Siirry suoraan sisältöön

Potilaan hoito ja orientoiva harjoittelu (5 op)

Toteutuksen tunnus: 7R00DV03-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
27.04.2020 - 27.08.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
17.08.2020 - 19.02.2021
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Röntgenhoitaja
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 24
Koulutus
Röntgenhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettajat
Nora Viitala
Julia Kritz
VirtuaaliRASA Seinäjoki
Opintojakso
7R00DV03

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija
-tietää hoitotyön perusteet ja niiden merkityksen potilaan hoidossa
-tietää, miten hoitotyötä toteutetaan monikulttuurisissa tutkimus- ja hoitotilanteissa
-tietää aseptisen toiminnan perusteet
-tietää aikuisen potilaan hoitotyössä käytettävät auttamismenetelmät
-tietää ergonomisen työskentelyn periaatteet ja osaa hyödyntää niitä toiminnassaan
-tietää rakenteisen kirjaamisen perusteet/periaatteet
-osaa arvioida osaamistaan ja kehittää itseään
-osaa laboraatiotilanteissa käyttää tavallisimpia auttamismenetelmiä potilaan hoidossa

Sisältö (Opintojakso)

-hoitotyön toimintaympäristö
-sisätauti-kirurgisen hoitotyön auttamismenetelmät ja potilaan kokonaisvaltainen hoito (aktiviteetti, kudoseheys, hengittäminen, verenkierto, ravitsemus sis. nestehoidon ja parenteraalisen ravitsemuksen ja erittäminen)
-monikulttuurinen tutkimus- ja hoitoympäristö
-kipu ja sen hoito
-traumapotilaan, leikkauspotilaan, aivoverenkiertohäiriöpotilaan, diabetespotilaan ja syöpäpotilaan sekä sydän- ja verisuonisairauksia sairastavan potilaan hoitotyö
-työergonomia
-rakenteinen kirjaaminen
-hoitotyön auttamismenetelmien harjoittelu koululla

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)

-osaa määritellä hoitotyön prosessin ja peruskäsitteet
-osaa nimetä, mitä monikulttuurisuus on tutkimus- ja hoitotilanteissa
-osaa nimetä ihmisen perustarpeet
-osaa nimetä hoitotyön auttamismenetelmiä
-osaa kuvailla aseptisen työskentelyn periaatteet potilaan hoidossa
-osaa kuvailla aikuisen potilaan hoitotyön periaatteita
-osaa toimia ryhmässä ja osallistuu aktiivisesti orientoivaan harjoitteluun
-on motivoitunut ja ottaa vastuun omasta kehittymisestään

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)

-osaa selittää hoitotyön prosessin ja peruskäsitteet
-osaa selittää, mitä monikulttuurisuus tarkoittaa tutkimus- ja hoitotilanteissa
-osaa kuvailla ihmisen perustarpeet ja sen, miten niihin voidaan vastata hoitotyön auttamismenetelmien avulla
-osaa selittää, miten aseptiikkaa toteutetaan potilaan hoidossa
-osaa selittää, miten aikuista potilasta voidaan hoitaa hoitotyön periaatteiden mukaisesti
-osaa toimia ryhmässä ja osallistuu aktiivisesti orientoivaan harjoitteluun
-on motivoitunut ja ottaa vastuun omasta kehittymisestään

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)

-osaa perustellen selittää hoitotyön prosessin ja peruskäsitteet sekä hahmottaa niiden yhteyden röntgenhoitajan ammattiin
-osaa perustella erilaiset toimintatavat monikulttuurisissa tutkimus- ja hoitotilanteissa
-osaa perustellen selittää ihmisen perustarpeet ja sen, miten niihin voidaan vastata hoitotyön auttamismenetelmien avulla
-osaa perustellen selittää, miten aseptiikkaa toteutetaan potilaan hoidossa
-osaa laaja-alaisesti selittää, miten aikuista potilasta voidaan hoitaa hoitotyön periaatteiden mukaisesti
-hallitsee keskeiset asiat loogisesti ilman virheitä osoittaen kokonaisuuden hallintaa ja asioiden yhdistelykykyä
-osaa toimia ryhmässä ja osallistuu aktiivisesti orientoivaan harjoitteluun
-on motivoitunut ja ottaa vastuun omasta kehittymisestään

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (Opintojakso)

Hylätty
-koesuoritus on hylätty, mikäli tenttivastauksen perusteella opiskelija aiheuttaa potilaalle haittaa, vahinkoa tai kuolemanvaaran

