Siirry suoraan sisältöön

Varhaiskasvatus (10 op)

Toteutuksen tunnus: 7S00GV61-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

05.07.2025 - 03.08.2025

Ajoitus

04.08.2025 - 19.12.2025

Laajuus

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosionomi

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Sosionomin tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Petteri Väkiparta
  • Piia Roos
  • Seija Hurskainen
  • Eeva-Mari Miettinen
  • Anni Arola

Vastuuhenkilö

Piia Roos

Ryhmät

  • 25ASO
    Sosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus
  • 25ASOVA
    Sosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus, varhaiskasvatuksen suuntautumispolku

Tavoitteet (OJ)

Opintojaksolla syvennetään osaamista varhaiskasvatuksen toimintaperiaatteista, asiakasprosessista, työorientaatioista, ilmiöistä ja erityiskysymyksistä.

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• syventää omaa kasvatustietoisuuttaan sekä osaa kuvata ja argumentoida omat ratkaisunsa ja oman toimintansa perusteet
• ymmärtää varhaiskasvatuksen yhteiskunnallisen merkityksen tuntien lait ja asiakirjat
• osaa soveltaa varhaiskasvatuspedagogiikan ja -didaktiikan keskeisiä periaatteita ja lähtökohtia
• osaa suunnitella, toteuttaa, arvioida ja kehittää pedagogisesti perusteltua toimintaa lapsen tarpeet huomioiden
• tietää kasvatusyhteistyön ja monialaisen yhteistyön periaatteet ja osaa soveltaa niitä

Sisältö (OJ)

• Varhaiskasvatuksen yhteiskunnallinen merkitys ja tehtävä
• Varhaiskasvatusta ohjaavat lait ja asiakirjat (mm. Vakalaki ja Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet)
• Lapsen osallisuus, toimijuus ja vertaissuhteet sekä käsitys lapsesta ja lapsuudesta
• Kulttuurinen moninaisuus ja kestävä elämäntapa
• Lapsi oppijana sekä oppimisen yksilöllisyys ja kokonaisvaltaisuus moninaisissa oppimisympäristöissä
• Laaja-alainen osaaminen ja oppimisen alueet
• Pedagogisen toiminnan suunnittelu, toteuttaminen ja dokumentointi
• Laadun arviointi ja kehittäminen, pedagoginen dokumentointi (mm. havainnointi)
• Lapsen varhaiskasvatussuunnitelma ja lapsen tuki
• Leikin merkitys hyvinvoinnille ja oppimiselle
• Vuorovaikutus ja yhteisöllisyys lapsiryhmässä, tiimissä ja työyhteisössä
• Sosiaalipedagoginen työote
• Huoltajien kanssa tehtävä yhteistyö ja monialainen yhteistyö (mm. lastensuojelu ja perhetyö)
• Digitaaliset ympäristöt, tietoturva- ja -suojavaatimukset

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija
• osaa kuvailla tavoitteisiin liittyvät ilmiöt, teorian ja määritellä peruskäsitteistön
• ei ole perustellut valintoja, ratkaisuja ja näkökulman rajauksia teoreettisesti tai teoreettinen perustelu on suoraviivaista

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija
• osaa soveltaa teoriaa ja käsitteitä sekä jäsentää asioita suhteessa toisiinsa
• osaa rajata ongelmia ja tehtäviä sekä perustella ratkaisuja ja valintoja
• osaa arvioida asioita ja tarkastella niitä eri näkökulmista

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija
• osaa analysoida tietoa ja toimintaa sekä yhdistää niitä ammatilliseen kontekstiin
• osaa etsiä kehittämismahdollisuuksia ja perustella erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja
• osaa luoda uusia ratkaisutapoja tai yhdistellä jo olemassa olevia luovasti

Aika ja paikka

Vko 41 ti, to koko päivä ja pe AP
Vko 45 ti, ke koko päivä
Vko 49 ti, to koko päivä ja pe AP

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Koivula, M., Siippainen, A. & Eerola-Pennanen, P. 2017 tai uudempi painos. Valloittava varhaiskasvatus.

Jos opiskelija saa hylätyn arvioinnin, hänellä on kaksi uusintasuorituskertaa. Opiskelija saa korottaa hyväksytyn opintojakson arvosanaa yhden kerran. Uusinnasta ja arvosanan korottamisesta sovitaa erikseen opettajan kanssa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson suorittaminen edellyttää läsnäoloa kontaktiopetuksissa ja opintojaksoon liittyvien tehtävien tekemistä sovitussa aikataulussa. Poikkeustapauksista sovitaan erikseen opintojakson vastuuopettajan kanssa. Poissaolot korvataan erillisellä tehtävällä. Tehtävän laajuus riippuu poissaoolojen määrästä ja ohjeistus annetaan opintojakson lopussa.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Lähiopetus

Oppimistehtävät

Oppimateriaalit

Ks. Moodle.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

10 op = 270 h.
luennot n. 60 h, itsenäistä työtä n. 210 h.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Pedagogisen osaamisen harjoittelu varhaiskasvatuksessa moduulin jälkeen.

Työelämävierailut ja -vierailijat, osa tehtävistä mahdollisesti omaan työhön

Arviointi ja kehittäminen tehtävä tehdään harjoittelussa.

Kansainvälisyys

Oppimistehtävien KV-lähdemateriaalit.