Siirry suoraan sisältöön

Oppimisprosessin muotoilu (5 op)

Toteutuksen tunnus: 1L00FO37-3014

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.05.2025 - 19.10.2025

Ajoitus

20.10.2025 - 30.12.2025

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Ammatillinen opettajankoulutus

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Englanti

Koulutus

  • Ammatillinen opettajankoulutus

Opettaja

  • Jiri Vilppola
  • Kirsi Purhonen
  • Taina Eweiss

Vastuuhenkilö

Jiri Vilppola

Ryhmät

  • 24E
    Opettajankoulutus, englanninkielinen ryhmä
  • 25E
    Opettajankoulutus, englanninkielinen ryhmä

Tavoitteet (OJ)

Opintojakson suoritettuaan opettajaopiskelija osaa
• toimia henkilökohtaistamisen arvopohjan, periaatteiden ja prosessien mukaisesti
• suunnitella oppimis- ja arviointiprosesseja tutkinnon perusteiden ja opetussuunnitelmien pohjalta
• suunnitella ja toteuttaa pedagogisesti linjakkaita oppimisprosesseja erilaisissa oppimisympäristöissä
• osallistaa oppijoita oppimisprosessin muotoilun eri vaiheisiin
• suunnitella oppimis- ja arviointiprosesseja yhteistyössä oppilaitosyhteisön toimijoiden, työpaikkojen ja muiden sidosryhmien kanssa.

Sisältö (OJ)

Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
• Mitkä ovat oppimisprosessin vaiheet ja miten oppimisprosesseja voidaan jäsentää?
• Miten muotoillaan oppimisprosesseja erilaisiin oppimisympäristöihin?
• Mikä on oppijan rooli oppimis- ja arviointiprosessissa?

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Tietäminen:
Jäsentää opintojakson sisältöön liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita. Soveltaa, selittää, vertailee ja analysoi asiasisältöjä ammatillisen opettajan työn näkökulmasta.
Opettajaopiskelija
• tuntee henkilökohtaistamisen prosessin ja arvopohjan ja integroi tätä tietoa omaan/tulevaan toimintaympäristöönsä opettajana
• perustelee oppimisprosessin muotoilua ja ohjausta pedagogisen linjakkuuden näkökulmista, huomioiden oman alansa opetussuunnitelmat/tutkinnon perusteet.
Tekeminen:
Osaa suunnitella ja valita eri käytännön toimintavaihtoehdoista työhön sopivia menettelytapoja ja perustella valintansa ammatillisena opettajana. Soveltaa opintojakson tietoperustaa ratkoessaan työn haasteita ja hyödyntäessään mahdollisuuksia
Opettajaopiskelija
• muotoilee omalle alalleen soveltuvan pedagogisesti linjakkaan ja oppijoita osallistavan oppimisprosessin/opintojakson
• tunnistaa, osallistaa ja hyödyntää suunnitelmassaan monipuolisia oppimisympäristöjä (esim. oppilaitosympäristöt, työpaikat, digitaaliset oppimismahdollisuudet).

Opettajana kehittyminen:
Antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti. Tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta. Toimii yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan. Tunnistaa ja noudattaa opettajan työn eettisiä periaatteita. Osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa taloudellisia ja hyvinvointia lisääviä vaikutuksia.
Opettajaopiskelija
• arvioi omaa työtään, toimintaansa ja osaamistaan suhteessa oppimisprosessin muotoiluun
• arvioi toimintaansa ja suunnitelmaansa oppimisprosessin muotoilusta sekä opettajan eettisten periaatteiden, osallisten hyvinvoinnin sekä oppilaitoksen kustannustehokkuuden näkökulmista.