Aika ja paikka

Seinäjoki ja Tampere

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Kirjallinen teoriakoe keväällä 2021 Moodlessa 5.2. klo 8-18 välisenä aikana.
Hylättyä suoritusta voi yrittää uusia yhteensä 2 kertaa TAMKin tutkintosäännön mukaisesti.
1. uusinta: Moodlessa pe 26.2.2021 klo 8-18 välisenä aikana
2. uusinta: Moodlessa ke 24.3.2021 klo 8-18 välisenä aikana

Opintojaksoa voi yrittää korottaa yhden kerran. Korottaminen tapahtuu TAMKin yleisillä korotustenttiviikoilla sen jälkeen, kun kaikki uusintakokeet ovat olleet. Halutessasi ilmoittautua korotustenttiin, ota yhteyttä opintojakson vastuuopettajaan (Nora Hakio).

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osa 1 Hoitotyö; Tentti (numeraalinen arviointi) ja annettujen tehtävien tekeminen hyväksytysti
Osa 2 Orientoiva harjoittelu: Aktiivinen osallistuminen, hyväksytty/täydennettävä/ hylätty
Orientaatiotunnilla ja orientoivan harjoittelujen tunneilla pakollinen läsnäolo. Orientoiva harjoittelu 100% läsnäolo.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Lähi- ja etäopetus
Verkkotyöskentely
Tehtävät / Harjoitukset yksin/pienryhmissä
Laboratoriotyöskentely / työpajatyöskentely
Tentti
Itsenäinen työskentely

Oppimateriaalit

-Abdelhamid P, Juntunen A & Koskinen L. 2010. Monikulttuurinen hoitotyö. WsoyPro. Soveltuvin osin.
-Ahonen O, Blek-Vehkaluoto M, Buure T, Ekola S, Partamies S & Sulosaari V. 2019. Kliininen hoitotyö. Sanoma Pro. Soveltuvin osin.
-Iivanainen I & Syväoja P. 2016. Hoida ja kirjaa. Sanoma Pro. soveltuvin osin.
-Rautava-Nurmi H, Westergård A, Henttonen T, Ojala M & Vuorinen S. 2019. Hoitotyön taidot ja toiminnot. SanomaPro. Soveltuvin osin.
-Saano S & Taam-Ukkonen M. 2020. Lääkehoidon käsikirja. Osa 1: Luku 7 Laskimoon annettava lääke- ja nestehoito. Sanoma Pro.
-Muu opettajan osoittama materiaali.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = 135 h opiskelijan työtä. Sisältää kontaktiopetusta ja itsenäistä työskentelyä.

Hoitotyön teoriaosuudesta 2 op toteutuu syksyllä 2020 ja 1 op keväällä 2021.
Orientoivan harjoittelun osuus 22 h/pienryhmä ja tunneilla 100 % läsnäolovelvollisuus. Osa orientoivasta harjoittelusta toteutuu syksyllä 2020 (orhat 1-3) ja osa keväällä 2021 (Orhat 4 ja 5).

Sisällön jaksotus

Osa 1 Hoitotyö
Osa 2 Orientoiva harjoittelu
Osa 3 Ergonomia

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Kansainvälisyys

-

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson orientaatiotunti pidetään etäyhteydellä 3.9.2020 ja sillä edellytetään läsnäoloa.
Toteutussuunnitelma päivitetään myöhemmin ja muutokset ovat mahdollisia.

HOITOTYÖN OSUUDEN TARKENNETUT SISÄLLÖT:
- Hoitotyön perusteet (keskeiset käsitteet, hoitotyön periaatteet, hoitotyön prosessi, hoitotyön monikulttuurinen ympäristö)
- Aseptiikka hoitotyössä, suojainten käyttö
- Ravitsemus (sis. nenämahaletkun laitto)
- Erittäminen (virtsaaminen, katetrointi)
- Hengitys ja sen tukeminen & tarkkailu (sis. trakeostomiapotilaan hoito)
- Verenkierto ja sen tukeminen & tarkkailu
- Kipu ja sen hoito
- Rakenteinen kirjaaminen hoitotyössä
- Periferisen laskimon kanylointi ja laskimonsisäinen lääke- ja nestehoito
- ABCDE ja NEWS sekä ISBAR
- Sisätauti-kirurgisen potilaan hoitotyö:
o sydän- ja verisuonisairauksia sairastavan hoitotyö
o Neurologisen potilaan hoitotyö (tajunnan tason tarkkailu, AVH, GCS)
o Syöpä- ja diabetespotilaan hoitotyö
o Leikkauspotilaan hoitotyö (pre- ja postoperatiivinen hoito)
o Murtuma- ja traumapotilaan hoitotyö

