Lapsi- ja perhelähtöinen työ (10op)
Toteutuksen tunnus: 7S00EX34-3006
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
 - 13.09.2021 - 31.12.2021
 - Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
 
- Ajoitus
 - 01.01.2022 - 29.05.2022
 - Toteutus on päättynyt.
 
- Laajuus
 - 10 op
 
- Virtuaaliosuus
 - 1 op
 
- TKI-osuus
 - 3 op
 
- Toteutustapa
 - Monimuoto-opetus
 
- Yksikkö
 - Sosionomi
 
- Toimipiste
 - TAMK Pääkampus
 
- Opetuskielet
 - suomi
 
- Paikat
 - 0 - 40
 
- Koulutus
 - Sosionomin tutkinto-ohjelma
 
- Opettajat
 - Petteri Väkiparta
 - Minna Nurminen
 - Tuija Landström
 
- Vastuuhenkilö
 - Minna Nurminen
 
- Ryhmät
 - 
                        21ASOSosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus
 - 
                        19SOSosionomin tutkinto-ohjelma, päivätoteutus
 - 
                        20SOSosionomin tutkinto-ohjelma, päivätoteutus
 - 
                        20ASOSosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus
 
- Opintojakso
 - 7S00EX34
 
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Osaamistavoitteet:  
1.    Lapsen, nuoren ja perheen tukeminen 
-    osaa lapsilähtöistä työskentelyä, jossa keskeisenä lähtökohtana ovat lapsen ja nuoren kasvuun ja kehitykseen liittyvien tekijöiden ymmärtäminen, lapsen oikeudet ja suojelun tarve 
-    tunnistaa ikään ja erilaisiin elämänkulun siirtymävaiheisiin liittyvät haasteet ja mahdollisuudet  
-    osaa huomioida lapsen, nuoren ja perheiden erilaiset kulttuuritaustat 
-    tunnistaa ja ottaa puheeksi huolen aiheita  
-    osaa tehdä rakentavaa yhteistyötä lasten ja nuorten huoltajien kanssa 
2.    Työorientaatiot ja menetelmät 
-    osaa hyödyntää arjessa tapahtuvan terapeuttista ja pedagogista työorientaatiota ja rakentaa sen mukaisia käytäntöjä lapsen ja nuoren kasvun tukemiseksi 
-    tietää lapsikeskeisen suhteissa rakentuvan työskentelyn sekä lapsen ja nuoren osallisuuden vahvistamisen mahdollisuuksia 
-   osaa toimia haastavissa kasvatustilanteissa hyödyntäen positiivista ja arvostavaa pedagogiikka 
-   osaa tukea perheen toimijuutta perhetyössä ja ymmärtää lapsikeskeisen suojelun perhetyön ja vanhemmuuden tukemisen ytimenä  
-    osaa huomioida lasten/nuorten erilaiset traumataustat työskentelyssään 
-   osaa jäsentää varhaisen tuen periaatteita ja analysoida niiden soveltamistapoja lasten ja perheiden kanssa työskennellessä 
-    Ilmiöt ja erityiskysymykset 
-    tunnistaa lapsen kaltoinkohteluun sekä laiminlyöntiin, perheväkivaltaan liittyvät riskit 
-    osaa soveltaa erityiskysymyksiin liittyvää tutkimustietoa 
3.    Lapsiperheiden palvelujärjestelmät ja moniammatillinen verkostotyö 
-    tunnistaa päiväkodin ja koulun vastuun ja mahdollisuudet sekä lasten suojelun ennaltaehkäisevänä että lastensuojelun tukitoimena 
-    tuntee varhaisen tuen, erityistä tukea tarvitsevien lasten, nuorten ja perhepalveluiden keskeisen palvelujärjestelmän ja osaa ohjata asiakasta palveluiden piiriin  
-    osaa ohjata ja tukea lapsia ja perheitä arjen tilanteissa tarvittavan tuen piiriin  
-    tuntee ja tietää perhekeskustoimintamallin toimintaperiaatteet
                    
