Siirry suoraan sisältöön

Hyvinvoinnin yhteiskunnalliset rakenteet (5 op)

Toteutuksen tunnus: 7S00GV42-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

07.12.2024 - 05.01.2025

Ajoitus

06.01.2025 - 30.05.2025

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosionomi

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Sosionomin tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Juha Santala
  • Sosionomi Virtuaalihenkilö
  • Tuija Laakso
  • Jaana Kokkinen

Vastuuhenkilö

Tuija Laakso

Ryhmät

  • 25ASO
    Sosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus

Tavoitteet (OJ)

Opintojaksolla perehdytään erilaisiin hyvinvointivaltiomalleihin ja opitaan analysoimaan epätasa-arvoa ja huono-osaisuutta tuottavia yhteiskunnallisia rakenteita.

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• tunnistaa sosiaalipolitiikan ja työvoimapoliittisen järjestelmän ajankohtaisia kysymyksiä ja sosiaalisia ongelmia
• osaa analysoida epätasa-arvoa ja huono-osaisuutta tuottavia rakenteita ja prosesseja alueellisella, kansallisella ja kansainvälisellä tasolla
• tuntee suomalaisen sosiaalipoliittisen järjestelmän

Sisältö (OJ)

• Hyvinvointimallit
• Universaali sosiaaliturva
• Valta-, väestö-, luokka- ja perherakenteiden sekä talousjärjestelmän vaikutukset
• Sosiaalityö sosiaalipolitiikan toteuttamisen välineenä

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija
• osaa kuvailla tavoitteisiin liittyvät ilmiöt, teorian ja määritellä peruskäsitteistön
• ei ole perustellut valintoja, ratkaisuja ja näkökulman rajauksia teoreettisesti tai teoreettinen perustelu on suoraviivaista

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija
• osaa soveltaa teoriaa ja käsitteitä sekä jäsentää asioita suhteessa toisiinsa
• osaa rajata ongelmia ja tehtäviä sekä perustella ratkaisuja ja valintoja
• osaa arvioida asioita ja tarkastella niitä eri näkökulmista

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija
• osaa analysoida tietoa ja toimintaa sekä yhdistää niitä ammatilliseen kontekstiin
• osaa etsiä kehittämismahdollisuuksia ja perustella erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja
• osaa luoda uusia ratkaisutapoja tai yhdistellä jo olemassa olevia luovasti

Aika ja paikka

kts. lukujärjestys

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

exam tentti auki 15.1-15.5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

1 ) Kirjatentti 1-5

2) pienessee 1-5

3) 1. ryhmätehtävä Hyv/hyl

4) 2. ryhmätehtävä 1-5

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Opetus, oppimistehtävät ja kirjatentti

Oppimateriaalit

Kirjatenttiin luetaan seuraavat teokset:

Juho Saari (2015) Huono-osaiset: elämän edellytykset yhteiskunnan pohjalla. Gaudeamus 2015
- Löytyy sähköisenä ainakin TUNI kirjaston kautta

Kestilä & Karvonen (toimi.) Suomalaisten hyvinvointi - uudempi painos 2018
- Löytyy myös sähköisenä https://www.julkari.fi/handle/10024/137498

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 ) kirjatentti (kaksi kirjaa) 2op

2) pienessee 1 op

3) ryhmätehtävät 2 op

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

ei ole

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Osaa tunnistaa ja määritellä alaan liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön.
Tunnistaa
Nimeää
Määrittelee

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Jäsentää alaan liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden väliset suhteet.
Soveltaa
Selittää
Vertailee
Jäsentää asioita suhteessa toisiinsa.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita.
Yleistää
Analysoi
Yhdistää ammatilliseen kontekstiin