ORIENTOIVAN HARJOITTELUN SISÄLLÖT:
Orha 1: Aseptiikka ja suojainten pukeminen, hoitoympäristö
Orha 2. Katetrointi ja nenämahaletkun laitto
Orha 3: Verenkierto ja hengitys (mm. RR-mittaus, hapenanto, limaimut)
Orha 4: Perifeerisen laskimon kanylointi ja laskimonsisäinen lääke- ja nestehoito
Orha 5: Potilaan tarkkailu (ABCDE, NEWS)

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Hyväksytty /Hylätty arviointi orientoivasta harjoittelusta:
Hyväksytty:
Opiskelija on osoittanut aktiivista osallistumista (100% läsnäolo) ja motivoituneisuutta harjoituksiin ja harjoiteltavien hoitotyön perustoimintojen osaamista/hallintaa.
Opiskelija osaa harjoiteltavat auttamismenetelmät ja toiminnot. Hän osaa opiskeltavat asiat/sisällöt ja hoitotyön toiminnoissa käytettävien välineiden turvallisen käytön. Opiskelija tietää välineiden ja auttamismenetelmien käyttöindikaatiot sekä osaa toteuttaa hoitoa turvallisesti. Hän osaa hakea näyttöön perustuvaa tietoa päätöksenteon tueksi hoitotilanteissa.
Täydennettävä/Hylätty:
Opiskelija ei saavuta jaksolle asetettuja tavoitteita.
Hylätty arviointi hoitotyön teoriaosuudessa:
Opiskelija ei saavuta 50% maksimipistemäärästä tai tuo esille osaamista/toimintaa, mikä aiheuttaa vahinkoa, haittaa tai kuolemanvaaran potilaalle.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija:
-osaa määritellä hoitotyön prosessin ja peruskäsitteet
-osaa nimetä, mitä monikulttuurisuus on tutkimus- ja hoitotilanteissa
-osaa nimetä ihmisen perustarpeet
-osaa nimetä hoitotyön auttamismenetelmiä
-osaa kuvailla aseptisen työskentelyn periaatteet potilaan hoidossa
-osaa kuvailla aikuisen potilaan hoitotyön periaatteita
-osaa toimia ryhmässä ja osallistuu aktiivisesti orientoivaan harjoitteluun
-on motivoitunut ja ottaa vastuun omasta kehittymisestään

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija:
-osaa selittää hoitotyön prosessin ja peruskäsitteet
-osaa selittää, mitä monikulttuurisuus tarkoittaa tutkimus- ja hoitotilanteissa
-osaa kuvailla ihmisen perustarpeet ja sen, miten niihin voidaan vastata hoitotyön auttamismenetelmien avulla
-osaa selittää, miten aseptiikkaa toteutetaan potilaan hoidossa
-osaa selittää, miten aikuista potilasta voidaan hoitaa hoitotyön periaatteiden mukaisesti
-osaa toimia ryhmässä ja osallistuu aktiivisesti orientoivaan harjoitteluun
-on motivoitunut ja ottaa vastuun omasta kehittymisestään

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija:
-osaa perustellen selittää hoitotyön prosessin ja peruskäsitteet sekä hahmottaa niiden yhteyden röntgenhoitajan ammattiin
-osaa perustella erilaiset toimintatavat monikulttuurisissa tutkimus- ja hoitotilanteissa
-osaa perustellen selittää ihmisen perustarpeet ja sen, miten niihin voidaan vastata hoitotyön auttamismenetelmien avulla
-osaa perustellen selittää, miten aseptiikkaa toteutetaan potilaan hoidossa
-osaa laaja-alaisesti selittää, miten aikuista potilasta voidaan hoitaa hoitotyön periaatteiden mukaisesti
-hallitsee keskeiset asiat loogisesti ilman virheitä osoittaen kokonaisuuden hallintaa ja asioiden yhdistelykykyä
-osaa toimia ryhmässä ja osallistuu aktiivisesti orientoivaan harjoitteluun
-on motivoitunut ja ottaa vastuun omasta kehittymisestään

Siirry alkuun