Hoitotyö sosiaali- ja terveyskeskuksessa (3op)
Toteutuksen tunnus: 7K00GH83-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 07.02.2026 - 08.03.2026
- Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
- 09.03.2026 - 12.04.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Laajuus
- 3 op
- Virtuaaliosuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Sairaanhoitaja
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 56
- Koulutus
- Ensihoitajan tutkinto-ohjelma
- Kätilön tutkinto-ohjelma
- Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
- Terveydenhoitajan tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Eeva-Maria Berggren
- Terveydenhoitotyö Tiimihenkilö
- Vastuuhenkilö
- Eeva-Maria Berggren
- Ryhmät
-
25ASH1BLSairaanhoitajan tutkinto-ohjelma, 25ASH1BL
- Opintojakso
- 7K00GH83
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opintojakson tavoitteena on kehittää perusosaamista hoidon tarpeen ja kiireellisyyden arvioinnista sekä pitkäaikasisairaan asiakkaan kokonaisvaltaisesta hoidosta ja omanhoidon ohjauksesta perusterveydenhuollossa.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• osaa arvioida ja dokumentoida asiakkaan hoidon tarpeen ja kiireellisyyden
• osaa soveltaa asiakaslähtöisesti terveyden edistämisen ja omahoitoa tukevan ohjauksen menetelmiä sekä epidemiologista- ja genomitietoa vastaanottotilanteissa
• ymmärtää monisairaan asiakkaan suunnitelmallisen hoidon merkityksen ja osaa soveltaa terveyshyötymallia asiakkaan hoidossa
• tunnistaa mahdollisia ympäristöstä aiheutuvia riskejä ja vaaroja terveydelle
Sisältö (Opintojakso)
• Hoidon tarpeen ja kiireellisyyden arviointi ja dokumentointi erilaisissa asiakaskontakteissa
• Terveyden edistäminen epidemiologista- ja genomitietoa hyödyntäen sekä omahoidon tukeminen
• Terveyshyötymalli ja monisairaan asiakkaan suunnitelmallinen hoito
• Ympäristöperäiset terveysriskit
Esitietovaatimukset (Opintojakso)
Ensimmäisen vuoden opinnoista 30 op suoritettuna, sisältäen opintojakson Lääkehoito ja lääkelaskut.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)
Opiskelija
• osaa arvioida ja dokumentoida asiakkaan hoidon tarvetta ja kiireellisyyttä
• tietää terveyden edistämisen ja omahoidon tukemisen pääperiaatteet ja tunnistaa epidemiologisen ja genomitiedon hyödyntämisen mahdollisuuksia asiakasohjauksessa
• osaa toteuttaa monisairaan asiakkaan hoitotyötä
• tietää ympäristöterveyteen liittyviä riskejä
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)
Opiskelija
• osaa arvioida ja dokumentoida asiakkaan hoidon tarpeen ja kiireellisyyden asiakaslähtöisesti
• osaa toteuttaa terveyttä edistävää ohjausta ja tukea asiakkaan omahoitoa asiakaslähtöisiä menetelmiä sekä epidemiologiaa ja genomitietoa hyödyntäen.
• osaa suunnitella ja toteuttaa monisairaan asiakkaan hoitotyötä.
• ymmärtää ympäristöterveyteen liittyviä riskejä ja osaa soveltaa tietoa asiakasohjauksessa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)
Opiskelija
• osaa arvioida ja dokumentoida asiakkaan hoidon tarpeen ja kiireellisyyden asiakaslähtöisesti ja yksilöllisesti
• osaa toteuttaa asiakaslähtöisesti terveyttä edistävää ohjausta ja tukea asiakkaan omahoitoa monipuolisesti erilaisia menetelmiä, tietolähteitä sekä epidemiologiaa ja genomitietoa hyödyntäen.
• osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida monisairaan asiakkaan hoitotyötä.
• ymmärtää laajasti ympäristöterveyteen liittyviä riskejä ja osaa soveltaa tietoa asiakaslähtöisesti ohjauksessa ja hoidossa.
Aika ja paikka
Toteutuu aikavälillä 09.03.2026-12.04.2026
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ryhmätentti (Tamkilla toteutettava paperitentti)
Tentissä yksi lääkelasku, joka suoritettava yksilötenttinä (kesto 15min) hyväksytysti läpi päästäkseen.
Ryhmätentin kesto 90min. Tentin arviointi 0-5.
1. uusinta yksilötenttinä viikolla xx Examissa
2. uusinta yksilötenttinä viikolla xx Examissa
27 § Opintosuorituksen uusinta ja arvosanan korottaminen:
Arvosanan korottamisessa noudatetaan samoja arviointikriteereitä ja -periaatteita kuin varsinaisessa opintosuorituksessa. Korotusmahdollisuus ei koske toteutusten osia, jollei tietoa korotusmahdollisuudesta ole kirjattu opintojakson toteutussuunnitelmaan. Mikäli arviointi perustuu suoritustapaan, jonka arviointimenetelmää ei voida toistaa (esimerkiksi pari- tai ryhmätentti tai harjoittelu), ei opiskelijalla ole mahdollisuutta korottaa arvosanaa. Tutkinnon suorittamisen jälkeen ei ole mahdollista korottaa arvosanoja.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
OSA 1 Teoriatentti, (sairaanhoitajan vastaanottotyö), arviointi 0-5.
