Sosiaalityö ja sosiaalinen kuntoutus (7op)
Toteutuksen tunnus: 7S00EL38-3005
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
 - 20.05.2021 - 01.09.2021
 - Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
 
- Ajoitus
 - 01.08.2021 - 31.12.2021
 - Toteutus on päättynyt.
 
- Laajuus
 - 7 op
 
- Virtuaaliosuus
 - 2 op
 
- TKI-osuus
 - 2 op
 
- Toteutustapa
 - Monimuoto-opetus
 
- Yksikkö
 - Sosionomi
 
- Toimipiste
 - TAMK Pääkampus
 
- Opetuskielet
 - suomi
 
- Koulutus
 - Sosionomin tutkinto-ohjelma
 
- Opettajat
 - Riikka Koivula
 - Kati Långsjö
 
- Vastuuhenkilö
 - Kati Långsjö
 
- Ryhmät
 - 
                        20SOSosionomin tutkinto-ohjelma, päivätoteutus
 
- Opintojakso
 - 7S00EL38
 
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija 
Tietää sosiaalityön yhteiskunnallisen tehtävän 
Tietää sosiaalityön ja sosiaalisen kuntoutuksen peruslähtökohdat lastensuojelussa, mielenterveys- ja päihdetyössä, aikuissosiaalityössä ja vammaistyössä 
Tunnistaa sosiaalityön ja sosiaalisen kuntoutuksen omana asiantuntijuusalueenaan  
Tietää sosiaalityön työorientaatiot  lastensuojelussa, mielenterveys- ja päihdetyössä, aikuissosiaalityössä ja vammaistyössä 
Tiedonhallinta ja rakenteellinen kirjaaminen 
Tietää työskentelyn ja järjestelmän perusteet lastensuojelussa, mielenterveys- ja päihdetyössä, aikuissosiaalityössä ja vammaistyössä 
Osaa määritellä arvolähtökohdat, eettiset periaatteet sosionomin eri toimintakentillä 
Tiedostaa omat asenteensa ja kehittää ammatillista suhtautumista asiakastyössä ja moniammatillisissa ryhmissä
                    
Sisältö (Opintojakso)
- Sosiaaliset ongelmat elämäntilanteena ja sosiaalityön lähtökohtina 
- Köyhyys, huono-osaisuus, marginalisaatio, syrjäytyminen lastensuojelussa, mielenterveys- ja päihdetyössä, aikuissosiaalityössä ja vammaistyössä 
- Sosiaalinen kuntoutus lastensuojelussa, mielenterveys- ja päihdetyössä, aikuissosiaalityössä ja vammaistyössä 
- Liittäminen ja kontrolli, kumppanuus, huolenpito ja vuorovaikutus asiakassuhteessa 
- Ennaltaehkäisy, varhainen tuki, korjaava ja kuntouttava sosiaalityö, yhteisösosiaalityö ja rakenteellinen sosiaalityö
 Lastensuojelu:
- lastensuojelua koskeva lainsäädäntö ja kansainväliset sopimukset 
- Lastensuojelun asiakasprosessit ennaltaehkäisystä jälkihuoltoon 
Mielenterveys- ja päihdetyö:
- Erilaiset päihteet ja mielenterveyshäiriöt 
- Päihderiippuvuuksiin ja mielenterveyshäiriöihin liittyvät ilmiöt 
- Toipumisorientaatio 
- Päihde- ja mielenterveysongelmiin liittyvistä asenteista tietoiseksi tuleminen 
- Sosiaalinen päihde- ja mielenterveystyö 
Vammaistyö: 
- Vammaisuuden erilaiset mallit 
- Inkluusio ja esteettömyys 
- Vammaisuuden kohtaaminen 
- Sosiaalinen vammaistyö
                    
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)
Osaa tunnistaa ja määritellä opintojakson tavoitteisiin liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön sekä teorian. Suhde tietoon pääosin toteavaa ja kuvailevaa.
                    
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)
Jäsentää Opintojakson tavoitteisiin liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisisiä suhteita. Osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti. Omaa kokemusten ja näkemysten reflektointia suhteessa teoriaan ja ammatilliseen osaamiseen. Suhde tietoon itsenäinen ote, problematisointia mukana.
                    
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)
Ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Analysoi teoriaa ja käytäntöjä sekä ilmiöiden välisiä suhteita. Yhdistää pedagogista osaamista ammatilliseen kontekstiin. Luova, kehittävä, innovatiivinen ote. Suhde tietoon erittelevä, argumentoiva ja analyyttinen.
                    
