Sosiaalialan ammatilliset työmenetelmät II (5op)
Toteutuksen tunnus: 7S00EL58-3006
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
 - 02.07.2022 - 11.09.2022
 - Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
 
- Ajoitus
 - 01.08.2022 - 21.11.2022
 - Toteutus on päättynyt.
 
- Laajuus
 - 5 op
 
- TKI-osuus
 - 3 op
 
- Toteutustapa
 - Lähiopetus
 
- Yksikkö
 - Sosionomi
 
- Toimipiste
 - TAMK Pääkampus
 
- Opetuskielet
 - suomi
 
- Koulutus
 - Sosionomin tutkinto-ohjelma
 
- Opettajat
 - Minna Putous
 - Jaana Kokkinen
 - Tuija Landström
 
- Vastuuhenkilö
 - Minna Putous
 
- Ryhmät
 - 
                        21SOSosionomin tutkinto-ohjelma, päivätoteutus
 
- Opintojakso
 - 7S00EL58
 
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
-osaa arvioida eri asiakasryhmien palvelutarpeita sekä suunnitella, toteuttaa ja arvioida asiakkaan palveluprosessin  
- osaa soveltaa perusteltuja menetelmiä vaativissa elämäntilanteissa olevien yksilöiden, perheiden, ryhmien ja yhteisöjen ohjauksessa ja kuntoutuksessa  
- Osaa soveltaa dokumentoinnin periaatteita asiakastyössä  
- osaa jäsentää asiakastyömenetelmien vaikuttavuutta selvittävien tutkimusten tuloksia ja hyödyntää tietoa omassa toiminnassaan  
- osaa soveltaa palveluohjauksen sekä moniammatillisen verkostotyön menetelmiä aidoissa tilanteissa  
- osaa soveltaa ja hyödyntää digitalisaatiota asiakkaitten ja yhteisöjen osallisuutta edistäen.
                    
Sisältö (Opintojakso)
- Palvelutarpeen arviointi, asiakassuunnitelmat  
- Traumatisoituneen ihmisen tunnistaminen, kohtaaminen ja tukeminen  
- Motivoiva haastattelu, ratkaisukeskeinen ohjaus, uusien näkökulmien ja toimintarakenteiden koettelu ohjauskeskustelussa 
- Palveluohjaus  
- Sosiaalialan tietojärjestelmä asiakastyön dokumentoinnissa  
- Perheenjäsenten keskinäisten suhteiden tukeminen  
- Moniammatillisuus ja verkostotyön menetelmät, kokemusasiantuntijuus  
- Etsivä, jalkautuva ja yhteisöllinen työote
                    
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)
- osaa tunnistaa ja määritellä peruskäsitteistön. Osaaminen on kuvailevaa ja toteavaa.
                    
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)
- jäsentää keskeisten käsitteiden ja ilmiöiden välisiä suhteita 
- osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti 
- reflektoi omaa kokemustaan ja oppimistaan suhteessa opintojakson tavoitteisiin
                    
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)
- ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita  
- yhdistää ja analysoi tietoa ammatilliseen kontekstiin  
- osoittaa oman ajattelunsa sekä sosiaalialan ammatillisen kentän perusteltua ja kehittävää osaamista
                    
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (Opintojakso)
Hylätty (0) 
Osaamistavoitteet eivät toteudu tai toteutuvat vain osittain. Sisällön hallinta on epäjohdonmukaista ja puutteellista ja/tai virheellistä. Suhde tietoon on lainaava.
                    
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
TENTTIRYHMÄ ja OHJAUSKESKUSTELURYHMÄ ovat kotiryhmissä
Tentti: 15.11 klo 12.30-16 (ryhmätentti moodlessa)
Tentin palaute (pakollinen) ETÄ: 2.12. klo 13-14
- Ohjauskeskustelutehtävän palautus suljettuun omaan ryhmän keskusteluryhmään 24.10.
- Oman ryhmän ohjauskeskusteluiden vertaisarviointi moodlen ohjeiden mukaan suljetuissa ryhmissä 28.10 mennessä.
- Liitä ohjauskeskustelutehtävän loppuun kaikilta saamasi palautteet ja oma yhteenvetosi oppimastasi. Palautaa tämä KOKO ohjauskeskustelutehtävä sille tarkoitettuun palautuskansioon 31.10 mennessä.
                    
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
- Ryhmätentti (arviointi: 0-5)
- Opetuskerrat pakollisia (Kaikki poissaolot korvataan, ota yhteys tarvittaessa teeman opettajaan)
- Dialoginen ohjauskeskustelutehtävä (Hyväksytty/Hylätty, kiitettävä korottaa arvosanaa)
                    
Arviointiasteikko
0-5
                    
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
- luennot
- flipped learning, ennakkotehtävät
- työelämäyhteys, autenttiset oppimisympäristöt
- harjoitukset, aktivoivat tehtävät
- yhteistoiminnallinen oppiminen, ryhmätyöskentely
- reflektointi
- kirjallisuus
                    
Oppimateriaalit
Tentti ja tehtävä tehdään ryhmissä.
Ryhmätentti:
- Särkelä, A. (2001). Välittäminen ammattina.
Ohjauskeskustelutehtävää varten:
 De Jong, P., Berg, I.K. 2012. Ratkaisukeskeisen terapian oppikirja. Helsinki: Lyhytterapiainsituutti 
Dokumentaation ennakkotehtävää varten (lainataan ryhmittäin):
- Törrönen Marita, 2016, Vastavuoroinen sosiaalityö, dokumentaatioon liittyvä artikkeli
                    
