Tutkimustyön perusteet ja tutkimusmenetelmät (5op)
Toteutuksen tunnus: 7S00EL92-3005
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
 - 02.07.2022 - 01.09.2022
 - Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
 
- Ajoitus
 - 01.08.2022 - 31.12.2022
 - Toteutus on päättynyt.
 
- Laajuus
 - 5 op
 
- TKI-osuus
 - 2 op
 
- Toteutustapa
 - Lähiopetus
 
- Yksikkö
 - Sosionomi
 
- Toimipiste
 - TAMK Pääkampus
 
- Opetuskielet
 - suomi
 
- Koulutus
 - Sosionomin tutkinto-ohjelma
 
- Opettajat
 - Sari Räisänen
 - Liisa Laine
 - Jussi Kemmo
 
- Vastuuhenkilö
 - Jussi Kemmo
 
- Ryhmät
 - 
                        21ASOSosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus
 
- Opintojakso
 - 7S00EL92
 
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija 
- osaa selittää tutkimusprosessin eri vaiheet ja muodostaa tutkimusasetelman  
- osaa soveltaa keskeisimpiä tutkimusmenetelmiä tutkimusasetelman mukaisesti  
- osaa analysoida tilastollista ja laadullista tutkimusaineistoa
                    
Sisältö (Opintojakso)
- tutkimuksellinen kehittämisosaaminen  
- käsitteet ja teoria, tutkimustehtävä ja -kysymykset  
- kvantitatiivinen ja kvalitatiivinen tutkimus, toimintatutkimus, kysely, haastattelu, havainnointi  
- tilastollinen analyysi ja sisällön analyysi 
- tutkimusetiikka ja luotettavuus  
- tutkimuksen raportointi
                    
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)
- osaa nimetä tutkimusprosessin päävaiheet ja tutkimusasetelman osa-alueet  
- osaa nimetä ja kuvailla erilaisia tiedonhankinnan menetelmiä laadulliseen ja määrälliseen tutkimukseen liittäen  
- osaa kuvailla laadullisen ja määrällisen analyysin etenemisen pääpiirteet
                    
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)
- osaa selittää tutkimusprosessin etenemisen  
- osaa muodostaa eheän tutkimusasetelman  
- osaa suunnitella aineistonkeruun tutkimusasetelman mukaisesti: tehdä haastattelurungon, havainnointirungon ja kyselylomakkeen  
- osaa analysoida laadullista ja määrällistä tutkimusaineistoa
                    
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)
- osaa soveltaa tilastollisia analyysitapoja  
- osaa soveltaa kaikkia tutkimusprosessin vaiheita perustellen ja johdonmukaisesti muodostaen eheän tutkimusasetelman
                    
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (Opintojakso)
Hylätty 
- osaa kuvailla tutkimusprosessia ja -asetelmaa vain joiltakin osin  
- osaa nimetä tiedonhankinnan menetelmiä satunnaisesti  
- osaa kuvailla aineistoa ilman analyysitapoja
                    
Aika ja paikka
01.09.2022 13.00 - 16.00 Orientaatio
29.09.2022 13.00 - 16.00 Sari 
30.09.2022 13.00 - 16.00 Jussi
27.10.2022 13.00 - 16.00 Jussi
28.10.2022 13.00 - 16.00 Sari
29.11.2022 13.00 - 16.00 Sari
30.11.2022 09.00 - 12.00 Jussi
                    
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
EI tenttiä - suoritustavat:
TILASTOTIETEEN PERUSTEET 2,5 op" -Harjoitustyön palautusaika ilmoitetaan tuntien alkaessa syksyllä 2022
"TUTKIMUSPROSESSI 2,5 op" - opintojakson aikana työstettyyn oman opinnäytetyön ideapaperiin kytkeytyvän "Tutkimuskolmio" tehtävän palautus 9.12.2022 mennessä. - sovitaan tarkemmin ensimmäisellä lähikerralla 1.9.2022.
                    
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
"TILASTOTIETEEN PERUSTEET 2,5 op" - Sari Räisänen
- Arvioitava SPSS harjoitustehtävä
- ARVIOINTI: suoritettu
"TUTKIMUSPROSESSI 2,5 op" - Jussi Kemmo
- kontaktiopetukseen osallistuminen aktiivisesti
- oman opinnäytetyön ideapaperin ja asetelman tekeminen tutkimusprosessin teoriaa soveltaen tehtävien kautta arvioidaan "Tutkimuskolmio-tehtävän" muodossa
- ARVIOINTI: 0-5
ARVOSANA TUTKIMUSPROSESSI -kokonaisuuden arvosanasta - kokoaa osaamisen myös tilastotieteen osalta!
                    
