Varhaiskasvatus (10 op)
Toteutuksen tunnus: 7S00GV61-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
05.07.2025 - 03.08.2025
Ajoitus
04.08.2025 - 19.12.2025
Laajuus
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Petteri Väkiparta
- Piia Roos
- Seija Hurskainen
- Eeva-Mari Miettinen
- Anni Arola
Vastuuhenkilö
Piia Roos
Ryhmät
-
25ASOSosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus
-
25ASOVASosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus, varhaiskasvatuksen suuntautumispolku
Tavoitteet (OJ)
Opintojaksolla syvennetään osaamista varhaiskasvatuksen toimintaperiaatteista, asiakasprosessista, työorientaatioista, ilmiöistä ja erityiskysymyksistä.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• syventää omaa kasvatustietoisuuttaan sekä osaa kuvata ja argumentoida omat ratkaisunsa ja oman toimintansa perusteet
• ymmärtää varhaiskasvatuksen yhteiskunnallisen merkityksen tuntien lait ja asiakirjat
• osaa soveltaa varhaiskasvatuspedagogiikan ja -didaktiikan keskeisiä periaatteita ja lähtökohtia
• osaa suunnitella, toteuttaa, arvioida ja kehittää pedagogisesti perusteltua toimintaa lapsen tarpeet huomioiden
• tietää kasvatusyhteistyön ja monialaisen yhteistyön periaatteet ja osaa soveltaa niitä
Sisältö (OJ)
• Varhaiskasvatuksen yhteiskunnallinen merkitys ja tehtävä
• Varhaiskasvatusta ohjaavat lait ja asiakirjat (mm. Vakalaki ja Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet)
• Lapsen osallisuus, toimijuus ja vertaissuhteet sekä käsitys lapsesta ja lapsuudesta
• Kulttuurinen moninaisuus ja kestävä elämäntapa
• Lapsi oppijana sekä oppimisen yksilöllisyys ja kokonaisvaltaisuus moninaisissa oppimisympäristöissä
• Laaja-alainen osaaminen ja oppimisen alueet
• Pedagogisen toiminnan suunnittelu, toteuttaminen ja dokumentointi
• Laadun arviointi ja kehittäminen, pedagoginen dokumentointi (mm. havainnointi)
• Lapsen varhaiskasvatussuunnitelma ja lapsen tuki
• Leikin merkitys hyvinvoinnille ja oppimiselle
• Vuorovaikutus ja yhteisöllisyys lapsiryhmässä, tiimissä ja työyhteisössä
• Sosiaalipedagoginen työote
• Huoltajien kanssa tehtävä yhteistyö ja monialainen yhteistyö (mm. lastensuojelu ja perhetyö)
• Digitaaliset ympäristöt, tietoturva- ja -suojavaatimukset
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija
• osaa kuvailla tavoitteisiin liittyvät ilmiöt, teorian ja määritellä peruskäsitteistön
• ei ole perustellut valintoja, ratkaisuja ja näkökulman rajauksia teoreettisesti tai teoreettinen perustelu on suoraviivaista
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija
• osaa soveltaa teoriaa ja käsitteitä sekä jäsentää asioita suhteessa toisiinsa
• osaa rajata ongelmia ja tehtäviä sekä perustella ratkaisuja ja valintoja
• osaa arvioida asioita ja tarkastella niitä eri näkökulmista
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija
• osaa analysoida tietoa ja toimintaa sekä yhdistää niitä ammatilliseen kontekstiin
• osaa etsiä kehittämismahdollisuuksia ja perustella erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja
• osaa luoda uusia ratkaisutapoja tai yhdistellä jo olemassa olevia luovasti
Aika ja paikka
Vko 41 ti, to koko päivä ja pe AP
Vko 45 ti, ke koko päivä
Vko 49 ti, to koko päivä ja pe AP
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Koivula, M., Siippainen, A. & Eerola-Pennanen, P. 2017 tai uudempi painos. Valloittava varhaiskasvatus.
Jos opiskelija saa hylätyn arvioinnin, hänellä on kaksi uusintasuorituskertaa. Opiskelija saa korottaa hyväksytyn opintojakson arvosanaa yhden kerran. Uusinnasta ja arvosanan korottamisesta sovitaa erikseen opettajan kanssa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson suorittaminen edellyttää läsnäoloa kontaktiopetuksissa ja opintojaksoon liittyvien tehtävien tekemistä sovitussa aikataulussa. Poikkeustapauksista sovitaan erikseen opintojakson vastuuopettajan kanssa. Poissaolot korvataan erillisellä tehtävällä. Tehtävän laajuus riippuu poissaoolojen määrästä ja ohjeistus annetaan opintojakson lopussa.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Lähiopetus
Oppimistehtävät
Oppimateriaalit
Ks. Moodle.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
10 op = 270 h.
luennot n. 60 h, itsenäistä työtä n. 210 h.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Pedagogisen osaamisen harjoittelu varhaiskasvatuksessa moduulin jälkeen.
Työelämävierailut ja -vierailijat, osa tehtävistä mahdollisesti omaan työhön
Arviointi ja kehittäminen tehtävä tehdään harjoittelussa.
Kansainvälisyys
Oppimistehtävien KV-lähdemateriaalit.