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Työtuntimäärä: 135h
- Opetuskerrat: 40h
- Ennakkotehtävät opetuskerroille 15h
- Dialoginen ohjauskeskustelutehtävä ja siihen valmistautuminen 50h
- Tentti ja siihen valmistautuminen 30h
                    
Sisällön jaksotus
30.8 klo 13-13.45 Koko ryhmä: INFO lähi
A-ryhmä: Klo14-16 Dialoginen ohjaus  (Minna)
31.8.
C-ryhmä klo13-15: Dialoginen ohjaus  (Minna)
1.9.
B-ryhmä klo10-12: Dialoginen ohjaus  (Minna)
D-ryhmä klo13-15 Dialoginen ohjaus  (Minna)
5.9 
Kaikki klo 13-16 terveydenhoitajaopiskelijoiden kanssa: Nuoren masennuksen tunnistaminen (Minna)
6.9.
A-ryhmä klo 13-16 Tuen tarpeen arviointi ja tarinallisuus  (Minna)
C-ryhmä klo 13-16 Palveluohjaus (Jaana)
7.9. 
Kaikki klo 8.30-11.45 terveydenhoitajaopiskelijoiden kanssa:  Dialoginen verkostotyö (Tuija)
8.9.
A-ryhmä klo 9-12 Palveluohjaus (Jaana)
A-ryhmä klo 13-15 Ryhmädynamiikka ryhmänohjauksen näkökulmasta (Tuija)
B-ryhmä klo 13-16 Tuen tarpeen arvionti ja tarinallisuus  (Minna)
D-ryhmä klo 13-16 Palveluohjaus (Jaana)
12.9. 
C-ryhmä klo 9-12 Tuen tarpeen arviointi ja tarinallisuus (Minna)
D-ryhmä klo 10-12 Ryhmädynamiikka ryhmänohjauksen näkökulmasta (Tuija)
D-ryhmä 13-16 Tuen tarpeen arviointi ja tarinallisuus (Minna)
19.9. 
A-ryhmä klo 13-16: Välireflektio + pariharjoituksia (ohjauskeskustelutehtävä) (Tuija)
B-ryhmä klo 13-16 Palveluohjaus (Jaana)
C-ryhmä klo 13-16: Tarinallisten menetelmien ja näkökulman vaihtamisen harjoituksia (Minna)
20.9
A-ryhmä klo 9-12: Tarinallisten menetelmien ja näkökulman vaihtamisen harjoituksia (Minna)
C-ryhmä klo 9-12: Välireflektio + pariharjoituksia (ohjauskeskustelutehtävä) (Tuija)
21.9.
D-ryhmä klo 9-12: Tarinallisten menetelmien ja näkökulman vaihtamisen harjoituksia (Minna)
B-ryhmä klo 9-12: Välireflektio + pariharjoituksia (ohjauskeskustelutehtävä) (Tuija)
22.9.
B-ryhmä klo 13-16: Tarinallisten menetelmien ja näkökulman vaihtamisen harjoituksia  (Minna)
D-ryhmä klo 13-16: Välireflektio + pariharjoituksia (ohjauskeskustelutehtävä) (Tuija)
26.9.
A-ryhmä klo 13-16 Dokumentaatio (Jaana)
27.9.
C-ryhmä klo 13-15 Ryhmädynamiikka ryhmänohjauksen näkökulmasta (Tuija)
B-ryhmä klo 13-16  Dokumentaatio (Jaana)
28.9.
C-ryhmä klo 13-16  Dokumentaatio (Jaana)
29.9.
B-ryhmä klo 13-15 Ryhmädynamiikka ryhmänohjauksen näkökulmasta (Tuija)
D-ryhmä klo 13-16  Dokumentaatio (Jaana)
30.9. klo 13-16 itsenäistä työskentelyä (lukkariin merkittynä)
3.10.
D-ryhmä klo 13-16 Traumatyö ja tunnepäiväkirja (Tuija)
4.10. 
A-ryhmä klo 9-12 Traumatyö ja tunnepäiväkirja (Tuija)
5.10.
B-ryhmä klo 13-16 Traumatyö ja tunnepäiväkirja (Tuija)
6.10. 
C-ryhmä klo 9-12 Traumatyö ja tunnepäiväkirja (Tuija)
10.10. 
Kaikki opiskelijat klo 9-16 Yhteisötyö (Jaana)
24.10. Ohjauskeskustelutehtävien palautus Moodleen
(25.10. klo 13-16 Muiden ohjauskeskustelutehtävien lukeminen)
28.10.
Klo 13-16
Kaikki: Muiden ohjauskeskusteluiden lukeminen & vertaisarvioinnit, palautteet
31.10
klo 9-16
Kaikki: Ohjauskeskustelun viimeistely
7.11. klo 9-12
Itsenäistä työskentelyä (lukkariin merkittynä)
10.11. klo 13-16 Kaikki opiskelijat: Pelillisyys (Jaana)
14.11 ja 18.11: Klo 9-16  Ohjauskeskustelutehtävien palautteet ryhmittäin
15.11 klo 12.30-16
Ryhmätentti
2.12. klo 13-14
Tentin palaute ETÄ (pakollinen)
                    
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ohjauskeskustelutehtävä on linkitetty työelämään.