Tutkimustyön perusteet ja tutkimusmenetelmät (5op)
Toteutuksen tunnus: 7S00EL92-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
 - 02.07.2021 - 30.09.2021
 - Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
 
- Ajoitus
 - 16.08.2021 - 16.12.2021
 - Toteutus on päättynyt.
 
- Laajuus
 - 5 op
 
- Toteutustapa
 - Lähiopetus
 
- Yksikkö
 - Sosionomi
 
- Toimipiste
 - TAMK Pääkampus
 
- Opetuskielet
 - suomi
 
- Koulutus
 - Sosionomin tutkinto-ohjelma
 
- Opettajat
 - Sari Räisänen
 - Liisa Laine
 - Jussi Kemmo
 
- Vastuuhenkilö
 - Jussi Kemmo
 
- Ryhmät
 - 
                        19SOSosionomin tutkinto-ohjelma, päivätoteutus
 
- Opintojakso
 - 7S00EL92
 
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija 
- osaa selittää tutkimusprosessin eri vaiheet ja muodostaa tutkimusasetelman  
- osaa soveltaa keskeisimpiä tutkimusmenetelmiä tutkimusasetelman mukaisesti  
- osaa analysoida tilastollista ja laadullista tutkimusaineistoa
                    
Sisältö (Opintojakso)
- tutkimuksellinen kehittämisosaaminen  
- käsitteet ja teoria, tutkimustehtävä ja -kysymykset  
- kvantitatiivinen ja kvalitatiivinen tutkimus, toimintatutkimus, kysely, haastattelu, havainnointi  
- tilastollinen analyysi ja sisällön analyysi 
- tutkimusetiikka ja luotettavuus  
- tutkimuksen raportointi
                    
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)
- osaa nimetä tutkimusprosessin päävaiheet ja tutkimusasetelman osa-alueet  
- osaa nimetä ja kuvailla erilaisia tiedonhankinnan menetelmiä laadulliseen ja määrälliseen tutkimukseen liittäen  
- osaa kuvailla laadullisen ja määrällisen analyysin etenemisen pääpiirteet
                    
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)
- osaa selittää tutkimusprosessin etenemisen  
- osaa muodostaa eheän tutkimusasetelman  
- osaa suunnitella aineistonkeruun tutkimusasetelman mukaisesti: tehdä haastattelurungon, havainnointirungon ja kyselylomakkeen  
- osaa analysoida laadullista ja määrällistä tutkimusaineistoa
                    
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)
- osaa soveltaa tilastollisia analyysitapoja  
- osaa soveltaa kaikkia tutkimusprosessin vaiheita perustellen ja johdonmukaisesti muodostaen eheän tutkimusasetelman
                    
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (Opintojakso)
Hylätty 
- osaa kuvailla tutkimusprosessia ja -asetelmaa vain joiltakin osin  
- osaa nimetä tiedonhankinnan menetelmiä satunnaisesti  
- osaa kuvailla aineistoa ilman analyysitapoja
                    
Aika ja paikka
"Tutkimusprosessi" opetuskerrat (5 kertaa):
14.10. Kaikille klo. 13-16.
2.11. B-ryhmä klo.  9-12.
3.11. C-ryhmä klo.  9-12.
4.11. A-ryhmä klo.  9-12.
8.11. A-ryhmä klo.   9-12.
9.11. B-ryhmä klo.   9-12.
10.11. C-ryhmä klo. 9-12.
22.11. Kaikille klo.  13-16.
9.12.   Kaikille klo.   9-12.
                    
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
EI tenttiä - suoritustavat:
TILASTOTIETEEN PERUSTEET 2,5 op" -Harjoitustyön palautusaika ilmoitetaan tuntien alkaessa syksyllä 2021
"TUTKIMUSPROSESSI 2,5 op" - opintojakson aikana työstetyn oman tutkimussuunnitelmarungon palautus     mennessä - sovitaan tarkemmin ensimmäisellä lähikerralla! "Tutkimuskolmio" tehtävän esitys/palautus Moodleen.
                    
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
"TILASTOTIETEEN PERUSTEET 2,5 op" - Liisa Laine
- Arviointi palautetun harjoitustyön perusteella
- ARVIOINTI: suoritettu
"TUTKIMUSPROSESSI 2,5 op" - Jussi Kemmo
- kontaktiopetukseen osallistuminen aktiivisesti.
- oman opinnäytetyön tutkimussuunnitelman rungon tekeminen tutkimusprosessin teoriaa soveltaen tehtävien kautta sekä "Tutkimuskolmiotehtävä"
Täsmennys tähän jo julkaistuun toteutuksen arviointiin: Tutkimusprosessi-osuus arvioidaan numeerisen arvioinnin mukaisesti.
ARVOSANA TUTKIMUSPROSESSI -kokonaisuuden arvosanasta - kokoaa osaamisen myös tilastotieteen osalta!
                    