Sisältö (Opintojakso)
-    huolen puheeksiotto, lapset puheeksi, varhainen tuki, vanhemmuuden ja parisuhteen (ero- ja uusperheiden auttaminen) tuki, ehkäisevä väkivaltatyö 
-    lapsen ja nuoren kasvuun ja kehitykseen liittyvät tekijät, lapsen oikeudet ja suojelun tarve 
-    pedagoginen ja terapeuttinen työorientaatio 
-    lapsiperheiden palvelujärjestelmät ja perhekeskusmalli 
-    monikulttuurisuus 
-    perheen toimijuus ja vanhemmuuden tukeminen 
-    laiminlyönti, kaltoinkohtelu ja perheväkivalta 
-    lapsen ja perheen hyvinvoinnin, tilanteen ja tuen tarpeen kartoittaminen 
-    ennaltaehkäisevä – ja varhainen tuki 
-    positiivinen ja arvostava pedagogiikka 
-    kehityshaasteet ja siirtymävaiheet eri elämänkulun vaiheissa 
-    huoltajien kanssa tehtävä yhteistyö 
-    kasvu- ja lähiympäristöt (neuvola, varhaiskasvatus ja koulu), kohtaamispaikat, perhekeskukset, perhepalvelut 
-    lapsen etu, lapsen ja perheen yksilöllisyys, osallisuus ja asiantuntijuus  
-    monitoimijaisuus, Luo luottamusta – suojele lasta verkkokurssi?, verkostotyö, palveluohjaus 
-    lasten oikeuksien sopimus, sosiaalihuoltolaki, dokumentointi, vaitiolovelvollisuus, tietojen luovuttaminen
                    
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)
Osaa tunnistaa ja määritellä alaan liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön sekä teorian.Suhde tietoon: pääosin toteavaa ja kuvailevaa.
                    
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)
Jäsentää alaan liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden väliset suhteet. Osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti. Osaa perustella omia näkemyksiään ja kykenee soveltamaan teoreettista tietoa käytäntöön. Suhde tietoon: itsenäinen ote, problematisointia mukana.
                    
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)
Ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Analysoi teoriaa ja käytäntöjä sekä ilmiöiden välisiä suhteita. Yhdistää pedagogista osaamista ammatilliseen kontekstiin. Luova, kehittävä, innovatiivinen ja/tai persoonallinen ote. Suhde tietoon: erittelevä, argumentoiva ja analyyttinen.
                    
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (Opintojakso)
Hylätty Ei tunnista eikä osaa määritellä alaan liittyviä ilmiöitä ja peruskäsitteistöä tai keskeisten ilmiöiden tunnistaminen ja määrittely jää hyvin suppeaksi.  Suhde tietoon: lainaava.
                    
Aika ja paikka
Toteutus  3.1 - 11.3.2022
                    
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Yksilötentti avoinna Moodlessa 10.1 - 6.3.2022
                    
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Koko opintojakson arvosana muodostuu arvioinnin perusteina olevien kaikkien osasuoritusten arvosanojen keskiarvosta. Kaikki osiot tulee olla hyväksytysti suoritettuna. Arvosanojen korotus tutkintosäännön mukaisesti, kaikki osasuoritukset korotettava. 
- Läsnäolo lähiopetuskerroilla
- Kehittämistehtävä (0-5)
- Lapsivaikutusten arviointi tehtävä ( 0 - 5) 
- Luo luottamusta, suojele lasta verkkokurssi (hyväksytty/hylätty) 
- Kirjatentit (0-5) 
TAMKin yhteiset arviointikriteerit löytyvät Moodlesta
                    
Arviointiasteikko
0-5
                    
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
- ennakkotehtävät, flipped learning
- luennot ja keskustelut sekä etätyöskentely
- työelämävierailijat
- palvelumuotoilu
- ryhmätyöskentely
- verkkotyöskentely
- videotyöskentely
- kirjallisuus
                    
