Professional English for Nursing and Health Care (3op)
Toteutuksen tunnus: 7K00GH87-3018
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.12.2025 - 04.01.2026
- Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
- 01.01.2026 - 28.02.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Laajuus
- 3 op
- Yksikkö
- TAMK Kielet ja viestintä
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Ensihoitajan tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Anne Kopperoinen
- Vastuuhenkilö
- Anne Kopperoinen
- Ryhmät
-
24EHEnsihoitajan tutkinto-ohjelma, 24EH
- Opintojakso
- 7K00GH87
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opintojakson keskeinen tavoite on, että opiskelija
• ymmärtää englannin kielen taidon, vuorovaikutuksen ja viestinnän merkityksen osana ammattitaitoa.
• tiedostaa oman roolinsa terveysalan ja hoitotyön viestijänä potilastilanteissa.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• osaa potilaan haastattelussa kysyä tämän nykyiseen ja aiempaan terveydentilaan liittyviä tietoja hoidon ja jatkotoimenpiteiden onnistumiseksi
• osaa kertoa erilaisille potilaille keskeiset hoito-ohjeet, toimenpiteet ja osastorutiinit
• pystyy kommunikoimaan englannin kielellä moniammatillisessa työyhteisössä potilaan hoitopolun keskeisissä vaiheissa
• pystyy edelleen kehittämään oman erikoisalansa kielitaitoa eri oppimisvälineitä hyväksikäyttäen.
Sisältö (Opintojakso)
• potilashaastattelu
• potilasohjaus omalla erityisalalla: sairaalaosastolla/kentällä/kohteessa/terveydenhuoltoalan yksikössä (sairaanhoitaja, ensihoitaja, kätilö, terveydenhoitaja)
• potilaan etäohjaus
• keskeinen hoitotyön sanasto
• keskeinen anatomian sanasto
• keskeinen lääketieteen terminologia
Esitietovaatimukset (Opintojakso)
Lukion englannin oppimäärä tai vastaava taso. Eurooppalaisen viitekehyksen taitotaso B2.1.
Tee englannin lähtötasotesti ja suorita tarvittaessa valmentavat opinnot ennen opintojakson alkua.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)
Opiskelija
• opiskelija pystyy viestimään pääosin ymmärrettävästi yksinkertaisissa, rutiiniluonteisissa vuorovaikutustilanteissa.
• pystyy antamaan yksinkertaisia, suullisia ja tarvittaessa myös kirjallisia ohjeita potilaille/asiakkaille.
• osaa kysyä potilaalta/asiakkaalta tämän nykyiseen ja aiempaan terveydentilaan ja elämäntilanteeseen liittyviä, välttämättömiä tietoja.
• osaa käyttää auttavasti hoitotyön perussanastoa.
• ymmärtää sanakirjaa käyttäen pääasiat omiin työtehtäviinsä liittyvistä hoitotyöhön liittyvistä teksteistä.
• selviytyy yksinkertaisista keskustelutilanteista.
• reagoi yleensä jollakin tavalla keskustelukumppanin sanomisiin.
• käyttää yksinkertaisia kieliopin perusrakenteita.
• käyttää helpoimmin saatavilla olevia apuvälineitä kuten ilmaiset sanakirjat.
• ymmärtää ammattienglannin osaamisen tärkeyden ja työskentelee erikoisalan kielitaitonsa kartuttamiseksi oman tason ja omien kielenoppimistarpeiden mukaan.
• on edistynyt opintojakson aikana omat lähtökohdat huomioon ottaen.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)
Opiskelija
• opiskelija pystyy viestimään selkeästi keskeisissä moniammatillisissa ja -kulttuurisissa vuorovaikutustilanteissa.
• osaa antaa ja perustella yksilöllisiä ohjeita tavallisimmissa potilasohjaustilanteissa (esim. kotihoito-ohjeet).
• selvittää melko onnistuneesti potilaan tämänhetkistä ja aiempaa terveydentilaa, elämäntilannetta, elintapoja ja tekee tarvittaessa tarkentavia kysymyksiä.
• pystyy vastaamaan tarkoituksenmukaisesti potilaan esittämiin kysymyksiin.
• osaa käyttää keskeistä hoitotyön sanastoa ja käsitteitä.
• osaa hankkia tietoa hoitotyön julkaisuista, raporteista ja suosituksista ammattitaitonsa päivittämiseksi.
• ymmärtää pääasiat hoitotyön tekstistä ilman apuvälineitä.
• osaa arvioida lähteitä ja materiaaleja kriittisesti ja soveltaa lukemaansa.
• ääntää melko luontevasti ja selkeästi.
• käyttää rakenteita pääosin oikein ja korjaa itse kielenkäytön virheitä jos ne ovat johtaneet
väärinkäsityksiin.
