Svenska inom det sociala området, skriftlig (1op)
Toteutuksen tunnus: 7S00CM67-3020
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 11.12.2020 - 14.01.2021
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 14.01.2021 - 19.03.2021
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 20
- Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Sari Myllymäki
- Opintojakso
- 7S00CM67
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija:
- osaa viestiä kirjallisesti ruotsin kielellä käyttämällä sosiaalialan keskeisiä termejä ja fraaseja
- ymmärtää ja osaa hyödyntää oman alansa ammatillisia artikkeleita ruotsinkielisissä julkaisuissa
- osaa kirjata ylös asiakkaan tilanteeseen liittyvät keskeiset asiat
- pystyy ylläpitämään, kehittämään ja arvioimaan omaa kielitaitoaan ja kielen oppimistaitojaan osana omaa ammattiosaamistaan
- saavuttaa ammattikorkeakoululainsäädännön edellyttämän, oman alan työtehtävissä tarvittavan toisen kotimaisen kielen kirjallisen taidon
Sisältö (Opintojakso)
- Keskeinen sosiaalialan terminologia
- Autenttiset oman ammattialan tekstit
- Sosiaalialalle tyypillisten viestintätilanteiden harjoittelu
- Sosionomien työtehtävät ja asiakasryhmät
- Koulutuksesta ja työkokemuksesta kertominen
Esitietovaatimukset (Opintojakso)
Toisen kotimaisen kielen (ruotsin) lähtötasoksi edellytetään ylioppilastutkinnon hyväksytty suoritus (lukion B-kielen oppimäärä) tai sitä vastaavat tiedot. Lähtötaso vastaa Eurooppalaisen viitekehyksen taitotasoa B1.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Kirjallinen tentti: pe 19.3.2021 klo 8.30-10.30
Suullinen tentti: pe 19.3.2021 klo 11.00-13.30 erillisen aikataulun mukaan, joka sovitaan yhteisesti kurssilla.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Aktiivinen osallistuminen oman oppimisen suunnitteluun ja työskentelyyn opintojaksolla, kirjalliset ja suulliset tehtävät sekä kirjallinen ja suullinen tentti. Läsnäolovelvoite vähintään 80% lähiopetuksesta. Opintojaksopalaute on pakollinen osasuoritus.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
lähiopetus
itsenäinen verkko-opiskelu
yhteistoiminnallinen oppiminen
harjoitukset
tentti
Oppimateriaalit
Opettajan jakamat ja ryhmän itsensä tuottamat materiaalit Tabulassa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähioppimiskerrat (yht. 27 h molemmilla kursseilla). Läsnäolovelvollisuus on 80 % lähioppimiskerroista. Itsenäinen työskentelyosio (keskimäärin n. 55 h) sisältää tunneilla käsiteltyihin osa-alueisiin liittyvät kotitehtävät ja tentteihin valmistautumisen.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Tarjolla ei ole vaihtoehtoisia suoritustapoja.
Lisätietoja opiskelijoille
HUOM! Kurssit: Svenska inom det sociala området, skriftlig ja Svenska inom det sociala området, muntlig pidetään limittäin, mutta arvosanat annetaan erillisinä.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
- kirjoittaa jotakuinkin ymmärrettävästi
- löytää etsimänsä tiedon teksteistä, jotka käsittelevät tuttuja aiheita
- käyttää alan perussanastoa niin, että olennainen viesti välittyy
- käyttää yksinkertaisia kieliopin perusrakenteita
- käyttää helpoimmin saatavilla olevia apuvälineitä kuten ilmaiset sanakirjat
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
- kirjoittaa melko sujuvasti ja selkeästi
- ymmärtää lukemansa tekstin pääasiat ja useimmat yksityiskohdat
- osaa tarvittaessa ilmaista asian toisin sanoin
- ymmärtää ja käyttää alan sanastoa melko täsmällisesti
- käyttää rakenteita pääosin oikein
- osaa käyttää apuna eri lähteitä ja sanakirjoja
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
- kirjoittaa sujuvasti ja tarkoituksenmukaisesti lähes ilman kielivirheitä
- ymmärtää sekä pääasiat että yksityiskohdat vaativastakin ammatillisesta tekstistä ja pystyy soveltamaan lukemaansa
- selittää toisin sanoin ja korvaa sanaston puutteet huomaamattomasti
- ymmärtää ja käyttää taitavasti ja täsmällisesti alan sanastoa sekä oman erikoisalansa termistöä
- löytää yleensä erilaisia lähteitä käyttämällä asianmukaiset termit
- käyttää monipuolisia kielioppirakenteita ja hallitsee ne lähes virheettömästi