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (Opintojakso)
Hylätty 
Opiskelijan osaamistavoitteet eivät toteudu tai toteutuvat vain osittain. 
Sisällön hallinta on epäjohdonmukaista ja puutteellista tai/ja virheellistä. Suhde tietoon lainaava.
                    
Aika ja paikka
ks. Pakki
                    
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Moodletentti, sovitaan opiskelijoiden kanssa.
                    
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
1) Kirjatentti Moodlessa: Juhila, Sosiaalityöntekijöinä ja asiakkaina, arviointi 1-5. 
2) Sosiaalisen asiantuntijan haastattelu, puretaan ja arvioidaan kontaktiopetuksessa hyv/hyl
3) Loppuraportti, arviointi 1-5.
                    
Arviointiasteikko
0-5
                    
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, oppimistehtävät, asiantuntijahaastattelut
                    
Oppimateriaalit
ks. Moodle
                    
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Luennot 58 h
Käynnit/haastattelutilanteet 27 h
Oppimistehtävä 50 h	
Kirjatentti 54 h
                    
Sisällön jaksotus
7.9. klo 9-12. Orientaatio, kenttien esittelyt ja sosiaalinen kuntoutus  ryhmät yhdessä verkossa
8.9 klo 9-12 (AB) ja 13-16 (CD) sosiaaliset ongelmat   
9.9 klo 9-12 (CD) ja 13-16 (AB) sosiaalityö ja sosiaalinen kuntoutus, toipumisorientaatio   
14.9. klo 9-12 (AB) ja 13-16 (CD)sosiaaliset ongelmat välitehtävä 
13.9. klo 9-12  aikuissosiaalityö koko ryhmä verkossa
13.9. 13-16   lastensuojelu koko ryhmä verkossa 
21.9.(AB) klo 9-12 sosiaalityö ja sosiaalinen kuntoutus välitehtävän purku, kirjaaminen   
22.9. (CD) klo 9-12  sosiaalityö ja sosiaalinen kuntoutus välitehtävän purku, kirjaaminen   
23.9. klo 9-12 vammaistyö  koko ryhmä verkossa
30.9 klo 9-12 (AB) ja 13-16 (CD) mielenterveystyö 
        klo 9.12 (CD) ja 13-16 (AB) päihdetyö
4.10 9-12 (B) 13-16 (A)  lastensuojelun ja aikuissosiaalityön kenttään tutustumisen  purut   
5.10 9-12 (D) 13-16 (C) lastensuojelun ja aikuissosiaalityön kenttään tutustumisen  purut  12.10 klo 9-12 (D) mielenterveys ja vammaistyön kenttään tutustumisen purut 
          klo 13-16 (A) mielenterveys ja vammaistyön kenttään tutustumisen purut 
14.10 klo 9-12 (C) mielenterveys ja vammaistyön kenttään tutustumisen purut 
          klo 13-16 (B) mielenterveys ja vammaistyön kenttään tutustumisen purut 
15.10 klo 9-10.30 C, klo 10.30-12 D klo 12-14.30 A 14.30-16 B päihdetyön purku	
Viikolla 43 itsenäistä kaikilla ryhmillä 4 h
5.11 9-16  seminaari raporttien esittely  ryhmät yhdessä verkossa
58h kontaktiopetusta
                    
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Kenttätehtävä on mahdollisesti korvattavissa syksyllä toteutettavalla yhden päivän mittaisella kenttätutustumismatkalla Hämeenlinnaan. Matkan toteutuminen ja ajankohta varmistuvat syksyllä.
                    
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Asiantuntijahaastattelu ja erilaisiin sosiaalityön kenttiin liittyvät välitehtävät
                    
Kansainvälisyys
Ei ole.
                    
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelijan osaamistavoitteet eivät toteudu tai toteutuvat vain osittain.
Sisällön hallinta on epäjohdonmukaista ja puutteellista tai/ja virheellistä. Suhde tietoon lainaava.
                    
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Osaa tunnistaa ja määritellä opintojakson tavoitteisiin liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön sekä teorian. Suhde tietoon pääosin toteavaa ja kuvailevaa.
                    
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Jäsentää Opintojakson tavoitteisiin liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisisiä suhteita. Osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti. Omaa kokemusten ja näkemysten reflektointia suhteessa teoriaan ja ammatilliseen osaamiseen. Suhde tietoon itsenäinen ote, problematisointia mukana.
                    
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Analysoi teoriaa ja käytäntöjä sekä ilmiöiden välisiä suhteita. Yhdistää pedagogista osaamista ammatilliseen kontekstiin. Luova, kehittävä, innovatiivinen ote. Suhde tietoon erittelevä, argumentoiva ja analyyttinen.