46-3020
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
16.12.2024 - 24.01.2025
Ajoitus
06.01.2025 - 31.05.2025
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Opettaja
- Maiju Ketko
- Minna Nurminen
Vastuuhenkilö
Minna Nurminen
Ryhmät
-
24ASOSosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus
Tavoitteet (OJ)
- osaa nimetä keskeiset tekijät, jotka vaikuttavat yksilön kasvuun ja oppimiseen
- osaa kuvata kasvatustieteen keskeiset käsitteet, lähestymistavat ja teoriat
- hahmottaa ajattelun, tahdon, motivaation ja tunteiden merkityksen oppimisessa ja osaa
soveltaa tätä tietoa kasvun ja oppimisen tukemiseen
- tunnistaa omat vahvuutensa ja kehittämishaasteensa kasvattajana ja kehittää kasvatustietoisuuttaan
- osaa määritellä erityiskasvatuksen arvolähtökohdat, eettiset periaatteet sekä merkityksen yksilö-,yhteisö- ja yhteiskuntatasolla
- osaa selittää erityisen tuen tarpeita, arviointitapoja, tukitoimia sekä ekokulttuurisen ja moniammatillisen erityiskasvatuksen periaatteita
- osaa jäsentää erityiskasvatuksen periaatteita, ilmiöitä, tukitoimia ja sosionomin roolia elämänkulun eri vaiheissa
Sisältö (OJ)
Kasvatus:
- kasvatustietoisuus ja – tieto käsitteinä ja ilmiöinä
- minä kasvattajana
- kasvatus ja auktoriteetti
- erilaiset oppimiskäsitykset,
- oppimisen vaikuttavat motivaatio- ja uskomustekijät sekä oppimisen tukeminen
Erityiskasvatus:
- erityiskasvatuksen lähestymistavat ja peruskäsitteet sekä ihmiskäsitys, ihmisarvo, itsemääräämisoikeus,
osallisuus, segregaatio, integraatio, inkluusio
- sosioemotionaaliset vaikeudet, neuropsykiatriset häiriöt, kielihäiriöt, oppimisvaikeudet, tukevat ja korvaavat
kommunikointimenetelmät, itsetunnon tukeminen, vertaistuki, ekokulttuurisuus, erityiskasvatuksen
moniammatillinen verkostotyö
Oma toteutus varhaiskasvatuksen erityskasvatuksesta, jossa sisältö keskittyy varhaiskasvatukseen ja päivähoidon toimintaympäristöön. Keskeistä on lapsen kehityksen ja oppimisen tuki, sekä tuen tarpeen tunnistaminen ja tarkoituksen mukaisen tuen järjestäminen. Varhaiskasvatuksen erityiskasvatuksessa painottuu lapsen kehityksen ja oppimisen tukeen liittyvä osaaminen.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Osaa tunnistaa ja määritellä alaan liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön sekä teorian. Suhde tietoon pääosin toteavaa ja kuvailevaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Jäsentää alaan liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisisiä suhteita. Osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti. Omaa kokemusten ja näkemysten reflektointia suhteessa teoriaan ja ammatilliseen osaamiseen. Suhde tietoon itsenäinen ote, problematisointia mukana.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Analysoi teoriaa ja käytäntöjä sekä ilmiöiden välisiä suhteita. Yhdistää pedagogista osaamista ammatilliseen kontekstiin. Luova, kehittävä, innovatiivinen ote. Suhde tietoon erittelevä, argumentoiva ja analyyttinen.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hylätty
Opiskelijan osaamistavoitteet eivät toteudu tai toteutuvat vain osittain.
Sisällön hallinta on epäjohdonmukaista ja puutteellista tai/ja virheellistä. Suhde tietoon lainaava.
Aika ja paikka
Itsenäisesti verkossa keväällä 2025 tehtävä opintojakso. Toteutus avoinna 6.1.-15.5.2025.
Kaikki tehtävät tulee olla palautettuna 15.5.2025 mennessä.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Tenttiä ei ole. Opiskelijalla on mahdollisuus korottaa koko opintojakson arvosanaa kerran. Tästä sovitaan erikseen vastuuopettajan kanssa.
Hylätyn osasuorituksen kohdalla sovitaan vastuuopettajan kanssa siitä, miten tehtävää tulee täydentää, jotta se on hyväksytty.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
- Aloitustehtävä asteikolla hyväksytty/hylätty
- Kasvatusajatukset osion tehtävä asteikolla hyväksytty/hylätty
- Motivaatio ja oppiminen osion tehtävät asteikolla hyväksytty/hylätty
- Kasvatuksen osion reflektoiva essee asteikolla 0 - 5.
- Erityiskasvatuksen lakiperusta osion tehtävä hyväksytty/hylätty
- Erityiskasvatuksen käsitteet osion tehtävä hyväksytty/hylätty
- Erityiskasvatuksen reflektoiva tehtävä asteikolla 0 - 5
- Kurssin päätös ja palaute osion tehtävä suoritettu
Reflektoivan esseen/tehtävän arvioinnissa huomiota kiinnitetään seuraaviin asioihin: tehtävänannon noudattaminen, aiheen rajaaminen / perusteleminen, työn selkeä rakenne, lähdekirjallisuuden monipuolinen käyttö, teorian peilaaminen käytäntöön / omakohtaisiin kokemuksiin, sosionomin näkökulma, pohdinta / reflektio.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Pääsääntöisesti itsenäisesti verkossa tehtävä opintojakso, johon kuuluu orientaatiokerta ja loppukeskustelu. Opetusmenetelminä itsenäinen verkkotyöskentely ja verkkokeskusteluihin osallistuminen ohjeistuksen mukaisesti.
Aiemmin kesken jääneen opintojakson osasuorituksia ei huomioida osana verkkototeutusta.
Jos verkkototeutus jää kesken, niin opiskelijan tulee ilmoittautua uudelle toteutukselle ja suorittaa koko opintojakso uudelleen.
Oppimateriaalit
Moodlesta löytyvien materiaalien ohella
Kasvatus:
Lukupiirikirjoina (yhteiset kaikille) Paalasmaa, J. 2016. Maailman parhaat kasvatusajatukset sekä Salmela-Aro, K. 2018. Oppiminen ja motivaatio.
Oppimistehtävien tukena vähintään yksi seuraavista:
- Huotilainen, M. 2019. Näin aivot oppivat.
- Avola, P. & Pentikäinen, V. 2020. Kukoistava kasvatus.
- Hietanen, P. (toim.) 2019. Yhteistyövanhemmuuden käsikirja. https://issuu.com/ensi-jaturvakotienliitto/docs/yhteistyovanhemmuus._yhteistyovanhe
Erityispedagogiikka:
oppimistehtävän aihepiiriin linkittyvä kirjallisuus
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Orientaatio 1h
Kasvatus itsenäinen 80 t
Erityiskasvatus itsenäinen 54 h
Sisällön jaksotus
6.1. - 15.5.2025
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ei ole
Kansainvälisyys
Englanninkielisen lähdekirjallisuuden hyödyntäminen.
Osassa oppimistehtäviä huomioidaan monikulttuurisuus kasvatuksessa ja erityiskasvatuksessa.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Kaikkia osasuorituksia ei ole palautettu määräaikaan mennessä tai jokin osasuoritus on arvioitu hylätyksi.