Vastuullinen brändi ja markkinointiviestintä (5op)
Toteutuksen tunnus: 3H00GJ43-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.07.2025 - 26.08.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.08.2025 - 19.10.2025
- Toteutus on käynnissä.
- Laajuus
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Liiketalous
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 15 - 40
- Koulutus
- Liiketalouden tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Kirsi Tanner
- Vastuuhenkilö
- Kirsi Tanner
- Ryhmät
-
24LIKOMLiiketalous 2024, nuoret Markkinonti ja myynti
- Luokittelu
- BLENDED
- Opintojakso
- 3H00GJ43
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opintojakso antaa valmiudet brändin rakentamiseen liiketoiminnassa. Opintojaksolla keskitytään vastuullisuuden näkökulmasta brändin rakentamiseen, integroituun markkinointiviestintään ja vaikuttavuuden mittaamiseen eri kanavissa.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- tietää mitä brändistrategia ja integroitu markkinointiviestintä on
- ymmärtää vastuullisen brändin merkityksen liiketoiminnassa
- osaa rakentaa ja kehittää monikanavaisen brändin
- ymmärtää markkinointipsykologisten periaatteiden merkityksen brändin rakentamisessa
- tietää miten brändin vaikuttavuutta voidaan mitata
Sisältö (Opintojakso)
- Brändistrategia
- Integroitu markkinointiviestintä
- Vastuullisuus
- Markkinointiviestinnän vaikuttavuus
- Markkinoinnin psykologia
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)
Opiskelija ymmärtää brändin rakentamisen perusteet sekä integroidun markkinointiviestinnän roolin liiketoiminnassa. Opiskelija osaa määritellä vastuullisuuden merkityksen osana liiketoimintaa. Opiskelija osaa nimetä tapoja brändin vaikuttavuuden mittaamiseksi sekä ymmärtää markkinointipsykogian vaikutuksen brändin rakentamisessa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)
Opiskelija soveltaa monikanavaisen brändin ja integroidun markkinointiviestinnän rakentamisessa strategista näkökulmaa. Opiskelija jäsentää brändin vaikuttavuuden merkityksen ja osaa valita sopivia vaikuttavuusmittareita. Opiskelija osaa selittää vastuullisen brändin markkinointipsykologisia sekä liiketoiminnallisia vaikutuksia ja yhteyksiä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)
Opiskelija osaa suositella tapoja monikanavaisen brändin ja integroidun markkinointiviestinnän rakentamiseksi strategisesta näkökulmasta käsin. Opiskelija perustelee ja arvioi tilannekohtaisesti sopivia keinoja brändin vaikuttavuuden mittaamiseksi. Opiskelija osaa perustella, miten vastuullinen brändi tukee liiketoimintaa ja miten markkinointipsykologisia periaatteita voidaan eri tavoin huomioida vastuullisen brändin rakentamisessa.
Aika ja paikka
1. ja 2. periodi 2025 Kaupin kampus
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Yksilötentti 10.11.2025 klo 14.15.
Harjoitustyön ja pitsauksen palautus 3.11. klo 11.00. Pitsaukset 3.11. klo 14-17.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Ryhmätyön osuus 60 %, arvioidaan asteikolla 1-5. Vertaisarviointi voi nostaa tai laskea arviota.
Yksilönä suoritettava tentti arvioidaan asteikolla: 1-5 (40%).
Edellytän aktiivista osallistumista opetuskertoihin. Osallistumisaktiivisuus voi nostaa tai laskea arvosanaa yhdessä vertaisarvioinnin kanssa.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Lähiopetus luentoineen ja opetuskeskusteluineen
Projektiomainen ryhmänä tehtävä harjoitustyö ja työn pitsaus
Yhteistoiminnallinen oppiminen
Ryhmän mentorointi
Oheislukemisto
Kirjallisuuteen ja luentoihin perustuva yksilötentti
Oppimateriaalit
Hubspot: An Introduction to Marketing Psychology with Insights from Phill Agnew. Saatavilla sähköisesti.