Arviointiasteikko
0-5
                    
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
"TILASTOTIETEEN PERUSTEET 2,5 op" - Liisa Laine
- materiaali ja tarkemmat tiedot Moodlessa
"TUTKIMUSPROSESSI 2,5 op" - Jussi Kemmo
- kontaktiopetus: luennot ja työskentely pienryhmissä
- itsenäinen työskentely: materiaaleihin tutustuminen, oman opinnäytetyön tutkimussuunnitelman työstäminen välitehtävävien kautta
                    
Oppimateriaalit
"TILASTOTIETEEN PERUSTEET 2,5 op" - Liisa Laine
-Moodlen materiaalit
"TUTKIMUSPROSESSI 2,5 op" - Jussi Kemmo
- moodlesivun materiaalit - TUTKIMUSTYÖN PERUSTEET JA TUTKIMUSMENETELMÄT, EI avainta!
- yleinen tutkimuskirjallisuus esim.: 
Hirsjärvi, S. ym. 2007/2009: Tutki ja kirjoita.; 
Ronkainen ym. 2013. Tutkimuksen voimasanat. Sanoma pro.; 
Kananen, J. 2013. Case -tutkimus opinnäytetyönä; 
Tuomi, J. 2009/2002. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi. 
Vilkka, H. 2007. Tutki ja mittaa.
- oman opinnäytetyön aiheeseen liittyvä kirjallisuus
                    
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
KOKONAISUUS: 5 op = 135 h
"TILASTOTIETEEN PERUSTEET 2,5 op = 68 h":
lähiopetus: 16 h
itsenäinen työskentely: 52 h
"TUTKIMUSPROSESSI 2,5 op = 68 h":
kontaktiopetus: 5 x 4 h = 20 h = n. 1 op
itsenäinen työskentely - materiaaleihin tutustumista, tutkimusprosessin vaiheiden soveltamista omaan opinnäytetyösuunnitelmaan: 48 h = n. 1,5 op
                    
Sisällön jaksotus
"TILASTOTIETEEN PERUSTEET 2,5 op":
1.Kerta Etäkerta
Kurssin esittely
Tilastolliset peruskäsitteet (perusjoukko, otos, otantamenetelmä, havaintomatriisi, tilastoyksikkö, muuttuja, muuttujan arvo)
- muuttujista: määrällinen/laadullinen, jatkuva/epäjatkuva, mitta-asteikot.
2.kerta 
kyselylomakkeen luominen
- e-lomake/kyselylomakkeen luominen.
Tixel, Havaintomatriisin luominen. Frekvenssitaulukosta esimerkki.
Lomakkeen vastausten tuonti havaintomatriisiin.
Harjoitustyön aiheen ja muuttujien valinta.
Harjoitustyön havaintomatriisin täydentäminen
3.kerta
Aineiston luokittelu ja taulukointi (frekvenssitaulukko ja sen tulkinta)
Graafiset kuviot
- miten tulkitsen kaavioita
- vaakapalkit, pylväs- ja ympyrädiagrammi, histogrammi, summakäyrä.
4. kerta
Keskeisimmät tunnusluvut
- moodi, mediaani, keskiarvo, keskihajonta ja järjestystunnusluvut (minimi, alakvartiili, yläkvartiili ja maksimi)
Tunnusluvut Tixelillä
Järjestystunnusluvut graafisesti
5.kerta
Ristiintaulukointi ja sen luominen Tixelillä
Korrelaatiotarkastelu: graafinen kuvaaja ja korrelaatiokertoimen laskeminen Tixelillä 
"TUTKIMUSPROSESSI 2,5 op":
TEEMAT:
- SOSIONOMI TUTKIMUKSELLISENA KEHITTÄJÄNÄ, TIEDE JA TUTKIMUSPROSESSI 
- TUTKIMUSASETELMA; TEORIA JA KÄSITTEET (1 kerta)
- TARKOITUS JA TAVOITE, TUTKIMUSKYSYMYKSET; TUTKIMUSOTTEET (2 kerta)
- TUTKIMUSMENETELMÄT (3 kerta)
- LAADULLINEN SISÄLLÖNANALYYSI (4 kerta)
- TUTKIMUSETIIKKA JA LUOTETTAVUUS, RAPORTOINTI JA YHTEENVETO (5 kerta)
                    
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakson voi lukea hyväksi tutkimusmenetelmiin liittyvillä ja opintojakson tavoitteet täyttävillä aiemmilla korkeakouluopinnoilla.
                    
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
"TUTKIMUSPROSESSI 2,5 op" - osuudessa mahdollinen yhteistyö oman opinnäytetyön aiheeseen liittyvän työelämätahon kanssa asetelmaa laatiessa
                    
Lisätietoja opiskelijoille
MOODLESIVUT: 
- Moodlesivun  materiaalit  Tilastotieteen perusteet  tarkemmin syksyllä  2021
- Tutkimustyön perusteet ja tutkimusmenetelmät, EI avainta!
                    
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- osaa kuvailla tutkimusprosessia ja -asetelmaa vain joiltakin osin
- osaa nimetä tiedonhankinnan menetelmiä satunnaisesti
- osaa kuvailla aineistoa ilman analyysitapoja
                    
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- osaa nimetä tutkimusprosessin päävaiheet ja tutkimusasetelman osa-alueet
- osaa nimetä ja kuvailla erilaisia tiedonhankinnan menetelmiä laadulliseen ja määrälliseen tutkimukseen liittäen
- osaa kuvailla laadullisen ja määrällinen analyysin etenemisen pääpiirteet
                    
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- osaa selittää tutkimusprosessin
- osaa muodostaa tutkimusasetelman
- osaa selittää teorian merkityksen tutkimuksessa
- osaa suunnitella aineistonkeruun tutkimusasetelman mukaisesti: tehdä haastattelurungon, havainnointirungon ja kyselylomakkeen
- osaa analysoida laadullista ja määrällistä tutkimusaineistoa
                    
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- osaa soveltaa tilastollisia analyysitapoja
- osaa soveltaa kaikkia tutkimusprosessin vaiheita perustellen ja johdonmukaisesti omaan tutkimusaiheeseensa muodostaen eheän kokonaisuuden