Oppimateriaalit
Kirjatentti (yksilö):
- Sarvela K, Auvinen E, 2020, Yhteinen kieli, traumatietoisuutta ihmisten kohtaamiseen
Lapsivaikutusten arviointi (pari):
Kehittämistehtävä (ryhmä): 
- Kurkistuksia pienten lasten kanssa tehtävään lastensuojelun kehittämistyöhön: https://pesapuu.fi/wp-content/uploads/2020/05/Kirahvit-julkaisu-2020.pdf 
- Lapsikeskeinen palvelumuotoilu: https://www.pelastakaalapset.fi/lapsikeskeinen-palvelumuotoilu/ 
- Tapio Häyhtiö 2017. Osallisuutta sote-palveluihin palvelumuotoilemalla? https://kaks.fi/julkaisut/osallisuutta-sote-palveluihin-palvelumuotoilemalla/ 
Ennakkotehtävien materiaaleja: 
- Hietanen-Peltola M, Rautava M, Laitinen K, Autio E (toim.), 2019, Kohtaaminen keskiössä – Lapsi- ja nuorilähtöisyys opiskeluhuollon palveluissa 
-Asiakas on aina oikealla ovella - Käsikirja lasten ja perheiden palveluiden muutokseen Pirkanmaalla. Tampereen kaupunki. 2018. Luvut 5 ja 13. https://www.pirkanmaa.fi/wp-content/uploads/Asiakas-on-aina-oikealla-ovella-K%C3%A4sikirja-Lasten-ja-perheiden-palvelujen-muutokseen.pdf 
                    
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kokonaistyömäärä: 10 op x 27 h = 270 h 
1. Kontaktiopetus + ennakkotehtävät 108 h (4 op) 
2. Luo luottamusta - Suojele lasta verkkokurssi (ryhmä) 27 h (1 op) 
3. Kehittämistehtävä (ryhmä) 81h (3 op)
4. Lapsivaikutusten arviointitehtävä (pari) 27 h (1 op)
5. Kirjatentti (yksilö) 27 h (1 op)
                    
Sisällön jaksotus
Vko 1 Ennakkotehtävä
11.1. klo 13-16 Monimuotoiset perheet
12.1. klo 9-12 Luo luottamusta- verkkokurssi
12.1. klo 13-16 Osallisuus
18.1. klo 13-16 Lapsen hyvinvointi
19.1. klo 9-12 Asiakasprosessi ja sosiaalihuoltolain mukaiset palvelut
19.1. klo 13-16 Lapsen hyvinvointiteema jatkuu
25.1. klo 9-16 Perheiden kanssa tehtävä työ
26.1. klo 13-16 Positiivinen pedagogiikka
1.2.  klo 13-16 Monikulttuuristen lasten ja perheiden kanssa työskentely
2.2.  klo 9-12 Perheiden kohtaaminen
2.2.  klo 13-16 Kehittämistehtävän työstäminen
8.2.  klo 13-16 Perheiden kohtaaminen jatkuu
9.2.  klo 9-16 Vanhemmuuden ja parisuhteen tukeminen
15.2. klo 9-16 Lapsi- ja perhelähtöinen työ koulussa ja verkossa
16.2. klo 13-16 Kehittämistehtävän työstäminen
22.2. klo 9-12 Kehitysvaiheet ja siirtymävaiheet
23.2. klo 9-12 Vierailu
23.2. klo 13-16 Työntekijän hyvinvointi
8.3.   klo 9-12 Seminaarin suunnittelu
9.3.  klo 9-12 Kehittäminen ja laatu-seminaari
9.3.  klo 13-16 Loppuyhteenveto
------------------------
Monimuoto-opiskelijoiden lisäkerrat
16.3. klo 9-16
13.4. klo 9-16
11.5. klo 9-16
                    
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakso suoritetaan toteutussuunnitelman mukaisesti
                    
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opiskelijat suunnittelevat ryhmissä ja toteuttavat työelämän kanssa yhteistyössä kehittämistehtävän palvelumutoiluprosessin mukaisesti.
                    
Kansainvälisyys
Book Forsberg, H. & Kröger, T. 2010.Social Work and Child Welfare Politics : Through Nordic Lenses. Portland, OR: Policy Press, 2010. Print. Chapter 11: Pringle, K. Epilogue: on developing empowering child welfare systems and the welfare research needed to create them.