Isokangas, Antti & Vassinen, Riku. Viherpesutalous 2024. Näin markkinoit ja viestit vastuullisesti. Helsinki: Alma Talent. Saatavilla sähköisenä Tunin kirjaston kautta Alma Insights Bisneskirjastossa.
Saloranta, Susanna. 2018. Metrokartta brändiin. Turun ammattikorkeakoulu: Selko-hanke, Avoin osallisuus ja asiakkuus, 6. Aika. Juvenes Print – Suomen Yliopistopaino Oy, Tampere.
Muu aineisto saatavilla Moodlessa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähitapaamisia 8*3= 24 tuntia
Yksilötyö 2 op (luentojen seuraaminen, tenttiin valmistautuminen, tentti) 50 tuntia
Harjoitustyö 3 op (ryhmänä työskentely ja ryhmätyön vaatima yksilötyö) 75 tuntia
Sisällön jaksotus
Alustava suunnitelma
01.09.2025 14.00 - 17.00 Opintojakson info, vastuullinen markkinointi
08.09.2025 14.00 - 17.00 Vastuullisen brändin rakentaminen
29.09.2025 14.00 - 17.00 Vastuullisen brändin rakentaminen
06.10.2025 14.00 - 17.00 Vastuullisen brändin rakentaminen ja brändin vaikuttavuuden mittaaminen
20.10.2025 14.00 - 17.00 Markkinointiviestintästrategia ja psykologisten periaatteiden merkitys
27.10.2025 14.00 - 17.00 Brändin lanseeraus
03.11.2025 14.15 - 15.15 Yksilötentti
10.11.2025 14.00 - 17.00 Pitsaukset
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ota yhteyttä opettajaan ennen kurssin alkua, mikäli tarvitset yksilöllisiä järjestelyjä.
Voit hakea toteutuksen opinnollistamista tai hyväksilukemista aiemmin hankitun osaamisen tai opintojen perusteella.
Hyväksiluvun hakeminen osaamisella - myös jos aikaisemmat opinnot tai työkokemus korvaavaa opintojakson osan. Hyväksilukua osaamisen perusteella korvaavuutena haetaan eAHOT-järjestelmässä hakemuksella, joka löytyy PAKKI-järjestelmästä. Lähetä hakemus viimeistään viikkoa ennen opintojakson ensimmäistä tapaamiskertaa ja valitse sen käsittelijäksi opintojakson opettaja. Vastuuopettaja ilmoittaa päätöksessään osaamisen osoittamistavan (näyttö) ja muut lisätiedot. https://opiskelijanopas.tuni.fi/fi/tamk/opintojen-suunnittelu-ja-ohjaus/opintojen-ja-osaamisen-hyvaksilukeminen/osaamisen-hyvaksilukeminen?targeting_set=tamk_student
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Työelämälähtöinen harjoitustyö, jonka voi tehdä aidolle organisaatiolle.
Kansainvälisyys
Englanninkielistä oppimateriaalia ja kirjallisuutta.
Lisätietoja opiskelijoille
HYLÄTYN UUSIMINEN
Uusinnoissa noudatetaan liiketalouden tutkinto-ohjelman uusintakäytäntöä (ks. Tutkintosääntö 27 §). Hylätyn oppimistehtävän (raportti, essee, ryhmätyö, esitys, tms.) voi uusia opintojakson päättymisen jälkeen. Uusinnasta tulee sopia opintojakson opettajan kanssa heti hylätyn arvioinnin saamisen jälkeen tai viimeistään 3 kk opintojakson päättymisen jälkeen (=toteutussuunnitelmaan kirjattu päättymispäivä). Jos opintojakso loppuu touko-kesäkuussa, tulee opettajaan olla yhteydessä 4 kk:n kuluessa. Mikäli opiskelija ei ole annetun aikarajan puitteissa yhteydessä opettajaan tai mikäli opiskelija ei palauta tehtävää opettajan kanssa erikseen sovitun aikarajan mukaisesti, tulee opiskelijan ilmoittautua kurssille uudelleen. Jos opintojakso on jäänyt selvästi kesken tai opiskelijalta puuttuu useita oppimistehtäviä, opintojakso tulee suorittaa uudelleen.