Aika ja paikka

Verkko- opetus Moodle- ja Zoom- ympäristöissä
Periodi 2 / 2025 (FIN)

1. Web. Orientaatio ke 22.10.2025 klo 18.45.-20.15
2. Web. Oppimisprosessin muotoilu ja erilaiset mallit ke 29.10.2025 klo 18.45.-20.15
3. Web. Oppimisympäristöt ja yhteistyö 5.11.2025 klo 18.45.-20.15
4. Web. Oppimisprosessin muotoilun työpaja I ke 12.11.2025 klo 18.45.-20.15
5. Web. Oppimisprosessin muotoilun työpaja II ke 26.11.2025 klo 18.45.-20.15
5. Vertaisarviointitilaisuus ke 10.12.2025 klo 16.00-18.00

(Webinaarit tallennetaan soveltuvin osin,ensisijaisesti suositellaan osallistumista)

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei tenttejä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnin perusteena toimivat opintojakson osaamistavoitteet. Osaamistavoitteiden saavuttaminen osoitetaan esittelemällä (opintojakson aikana rakennettava) oppimismuotoilun suunnitelma opettajaopiskelijan omalle alalle.

Itsearviointi, vertaisarviointi, opettajan toteuttama arviointi.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Verkko-opetus ja -oppiminen, webinaarit, tiedon hankinta/ lukeminen, itsenäinen työskentely, yhteisöllinen työskentely pienryhmässä, oppimismuotoiluprosessi opiskelijan omalle opetusalalle (laaditaan oppimismuotoilun työkirja, jonka avulla arvioidaan myös osaaminen).

Oppimateriaalit

TAOK OPS
Oppimateriaalit opintojakson moodle-ympäristössä

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 5op. (1op = n. 27h opiskelijan työtä)

Opiskelija osallistuu periodi 2:n aikana opintojakson yhteisiin aktiviteetteihin (webinaarit, yksilölliset aktiviteetit, pienryhmäsessiot jne.) sekä laatii opintojakson päätehtävänä oppimisprosessin muotoilusuunnitelman (työkirja) omalle opetusalalle.

Sisällön jaksotus

Verkko- opetus Moodle- ja Zoom- ympäristöissä
Periodi 2 / 2025 (FIN)

1. Web. Orientaatio ke 22.10.2025 klo 18.45.-20.15
2. Web. Oppimisprosessin muotoilu ja erilaiset mallit ke 29.10.2025 klo 18.45.-20.15
3. Web. Oppimisympäristöt ja yhteistyö 5.11.2025 klo 18.45.-20.15
4. Web. Oppimisprosessin muotoilun työpaja I ke 12.11.2025 klo 18.45.-20.15
5. Web. Oppimisprosessin muotoilun työpaja II ke 26.11.2025 klo 18.45.-20.15
5. Vertaisarviointitilaisuus ke 10.12.2025 klo 16.00-18.00

(Webinaarit tallennetaan soveltuvin osin,ensisijaisesti suositellaan osallistumista)

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei Taokin järjestämiä valinnaisia suoritustapoja. (Opinnollistaminen)
Mikäli opiskelijalla on jo osaamistavoitteiden mukainen osaaminen, voi siirtyä suoraan osaamisen osoittamiseen.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ei varsinaista harjoittelua. Omaan oppimismuotoilun työkirjaan pohditaan työelämälähtöisiä kumppaneita omalla alalla.

Kansainvälisyys

Opintojakson toteutus suomeksi ja englanniksi simultaanisesti tuo mukaan kieli- ja kansainvälisyysnäkökulmia.

Lisätietoja opiskelijoille

Toteutus on suunnattu TAOK ammatillisille opettajaopiskelijoille.
Tervetuloa mukaan muotoilemaan oppimisprosesseja!

Lisätietoja opintojaksosta:
kirsi.purhonen@tuni.fi
jiri.vilppola@tuni.fi
taina.eweiss@tuni.fi

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Arviointikriteerit

Merkin saaja:
- suunnittelee arviointiprosessin henkilökohtaistamisen periaatteiden ja voimassa olevien säädösten mukaisesti
- kuvaa arvioinnin tehtäviä oppimisprosessin eri vaiheissa, kuten ennen oppimista, sen aikana sekä osaamista arvioitaessa
- soveltaa monipuolisia arviointimenetelmiä osana oppimisprosessin kokonaisuutta huomioiden myös digitaaliset mahdollisuudet ja perustelee menetelmien valinnan
- hyödyntää monitahoarviointia osallistaen oppijaa ja oppimisympäristön muita toimijoita jatkuvan arvioinnin periaatteella
- arvioi myös itse omaa toimintaansa arvioijana sekä yksilö- että organisaatiotasolla
- ymmärtää oman toimintansa taloudellisia ja hyvinvointia lisääviä vaikutuksia.