• osaa tarvittaessa ilmaista asian toisin sanoin.
• osaa käyttää apuna eri lähteitä ja sanakirjoja.
• välittää viestin kuulijalle tai lukijalle ymmärrettävästi ilman väärinkäsityksiä ja lähes idiomaattisesti (H4).
• välittää viestin kuulijalle tai lukijalle ymmärrettävästi ilman väärinkäsityksiä, mutta tuotoksessa on jonkin verran suomen kielen vaikutusta (H3).
• opiskelija työskentelee itseohjautuvasti ja aktiivisesti erikoisalan kielitaitonsa kartuttamiseksi oman tason, omien kielenoppimistarpeiden ja oman mielenkiinnon mukaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)
Opiskelija
• opiskelija viestii taitavasti vaativissakin moniammatillisissa ja -kulttuurisissa vuorovaikutustilanteissa (esim. suullinen ja kirjallinen raportointi, dokumentointi, mahdollinen opintojakson ulkopuolinen toiminta, esim. hankkeet tai muut kansainväliset yhteydet).
• haastattelee ja ohjaa asiakkaita taitavasti mukauttaen viestintätyyliään tilanteen ja asiakkaan mukaan.
• osaa käyttää vaativaakin hoitotyön sanastoa ja käsitteitä.
• englannin kieli on idiomaattista ja sujuvaa.
• pystyy hyödyntämään vaativiakin hoitotyön artikkeleita ja muita alan julkaisuja oman työnsä kehittämisessä.
• keskustelee sujuvasti ammattialaansa liittyvistä aiheista.
• reagoi nopeasti ja asianmukaisesti keskustelukumppanin sanomisiin.
• ääntää luontevasti ja selkeästi.
• pystyy selittämään asiat toisin sanoin ja korvaa sanaston puutteet huomaamattomasti
• ymmärtää ja käyttää taitavasti ja täsmällisesti alan sanastoa sekä oman erikoisalansa termistöä.
• työskentelee itseohjautuvasti ja aktiivisesti erikoisalan kielitaitonsa kartuttamiseksi oman tason ja mielenkiinnon mukaan.
• kehittää edelleen kielitaitoaan opintojakson aikana.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (Opintojakso)
Hylätty suoritus:
• hylätty kirjallinen tentti ja/tai suullinen tentti
• sisältötavoitteet jäävät saavuttamatta: huomattavia puutteita rakenteissa, oikeakielisyydessä, terveydenhoitoalan ja hoitotyön terminologian tuottamisessa ja viestin perille saamisessa
• laiminlyönnit tehtävien palauttamisessa ja/tai poissaolokäytäntöjen noudattamattomuus
Aika ja paikka
Tunnit lukujärjestyksen mukaisesti pääsääntöisesti TAMKin Kuntokadun kampuksella.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi perustuu osasuorituksiin, joista kerrotaan orientaatitunnilla.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Oppitunnit TAMKilla, itsenäinen opiskelu (Moodle). Läsnäolo noin 80%.
Itsenäinen sekä yhteistoiminnallinen opiskelu (osallistuminen yhteisiin aktiviteetteihin omatahtisesti).
Oppimateriaalit
Moodlen alustalla olevat materiaalit (mm. H5P -tehtävät, Quizlet)
Karhumäki, M., Metsäportti, M. & Tuohimäki. Dear Patient - English for Nursing. SanomaPro 2017.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Mikäli englannin kielitaitosi on vahva (4-5), voit hakea toteutukselle: N-00CY46-3024A Fast Track to Professional English
Aiemmin suoritettu vastaava korkeakoulukurssi tai aiemmin hankitun osaamisen todentaminen (AHOT):
https://www.tuni.fi/opiskelijanopas/kasikirja/tamk?page=3126#hyvaksiluku
Hyväksilukua haettassa opiskelija ottaa opettajaan yhteyttä hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua.
Lisätietoja opiskelijoille
Orientaatiotunnilla esitellään opintojakson pääteemat (erilaiset hoitotyön/ensihoitotyön kommunikointitilanteet) ja opiskelumenetelmät sekä kerrotaan palautettavien tehtävien kriteerit ja palautusajat. Opintojakson aikana opiskelijalla on mahdollisuus työstää annettujen ohjeiden mukaisesti kulloisenkin etätunnin teemaa jo etukäteen.
Opiskelijan työ:
- tunneille valmistautuminen
- kirjalliset palautettavat tehtävät (ohjaus-/raportointitehtävä) sekä itsearviointi
- suullinen näyttö (osallistuminen pienryhmäkeskusteluihin sekä opintojakson lopussa arvioitava suoritus)
- kirjallinen lopputentti