Arviointiasteikko
0-5
                    
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
"TILASTOTIETEEN PERUSTEET 2,5 op" - Sari Räisänen
- materiaali ja tarkemmat tiedot syksyllä 2022
"TUTKIMUSPROSESSI 2,5 op" - Jussi Kemmo
- luennot ja työskentely pienryhmissä
- itsenäinen työskentely: materiaaleihin tutustuminen, oman opinnäytetyön ideapaperin/asetelman/tutkimussuunnitelman työstäminen välitehtävävien kautta
                    
Oppimateriaalit
"TILASTOTIETEEN PERUSTEET 2,5 op" - Sari Räisänen
-Moodlen materiaalit (tarkemmin tuntien alkaessa syksyllä 2022)
"TUTKIMUSPROSESSI 2,5 op" - Jussi Kemmo
- moodlesivun materiaalit - TUTKIMUSTYÖN PERUSTEET JA TUTKIMUSMENETELMÄT, EI avainta!
- yleinen tutkimuskirjallisuus esim.: 
Hirsjärvi, S. ym. 2007/2009: Tutki ja kirjoita.; 
Ronkainen ym. 2013. Tutkimuksen voimasanat. Sanoma pro.; 
Kananen, J. 2013. Case -tutkimus opinnäytetyönä; 
Tuomi, J. 2009/2002. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi. 
Vilkka, H. 2007. Tutki ja mittaa.
- oman opinnäytetyön aiheeseen liittyvä kirjallisuus
                    
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
KOKONAISUUS: 5 op = 135 h
"TILASTOTIETEEN PERUSTEET 2,5 op = 68 h":
lähiopetus: 16 h
itsenäinen työskentely: 52 h
"TUTKIMUSPROSESSI 2,5 op = 68 h":
kontaktiopetus lähityöskentelynä 3 x 3 h.
itsenäinen työskentely - materiaaleihin tutustumista, tutkimusprosessin vaiheiden soveltamista omaan opinnäytetyön ideapaperiin ja asetelmaan.
                    
Sisällön jaksotus
"TILASTOTIETEEN PERUSTEET 2,5 op":
Kaikki opetuskerrat ATK-luokassa, osa opetuskerroista virtuaalisessa tietokoneluokassa (G-rakennuksen tila), jolloin mukana oltava oma tietokone. 
Ennen opetuskertoja tutustu Pakissa E-lomake editorin käyttöön ja tilaa omalle tietokoneelle SPSS-ohjelmiston asennuskoodi. https://intra.tuni.fi/content/software/69 
1. kerta 
- orientaatio
- määrällisen tutkimuksen ja tilastotieteen perusteet
- jakauman kuvauksen tunnusluvut
- kyselylomakkeen laatiminen ja SPSS-tutustuminen
2. kerta
- kyselylomakkeen laatiminen ja julkaisu
- tilastolliset analyysit: jakauman tarkastelut ja tilastolliset analyysit
- tulosten graafinen esittäminen
3. kerta
- tutkimustulosten raportointi
- tutkimuksen luotettavuuden tarkastelu
- aineiston analyysit 
"TUTKIMUSPROSESSI 2,5 op":
TEEMAT:
- TUTKIMUSASETELMA; TEORIA JA KÄSITTEET ja
- TARKOITUS JA TAVOITE, TUTKIMUSKYSYMYKSET; TUTKIMUSOTTEET (1 kerta)
- TUTKIMUSMENETELMÄT (2 kerta)
- LAADULLINEN SISÄLLÖNANALYYSI ja
- TUTKIMUSETIIKKA JA LUOTETTAVUUS, RAPORTOINTI JA YHTEENVETO (3 kerta)
                    
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakson voi lukea hyväksi tutkimusmenetelmiin liittyvillä ja opintojakson tavoitteet täyttävillä aiemmilla korkeakouluopinnoilla.
                    
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
"TUTKIMUSPROSESSI 2,5 op" - osuudessa mahdollinen yhteistyö oman opinnäytetyön aiheeseen liittyvän työelämätahon kanssa asetelmaa laatiessa
                    
Lisätietoja opiskelijoille
MOODLESIVUT: 
- Tutkimustyön perusteet ja tutkimusmenetelmät, Tilastotieteen perusteet 2,5 op, ei avainta
https://moodle.tuni.fi/course/view.php?id=30714 
- Tutkimustyön perusteet ja tutkimusmenetelmät, EI avainta!
                    
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- osaa kuvailla tutkimusprosessia ja -asetelmaa vain joiltakin osin
- osaa nimetä tiedonhankinnan menetelmiä satunnaisesti
- osaa kuvailla aineistoa ilman analyysitapoja
                    
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- osaa nimetä tutkimusprosessin päävaiheet ja tutkimusasetelman osa-alueet
- osaa nimetä ja kuvailla erilaisia tiedonhankinnan menetelmiä laadulliseen ja määrälliseen tutkimukseen liittäen
- osaa kuvailla laadullisen ja määrällinen analyysin etenemisen pääpiirteet
                    
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- osaa selittää tutkimusprosessin
- osaa muodostaa tutkimusasetelman
- osaa selittää teorian merkityksen tutkimuksessa
- osaa suunnitella aineistonkeruun tutkimusasetelman mukaisesti: tehdä haastattelurungon, havainnointirungon ja kyselylomakkeen
- osaa analysoida laadullista ja määrällistä tutkimusaineistoa
                    
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- osaa soveltaa tilastollisia analyysitapoja
- osaa soveltaa kaikkia tutkimusprosessin vaiheita perustellen ja johdonmukaisesti omaan tutkimusaiheeseensa muodostaen eheän kokonaisuuden