OSA 2 Lääkelasku, hyväksytty/hylätty
OSA 3 Case-ryhmätyöskentely, 100% läsnäolo, aktiivinen osallistuminen oman ryhmän tehtäviin, hyväksytty/hylätty.
OSA 4 Itsenäinen työskentely: Kirjallisten tehtävien tekeminen hyväksytysti (hylätty/täydennettävä/hyväksytty).
OSA 5 Hoidon tarpeen arviointi: 100 % läsnäolo, hyväksytty/hylätty.
OSA 6 Rokotukset ja vasta-ainetasoihin liittyvä pistostekniikka: 100 % läsnäolo, hyväksytty/hylätty.
Ennakkkotehtävien tekeminen.
OSA 7 Kliiniset taidot sairaanhoitajan vastaanotolla: 100 % läsnäolo, hyväksytty/hylätty.
Ennakkkotehtävien tekeminen.
MIKÄLI SINULLA JÄÄ JOKIN OSA SUORITTAMATTA, OPINTOPISTEITÄ EI VOI KURSSISTA LAITTAA. PUUTTUVAT OSAT SUORITETAAN TOISELLA TOTEUTUKSELLA.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, case-ryhmätyöskentely, itsenäiset tehtävät ja muu itsenäinen työskentely.
Orientoivat harjoittelut.
Oppimateriaalit
Orientaatio edellyttää läsnäoloa (sisältää CBCL-aloituksen). Orientaatiosta pois olevat opiskelijat poistetaan toteutukselta, eikä toteutukselle voi tulla mukaan jälkikäteen, kun se on jo alkanut.
Kaikki toteutuksen osat (7kpl) ovat pakollisia.
Läsnäolo myös teoriatunneilla helpottaa huomattavasti asioiden omaksumista ja tenttiin valmistautumista.
OSA 1: Teoriatentti (sairaanhoitajan vastaanottotyö).
Tenttimateriaalit:
- Kurssilla esille tullut materiaali (moodle).
- Orava, Kyngäs & Kääriäinen. 2012. Puhelinohjaus hoitotyön menetelmänä: systemaattinen kirjallisuuskatsaus. Osa I: Reaktiivinen puhelinohjaus. Hoitotiede, 2012, Vol. 24 (3), p. 216.
- Orava, Kyngäs & Kääriäinen. 2012. Puhelinohjaus hoitotyön menetelmänä: systemaattinen kirjallisuuskatsaus. Osa II: Proaktiivinen puhelinohjaus. Hoitotiede, 2012, Vol. 24 (3), p. 232.
- Muurinen & Mäntyranta. Asiakasvastaava-toiminta pitkäaikaissairauksien terveyshyötymallissa. STM.
- Routasalo & Pitkälä. Omahoidon tukeminen. Opas terveydenhuollon ammattihenkilöille. Duodecim. 2009.
-Käypähoito-suositukset: Aikuisten lihavuus, liikunta, nielutulehdus, sivuontelotulehdus, alahengitystieinfektiot, monisairas potilas (soveltuvin osin).
Lisämateriaalia luettavaksi:
- Oikarinen, Hukkanen, Oinas-Kukkonen & Savolainen. 2021. Digihoidon mahdollisuudet lihavuuden hoidossa. Lääkärilehti 50-52/2021 vsk 76, 3037-3048.
- Mikkola, Riekki & Sipilä. 2022. Perusterveydenhuollon avovastaanottotoiminnan mallit sote-järjestelmässä, Hyvä käytäntö -konsensussuositus. https://www.terveysportti.fi/apps/dtk/ltk/article/hsu00024/search/Perusterveydenhuollon%20avovastaanottotoiminnan%20mallit%20sote-j%C3%A4rjestelm%C3%A4ss%C3%A4,%20Hyv%C3%A4%20k%C3%A4yt%C3%A4nt%C3%B6%20-konsensussuositus
- Roivainen. 2022. Kiireettömien ensihoitotehtävien hoidon tarpeen arviointi puhelinsairaanhoitajan toteuttamana. Väitöskirja. Oulun yliopisto. http://jultika.oulu.fi/Record/isbn978-952-62-3265-2
- Rosenlund & Kinnunen. 2018. Ikäihmisten kokemukset terveydenhuollon sähköisten palvelujen käytöstä ja kokemusten hyödyntäminen palvelujen kehittämisessä - kuvaileva kirjallisuuskatsaus. THL Tieto-osasto. Finnish Journal of eHealth and eWelfare. 10 (2-3), 264-284.
-Liu, Sellgren, Kaila & Koskela. 2021. Sähköisten oirearvioiden käytettävyys. Finnish Journal of eHealth and eWelfare, 2021, Vol.13 (2).
- Urpo, Raassina, Åstedt-Kurki & Palonen. 2020. Asiakkaiden kokemuksia puhelinneuvonnan toteutumisesta perusterveydenhuollossa – kirjallisuuskatsaus. Hoitotiede 32 (2), 110-121.
OSA 2
Lääkelasku
OSA 3
Ympäristöterveydenhuollon case-työskentely, pakollinen läsnäolo
OSA 4
Itsenäinen työskentely
OSA 5
Hoidon tarpeen arviointi, pakollinen läsnäolo
OSA 6
Rokotukset ja vasta-ainetasoihin liittyvä pistostekniikka, pakollinen läsnäolo
OSA 7
Kliiniset taidot sairaanhoitajan vastaanotolla, pakollinen läsnäolo
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
3 op = 27 h x 3 = 81 h opiskelijan työtä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Kansainvälisyys
-