Creative and Functional Methods With Groups (3cr)
Code: 7S00CW43-3004
General information
- Enrolment period
- 25.01.2019 - 15.01.2020
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.01.2020 - 01.08.2020
- Implementation has ended.
- Credits
- 3 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Social Services
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Social Services
Objectives (course unit)
Opiskelija
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida ryhmän ohjauksen käyttäen taidelähtöisiä menetelmiä
- osaa perustella valitsemansa menetelmän asiakas- ja tilannelähtöisesti
- osaa ohjatessaan ottaa huomioon ryhmän ohjaamiseen liittyvät erityisyydet käytettäessä taidelähtöisiä menetelmiä
- osaa vastaanottaa palautetta omasta ohjauksestaan
- osaa antaa rakentavaa palautetta
Content (course unit)
-Taidelähtöisten ja toiminnallisten menetelmien ohjaamisen periaatteet ja keinot
-Toiminnallisen kokonaisuuden suunnittelu
-Yksilön ohjaaminen, ryhmän ohjaaminen
-Palautteen antaminen ja vastaanottaminen
-Taiteen ulottuvuudet oman hyvinvoinnin edistämisessä
-Persoona työvälineenä
Location and time
Lähiopetuskerrat kevätlukukausi 2020
Tarkemmat ajat lukkarissa.
Assessment scale
Pass/Fail
Learning materials
Kaliola-Kurki ym. Matkalla ohjaajuuteen
Kopakkala: Porukka, jengi, tiimi
muu ryhmän olemukseen ja ryhmän ohjaajuuteen liittyvä kirjallisuus
Completion alternatives
Luovien menetelmien ohjaaminen kurssin toteutusvaihtoja on 3:
1) Hyväksiluku, joka perustuu siihen, että sinulla on pohjalla joko sosiaali- tai terveysalan tai pedagogisen alan koulutus.
Koulutuksen lisäksi tulee olla vähintään 2 vuotta työkokemusta sellaisista töistä, joissa on ohjannut vähintään viikottain ryhmää toiminnallisin tai taidelähtöisin menetelmin ts. ohjaaminen on keskeinen osa työnkuvaa. (Esim. 2 vuotta päiväkodissa lastentarhaopettajan työparina täyttää tämän ehdon.)
Hakemuksen liitteeksi tulee laittaa paitsi koulutodistus myös TYÖTODISTUS, josta ilmenee, että työ on sisältänyt ryhmän ohjausta. Tätä kaikki eivät ole ihan sisäistäneet, mutta meidän Ahot järjestelmämme edellyttää, että osaaminen osoitetaan myös todistuksilla.
Hyväksiluku toteutuu vain ryhmän ohjauksen suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin osalta, koska ammattikorkeakoulutasolla tulee olla myös teoreettinen kytkentä osaamiseen. Joten jos saatkin hyväksiluvun kokemuksen pohjalta, tulee sinun silti lukea Kalliola, Kurki: Matkalla ohjaajuuteen -kirja, jonka tietoainesta vasten peilaat omia ohjauskokemuksiasi ja -oivalluksiasi esseen muodossa. Essee palautetaan Merja Revolle s-postilla.
2) Työelämätoteutuksena
Jos olet ohjannut jo ryhmiä, mutta et esim. 2 vuotta, voit suorittaa kurssin työelämässä siten, että suunnittelet, toteutat ja arvioit ohjauskokonaisuuden ( 2-3 ohjauskertaa) jonkin teeman pohjalta. Lähetät suunnitelman minulle hyväksyttäväksi etukäteen. Toteutat ohjauksen ja pyydät siitä palautetta paitsi asiakkailta (suullisesti, mutta kirjaa itsellesi ylös) myös työtoveriltasi kirjallisena. Kirjoita tästä kaikesta raportti, johon laitat liitteeksi ohjaussuunnitelman ja mahdollisesti valokuvia toteutuksesta, palautteet sekä itsearviointiosuuden: mitä tekisit toisin, jos aloittaisit uudelleen, mihin olet tyytyväinen, mitä sinulla on vielä opittavana, mitä vahvuuksia näet itsessäsi ohjaajana.
Lue mielellään jo ennen ohjauksia kirja Kalliola: Matkalla ohjaajuuteen ja peilaa sitten raportissa ohjauskokemuksiasi kirjan teoriatietoon.
Ja sitten vaan lähetät tai tuot raportin minulle.
Tässä toteutuksessa ilmoittaudut ihan normaalisti kurssille joka tapauksessa.
3) Lähiopetuksessa oppilaitoksella
Lähiopetuskertoja on 5-6, riippuen ryhmän koosta. Opiskelijat suunnittelevat joko parittain tai yksin ohjauskokonaisuuden, jonka kesto n. 1,5 h ja ohjaavat sen omalle opiskelijaryhmälle. Ohjauksesta saa välittömästi palautteen sekä opiskelijoilta että opettajalta kysy-kiitä-kehitä -periaatteella. Ohjauskertojen teemat ja menetelmät on vapaasti valittavissa ja niissä kannattaa ajatella aina sitä, että mitä tämä ryhmä (18Kaso) nyt tarvitsee. Ryhmä on siis todellinen opiskelijaryhmänne ei roolitettu ryhmä. Pyritään aitoon kokemukseen, se palvelee parhaiten osallistujia ja parhaimmillaan antaa voimaa ja toimii ns. huokaus- ja itsetutkiskelupaikkana. Hauskaakin saa olla.
Tämä toteutus sopii kaikille opiskelijoille oli ohjauskokemusta tai ei. Saat joka tapauksessa lisää ideoita ja työkaluja, koska kaikkien ohjaussuunnitelmat jaetaan kaikille osallistujille, jotta voit toteuttaa niitä jatkossa asiakkaitten kanssa. Kalliolan kirja on luettavana tässäkin toteutuksessa.
Tähän toteutukseen ilmoittaudutaan myös normaalista.