Sosiaalityön ja sosiaalisen kuntoutuksen perusteet (5 op)
Toteutuksen tunnus: 7S00GV41-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
07.12.2024 - 05.01.2025
Ajoitus
06.01.2025 - 30.05.2025
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Sosionomi Virtuaalihenkilö
- Kati Långsjö
- Tuija Laakso
- Jaana Kokkinen
Vastuuhenkilö
Jaana Kokkinen
Ryhmät
-
25ASOSosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus
Tavoitteet (OJ)
Opintojaksolla tutustutaan sosiaalityön ja sosiaalisen kuntoutuksen merkitykseen ja tavoitteeseen esimerkiksi lastensuojelussa, mielenterveys- ja päihdetyössä, aikuissosiaalityössä ja vammaistyössä.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• ymmärtää sosiaalityön yhteiskunnallisen tehtävän ja eettisen perustan
• ymmärtää sosiaalisten ongelmien vaikutuksen ihmisen hyvinvointiin, toimintakykyyn ja asemaan sekä yksilöllisesti että rakenteellisesti
• osaa selittää sosiaalisen kuntoutuksen kuntoutusjärjestelmän kokonaisuudessa
• osaa arvioida erilaisten sosiaalityön asiakkaiden tarpeita ja osallisuuden mahdollisuuksia sosiaalisessa kuntoutuksessa
• on tutustunut työskentelyn ja järjestelmän perusteisiin sosiaalityön eri sektoreilla
Sisältö (OJ)
• Sosiaalityön keskeiset lähtökohdat ja työorientaatiot
• Sosiaaliset ongelmat (kuten köyhyys, syrjäytyminen ja marginalisaatio) elämäntilanteena ja sosiaalityön lähtökohtina
• Sosiaalisen kuntoutukset peruslähtökohdat
• Sosiaalityö ja sosiaalinen kuntoutus eri sosiaalityön sektoreilla (kuten lastensuojelu, mielenterveys- ja päihdetyö, aikuissosiaalityö ja vammaistyö)
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija
• osaa kuvailla tavoitteisiin liittyvät ilmiöt, teorian ja määritellä peruskäsitteistön
• ei ole perustellut valintoja, ratkaisuja ja näkökulman rajauksia teoreettisesti tai teoreettinen perustelu on suoraviivaista
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija
• osaa soveltaa teoriaa ja käsitteitä sekä jäsentää asioita suhteessa toisiinsa
• osaa rajata ongelmia ja tehtäviä sekä perustella ratkaisuja ja valintoja
• osaa arvioida asioita ja tarkastella niitä eri näkökulmista
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija
• osaa analysoida tietoa ja toimintaa sekä yhdistää niitä ammatilliseen kontekstiin
• osaa etsiä kehittämismahdollisuuksia ja perustella erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja
• osaa luoda uusia ratkaisutapoja tai yhdistellä jo olemassa olevia luovasti
Aika ja paikka
15.1. klo 12.30-15.45 Orientaatio ja sosiaaliset ongelmat (kaikki opettajat)
20.1. klo 8.30-11.45 Sosiaalityö, ryhmä A (Tuija)
20.1. klo 12.30-15.45 Sosiaalityö, ryhmä B (Tuija)
21.1. klo 8.30-11.45 Sosiaalityö, ryhmä C (Tuija)
23.1. klo 8.30-11.45 Aikuissosiaalityö ja sosiaalinen kuntoutus (Kati)
3.3. klo 8.30-11.45 Mielenterveys- ja päihdetyö, ryhmä A (Saija)
5.3. klo 8.30-11.45 Mielenterveys- ja päihdetyö, ryhmä B ja C (Saija)
31.3. klo 8.30-11.45 Vammaistyö (Kati)
31.3. klo 12.30-15.45 Lastensuojelu, ryhmä A (Jaana)
2.4. klo 8.30-11.45 Lastensuojelu, ryhmä B (Jaana)
2.4. klo 12.30-15.45 Lastensuojelu, ryhmä C (Jaana)
7.5. klo 14.15-17.30 Loppuseminaari ja ryhmätöiden purku (kaikki opettajat)
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Exam-tentti ajalla xxx xxx.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
1) Kirjatentti: Juhila, Sosiaalityöntekijöinä ja asiakkaina. 1-5.
2) Sosiaalisen asiantuntijan haastattelu ja purku ryhmätehtävänä Hyv/Hyl
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot
Exam-tentti
asiantuntijahaastattelu
Oppimateriaalit
Juhila Kirsi, Sosiaalityöntekijöinä ja asiakkaina.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kirjatentti 1op
Luennot ja ennakkotehtävät 2 op
Asiantuntijahaastattelu ja purku 2 op
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Asiantuntijahaastattelu