Psychology of the Life Course and Development (5 cr)
Code: 7S00GV44-3002
General information
- Enrolment period
- 07.12.2024 - 20.01.2025
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 06.01.2025 - 29.05.2025
- Implementation has ended.
- Credits
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Social Services
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Social Services
- Teachers
- Minna Putous
- Riikkaelina Susipolku-Jensen
- Hanneli Sinisalo
- Person in charge
- Minna Putous
- Course
- 7S00GV44
Objectives (course unit)
In this course, we delve into the psychological development throughout the lifespan and explore the significance of attachment relationships. Additionally, we apply psychological knowledge in the context of a social worker’s role.
Upon completing this module, the student will:
• Be able to view life progression as a continuum and comprehend its structures
• Explain attachment models and their origins, while assessing their impact on an individual’s life course
• Describe emotional development
• Recognize the importance of sexual development and sexual education
Content (course unit)
• Psychological insights into various life stages.
• Attachment relationships and emotional development.
• Trauma awareness.
• Psychological development across the lifespan.
• Sexual development and sexual education.
Assessment criteria, satisfactory (1-2) (course unit)
Student
• can describe phenomena related to goals, theory, and define fundamental concepts
• has not justified choices, solutions, or theoretical perspectives thoroughly; theoretical reasoning is straightforward
Assessment criteria, good (3-4) (course unit)
Student
• can apply theory and concepts, and organize information in relation to each other
• can narrow down problems and tasks, as well as justify solutions and choices
• can evaluate matters and examine them from different perspectives
Assessment criteria, excellent (5) (course unit)
Student
• can analyze information and actions, connecting them to a professional context
• can find improvement opportunities and justify various approaches and alternative solutions
• can creatively devise new solutions or combine existing ones
Exam schedules
Ryhmätenttiin 6.5. klo 12.45-17.00 (kotiryhmät) kirjallisuus:
- Johnson, S. & Auvinen, P. 2015. Suojelen sinua kaikelta. Kuinka rakastaa ja tulla rakastetuksi. sivut 33-90 ja 161-181.
- Cacciatore, R. 2008. Kiukkukirja. Aggressiokasvattajan käsikirja - vauvasta kouluikään (löytyy moodlesta).
Assessment methods and criteria
Läsnäolo opetuksessa (max yksi poissaolokerta)
Itsenäiset tehtävät Keskustelu läheisen kanssa -tehtävä ja Seksuaalikasvatustehtävä (hyväksytty-hylätty)
Ryhmätentti (0-5)
Assessment scale
0-5
Teaching methods
-luennot (etä/lähiopetus tilanteen mukaan)
-kirjallisuus
-aktivoivat tehtävät
-itsenäinen työskentely
-reflektiot
-ryhmätyöskentely
-elokuva
-oman minuuden ja elämänkokemuksen soveltaminen
Learning materials
Ryhmätenttiin (kotiryhmät) 6.5. alkaen klo 12.30 kirjallisuus:
-Johnson, S. & Auvinen, P. 2015. Suojelen sinua kaikelta. Kuinka rakastaa ja tulla rakastetuksi. sivut 33-90 ja 161-181.
- Cacciatore, R. 2008. Kiukkukirja. Aggressiokasvattajan käsikirja - vauvasta kouluikään (löytyy moodlesta).
Content scheduling
Opetus kahdelle ryhmälle (R1 LÄHI ja R2 ETÄ)
Viikko 3
Kaikille ETÄ. Katso toteutusinfo videon 15.1. mennessä ja käy tämän jälkeen merkkaamassa itsellesi mieluisampi toteutustapa moodleen.
21.1. klo 12.30-15.45 R1 LÄHI Kiintymyssuhdetieto, Hanneli Sinisalo, 4 t / R2 ETÄ Nuoruus, Minna Putous, 4 t
23.1. klo 12.30-15.45 R2 ETÄ Kiintymyssuhdetieto, Hanneli Sinisalo, 4 t /R1 LÄHI Nuoruus, Minna Putous, 4 t
Välitehtävinä seksuaalikasvatus- ja läheisen kanssa keskustelutehtävät.
Viikko 10
04.03.2025 08.30 - 11.45 R1+R2 Etä Kognitiivinen kehitys, Hanneli Sinisalo, 4 t
04.03.2025 12.30 - 15.45 R1+R2 ETÄ Traumatieto. Riikkaelina Susipolku, 4 t
Välitehtävä: Ylisukupolvien (elokuva)
01.04.2025 08.30 - 11.45 R1 LÄHI Traumareflektio, Riikkaelina Susipolku, 4 t / R2 ETÄ Vanhuus ja keskustelu läheisen kanssa tehtävän -reflektio, Minna Putous, 4t
01.04.2025 12.30 - 15.45R2 ETÄ Traumareflektio, Riikkaelina Susipolku, 4 t / R1 LÄHI Vanhuus ja keskustelu läheisen kanssa tehtävän -reflektio, Minna Putous, 4t
Viikko 19
6.5. kotiryhmissä klo 12.30 alkaen, mahdollisuus tehdä tenttiä 17.00 asti.
Tenttipalaute moodlessa viimeistään kolme viikkoa tentin jälkeen. Kun tenttipalaute on katsottu, on mahdollista keskustella opettajien kanssa lisäkysymyksistä 26.05.2025 klo 14 - 15.30 (ETÄ).
Completion alternatives
Tämä opintojakso on tarjolla 25ASO- ja 25ASOVA-ryhmille. Opetus on tarjolla joko lähiopetuksena tai etäopetuksena tiettynä aikana. Opiskelija valitsee joko etä- tai lähiopetusryhmän.